یک قوس شخصیتی تحسین‌برانگیز
در شرایطی که به نظر می‌رسید سریال خاتون با قسمت شانزدهم به پایان راه در فصل اول رسیده، قسمت هفدهم سریال خاتون از راه رسید. این اتفاق با توجه به پایان نامشخص سریال در قسمت شانزدهم تا حدودی قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید. اما این که روابط عمومی سریال خاتون در ارائه توضیح پیرامون تعداد قسمت‌های سریال تا این حد بی‌مسئولیت ظاهر شده اندکی ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد. با این حال با ویجیاتو همراه باشید.
سریال جیران را با ویجیاتو دنبال کنید:
وقتی همه تمرکز فیلم‌نامه یک سریال روی پیش‌بردن داستان باشد، طبیعی به نظر می‌رسد که پردازش شخصیت‌ها به حاشیه می‌رود. اما از آن‌جایی که سریال خاتون حتی در پیشروی داستان هم جذاب ظاهر نشده، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که تلاش سریال برای پیش‌بردن فیلم‌نامه هم موفقیت بزرگی محسوب شود. قسمت هفدهم سریال خاتون حالا بیشتر از هر زمان دیگری ثابت می‌کند که تینا پاکروان به عنوان نویسنده و کارگردان سریال عملا ایده‌ای برای ادامه داستان نداشته و تنها در حال قمارکردن روی یکی از سناریوهایی است که به ذهنش خطور کرده بود.
مشکل اصلی فیلم‌نامه سریال خاتون دقیقا در پایان نیم‌فصل اول آغاز شد؛ جایی که خاتون [با هنرنمایی نگار جواهریان] از شهر رشت و همسر زورگویش فرار کرد و برای پیداکردن پدرش به تهران آمد. به نظر می‌رسد تغییردادن جغرافیا و شخصیت‌های اصلی یک لقمه بزرگ برای تینا پاکروان بوده است. چراکه سریال دقیقا از زمانی که دچار یک تغییر انقلابی شد به وضوح در مسیر سقوط قرار گرفت و آهسته آهسته به یک عنوان معمولی و قابل پیش‌بینی تبدیل شد.
قسمت هفدهم سریال خاتون هم اپیزود خیره‌کننده‌ای حساب نمی‌شود؛ یک اپیزود تقریبا ۵۰ دقیقه‌ای دیگر است که بدون هیچ شگفتی و جذابیتی به ماجراجویی قابل پیش‌بینی شخصیت‌های اصلی‌اش می‌پردازد. اما از آن‌جایی که تعداد شخصیت‌های اصلی سریال خاتون به حد اعلا رسیده، طبیعی به نظر می‌رسد که سریال زمان لازم به هر کدام از آن‌ها را ندهد. بنابراین قسمت هفدهم سریال خاتون تاییدی بر تبدیل‌شدن این سریال جذاب به یک آش بدمزه است که آشپزهای متعددی دارد.
قوس شخصیتی عجیب
شخصیت خاتون از ابتدای پخش سریال تینا پاکروان روی استریم نماوا تا امروز تغییرات بسیاری کرده است. خاتون در ابتدا مادری فرهیخته بود که به خاطر علاقه‌اش به همسرش به زندگی زیر سایه تحقیر مادرشوهرش عادت کرده بود. شخصیت خاتون در اپیزودهای ابتدایی سریال خاتون در حقیقت زنی آگاه و فرهیخته بود که از هر تلاشی برای آگاه‌کردن هم‌وطنانش نمی‌کاهید. اما مشکلاتی که در زندگی خاتون مطرح شدند، او را به زن دیگری تبدیل کردند. خاتون که نمی‌دانست پدرش در چه شرایطی قرار دارد، پسرش را از دست داد و با رفتار بی‌رحمانه همسرش مواجه شد.
پس از آن که شیرزاد ملک [با هنرنمایی اشکان خطیبی] به خاتون در زندان تجاوز کرد، این زن بختیاری‌الاصل دیگر دلیلی برای ماندن در کنارش همسرش نداشت. او که تحت تعقیب کمیسر رجبف [با هنرنمایی بابک حمیدیان] هم بود، مخفیانه به تهران فرار کرد و با پناه‌آوردن به دایی‌اش تصمیم گرفت تا جستجوی برای پیداکردن پدرش را آغاز کند. تلاش‌های خاتون نتیجه داد و پدر نهایت از راه رسید اما مشکلات خاتون حالا بیشتر شده بود. از سوی دیگر، آشنایی خاتون بختیاری با رضا فخار [با نقش‌آفرینی میرسعید مولویان] آغازگر یک رابطه عاشقانه میان آن‌ها شد و این رابطه عاشقانه در قسمت هفدهم سریال خاتون به اوج خود رسید.
با وجود همه مشکلاتی که در سریال خاتون وجود دارد، سریال تا حدود زیادی از ایجاد یک قوس شخصیتی برای شخصیت خاتون سربلند خارج می‌شود. قسمت هفدهم سریال خاتون زاویه پنهانی از شخصیت خاتون بختیاری را نشان می‌دهد که در حاشیه همه تحولاتی که برای او رخ می‌داد در حال شکل‌گیری بود. خاتون حالا به شجاع‌ترین حالت خودش تبدیل شده و البته که مسئولیت‌پذیرتر از همیشه به نظر می‌رسد. او به رضا فخار توصیه می‌کند که اگر قرار است به عنوان همسر جدیدش در کنارش حضور داشته باشد، باید تضمین دهد که پدری همیشه حاضر برای فرزندشان است. خاتون در سکانس‌های دزدی از انبار هم شجاع ظاهر می‌شود.
بنابراین باید به تینا پاکروان تبریک گفت که با وجود همه مشکلات ریز و درشتی که در فیلم‌نامه نخستین تجربه سریالی‌اش دیده می‌شود در نهایت موفق شده تا یک قوش شخصیتی تحسین‌برانگیز برای شخصیت اصلی سریالش ایجاد کند. حالا باید صبر کنیم و تماشا کنیم که قسمت بعدی سریال خاتون چه خوابی برای شخصیت اصلی سریال و همراهانش دیده است.
سریال خاتون را با ویجیاتو دنبال کنید:
توانایی‌های یک بار مصرف
از بسکتبال تا قاتل سریالی!

source

توسط funkhabari