مقایسه درجه سختی کاذب با درجه سختی واقعی
ویجیاتو >> اخبار و مقالات
بازیهای ویدئویی همواره در مورد پیشرفت کردن بودهاند و یکی از بزرگترین فرمهای آن بیشتر شدن سختیهای یک بازی بوده است. ایجاد درجه سختی چیزی بیشتر از تبدیل هر چیز آسانی به سختتر یا بالعکس است و با توجه به بحثهایی که همیشه در مورد آن وجود داشته، بنظرم وقت آن رسیده تا بیشتر در موردش صحبت کنیم.
در این مقاله نمیخواهیم در مورد موانع در بازیها صحبت کنیم بلکه روی صحبت ما با چالشهای طراحی شده در بازیهاست. هر بازی ویدئوییای از ابتدا تا انتها دارای منحنی درجه سختی است و در اغلب موارد نیز توسعهدهندگان بازیها در دو قسمت از رشد درجه سختی بازیهایشان گند میزنند.
قسمت اول جایی است که سختیهای ابتدای بازی فراتر از بقیه آن هستند و وقتی بازی شروع میشود بسیار سختتر از بقیه تجربهای هستند که بازی آن را به اشتراک میگذارد. دلیل این اتفاق میتواند کمبود منابع و یا اتفاقات بیشتر نسبت به بقیه بخشهای بازی باشد. برای مثال در بازی Resident Evil Village مراحل اولیه بازی به دلیل کمبود اسلحه و مهمات و نداشتن آپگریدهای آنها بسیار سختتر از بقیه ماجراست.
قسمت دوم مربوط به شروع ناامید کننده بازی است. بازی Hollow Knight شاید یکی از بهترین بازیهای metroidvanias (سابژانری از ژانر اکشن ماجراجویی) در دهه گذشته باشد اما به دلیل بخش ابتدایی بازی بسیاری از گیمرهایش را از دست داده است.
درجه سختی معکوس چیزی است که در بیشتر بازیهایی که مشکل تعادل دارند دیده میشود. با این وجود پس باید بسیاری بگویند که بازیهایی مانند سری Souls و بازیهای مشابه آن مثالهای بدی هستند چرا که آنها با درجه سختی بالا شروع میشوند و در اواخر آن آسان میشوند. اما تفاوت در آنجاست که تعادل براساس خود بازیکنان تنظیم میشود. کسی که زودتر نحوه مبارزه را بفهمد احتمالا سریعتر در بازی پیش خواهد رفت.
دو فاکتور برای هر مکانیزم در رابطه با پیچیدگی و سختی آنها وجود دارد:
۱. چگونه کسی آن را اجرا میکند؟
۲. چه موانعی را میتوان بر سر راه آن قرار داد؟
برای مثل، در بازی Celeste گیمر بطور مداوم با سکوهای بازی در چالش قرار دارد. مکانزیمهای اصلی بازی هم قابلیتهای پریدن، بالا رفتن از دیوار و Dash کردن (با سرعت به جلو رفتن) است. به همین ترتیب یادگیری پریدن امر نسبتا آسانتری است تا دش کردن و زمانبندی آن برای مقابله با چالشهای سکوها.
طراحی اولیه بازی و ساختمان آن نشان میدهد که بهترین راه برای یاد دادن مکانیزم به پروسه زیر بستگی دارد:
۱. یک مکانیزم و یا خطر جدید جدا از هر چیز دیگری معرفی میکنید. برای مکانیزمها باید منطقهای کاملا امن در نظر گرفته شود که بازیکن در آن نتواند بمیرد.
۲. بازیکن را در موقعیتی قرار میدهید که اگر از آن المان جدید کمک نگیرد نمیتواند از مرحله گذر کند.
۳. المان جدید را به طور کامل با بقیه مکانیزمها و خطرها در بازی ادغام میکنید.
نیتندو همیشه در پیاده سازی شماره 3 استاد بوده و حتی در سوئیچ به دنیای سه بعدی هم از قبل بهتر شده. برای مثال در همه بازیهای ماریو، گیمر به تمام حرکات ماریو دسترسی دارد اما بازی خودش و در خلال پیشرفت در آن است که نحوه استفاده از قابلیتها را به بازیکنان نشان میدهد. در بازی Celeste، تنها 3 مکانیزم اصلی وجود دارد اما وقتی باید از ترکیب آنها برای حل موانع استفاده شود، بازی بسیار سخت میشود.
باید در نظر داشت که درجه سختی زیاد باعث کم شدن مخاطبان میشود و هر چه بازی گیمر پسندتر باشد میتواند هواداران بیشتری برای خود بسازد. تا زمانی که این مطلب در حال نگارش است، طبق چیزی که در استیم نوشته شده، بازیهای دارک سولز ۱، ۲ و ۳ به ترتیب ۲۸، ۳۰ و ۲۲.۹ درصد توسط گیمرها به پایان رسیده که این درصدها خود گویای همه چیز است. طراحی درست درجه سختی بازی میتواند درک راههای جالبی باشد که بازی را با اقبال هواداران روبهرو سازد و برای کسانی که دنبال چالش هستند نیز چالش برانگیز باشد.
درجه سختی یک بازی بخشی از پروسه طراحی آن محسوب میشود، چه توسعهدهندگان و ژورنالیستها بخواهند آن را پذیرند یا خیر. هدف اصلی از آن هم بهتر کردن طراحی بازی است تا گیمرها تجربه بهتری از بازی داشته باشند. اما نکته مهم اینجاست:
اگر تنها راه شخصی برای تجربه بازیتان، غیرفعال کردن تمام سیستم و مکانیزمهای بازی و یا بازی در درجه سختی (Story Mode) است، آنها نیستند که شکست خوردهاند، بلکه این شمایید که شکست خوردهاید.
بیشتر بخوانید:
منبع: superjumpmagazine
.کاتانا زیرو هم بعضا بعضی مراحلش سخت میشد و شدیدا اعصاب خردکن
مراحل اول ویچر دو هم اینجور بود و بعضی از مراحل وسطش سخت و گیج کننده یه هفته طول کشید بفهمم بازی چی به چیه اصلا ولی خب بعدش عاشقش شدم محشر بود
خب شما فکر کن دارک سولز سخت نبود.الان این جایگاه رو نداشت.واقعا این جایگاه به خاطر سخت بودن گیمه
سخت یعنی سه گانه دارک
بازی های جدید نسبت به قدیمیا خیلی آسون تر شدن مثلا رزیدنت ایول یا رد دد و جی تی ای دویل می کرای ولی بازی های فرام سافتویر با اقتدار سختن😂
فرام سافتور مرض داره مرضضضض
.Hhd:سلام
دد سلز و کاتانا زیرو:سلام علیکم ))
چون بازی نکردم نگفتم
قدیم دو بار میمردی بازی از اول میومد.
بازی های الانی ۱۰۰ بار هم بمیری تورو از دو ثانیه قبل میارن😐😐
خب اینکه خوبه
به نظرم این خوبه چون زحمت هامون بر باد نمیره
ویجیاتو تایید نکن
دوستان عزیز میبینم همه پروفایل عوض میکنید منم یه دستی به روم وشیدم😉😉
تنها کسی که پروفایل عوض نکرده منم چون خیلی نگذشته که کاربر سایتم به خودی خودش جدیده😃😃😃😃😃
چه عجب اتفاقا همین امروز میخاستم تورو جزو بچه های خوبی مثال بزنم که سال های سال به پروفایلشون دست نزدن🙄😐😐😐😐😐ولی ناکام میمانم چون تو هم عوض کردی
حداقلHhdعوض نکرده😎😄
عوض کنه جیغ میزنم😐
نه من همین کلاغ گمنام بسمه😅
حالا این کلاغ خان کی هس؟
گمنامه دیگه
نمیدونم پیج dsdmeme گذاشته بود یه عکس میمون باحال دارم اونم همین گذاشته بود پروفایل خوبی میشه😁
من ۶ ماهه با همین پروفایلم😁
آفرین بچه ی خوب به خودت میگن👋😐
من یه عکس باحال از سی جی سراغ دارم فقط بگو چجوری عکسشو واست بفرستم
قبلیت بهتر بود این چاقه
داداش قبلی همین بود فقط اون سر معلوم بود این قدیه
من چی بگم درباره پروفایل؟😂تازه عوضش کردم
منم گفتم بزار پروفایلمو عوض کنم که کردم منم دیدم همه دارن پروفایلشونو عوض می کنن منم عوض کردم
منم که اخیرا به اندازه ۱ سال پروفایل عوض کردم
احسنت بر تو😃
منم که تازه عضو شدم
یکم بگذره تو هم زود عوض میکنی
الان نظرت راحب پروفایل جدیدم چیه ؟ قبلی برای ریمیک ۲ بود
پروفایلت خوبه من ازش خوشم اومد.فکر کنم برای رزیدنت اویل۶ باشه درسته؟
من فقط رفتم عکس لیانو سرچ کردم نمی دونم رزیدنت اویل ۶ هست یا نه
آفرین
قبلا میخواستم ازت این درخواست رو بکنم
اون یکی یکم گرافیکش پایین بود و تار
به نظرتون منم عوض کنم ؟
این دیگه به خودت ربط داره
آره
آخه کی عکس سلطان اسکورپیون رو عوض میکنه😐😄
حوصله دارین ها، من تو عمرم عکس پروفایل عوض نکردم 🙂
استالین😑😑
من که با عوض کردن پروفایل مشکل دارم هر بار یه عکس پیدا می کنم میام که آپلود کنم یه مشکلی پیدا می کنه و نمی تونم عوض کنم و اعصاب نداشتم خورد میشه
یک چهارم بالا سمت چپ فقط میاد تو عکس
از ۳۳ تا کامنت بیست او خورده ای کاش واسه ریپلی های این کامنته😂
من که موقع ساخت حساب کاربری دستم خو رد این اومد رو پروفایلم دیگه هم عوض نکردم 🤣🤣
تو شروع بعضی بازیها با اسلحه قوی با یک باس خیلی قوی میجنگی و باس احتمالا نمیمیره ولی ٪۱۰۰ اون اسلحه قوی به چخ میره
پتانسیلهای هدررفته
مقایسه درجه سختی کاذب با درجه سختی واقعی