تنها فیلم‌های سینمایی نیستند که صحنه‌های خارق‌العاده برای ما به ارمغان می‌آورند. دنیای بازی‌های ویدیویی نیز مملو از صحنه‌های گرافیکی‌ست که باعث می‌شود ما به پا خیزیم و تیم توسعه دهنده آن بازی را بارها و بارها تشویق کنیم.
از ابتدای پیدایش بازی‌های ویدیویی، جلوه‌های بصری بازی‌ها، انیمیشن‌ها و افکت‌های تصویری همیشه مورد بحث بوده و حتی دیده شده که برخی طرفداران صرفا به دلیل گرافیک بهتر یا حتی یک صحنه خاص به تجربه یک عنوان می‌پردازند. طی این همه سال ما به تماشای انقلاب‌های گرفیکی بسیاری در بازی‌های ویدیویی و پیشرفت موتورهای گرافیکی نشسته بودیم که روز به روز تجربه ما از دنیای بازی‌های ویدیویی را جذاب‌تر کرده‌اند. در این میان ما حتی شاهد عناوینی بوده‌ایم که از داستانی مهم پیروی نکرده یا نکته آموزنده‌ای همراه خود نداشته‌اند، با این حال جلوه‌های بصری و گرافیک آن‌ها ما را ساعت‌ها درگیر خود کرده و باعث شده توان دل کندن از آن را نداشته باشیم.
همین موضوع اهمیت بیش از حد جلوه‌های بصری و گرافیک بازی‌ها را نمایان کرده و شکی نیست که بسیاری از ما با تماشای تریلر برخی بازی‌ها یا اولین ویدیو گیم پلی آن‌ها صندلی خود را رها کرده و در حیرت مانده‌ایم. از صحنه سازی‌های عظیم تا جزئیات فوق‌العاده کوچک در حد نخ لباس شخصیت اصلی بازی می‌تواند باعث به وجد آمدن کسانی شود که به ستایش زیبایی‌ها می‌پردازند. از همین رو قصد داریم نگاهی به ۱۵ صحنه گرافیکی تاریخی در بازی‌های ویدیویی که طرفداران را حیرت زده کرده‌اند داشته باشیم.
سری بازی Metal Gear Solid اولین بار طی سال ۱۹۹۸ از سوی شرکت کونامی منتشر شد و از همان ابتدا دل بسیاری از گیمرها را ربود. داستان درگیر کننده، اکشن تاکتیکال خارق‌العاده و البته باس فایت‌های مملو از استرس همه از دلایل موفقیت این سری بازی خاطره انگیز بودند. پس بدون شک چنین بازی باعث می‌شود که کونامی به فکر توسعه و انتشار دنباله آن باشد و این اتفاق سال ۲۰۰۰ و در مراسم E3 رخ داد و شرکت کونامی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty را معرفی کرد و بیش از هر چیز جلوه‌های بصری و گرافیک این بازی بود که باعث شد طرفداران دیوانه وار به این سو و آن سو فریاد بکشند. از عظمت Big Shell گرفته تا حالات صورت طبیعی و محیط باران زده، این بازی هیچگونه نقص گرافیکی نداشت و باید گفت شگفتی طرفداران کاملا طبیعی و قابل درک بود.
سال‌های زیادی‌ست که موتورهای گرافیکی Unreal Engine در صدر موتورهای گرافیکی دوران مدرن قرار دارند و پس از عرضه هر نسخه جدید، توسعه دهندگان و بیش از آن‌ها طرفداران و بینندگان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. آخرین نسخه از این موتور گرافیکی محبوب یعنی UE5 سن زیادی ندارد و مانند گذشته باعث حیرت همگان شده است. بازی The Matrix Awakens در حقیقت یک دمو برای نمایش قدرت این غول بوده و به جرات می‌توان گفت اگر شخصی سر و کار چندانی با بازی‌های ویدیویی نداشته باشد، به احتمال بسیار بالا نتواند این دمو را از دنیای واقعی تمییز دهد و همین موضوع باعث شد این دمو سر و صدای فراوانی به پا کند.
دموی The Matrix Awakens از تمام قدرت این موتور گرافیکی بهره برده که از جمله مهم‌ترین تکنولوژی‌های استفاده شده در آن می‌توان به سیستم نور پردازی Lumen، قابلیت ری تریسینگ، جعبه ابزار MetaHUman، Nanite و بسیاری قابلیت‌های دیگر اشاره داشت. لازم به ذکر است که شما می‌توانید این دموی خیره کننده را به صورت کامل رایگان دانلود کرده و از تماشا و تجربه این جواهر لذت ببرید.
امکان ندارد درباره جلوه‌های بصری خارق‌العاده صحبت کنیم و نام راکستار و عناوین فوق‌العاده آن‌ها در میان نباشد. اسب سواری در سری بازی Red Dead Redemption همیشه صحنه‌هایی خارق‌العاده را برای ما به ارمغان آورده و یکی از محبوب‌ترین، معروف‌ترین و چشم نوازترین آن‌ها ورود جان مارستون به خاک مکزیک در بازی Red Dead Redemption است. البته یکی از نکاتی که این سفر را دل انگیز می‌کند، موسیقی سبک کانتری Far Away اثر خوزه گونزالز است که باعث می‌شود ما در زیبایی بکر مکزیک، یال‌های اسب و اخم همیشگی جان مارستون غرق شویم. بیابان‌های زیبای مکزیک در این بازی غیر قابل انکار هستند! در ادامه هر چقدر پیشتر می‌رویم، بیشتر وارد  دنیای امروزی و تمدن آمریکایی می‌شویم که از خطوط راه آهن و پل‌ها قابل مشاهده است و در پایان با یاران داچ، رقیب خونین جان روبه‌رو می‌شویم و این در حالی‌ست که هنوز با خود موسیقی Far Away را با پس زمینه بیابان زمزمه می‌کنیم.
در این میان، بد نیست بدانید سفر به مکزیک همیشه یکی از آرزوهای جان مارستون بوده که شما می‌توانید طی مکالمه جان با خاویر در یکی از مراحل فرعی بازی Red Dead Redemption 2 آن را متوجه شوید.
مراسم E3 سال ۲۰۰۵، مراسمی بود که همه منتظر معرفی بازی‌های اختصاصی نسل هفتم بودند و می‌توان گفت هیچ بازی نتوانست نمایشی به زیبایی بازی Killzone 2 از تیم Guerrilla Games ارائه دهد. تریلر این بازی در زمان خود رزولوشن بسیار بالایی داشت که نتیجه آن انیمیشن‌های صورت فوق‌العاده با جزئیات و انفجارهای طبیعی در فضای شهری عظیمی بود که طرفداران سونی و پلی استیشن را از خود بی خود کرد. البته نکته منفی نمایش Killzone 2 این بود که تریلر منتشر شده نه تنها محصول نهایی نبود، بلکه با موتور گرافیکی بازی نیز ساخته نشده بود! این مسئله در آینده باعث گله مندی بسیاری از طرفداران و حتی منتقدین شد و تا به امروز نیز یکی از فریبنده‌ترین تریلرهای تاریخ بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود.
مراسم E3 همیشه نمایش‌های فوق‌ا‌لعاده‌ای برای ما به همراه داشته و نمایش بازی Watch Dogs در سال ۲۰۱۲ یکی از شگفت انگیزترین آن‌هاست که نسل هشتم را برای ما بسیار چشم نواز جلوه داد. تریلر به نمایش درآمده در این مراسم تکسچرهای فوق‌العاده با کیفیتی را در کنار حالات چهره بی نظیر نشان داد که توجه هر گیمری را به خود جلب کرد و این بازی را یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال‌های ابتدایی نسل هشتم ساخت. متاسفانه این مورد تفاوت چندانی با مورد پیشین نداشت و محصول نهایی آن چنان ضعیف‌تر از تریلر این بازی بود که حتی قوی‌ترین پی‌سی‌های آن سال‌ها توان ارائه گرافیکی در سطح تریلر این بازی را نداشتند!
بازی خاطره انگیز God of War ساخته استودیو سانتا مونیکا ما را در جهان نورث به نقاط بسیار خارق‌العاده‌ای برد، با این حال شاید نتوان لحظه‌ای حماسی‌تر از اولین رویارویی با The World Serpent در این بازی نام برد. مادامی که کریتوس و آترئوس به Lake of Nine می‌رسند، سازه‌های بیرون زده از آب دریاچه از آن‌ها درخواست می‌کند سلاحشان را به آب بیندازند و پس از پرتاب تبر لویاتان به دست کریتوس، ما شاهد خیزش The World Serpent که بخش‌هایی از بدن او از پشت مه و در بالای کوه‌ها قابل مشاهده است هستیم و سپس با حضور او در برابر دیدگان خود غافلگیر می‌شویم. این مار عظیم الجثه در حقیقت آخرین ژتون زنده بوده که کریتوس و آترئوس از نظر اندازه در برابر او به معنای واقعی هیچ هستند و حضور او به طور کلی صحنه‌ای خارق‌العاده حماسی را رقم می‌زند.
آغاز بازی Uncharted 2: Among Thieves یکی از خاطره انگیزترین و به یاد ماندنی‌ترین آغازها در دنیای بازی‌های ویدیویی‌ست. در آغاز این بازی نیتن دریک، شخصیت اصلی این سری بازی خود را در خرابه‌های قطار، در حالی که گلوله مستقیم به شکم او اصابت کرده پیدا می‌کند و درد و رنج و استرس ما زمانی بیشتر می‌شود که برای نجات یافتن باید خود را به بخش بالای قطار برسانیم. این شاهکار ناتی داگ از تمام قدرت پلی استیشن ۳ بهره برده و جزئیات این بازی به معنای واقعی چشمان شما را نوازش می‌دهند و همین آغاز حماسی و مملو از آدرنالین ما را برای رویارویی با یک ماجراجویی پر فراز و نشیب آماده می‌کند. این دوران با انتشار مجموعه Uncharted: Legacy of Thieves شاید بهترین دوران برای تجربه دوباره این صحنه خارق‌العاده باشد.
شهر نیویورک سال‌های زیادی‌ست که به تماشای تارهای مرد عنکبوتی به آسمان خراش‌های خود عادت کرده است، ولی ما هرگز به حس خوب تار زدن در بازی Marvel’s Spider-Man عادت نمی‌کنیم و این امر قدیمی نمی‌شود. استودیو اینسومنیاک به معنای واقعی توانسته یکی از بهترین بازی‌های سوپرهیرویی تاریخ را عرضه کند که به عقیده بسیاری این بازی بهترین بازی سوپرهیرویی تاریخ است و یکی از ویژگی‌های خارق‌العاده بازی گشت و گذار کاملا آزادانه در جهان باز این عنوان یعنی شهر نیویورک است که به لطف تارهای مرد عنکبوتی حس و حالی غیر قابل توصیف دارد. حال اولین مرتبه که این آزادی در اختیار شما قرار گرفت را به خاطر بیاورید. چه جایی بهتر از آسمان خراش‌های منهتن برای تار بازی سراغ دارید؟ در این میان حرکات پارکور فوق‌العاده زیبا طراحی شده این بازی نیز در کنار تار بازی حسی فوق‌العاده را به ما القا می‌کند.
در حالی که بسیاری از ما خاطره‌ای بد با نام حلقه قرمز مرگ از ایکس باکس ۳۶۰ داریم، باید با این واقعیت روبه‌رو شویم که این کنسول برخی از بهترین IPهای تاریخ مثل Forza Horizon و Gears of War را برای ما به ارمغان آورد. زمانی که تریلر بازی Gears of War با نام Mad World منتشر شد، کمتر کسی بود که از شدت زیبایی و حیرت دهانش باز نماند. ما در این تریلر شاهد حضور مارکوس فینیکس دوست داشتنی در دنیایی پادآرمانی بودیم که آخرین تلاش خود برای حفظ انسانیت را می‌کند. البته نباید موسیقی Mad World توسط گری ژولز (Gary Jules) که ما را به گریه انداخت فراموش کنیم. این تریلر فوق‌العاده معروف را می‌توان یکی از دلایل بسیار محکم فروش بالای این بازی دانست.
بازی Ghost of Tsushima ساخته استودیو ساکر پانچ از ابتدا تا انتها یک شاهکار گرافیکی‌ست، ولی شاید هیچ صحنه‌ای به زیبایی و هنرمندانه‌تر از صحنه آغاز این بازی نباشد. ما در شروع این عنوان شاهد حضور شخصیت اصلی بازی یعنی جین ساکای سوار بر اسب خود در میان جنگل بامبو و سپس در میانه مزرعه گل‌های سفید هستیم. در همین حین موسیقی حیرت انگیز گوش‌های شما را نوازش داده و نحوه قرارگیری دوربین بازی هر چه بیشتر شما را با این فضای حیرت آمیز مست و دیوانه می‌کند. در پایان جین ساکای برای لمس گل‌های زیبای مزرعه دست خود را به پایین برده و این صحنه را بیش از پیش شگفت انگیز و دل ربا می‌کند.
بازی‌های ریسینگ همیشه به فضاسازی خوب محیط پیرامون برای القای حس سرعت و هیجان معروف بوده‌اند و باید بازی RIDE 4 ساخته استودیو Milestone را یکی از بهترین نمونه‌های این موضوع دانست. اگر این بازی را تجربه کرده باشید یا حتی ویدیوهای مربوط به رانندگی در این بازی در هوای بارانی را تماشا کرده باشید، نفستان از زیبایی آن بند می‌آید. خارق‌العاده است! در همین راستا بسیاری از طرفداران صحنه‌هایی از درون بازی را در کنار صحنه‌هایی از رانندگی با موتورسیکلت در هوای بارانی در دنیای واقعی را به نمایش گذاشته‌اند که تمییز دادن آن‌ها به شدت سخت است. این زیبایی زمانی بیشتر می‌شود که شما دوربین را در حالت اول شخص قرار داده و در کنار باران، حس تکان‌های پیاپی موتورسیکلت در پست و بلندی جاده را نیز درک کنید. بازی RIDE 4 در سال ۲۰۲۰ منتشر شده، با این حال قصد ندارد ما را شگفت زده نکند و تجربه آن بدون شک همیشه یکی از بهترین تجربه‌های ما از بازی‌های سبک ریسینگ خواهد بود و البته نباید از صبر طاقت فرسا برای انتشار نسخه بعدی این مجموعه گذر کرد.
در ابتدا باید گفت که همه چیز در بازی Drive Club، عنوان ریسینگ توسعه یافته توسط استودیو Evolution خارق‌العاده است. از میزان جزئیات مدل‌های ماشین‌ها تا محیط بازی و وضعیت جوی، همه و همه بی نظیر و غیر قابل توصیف هستند. بازی Drive Club ولی بیش از همه آن‌ها برای فیزیک هوای بارانی خود معروف است که به لطف برنامه نویسی فوق‌العاده، هر قطره نسبت به سرعت و جهت باد و برخی دیگر متغیرها، از دیگر قطرات باران متمایز است. در کنار آن، نحوه از بین رفتن و خشک شدن این قطرات نیز به خودی خود بی نظیر و شگفت انگیز است و تفاوتی ندارد این خشک شدن به سبب سرعت بالا، گرمای خورشید یا برف پاک کن ماشین شما باشد، در هر صورت حیرت آور است. با گذشت سال‌ها از توسعه بازی Drive Club، تجربه این بازی در پیست بارانی از زیباترین لحظات دنیای بازی‌های ویدیویی‌ست.
پروژه Photorealism Enhancement شرکت اینتل در حقیقت یک برنامه یادگیری ماشینی بوده که یک فریم از یک بازی را دریافت کرده و تلاش می‌کند یک عکس از دنیای واقعی را با میزان دقت بسیار بالا جایگزین کند تا ما با صحنه‌ای حقیقی‌تر روبه‌رو شویم! سال گذشته شاهد اجرای نسخه آزمایشی این پروژه در بازی GTA V بودیم که باید گفت نتیجه خارق‌العاده‌ای داشت و می‌توانید نمونه این پروژه را در قسمت آغازین این بخش مشاهده کنید. این نکته نیز قابل تامل است که این پروژه به صورت Real Time پردازش کرده و همین موضوع باعث شگفتی بیشتر ما شد. البته ناگفته نماند که این پروژه هنوز در دست توسعه بوده و برای استفاده عموم آماده نیست، با این حال می‌توان به این تکنولوژی خارق‌العاده بسیار امیدوار بود.
پروژه Siren Real-Time مانند پروژه شرکت اینتل که پیش‌تر مطالعه کردید یک تکنولوژی آزمایشی بوده که به لطف موتور گرافیکی آنریل توسعه یافته است و هدف آن پیشرفت ساخت انسان‌ها در موتورهای گرافیکی در حالت Real Time است. تعداد پولی کانت‌های (Polycount) خروجی این پروژه به حدی بالا بوده که می‌تواند از تعداد پولی کانت‌های یک پروژه CGI از پیش رندر شده نیز عبور کند. برای اینکه این موضوع شما را بیشتر حیرت زده کند، بد نیست بدانید که با افزودن موشن کپچر و نور پردازی دقیق در همین موتور گرافیکی، پروژه Siren Real-Time یکی از قدرتمندترین پروژه‌های گرافیکی تاریخ بشریت است!
پروژه Janimation شاید ماننده دو پروژه پیشین این روزها ورد زبان‌ها نباشد، ولی این پروژه در حدود یک دهه پیش انقلابی در صنعت گرافیک بود. این پروژه با ارائه انیمیشن‌های صورت طبیعی بسیاری گیمرها را شگفت زده کرد و حرف‌های بسیاری در این صنعت پر جنب و جوش داشت. این پروژه در زمان خود به بهترین نحو حالات صورت افراد را بازسازی می‌کرد و شما به راحتی می‌توانستید آن را با ویدیوهای دنیای واقعی اشتباه بگیرید. این تکنولوژی می‌توانست به طور همزمان چندین دستور را انجام داده و حالات صورت را به شکلی کاملا طبیعی بازسازی کند.
صحنه‌های بسیار زیبایی از دنیای بازی‌های ویدیویی را مرور کردیم. هر کدام به نحوی زیبا بودند. برخی از آن‌ها متاسفانه پس از انتشار رسمی بازی ما را نا امید کردند، با این حال اکثریت آن‌ها ما را به آرامش دعوت کرده یا برعکس رگ‌های ما را مملو از آدرنالین و استرس کردند. بدون شک صحنه‌های بسیاری به غیر از این ۱۵ صحنه در دنیای بازی‌های ویدیویی وجود دارد که ما را به حیرت وا داشته‌اند که اگر بخواهیم همه را عنوان کنیم، بدون شک لیستی بی انتها شکل خواهد گرفت. شما کدام صحنه را بیش از دیگر صحنه‌ها دوست داشتید؟ اگر شما بودید چه صحنه‌ای از کدام بازی را در این لیست جای می‌دادید؟ منتظر نظرات شما هستیم.

source

توسط funkhabari