ایگور گریتسی از استودیوی مستقل Sad Cat درباره تجربه همکاری با مایکروسافت و مزیتهای انتشار بازی در ایکس باکس گیم پس صحبت کرده است.
واقعاً نمیتوان از توجه بالای مایکروسافت به بازیهای مستقل (Indie) در سالهای گذشته چشم پوشی کرد. از طرفی با نگاه به تعداد بالای بازیهای مستقلی که در چند ماه اخیر به سرویس ایکس باکس گیم پس و بهطور کلی پلتفرم ایکس باکس اضافه شدند، میتوان به وضوح مشاهده کرد که مایکروسافت قصد دارد همچنان به تأکید بر این رویکرد ادامه دهد. یکی از بازیهای مستقل و خوبی که بهزودی برای کنسولهای ایکس باکس منتشر خواهد شد، بازی پلتفرمر و علمی تخیلی Replaced است که توسط Sad Cat Studios توسعه داده میشود.
نشریه Twinfinite در مصاحبهی جدیدی که با ایگور گریتسی، مؤسس استودیوی Sad Cat ترتیب داده، درباره تجربه همکاری با مایکروسافت و خانوادهی ایکس باکس به گفتوگو نشسته است. گریتسی در جریان اظهارات خود، یک بار دیگر مسئلهی دشوار شدن همکاری توسعهدهندگان مستقل با شرکت سونی و پلتفرم پلی استیشن را تأیید کرده و در مقابل به تحسین رویکرد مایکروسافت در مقابل این دسته از بازیهای ویدیویی پرداخته است.
گریتسی عقیده دارد مایکروسافت «واقعاً به بازار ایندی اهمیت میدهد» و از نظر او همکاری با این شرکت هیچ نکتهی منفی ندارد؛ چراکه با تأمین «بودجه و دسترسی به بازار»، دیگر نگرانی خاصی برای یک توسعهدهنده مستقل باقی نمیماند.
«بزرگترین نکتهی مثبت همکاری ما با مایکروسافت این است که این شرکت واقعاً به بازار بازیهای مستقل اهمیت قائل است. در غیر این صورت قاعدتاً بازیهای مستقل به مراتب کمتری در همهی پلتفرمها دیده میشد. آنها واقعاً به استودیوهای کوچکتر این فرصت را میدهند که محتوای مدنظر خود را تولید کرده و درنهایت از امکانات بازاریابی آنها استفاده کنند. بهعنوان یک استودیوی ایندی، نکتهی منفی خاصی را در همکاری با مایکروسافت نمیبینم؛ زیرا بودجه و دسترسی به بازار به بهترین نحو تأمین شده و دیگر نگرانی خاصی وجود ندارد.»
گریتسی در ادامه از مزیتهای سرویس ایکس باکس گیم پس گفته و اینکه این بستر چقدر میتواند برای تأمین دسترسی، دیده شدن و فروش بازیهای کوچکتر مؤثر واقع شود.
«در مورد سرویس Game Pass باید گفت که این بستر به مردم کمک میکند تا بازیها را بشناسند و بهسادگی آن را تجربه کنند. همیشه این وضعیت را داشتیم که توجه بازیکنان یک بازی خاص جلب شده و واقعاً علاقه داشتند آن را تجربه کنند، اما قیمت ۳۰ یا ۶۰ دلاری آن باعث شده تا مثلاً بازی را Wishlist کرده و بعداً هم آن را فراموش کنند. ولی باوجود سرویس Game Pass، حالا میتوان با فشار دادن یک دکمه بازی را نصب کرده و بلافاصله آن را تجربه کرد. البته این اتفاق یک نکته منفی هم دارد و آن هم سرازیر شدن تعداد زیادی بازی به سمت بازیکنان و عدم تمرکز روی هریک از آنها است. اما از طرفی شانس تجربه و درخشش این بازیها نوعی تعادل و توازن را ایجاد میکند.»
«گیم پس به ما و دیگر توسعهدهندگان مستقل شانس دیده شدن و ارائهی پروژههای خود به مردم را فراهم میکند. همچنین تا جایی که من اطلاع دارم، Game Pass آمار فروش بازیها را نیز بهبود بخشیده است، البته در این خصوص باید منتظر ماند و دید که چطور میشود. خلاصه مطلب اینکه این برای ما یک موقعیت برد برد است.»
بازی Replaced در سال ۲۰۲۲ برای ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس وان و پی سی منتشر میشود. این بازی از روز اول در Xbox Game Pass قابل دریافت است.
