ترس از تکرار فاجعهای دیگر
پس از تماشای گیمپلی جدید الدن رینگ، چند باری آن را مرور کردیم. این مرورها سبب شدند تا حسابی منتظر سال ۲۰۲۲ بمانیم. منتظر عنوانی که قصد دارد استانداردهای عناوین جهان باز را تغییر دهد و ما را با استانداردهایی کاملا جدید و ایدهآل آشنا سازد. چنین ادعایی بیشک ما را به یاد سایبرپانک، عنوان مورد انتظار دیگری که چند ماه پیش منتشر شد، میاندازد. آنچه که مسلم است هیچ یک از هواداران میازاکی و الدن رینگ دوست ندارند تاریخ برای عنوانی که شیفته آن هستند تکرار شود.
صادقانه باید گفت ما نگران هستیم. این نگرانی هم بیمنطق یا صرف قیاس ادعا تحول آن با سایبرپانک نیست. تاریخ انتشار الدن رینگ اخیرا با تاخیر مواجه شد. این تاخیر نشان میدهد که همه چیز به درستی پیش نرفته و هنوز هم جزئیاتی برای کار کردن روی آن وجود دارد. به هرحال در ادامه قصد داریم به این مسئله بپردازیم که چه چیزی این اعتماد به نفس را به توسعهدهندگان داده که الدن رینگ را تحول آفرین معرفی کنند. از سوی دیگر هم نگاهی به نقصها داشته باشیم.
درحال حاضر و با توجه به گیمپلیهای منتشرشده، دو ضعف بزرگ در بازی دیده میشود. ضعفهایی که عموما نباید در عناوین جهان باز دیده شوند. هیجان اکتشافی و القا حسی واقعی نسبت به خطر. اولین موردی که به وضوح در بازی دیده شد طراحی سیستم جهان آزاد بازی به شیوه یوبیسافت بود. البته که این مسئله نشان دهنده ضعف نیست. بسیاری از عناوین موفق با این سیستم ساخته شدند اما از سوی دیگر نمونههایی ناموفق هم به مراتب به چشم میخورند.
الدن رینگ و عناوین مشابه آن بسیار هدفگرا هستند. اینکه شما بازی را از کجا شروع میکنید و یا چقدر به دنبال ایستراگها هستید باعث میشوند تا دنیای بازی را بیش از حالت عادی بزرگ ببینید و از طرف دیگر کمی پایبندی به مورد یاد شده زیر سوال برود. بسیاری از سازندگان سعی داشتند تا با تغییر قواعد این مشکل را که میتواند یک ضعف به حساب بیاید برطرف کنند. از نمونههای موجود میتوان به بازی Marvel’s Spider-Man اشاره داشت.
در Marvel’s Spider-Man مکانیکی پیاده سازی شد که برخی جزئیات مانند مراحل فرعی، ایستراگها یا دیگر موارد توجه شما را به خودشان جلب کنند. به همین دلیل هم پیدا کردن این جزئیات سادهتر شد و از سوی دیگر سرگرمی بیشتری برای گیمرها به همراه داشت.
مسئله بزرگ دیگری که واشی مختلفی برای الدن رینگ ایجاد کرد، المان خطر است. آنچه که در گیمپلی بازی دیدیم، مدام این مورد را تکرار میکند که المان یادشده به درستی به کار گرفته نشده. اینکه در دنیایی بزرگ مشغول ماجراجویی باشید و خطری شما را تهدید کند که شما دقیقا نمیدانید میتوانید بر آن چیره شوید یا نه، میزان زیادی هیجان به بازی اضافه میکند. پس شاید کمی بازنگری در این المان بتواند هیجان بازی را بیفزاید.
بسیاری از بازیهای موفق دنیا تلاش میکنند که تکههای مختلفی از المانها را با یکدیگر ترکیب کنند. به عنوان نمونه میتوانیم به Death Stranding اشاره داشته باشیم. این بازی را میتوان موفقترین نمونه در القاء المان خطر و تهدید در بازیهای جهان باز دانست. اما در عین حال و در کنار این حس تهدید، همواره شرایطی فراهم شده که میتوانید سریعترین مسیر، ایستراگها و همچنین مراحل فرعی را بیابید. فرصت استفاده از تمام محیط هم به خوبی در اختیار شما گذاشته شده است.
از دیگر مثالها که برای بحث کشف و ماجراجویی میتوانیم به سراغ آن برویم، بازی Ghost of Tsushima است. هرچند که در Ghost of Tsushima هم ارتباط زیادی بین تهدیدها، ماجراجویی شما در محیط و اکتشاف وجود دارد اما باز هم ایده اولیه آن به خوبی میتواند به الدن رینگ کمک کند.
الدن رینگ و فرام سافتور به وضوح تا اینجا به ما نشان دادند مناطق مختلف آن برای همه مخاطبان در دسترس نیست. بلکه این به سرسختی گیمرها بستگی دارد که به آن مناطق وارد شوند. از طرف دیگر هم نظمی نسبی در مناطق بازی میبینیم. هر بخش شامل دشمنانی خاص و باسفایتهایی سر سخت و خاص میشود. از معروفترین مواردی که در گیمپلیهای بازی دیدیم میتوانیم به اژدها و یا هیولایی که شبیه به هیولاهای Shadow of the Colossus است اشاره داشته باشیم.
بهنظر میرسد فرام سافتور برای تبلیغات خود تنها بخش محدودی از بازی را به ما نشان داده است. به عبارت بهتر بهنظر میرسد کلی مکان، دشمن و شخصیت دیگر در مناطق مختلف بازی وجود دارند که پس از انتشار با آنها روبهرو خواهیم شد. شاید در این مناطق حس خطر، ماجراجویی و اکتشاف بهتر از آنچه که تاکنون دیدیم به ما منتقل شوند. شاید بیشتر از هرچیز داشتن تجربه ساخت عنوانی به نام Dark Souls این امید را به ما میدهد که دو ضعف اشاره شده در بالا تا زمان انتشار برطرف شوند.
درنهایت باید صبرکنیم تا ببینیم الدن رینگ هم میتواند همانند بازیهای دیگری چون Breath of the Wild و Fallout: New Vegas و The Witcher 3 خودش را به شاهکاری در تاریخ ویدئوگیم تبدیل کند یا نه. ما هم همانند بسیاری از گیمرها امیدواریم الدن رینگ با تغییراتی در استاندارد بازیهای جهان باز ظاهر شود و همه را شگفتزده نماید.
پاسخ تیتر: صد در صد بله👌
امیدوارم
خب آره
حرفای شما درسته
ولی یه حسی بهم میگه استاد میازاکی کارشو بلده
cdpr دیگه خیلی بزرگش کرده بود. به بقیه شرکتا میگفتن پولخور🤦♂️
ولی تا جایی که من اطلاع دارم، میازاکی ازین گنده بازیا در نمیاره
امیدوارم و به نظرم الدن رینگ هرچی که باشه خروجی خوبی داره. حتی اگر در بدترین حالت ماجرا سایبرپانک ۲۰۷۷ تکرار بشه بازم همه چیز قابل قبوله. این موردم نباید فراموش کرد ساخت دنیای متفاوت معمولا یکمی سخته. الدن رینگ دقیقا مثل سایبرپانک ۲۰۷۷ داره یه مسیر جدید رو برای توسعهش طی میکنه. چیزی که شاید قبلا کمتر تست شده.
یک قسمت هیجانانگیز به سبک مارول
دکتر یا کمک کننده شخصی؟
