مرثیه‌ای برای یک رویا
ویجیاتو >> اخبار و مقالات

۸ دیدگاه

سوپرسل! استودیویی بزرگ که وظیفه ساخت عناوین شاهکاری از جمله Clash of Clans Boom Beach ،Clash Royal ،Hay Day و در نهایت Brawl Stars را برعهده داشته است. عناوینی بزرگ که حتی پس از گذشت سال‌ها، همچنان جذاب‌اند و در راس بازی‌های موبایلی قرار دارند. شاید سوپرسل دیگر آن محبوبیت خودش را از دست داده باشد، اما هنوز هم طرفدارن بسیاری دارد.
در سال ۲۰۱۶ بود که استودیوی سوپرسل در پی انتشار ویدیویی، رسیدن به ۱۰۰ میلیون بازیکن را جشن گرفت. اما در انتهای ویدیو، آن‌ها اعلام کردند که برای رسیدن به این نقطه بازی‌های بسیاری را قربانی کرده‌اند. عناوینی که به دلایل نامعلوم، هرگز توسعه پیدا نکردند و تنها در حالت بتا باقی ماندند. عناوینی فراموش شده که تعداد آن‌ها، اکنون که در سال ۲۰۲۱ هستیم، بیشتر نیز شده است. همراه ما باشید تا باهم سفری به تاریخچه این بازی‌ها بزنیم و آن‌ها را مرور کنیم.
شاید عجیب باشد، اما سوپرسل هرگز قصد نداشت که تنها روی پلتفرم موبایل کار کند. Gunshine.net اولین بازی سوپرسل بود که با نام Zombies Online نیز شناخته می‌شد. Gunshine.net یک بازی MMO با المان‌های RPG بود که شما می‌توانستید آن را از طریق مرورگرتان اجرا کنید. سوپرسل حتی، پایش را از گلیمش درازتر کرد و تلاش کرد تا یک عنوان کراس پلتفرم را در اختیار کاربران قرار دهد. مهم نبود که شما روی کدام پلتفرم بازی می‌کردید! Gunshine.net از فیسبوک بگیرید تا کامپیوترهای شخصی و سیستم عامل‌های مختلف موبایلی را در بر می‌گرفت.
ایده ساخت Gunshine.net در سال ۲۰۱۰ مطرح شد. یکسال پس از آن، یعنی در سال ۲۰۱۱ اولین فاز بتای بازی در اختیار تعداد بسیار محدودی از کاربران قرار گرفت و چند ماه بعد، بعد بتای عمومی آن، عرضه شد. همه‌چیز داشت برای سوپرسل فوق‌العاده پیش می‌رفت. بلافاصله بعد از بتای عمومی بازی، تیم توسعه دهنده Gunshine.net تصمیم گرفت که نسخه‌ای ويژه و بهینه شده را برای پلتفرم موبایل توسعه دهد. ایده، ایده‌ای جالب بود! اما آیا سوپرسل توان چنین کاری را داشت؟
گیم‌پلی Gunshine.net شما را در نقش گروهی خلافکار و گروه‌های مافیایی قرار می‌داد. جایی که شما باید با شخصی‌سازی کراکترتان و انتخاب کلاس بازی خود از بین مکانیزم‌های مختلف، وارد دنیای بازی می‌شدید. کمپین بازی، در کمال تعجب داستانی جذاب داشت! داستانی که در آن سال‌ها واقعا شاهکار بود. همه‌چیز برای Gunshine.net فوق‌العاده بنظر می‌رسید. اما ناگهان همه‌چیز خراب شد. اواسط سال ۲۰۱۲ بود که سوپرسل به صورت کاملا عجیبی سرورهای بازی را خاموش کرد. توسعه دهندگان سوپرسل هرگز دلیلی خوبی برای لغو کردن بازی، ارائه نکردند.
برخی معتقد بودند که Gunshine.net نمی‌تواند در دراز مدت سرگرم کننده باشد. دلیل دیگر، سخت بودن مکانیزم‌های بازی در مقابل دیگر عناوین مشابه بود و در نهایت عدم بهینه‌سازی درست Gunshine.net برای پلتفرم موبایل و ویژگی کراس پلتفرم آن، سبب شد تا Gunshine.net برای همیشه از یاد برود و تمرکز اصلی سوپرسل، معطوف به تبلت‌ها و پلتفرم موبایل شد.
دیگر زمان آن رسیده بود تا سوپرسل تصمیمات بزرگی بگیرد. تصمیماتی هرچند سخت، اما تاثیر مستقیمی روی آینده سوپرسل می‌توانستند داشته باشند. بازی‌های ضعیف‌تر همیشه قربانی ساخت بازی‌های بهتر شده‌اند. اما گاها همه‌چیز آنطوری که انتظار داریم پیش نمی‌رود. توسعه دهندگان سوپرسل پیش‌تر اعلام کرده‌اند:
احتمالا یکی از سخت‌ترین تصمیماتی که تیم در طول توسعه بازی‌های سوپرسل گرفته است، کنسل کردن پروژه بازی Magic بود. انتظارات از این بازی، واقعا بالا بود و ما مجبور بودیم که پروسه ساخت آن را بنا به دلایلی لغو کنیم.
Magic یک عنوان در دست ساخت سوپرسل بود که تیمی متشکل از ۵ نفر، مسئول ساخت این بازی بودند. پروژه ساخت بازی Magic حداقل ۶ ماه بود که جریان داشت و تیم سازنده، شبانه روز مشغول کار روی این بازی بودند. آن‌ها انتظار بسیار بالایی از بازی داشتند. Magic به معنای واقعی کلمه، یک عنوان شاهکار بود که می‌توانست سوپرسل را به موفقیت بزرگی برساند. Magic متفاوت، جذاب و در نهایت دوست داشتنی بود.
 اما در نهایت، آن‌ها بدون هیچ دلیلی پروسه ساخت این بازی را لغو کردند و هیچ بتایی نیز از بازی عرضه نشد. Magic تنها به صورت یک ایده باقی ماند و هیچ تصویر، گیم‌پلی و یا اطلاعاتی از بازی در دسترس نیست. تنها یک چیز مشخص بود! اینکه پس از لغو ساخت این بازی، تیم ۵ نفره مسئول ساخت بازی Magic به تیم توسعه دهنده بازی Clash of Clans پیوستند و بازی Magic برای همیشه از بین رفت.
یکی دیگر از عناوینی که سوپرسل دست از ساخت آن کشید، بازی Pets VS Orcs بود. Pets VS Orcs یکی از اولین بازی‌های موبایلی سوپرسل بود که می‌توانست شروع خوبی برای آن‌ها باشد. بازی در همان سال ۲۰۱۲ در دسترس قرار گرفت و بسیار شبیه Clash of Clans بود. جایی که شما باید درست مانند Clash of Clans دهکده خودتان را می‌ساختید و آن را گسترش می‌دادید.
مکانیزم‌های بازی، بوی یک عنوان جذاب استراتژی را می‌دادند. شما باید ساختمان‌های خودتان را ارتقا می‌دادید و حتی فروشگاهی در بازی وجود داشت که به شما اجازه می‌داد، آیتم‌های بیشتری را باز کنید. محوریت شما در بازی حیوانات بودند. شما کنترل تعداد متنوعی از حیوانات را برعهده داشتید که می‌توانستید با استفاده از آن‌ها، مقابل دشمنانتان حرفی برای گفتن داشته باشید. علی‌رغم تمامی پتانسیل‌های Pets VS Orcs این بازی هرگز نتوانست که عنوان موفقی باشد و سوپرسل مجبور شد که این بازی را قربانی بازی‌های بزرگ‌تر خود کند. تیم سازنده Pets VS Orcs در آخرین صحبت‌های خودشان اعلام کرده بودند:
اگر به هنگام ساخت یک بازی، احساس کردید که این بازی آنطوری که باید و شاید دوست داشتنی و خوب نیست، احتمالا مجبور خواهید شد که این بازی را برای همیشه فراموش کنید. حتی اگر بازی شما، یک عنوان شاهکار باشد.
در نهایت بازی چند ماه پس از انتشارش در همان سال ۲۰۱۲، از تمامی مارکت‌های موبایلی حذف شد و شما دیگر هیچ دسترسی به آن نداشتید و بنظر نمی‌رسید که سوپرسل، تصمیمی برای بازگشت به بازی Pets VS Orcs داشته باشد.
براساس گزارشات سوپرسل، آن‌ها تا قبل از سال ۲۰۱۲ مشغول کار روی ۵ بازی بودند. که یکی از آن‌ها Pets VS Orcs نام داشت و دیگری، مشهور به بازی Tower شده بود. سوپرسل قرار بود که این دو بازی را در سال ۲۰۱۲ منتشر کند. اما بازی Tower دقیقا چه چیزی بود؟
متاسفانه پس از جستجوهای بسیار، تقریبا می‌توان گفت که هیچ اطلاعاتی درباره این بازی در دسترس نیست. تنها چیزی می‌توان این است که سوپرسل در بهار سال ۲۰۱۲ پروسه توسعه این بازی را بدون هیچ توضیحی کنسل کرد. مدتی بعد سوپرسل اعلام کرد که ایده بازی Clash Royal الهام گرفته از بازی Tower است و به نوعی Clash Royal نسخه بروزتر و پخته‌تر ایده بازی Tower محسوب می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که آیا بازی Tower می‌تواند همان Clash Royal باشد؟
اگر بخواهیم منطقی باشیم، شاید نه! پروسه ساخت بازی Tower در سال ۲۰۱۲ لغو شد و پروسه ساخت Clash Royal بطور تقریبی در سال ۲۰۱۴ شروع شد. دو سال زمان زیادی برای ساخت یک بازی موبایلی است! مگر نه؟ به‌ هرحال همه این توضیحات شایعه و گمان است! هیچ چیزی درباره بازی Tower قطعی نیست و تاکنون ما هیچ خبری از این پروژه مرموز سوپرسل نداریم.
سال ۲۰۱۲ سالی بود که سوپرسل تصمیم گرفته بود که تمامی ایده‌هایش را عملی کنید. در جولای (تیر ماه) سال ۲۰۱۲ یکی دیگر از ۵ بازی تحت ساخت سوپرسل که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، عرضه شد و خیلی زود تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های سوپرسل شد که به صورت جهانی در دسترس قرار می‌گرفت. Battle Buddies یک بازی شوتر PVP بود که با المان‌های شوتینگ و بهره‌گیری از مکانیزم‌های تکتیکال خودش، یک بازی دوست داشتنی موبایلی آن‌هم در سال ۲۰۱۲ بشمار می‌رفت.
بازی ابتدا روی سیستم عامل iOS منتشر شد و در بتای اولیه خودش، تنها کاربران کانادایی می‌توانستند به بازی دسترسی داشته باشند. بازی شما را در محیطی فانتزی و گرافیکی دوست داشتنی قرار می‌داد، جایی شما باید تیراندازی کنید، لوت کنید، آیتم جمع کنید و در نهایت منتظر دیگر بازیکنان باشید. مکانیزم بازی به گونه‌ای طراحی شده بود که شما می‌توانستید در صورت لزوم، از فروشگاه بازی استفاده کنید و آیتم‌های بسیاری را به دست آورید.
برای اولین بار بود که ما در بازی سیستم ارتقای توانایی شخصیتمان را داشتیم. پس از هر راند بازی، باتوجه به امتیازی که گرفته بودید، این اجازه به شما داده می‌شد تا شخصیت خودتان را ارتقا دهید و اسلحه‌های بسیاری را باز کنید. درکل Battle Buddies بازی بدی نبود! گرافیک برای سال ۲۰۱۲ انقلابی محسوب می‌شد. اما بازهم سوپرسل این بازی را قربانی کرد زیراکه معتقد بود Battle Buddies هیچ آینده‌ای ندارد و نمی‌تواند به محبوبیت برسد. Battle Buddies هرگز از بتا خارج نشد و نهایتا تنها پس از ما‌ه‌ها از انتشارش، برای همیشه خاموش شد.
نام استودیوی سوپرسل، به اندازه‌ای جذاب است که می‌توان از هربازی این استودیو انتظارت بالایی داشت. بازی Spooky Pop در دسامبر (آذر ماه) ۲۰۱۴ منتشر شد و یک عنوان پازلی جذاب بود. برخلاف دیگر بازی‌های پازلی آن دوره، Spooky Pop مکانیزم‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. شما باید کاشی‌های همرنگ را انتخاب می‌کردید تا دشمنان را از بین ببرید.
اما بازهم تردید سوپرسل باعث شد تا این بازی یکسال پس از انتشارش یعنی در سال ۲۰۱۵ از اپ‌استور حذف شود. اما کسانی که بازی را قبلا نصب کرده بودند، با پیامی مبنی بر غیرفعال شدن سرورهای بازی رو به رو شدند و دیگر هیچ دسترسی به بازی نداشتند و این پایانی برای ماجراجویی Spooky Pop بود.
بازی Smash Land یکی دیگر از عناوین فراموش شده سوپرسل است. عنوانی که در روز‌های ابتدایی عرضه تنها در کانادا و استرالیا در دسترس بود و تیمی ۴۴ نفره برای مدت ۱۰ ماه تمام روی این بازی کرد می‌کردند. گیم‌پلی بازی متفاوت‌تر از دیگر بازی‌های سوپرسل بود. شما وظیفه داشتید که با استفاده از مکانیزم‌های بازی، آیتم‌های مختلف، قهرمانان گم شده داستان و گنج‌های جادویی پیدا کرده و در نهایت مراحل به اتمام برسانید.
سوپرسل امید بسیاری به این بازی داشت. Smash Land عنوان بدی نبود! حتی توانست که به محبوبیت خوبی هم دست پیدا کند اما تردید سوپرسل مبنی بر عدم موفقیت این بازی، کار بزرگی دستشان داد و این بازی نهایتا در سال ۲۰۱۵ به سرنوشت دیگر بازی‌های این لیست دچار شد.
اجازه دهید که لیستمان را با یکی از جدیدترین بازی‌های سوپرسل که سال‌هاست دیگر خبری از آن نیست، پایان دهیم. بازی Rush Wars در آگوست (مرداد ماه) ۲۰۱۹ برای کاربران سه کشور نیوزیلند، استرالیا و در نهایت کانادا، در دسترس قرار گفت. اگر بخواهیم منصف باشیم، Rush Wars واقعا پتا‌نسیل‌های بالایی داشت. Rush Wars به گفته بسیاری از توسعه دهندگان سوپرسل، قرار بود نسل جدیدی از بازی‌های سوپرسل باشد.
محتوای بازی واقعا خوب بود! شما باید دهکده خودتان را می‌ساختید، آن را گسترش می‌دادید، با دیگر بازیکنان درگیر می‌شدید و در نهایت تلاش می‌کردید که بهترین بازیکن باشید. اما این موضوعات همه‌چیز نبود.
چند ماه بعد از انتشار بتای بازی، ناگهان سرورهای Rush Wars دچار اختلال شده و همگی از دسترس بازیکنان خارج شدند. اما دلیل کنار گذاشته شدن پروژه Rush Wars توسط سوپرسل، با دیگر عناوین این لیست متفاوت‌تر است. در واقع این‌بار سوپرسل نبود که این بازی را بد تلقی می‌کرد. Rush Wars هرگز نتوانست مخاطبان را راضی کند و برای همین، سوپرسل آن را برای همیشه فراموش کرد.
هعی روزگار .
فقط راش وارز رو میدونستم
اسپم: آقای حسین خواه در نقد و بررسی های بعدی لطفاً بازی My friend pedro رو که به تازگی برای اندروید منتشر شده رو نقد و بررسی کنید.
.اینطور که معلومه یک راکستار و کوبیرک درون داره این سوپرسل!!
کلشم باید می‌بود الان کمتر کسی کلش بازی میکنه.
😐😐فکر نکنم الان کلش یکی از بازی های که کاربرای زیادی داره
هر روز و هر هفته ایونت ها و قابلیت های جدیدبهش اضافه میکنه
و هنوز زنده ست
شما بازی نمیکنی
پتانسیل‌های هدررفته
مقایسه درجه سختی کاذب با درجه سختی واقعی

source

توسط funkhabari