داروی تقویتی بازی Fortnite یعنی همین مقاله، «معرفی و آموزش کار با سلاح های فورتنایت»، برای آشنایی شما با انواع سلاحها، کاربردها و سپس آموزش استفاده از آنها است که در نهایت کمک میکند بتوانید در طول بازی مبارزه با کیفیتتری داشته باشید و به جای این که حرص بخورید و بقیه را متهم به چیت و هک کنید، کاری کنید که بقیه متعجب شوند و انگشت اتهام به سمت خودتان باشد البته که ما بازی عادلانهای خواهیم داشت اما بازی بهتر و حرفهایتری انجام میدهیم که حاصل همراهی شما با این مقاله است. نکته خیلی مهم این که به هیچ وجه بدون خواندن مقاله اصلی یعنی آموزش بازی فورتنایت این مطلب را شروع نکنید. همچنین دقت کنید که مقاله شامل دو قسمت است که هم اکنون در حال مطالعه قسمت اول هستید.
معرفی سلاح های فورتنایت
سلاح های فورتنایت تنوع زیادی دارند و در دستههای مختلفی پخش شدهاند. گانهای فورتنایت علاوه بر تنوع، تخصصی هستند و طراحی جالبی دارند که باعث میشود هر سلیقهای چیزی برای دوست داشتن داشته باشد. در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره سلاح های فورتنایت را فاش کنیم تا دیگر کسی به خاطر عدم آگاهی یا کمبود امکانات شکست نخورد و زود حذف نشود؛ چیزی که واقعا حس بدی دارد. خوب از آن جایی که مقاله، مقاله اسلحه و انفجار و تیراندازی است ضدگلولههایتان را بپوشید چرا که کمی پایینتر سروکارمان با تیر و تفنگ است.
مفاهیم اولیه در آموزش سلاح های فورتنایت
در این بخش میخواهیم به اصطلاحات و مفاهیمی اشاره کنیم که مربوط به نحوه کارکرد، مکانیک و فیزیک سلاح های فورتنایت است. بنابراین لازم است حتما این قسمت را مطالعه کنید تا درک بهتری از مطالب بعدی پیدا کنید. بدون معطلی به معرفی میپردازیم.
Rarity: به این موضوع اشاره میکند که یک سلاح چقدر نادر است و یک بازیکن چقدر شانس برای پیدا کردن آن دارد.
Fire Rate: چند تیره حلاجی؟ ضربالمثل رایج بین سلاح های فورتنایت است که شاعر معروفشان نوشته و معنیش میشود «چند تیر در یک ثانیه میتوانی شلیک کنی؟». Fire Rate به میزان دفعات شلیکی گفته میشود که یک سلاح میتواند در یک ثانیه به ثبت برساند. مثلا یک سلاح در یک ثانیه 3 شلیک و دیگری 5 شلیک ثبت میکند که معلوم میشود سلاح دوم توانسته است در یک زمان ثابت، میزان بیشتری بازده داشته باشد. اگر اسلحهای بسیار سریع باشد، از زمان ریلود صرف نظر خواهد شد. تعداد دور شلیک با تعداد مهمات متفاوت است.
DPS: Damage Per Second یا میزان آسیبی که یک سلاح در یک ثانیه وارد میکند. تفاوت DPS با Fire Rate را با یک مثال روشن میکنیم: یک سلاح در سطح Common با نرخ شلیک 3.5 و DPS تقریبا 112 را در نظر بگیرید. این سلاح در یک ثانیه مجموعا 112 آسیب به حریف وارد میکند و توانسته است همزمان به اندازه 3.5 تیر در کند. در فورتنایت Fire Rate به سطح اسلحه ارتباطی ندارد و فقط به نوع آن بستگی دارد. پس یک نوع اسلحه با سطوح مختلف، نرخ شلیک یکسان دارد اما DPS آنها متمایز از هم خواهند بود. (اگر 112 را بر 3.5 تقسیم کنید میزان آسیب به ازای یک تیر به دست میآید.)
Magazine Size: ظرفیت اسلحه یا تعداد تیری که یک اسلحه در یک دور کامل از شروع آتش تا خالی شدن خشاب مصرف میکند.
Reload Time: زمان لازم برای ریلود کردن اسلحه را Reload Time میگویند. Reload یعنی تعویض خشاب اسلحه که در بیشتر بازیهای اکشن و تیراندازی به طور دستی یا خودکار بعد از تمام شدن گلولهها انجام میشود.
Bullet Type: بعضی از سلاحها بعد از تیراندازی تحت تاثیر قوانین فیزیکی قرار میگیرند. مثلا تیر تکتیرانداز تحت تاثیر جاذبه زمین قرار میگیرد و مسیری خمیده را طی میکند. Bullet Type ارتباطی با نوع گلوله ندارد.
Ammo Type: Ammo مخفف عبارت Ammunition و به معنای مهمات است. نوع مهماتی را که استفاده میشود با این Ammo Type نشان میدهند.
Damage Fall-off: اگر با سلاحی در فواصل مختلف بجنگیم آسیبهای گوناگونی از آن درک خواهیم کرد. این آسیب معمولا با افزایش فاصله کاهش مییابد که اندازه آن را با Damage Fall-off نشان میدهند.
Weapon Spread: به ناحیهای میگویند که احتمال حضور فشنگها (بعد از اولین شلیک در سلاحهایی غیر از شاتگان) در آن جا زیاد است. بهتر است که در شاتگانها اسپرد زیاد باشد اما در سایر سلاح های فورتنایت هر چه میزان اسپرد کمتر بهتر. اسپرد با عنوان دیگر Bloom نیز شناخته شده است.
Recoil: بعد اولین شلیک نیروهای افقی یا عمودی به سلاح وارد میشود که در پی آن اسلحه به بالا یا اطراف کشیده خواهد شد. به این اتفاق میزان پسزدگی، عقب راندن، انحراف یا Recoil گفته میشود.
First Shot Accuracy: اگر اسلحهای در اولین شلیک دچار Recoil نشود و دقت صددرصدی در شلیک داشته باشد میگویند این سلاح از قابلیت دقت در اولین شلیک یا First Shot Accuracy برخوردار است.
Critical Hit Damage: یا به اختصار CHD یک سلاح، میزان آسیب وارد شده به نواحی حساس بدن دشمن است که معمولا شامل عضو سر و گردن است.
Hit Scan: سیستمی در بازیهای ویدیویی است که تعیین میکند آیا هدف مورد اصابت گلوله قرار گرفته است یا خیر. اگر اصابت انجام شود با استفاده از افکتهایی پیام اصابت به گیمر منتقل میشود.
Heavy: در لغت به معنای سنگین است و در بازی به نوعی از اسلحه مشتقشده از سلاح اصلی میگویند که آسیبرسانی بیشتری دارد اما نسبت به همتای خود کندتر است.
Primal: به سلاحهای با قدرت تخریب بالا اما دقت کم در شلیک گفته میشود. این نوع سلاح در عمل وجود ندارد و از طریق ارتقا دادن سلاحهای دیگر به وجود میآید. به نسخه ارتقا نیافته نیز Makeshift میگویند.
Automatic و Semi-Automatic: سلاحهای خودکار به محض فشار دادن ماشه شلیک میکنند و سلاحهای نیمهخودکار یک شلیک آنی خواهند داشت. این اسلحهها معمولا سرعت بالایی دارند.
Combat: اسلحههایی که دمج بالا و اسپرد پایینی دارند با این پیشوند نامگذاری میشوند. یک Combat در مقابل دقت کمی دارد و بعد از اولین شلیک باعث عقب راندن دستان شما میشود.
Rifle: به طور تخصصی به سلاحهایی گفته میشود که لوله بلندی دارند و در هنگام استفاده از آنها باید از روی شانه هدفگیری و شلیک کرد اما در بازی Fortnite به سلاحهایی گفته میشود که علاوه بر داشتن ویژگیهای فوق برای مبارزات با فواصل متوسط و دور مناسب باشند و بعضا از دقت بالای تیراندازی هم برخوردار هستند.
SMG: مخفف عبارت Submachine Gun و به معنای سلاح دستی است. مسلسلدستی که قابل حمل است و از مهمات سلاحهای کوچکتری مثل پیستول استفاده میکند. اسامجی دقت و میزان اسپرد کمی دارد و باید از روی شانه شلیک شود. در عوض DPS بالایی دارد و خیلی سریع خشاب را روی دشمن خالی میکند.
Shotgun: اسلحه مناسب مبارزات نزدیک و بسیار کشنده که میزان اسپرد بالایی دارد اما احتمال حضور باروت در هر ناحیه زیاد است. یعنی در یک مربعی که 25 تیر در آن جای میگیرد شاتگان 10 تیر پرتاب میکند و بیشتر ناحیه را پوشش میدهد؛ در واقع تنها اسلحه Fortnite است که اسپرد بالایی دارد اما این موضوع ویژگی خوبی به شمار میرود.
Assault: یک صفت و در واقع پیشوند برای هر سلاحی است که دقت و سرعت شلیک پایین داشته باشد اما برای مبارزه در فواصل متوسط و دور خوب عمل کند.
Pistol: به سلاحهای کوچکی گفته میشود که با یک دست قابل حمل هستند. این اسلحه را با نامهای دیگر سلاح کمری، تپانچه و کلت هم میشناسند.
Sniper: اسنایپر یا تکتیرانداز سلاحی قدرتمند در مبارزات مخفی و فواصل دور است. تقریبا همه اسناپیرها در فاصله خیلی دور دچار انحراف گلوله از مسیر مستقیم میشوند و تیر دقیقا به همان جایی نمیرود که شما هدف گرفته بودید اما بزرگنمایی و قدرت بالای تخریب این اسلحه باعث محبوبیت آن شده است.
خوب حالا اصطلاحات رایج و مهم حوزه اسلحه در تمام بازیهای تیراندازی را بلدید اما برویم سراغ Fortnite و با اسلحههای این بازی آشنا شویم. در ادامه به معرفی سلاح های فورتنایت که سطوح مختلفی دارند میپردازیم. بعد از آن به معرفی نوع سلاحها خواهیم پرداخت. همراه پارسیگیم باشید.
انواع مهمات در Fortnite
چهار نوع گلوله در بازی وجود دارد: Medium Bullet، Light bullet، Heavy Bullet و Shells. مهمات در بازی به وفور پیدا میشوند و با هم هیچ تفاوتی در کمیابی ندارند. برای پیدا کردن مهمات باید در جزیره جستوجو کنید. Ammo در کنار سلاحها وجود دارند اما اگر سلاحی روی زمین بود و مهماتی در کنارش ندیدید مطمئن شوید که قبلا کس دیگری آن را برداشته است. جمعآوری مهمات در بازی بسیار ساده است؛ تنها کافی است از روی آن عبور کنید تا به طور خودکار به مهماتتان اضافه شود.
نوع گلوله | نماد | سطح کمیابی | سلاحهای مورد استفاده |
Light Bullets | ![]() |
Common | SMG – Pistol |
Medium Bullets | ![]() |
Common | Assault – Pistol |
Heavy Bullets | ![]() |
Common | Sniper Rifle – Pistol |
Shells | ![]() |
Common | Shotgun |
دستهبندی سلاح های فورتنایت بر اساس میزان کمیابی
در فورتنایت ندرت معادل قدرت است. یعنی هر چه سلاحی نادرتر باشد قدرت و دقت بیشتری خواهد داشت. مسلم است که هر چه سلاح شما قدرت بیشتری داشته باشد دشمنی که آن را هدف گرفتهاید سادهتر نابود میشود و هر چه دقت افزایش پیدا کند تسلط شما در استفاده و هدفگیری بیشتر خواهد شد. پس تا حد امکان تلاش میکنیم بهترین Inventory ممکن را برای خودمان دستوپا کنیم تا در مبارزات عملکرد بهتری داشته باشیم. در ادامه انواع سلاح های فورتنایت بر اساس Rarity آورده شده است.
میزان کمیابی اسلحه | مشخصات |
Common یا معمولی | به رنگ خاکستری است و ضعیفترین اسلحه در فورتنایت به حساب میآید. |
Uncommon یا غیرمعمولی | به رنگ سبز است و به وفور یافت میشود. |
Rare یا نادر | به رنگ آبی است و مناسب برای مبارزات ابتدای بازی است. |
Epic یا حماسهای | به رنگ بنفش است و به ندرت یافت میشود اما میتوان از طریق و لوتباکسها یا منابع دیگری آن را یافت. |
Legendary یا افسانهای | طلاییرنگ است و به عنوان بهترین گزینه برای مبارزه در برابر دشمنان سرسخت شناخته میشود. تقریبا پیدا کردن آن در خود میدان مسابقه غیرممکن است. |
Mythic یا اساطیری | به رنگ طلایی کمرنگ است و مربوط به بخش داستانی بازی است. معمولا در نسخههای مختلف بازی ثابت نیست. |
Exotic یا خارقالعاده | به رنگ فیروزهای است و از طریق Craft به دست میآید. |
سلاحهای Common، Uncommon و Rare حتی در جزیره تمرین بازی هم وجود دارند و میتوانید با آنها مبارزه و تمرین کنید؛ بماند که این سلاحها در جزیره اصلی چقدر زیاد و قابل دسترس هستند. در مقابل سلاحهای Epic و Legendary سخت پیدا میشوند و باید خوششانس باشید تا بتوانید آنها را در میدان پیدا کنید. احتمال این که بتوانید اسلحههای بنفش را پیدا کنید به مراتب بیشتر از احتمال به دست آوردن سلاحهای طلایی است. معمولا لوتباکسهای عادی شامل سلاحهای سبز و آبی و لوتباکسهای نادر شامل سلاحهای نادر بنفش و طلایی هستند. در بخشهای بعدی مقاله درباره نحوه جمعآوری انواع سلاح های فورتنایت صحبت خواهیم کرد.
واضح است که یک اسلحه در دو سطح قدرت مختلف، عملکرد متفاوتی دارد و قطعا آن سطحی که بهتر است مخربتر خواهد بود اما اگر دو نوع سلاح در دو سطح مختلف باشند نمیتوان بین قدرت تخریب آنها قضاوت کرد. مثلا بین اسلحه A با سطح Common و اسلحه B با سطح Uncommon ممکن است A یا B بهتر عمل کنند؛ پس صرفا سطح و قدرت یک اسلحه عامل تعیینکنندهای در مبارزات نیست اما موثر است. نکته دیگری که درباره یک اسلحه وجود دارد اندازهگیری میزان Damage یا آسیب آن است. Damage صرفا میزان آسیب وارده شده به دشمن است و شامل ضربه به سر، Fall Damage، آتشسوزی، گیر افتادن در طوفان، آسیب واردشده به سازهها و از این قبیل موارد نمیشود. در این بخش معیار ما میزان آسیبی است که به حریف وارد میشود.
لازم به ذکر است که سطح یک اسلحه تعیینکننده قدرت آن نیست؛ یعنی یک نوع اسلحه با سطح Rare فقط از سطح Uncommon خود قویتر است و این مسئله تعیینکننده قدرت مطلق نیست. همچنین تمام فاکتورها با افزایش سطح لزوما بهتر نمیشوند و ممکن است ثابت بمانند یا در مواردی حتی ضعیفتر شوند. به مثال زیر دقت کنید:
مشخصات سلاح | Sidearm Pistol Common | Sidearm Pistol Rare |
DPS | 168.75 | 189.0 |
Damage | 25 | 28 |
Fire Rate | 6.75 | 6.75 |
Magazine Size | 15 | 15 |
Reload Time | 1.54s | 1.4s |
همان طور که مشاهده میکنید با این که سطح دو اسلحه یکسان نیست اما مواردی ثابت و مواردی متغیر هستند. در این مثال ظرفیت خشاب و نرخ شلیک یکی است و سایر موارد با افزایش سطح، کاهش یا افزایش مییابند. مثلا زمان ریلود در سطح پایین Common 1.54 ثانیه است که در همان اسلحه اما با سطح Rare زمان 1.4 ثانیه به دست میدهد. این موضوع نشان میدهد که هر چه لول یک سلاح بالاتر برود زمان ریلود کمتر میشود یا به عبارتی آن سلاح سریعتر عمل میکند. همچنین میزان آسیبی که به حریف وارد میکند بیشتر میشود. در این جا میبینیم که پیستول رنگ خاکستری آسیب 25 و رنگ آبی 28 را به دشمن تحمیل میکنند. همان طور که قبلا هم گفتیم Damage فقط بیانگر شلیک به بدن دشمن به جز سر او است. اصابت گلوله به سر آسیب بیشتری را وارد میکند.
در ادامه به ذکر چند نکته آموزشی درباره سلاح های فورتنایت در سطوح مختلف اشاره میکنیم:
- اگر مقادیر Fire Rate و Damage را در هم ضرب کنیم به مقدار DPS میرسیم. (28 × 6.75 = 189.0) در واقع این اسلحه در یک ثانیه توانسته 6.75 بار شلیک کند (27 بار در 4 ثانیه) که هر گلوله 28 آسیب ثبت کرده است.
- در زمین بازی هر اسلحهای را که به رنگ بنفش یا طلایی بود برندارید؛ ممکن است آن اسلحه به کار شما نیاید و شما فقط دارید لود اوت خودتان را بیخودی اشغال میکنید. پس حتما نوع سلاح را نیز در نظر بگیرید.
- بعضی از ابزارهای بازی هم با رنگهای بهخصوصی یافت میشوند. به عنوان مثال قلاب ماهیگیری با این که کاربردی در مبارزات ندارد اما با سطوح Common و Rare در میدان حضور دارد. از دیگر ابزار میتوان به Shockwave Grenade، Harpoon Gun و Firework Flare Gun اشاره کرد.
- سلاح های فورتنایت با افزایش سطح دچار کاهش قدرت نمیشوند اما در بازیهای دیگر ممکن است این اتفاق بیفتد.
در این قسمت سطحبندی گانها و ابزارهای فورتنایت را توضیح دادیم که در 5 لول اصلی وجود دارند اما در ادامه میخواهیم تکتک سلاح های فورتنایت را معرفی کنیم. بعد از خواندن بخش بعدی در بخش مبارزات فورتنایت همهچیزدان خواهید شد اما هنوز هم لازم است تا فنون فایت را در میدان آن هم به طور عملی تجربه کنید.
دستهبندی سلاح های فورتنایت بر اساس کاربرد
تنوع سلاحهای اصلی در فورتنایت قابل قبول است و کم پیش میآید از استفاده از آنها خسته شوید اما برای جلوگیری از هر نوع یکنواختی، طراحان بازی سلاحهای دیگری را به بازی اضافه و از آن حذف میکنند. مثلا اگر اسلحهای با تخصص مبارزه وجود داشت با طراحی یک سلاح مشتقشده، آن نوع سلاح را متنوع میکنند. به عبارت بهتر یک سلاح با طراحیهای فنی به 10 نوع سلاح تبدیل میشود که هر کدام ویژگیهای منحصربهفردی دارند. شاید به این فکر کنید که نکند هر 10 اسلحه تفاوتی با هم نداشته باشند و این تنوع صرفا یک فریب باشد اما نه، این طور نیست. فورتنایت واقعا در طراحی خوب عمل میکند و علاوه بر طراحی سلاحهای واقعیتگرا، تفنگهای تخیلی و جذابی را به بازی اضافه میکند که شاید تا آن زمان در هیچ بازی دیگری وجود نداشت.
به طور مختصر اشاره کردیم که Fortnite سلاحهای مادر دارد؛ یعنی سلاحهای اصلی با کاربری کاملا مشخصی وجود دارند که به عنوان سرگروه عمل میکنند. با اضافه یا کم کردن ویژگیهایی، چنین اسلحهای به تعداد زیادی سلاح زیرمجموعه تبدیل میشود. اکنون میخواهیم سرگروهها را معرفی کنیم. در فورتنایت سلاحهای سرگروه Rifle، Shotgun، Sniper، SMG و Pistol هستند که معمولا سخت بتوان این عناوین را به تنهایی پیدا کرد. در حقیقت ترکیب این اسامی، اضافه کردن پسوند یا پیشوند و کم و زیاد کردن ویژگیها باعث میشوند تا با سلاحهایی با نامهای طولانیتر مواجه شویم. مثلا Assault Rifle که پیشوند Assault نشان از تهاجمی بودن سلاح دارد. با دیدن این دو واژه به سرعت پی میبریم که این گان، رایفلی است که برای مبارزات دورادور مناسب است.
Assault Rifles
رایفلهای تهاجمی زیرمجموعهای از رایفلها هستند که برای مبارزات با فاصله متوسط و زیاد طراحی شدهاند. در فورتنایت معروفترین سلاحهای Assault Rifle به شرح زیر هستند (با ارجاع به نسخه Chapter 3 – Season 3):
- Striker Burst Rifle
- Ranger Assault Rifle
- Hammer Assault Rifle
مشاهده میشود که یک سلاح در بازی حداقل 2 واژه و حداکثر 4 واژه نامگذاری دارد تا به سادگی مشخصات بارز آن توسط بازیکن شناسایی شود. همگی واژه اصلی Rifle را شامل میشوند و باقی پسوند و پیشوندی هستند تا ویژگیهای افزون را مشخص کنند. همچنین باید متذکر شویم که هر کدام از این سلاحها زیرمجموعههای خود را دارند که در ادامه معرفی میکنیم.
Striker Burst Rifle
سلاح Striker Burst Rifle سلاحی تماماتوماتیک است که با هر شلیک دو گلوله روانه هدف میشوند. هنگامی که با این رایفل هدف میگیرید بازیکن در نقش اولشخص قرار گرفته و دشمن در یک قاب با زوم متوسط و یک نقطه قرمز برای هدفگیری تحت نظر شما قرار میگیرد. زوم مناسب سلاح باعث افزایش دقت در شلیک میشود اما در مقابل Recoil و پرتاب عمودی گان باید توسط بازیکن کنترل شود. این رایفل تماماتوماتیک با هر بار فشردن ماشه، دو بار شلیک میکند و جزو سلاحهای Assault نیز هست. Striker Burst Rifle مهمات نوع Medium Bullets را به کار میبندد و CHD برابر 1.5x است. قابلیتهای First Shot Accuracy و Hit Scan هم فعال هستند. بهترین حالت استفاده در فواصل دور سپس متوسط و بدترین حالت در فاصله نزدیک است و به عنوان یکی از بدترین سلاحها برای تخریب سازهها به شمار میرود؛ پس هرگز قابلیتهای بینظیر Striker Burst Rifle را در حوزهای که برای آن ساخته نشده است هدر ندهید.
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 104.2 | 27 | 3.86 | 20 | 2.86s |
Uncommon | 112.0 | 29 | 3.86 | 20 | 2.73s |
Rare | 115.8 | 30 | 3.86 | 20 | 2.60s |
Epic | 123.5 | 32 | 3.86 | 20 | 2.47s |
Legendary | 127.5 | 33 | 3.86 | 20 | 2.34s |
این سلاح با کمی تغییرات به موارد زیر تبدیل میشود که در نسخه فعلی بازی وجود ندارند اما به احتمال زیاد در آینده مجددا در دسترس قرار میگیرند:
- Ocean’s Burst Assault Rifle
- Slone’s Burst Assault Rifle
- Slone’s Striker Burst Rifle
- Burst Assault Rifle
Hammer Assault Rifle
این رایفل از مهمات Medium Bullets استفاده میکند و سلاحی تماماتوماتیک با 1.5x CHD، تهاجمی و با نرخ شلیک آهستهتر نسبت به اسلحههای مشابه خود است و Recoil آن با الگوی ↗ تا حد زیادی قابل کنترل است. Hammer Assault Rifle به معنای واقعی کلمه یک اسلحه تمامعیار و دوستداشتنی است چرا که برای تمام فاصلهها مناسب است؛ برای فاصله نزدیک و دور بسیار خوب عمل میکند (به شرطی که بتوان Recoil آن را کنترل کرد) و برای فاصله متوسط بهترین گزینه ممکن است. قابلیتهای First Shot Accuracy و Hit Scan برای این گان نیز فعال هستند. Hammer Assault Rifle به دلیل داشتن DPS بالا، گزینه بسیار خوبی برای تخریب سازههای دفاعی دشمنان محسوب میشود. در کل توصیه میکنیم تا حد امکان یک Hammer Assault Rifle دمدستتان نگه دارید خیلی به کار میآید.
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 156.6 | 27 | 5.8 | 20 | 2.42s |
Uncommon | 168.2 | 29 | 5.8 | 20 | 2.31s |
Rare | 174.0 | 30 | 5.8 | 20 | 2.20s |
Epic | 185.6 | 32 | 5.8 | 20 | 2.09s |
Legendary | 191.4 | 33 | 5.8 | 20 | 1.98s |
Ranger Assault Rifle
این نوع رایفل تماماتوماتیک برای تمام سناریوهای مبارزاتی درس خود را پس داده است و قدرت تخریب بالایی دارد. Ranger Assault Rifle با گلولههای سایز متوسط عمل میکند و به دقت بالا در هدفگیری و شلیک با سرعت نسبتا پایین نسبت به دیگر سلاحهای تهاجمی معروف است. در بین سلاح های فورتنایت این گان عملکرد مناسبتری در فاصله دور و متوسط دارد و در کنار Hammer Assault Rifle به عنوان بهترین گزینهها برای مبارزه در فاصله دور مطرح میشود. 1.5x CHD، First Shot Accuracy و Hit Scan از دیگر مشخصهها هستند.
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 124 | 31 | 4 | 25 | 2.75s |
Uncommon | 128 | 32 | 4 | 25 | 2.625s |
Rare | 136 | 34 | 4 | 25 | 2.50s |
Epic | 144 | 36 | 4 | 25 | 2.375s |
Legendary | 148 | 37 | 4 | 25 | 2.25s |
سلاحهای مشابهی که با کمی تغییر در Ranger Assault Rifle ایجاد میشوند به قرار زیر هستند:
- Heavy Assault Rifle
- MK-Seven Assault Rifle
- The Foundation’s MK-Seven Assault Rifle
سایر سلاحهای دسته Assault Rifle
جدول زیر اطلاعاتی مختصر و مفید از دیگر سلاح های فورتنایت – دسته رایفل را ارائه میدهد که البته در حال حاضر قابل استفاده نیستند اما در آپدیتهای بعدی دوباره در دسترس خواهند بود.
نام | Rarity | DPS | Damage | Reload Time | مشخصات |
Burst Assault Rifle | Common تا Legendary | 122.45 تا 146.15 | 31 تا 37 | 2.86s (Max)
2.34s (Min) |
تماماتوماتیک – دابلشات – مناسب فاصله متوسط – First Shot Accuracy – Medium Bullets – 1.5x CHD – Hit Scan |
Scoped Assault Rifle | Uncommon تا Legendary | 64 تا 74 | 32 تا 37 | 2.41s (Max)
2.07s (Min) |
تماماتوماتیک – اسکوپدار – مناسب فاصله متوسط تا زیاد – Medium Bullets – 2.0x CHD – Hit Scan – Bullet Type |
Thermal Scoped Assault Rifle | Rare تا Legendary | 112 تا 124 | 28 تا 31 | 2.2s (Max)
2.1s (Min) |
نیمهاتوماتیک – اسکوپ حرارتی – مناسب فاصله متوسط تا زیاد – Medium Bullets – 2.0x CHD – Hit Scan – Bullet Type – Hit Scan |
Suppressed Assault Rifle | Rare تا Legendary | 165 تا 181.5 | 30 تا 33 | 2.3s (Max)
2.1s (Min) |
تماماتوماتیک – مناسب فاصله متوسط تا زیاد – First Shot Accuracy – Medium Bullets – 1.5x CHD – Hit Scan – در قطبنما شناسایی نمیشود |
Heavy Assault Rifle | Common تا Legendary | 135 تا 165 | 36 تا 44 | 3.08s (Max)
2.52s (Min) |
تماماتوماتیک – مناسب فاصله متوسط– Medium Bullets – First Shot Accuracy – 1.5x CHD – Hit Scan |
Tactical Assault Rifle | Rare تا Legendary | 154 تا 168 | 22 تا 24 | 2.2s (Max)
2.0s (Min) |
تماماتوماتیک – مناسب فاصله متوسط– Light Bullets – First Shot Accuracy – 1.75x CHD – Hit Scan |
Combat Assault Rifle | Common تا Legendary | 171 تا 207 | 19 تا 23 | 3.4s (Max)
2.8s (Min) |
تماماتوماتیک – مناسب فاصله زیاد – Medium Bullets – First Shot Accuracy – 1. 5x CHD – Hit Scan |
Shotguns
شاتگانها برای مبارزات نزدیک و پایاپای بسیار مناسب هستند و کاملا برای این منظور ساخته شدهاند. تمامی شاتگانها از مهمات نوع Shell استفاده میکنند در نتیجه در طول معرفی هر سلاح به این موضوع اشاره نخواهد شد. در فورتنایت معروفترین سلاحهای Shotgun به شرح زیر هستند (با ارجاع به نسخه Chapter 3 – Season 3):
- Auto Shotgun
- Striker Pump Shotgun
- Two-Shot Shotgun
- Prime Shotgun
مانند بخش قبل مشاهده میشود که سلاح های فورتنایت از واژه اصلی (در این جا Shotgun) برای شناساندن نوع و از پیشوندها برای تفهیم ویژگی و قابلیتهای آن سلاح تشکیل میشوند. در ادامه میخواهیم به توضیح هر کدام از این شاتگانها بپردازیم.
Striker Pump Shotgun
این نوع شاتگان آهسته کار میکند اما هنگام شلیک قادر است به طور میانگین 100.8 دمج به ثبت برساند. این یعنی با یک شلیک دقیق به سر، حریف در جا حذف میشود! به نظر فوقالعاده میرسد اما بیایید ویژگیهای دیگری را بررسی کنیم. این شاتگان و در حقیقت هر شاتگان دیگری در فاصلههای متوسط تا زیاد بسیار ضعیف عمل میکنند و حتی میتوان گفت عملا خاصیتی ندارند اما در فاصله نزدیک به شدت عالی هستند. CHD این گان 1.68x است. حال فرض کنید بازیکنی دو نوار سلامتی و شیلد کاملا پر داشته باشد (که هر کدام 100 ظرفیت دارند) با ضعیفترین نوع این سلاح که به ناحیه سر شلیک میکند 150 عدد از مجموع دو نوار و با پیشرفتهترین سطح آن 185 عدد کم خواهد شد. این میزان از آسیب بسیار کاربردی و مفید برای شما و برعکس، خطرناک برای وقتی که مورد هدف قرار میگیرید است.
نکته دیگر درباره Striker Pump Shotgun زمان ریلود و بارگیری مجدد است. زمان ریلود به تعویض یکباره خشاب گفته میشود که قبلا با آن آشنا شدیم اما در بعضی از شاتگانها از جمله این گان، بعد از هر بار شلیک تا شلیک بعدی یک وقفه کوتاه به وجود میآید. با هر بار فشردن ماشه، یک گلوله (گاهی دو گلوله) شلیک میشود سپس وقفهای ایجاد شده تا سلاح برای شلیک بعدی مهیا شود. با توجه به این ویژگی در مبارزات تند و فرز نباید از این شاتگان استفاده کنید یا به ناچار باید حرفهای و هوشمندانه عمل کرده و در فرصت طلایی و سر بزنگاه بهترین ضربه ممکن را وارد کنید. البته در بخش آموزش و راهنمای استفاده از سلاح های فورتنایت به تفصیل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. از دیگر ویژگیهای Striker Pump میتوان به قابلیتهای Hit Scan و اسپرد زیاد اما قابل کاهش اشاره کرد. با توجه به اسپرد بالا تا حد امکان با حالت تمرکز روی هدف شلیک کنید تا احتمال برخورد افزایش پیدا کند. Striker Pump Shotgun سلاحی با سرعت شلیک پایین اما قدرت تخریب بسیار بالا است که برای فاصله نزدیک مناسب است.
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 59.28 | 91.2 | 0.65 | 5 | 0s5.5 |
Uncommon | 62.40 | .096 | 0.65 | 5 | s5.25 |
Rare | 65.52 | 100.8 | 0.65 | 5 | s5 |
Epic | 68.64 | 105.6 | 0.65 | 5 | s4.75 |
Legendary | 71.76 | 110.4 | 0.65 | 5 | 4.50s |
سلاحهایی که به Striker Pump Shotgun مرتبط هستند:
- Pump Shotgun (Low Level)
- Pump Shotgun (High Level)
- Lever Action Shotgun
Prime Shotgun
این شاتگان برای نخستینبار در فصل سوم-چپتر سوم به فورتنایت اضافه شد و به نظر میرسد قصد رفتن ندارد چرا که ویژگیهایی از آن باعث میشود بازیکنان به اندازه یکسانی نسبت به دیگر سلاحها از آن استفاده کنند. Prime Shotgun سلاحی نیمهخودکار با CHD 1.65x و Hit Scan است که مانند Striker Pump یک شلیک با هر بار فشردن ماشه انجام میدهد. یک ویژگی جالب که این سلاح باعث شده بسیاری ترغیب به استفاده از آن شوند اعمال 1.5x Damage در اولین شلیک است. برای کاهش اسپرد نشستن و تمرکز هر دو میتوانند مفید باشند.
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 79 | 76 | 1.05 | 4 | 4.5 |
Uncommon | 83 | 79 | 1.05 | 4 | 4.5 |
Rare | 88 | 84 | 1.05 | 4 | 4.5 |
Epic | 93 | 88 | 1.05 | 4 | 4.5 |
Legendary | 96 | 92 | 1.05 | 4 | 4.5 |
Prime Shotgun جزو معدود سلاحهایی است که ریلود-تایم ثابتی دارد که باعث میشود از جنبه فنی تنها مزیت سلاح میزان دمج و نیمهاتوماتیک بودن آن باشد. نمونه مشابه این سلاح وجود ندارد چرا که خود اسلحه جدید است و از این به بعد شاهد حضور نسخههای مختلف آن خواهیم بود.
Auto Shotgun
این شاتگان عمری به طول چپتر سوم بازی دارد و از همان ابتدای معرفی مورد استقبال قرار گرفت تا که ماندنی شد. این در حالی است که بعضی از سلاحها به طور موقف اضافه میشوند و سپس تا فرارسیدن موقعیتهای دیگر به بایگانی میروند اما بعضی دیگر به عضو ثابت Weaponry تبدیل میشوند. حال بیایید علتهایی را که باعث شدند Auto Shotgun ماندگار شوند بررسی کنیم؛ البته یکی از مهمترین دلایل را میتوان در خود اسم یافت. تماماتوماتیک بودن برای یک شاتگان مزیت بسیار بزرگی است که باعث میشود استفاده از آن سریع و آسانتر شود. 1.5x CHD، سریع در حمله، اسپرد پایین، ریلود-تایم بالا و Hit Scan از دیگر ویژگیهای اتوشاتگان است. مانند شاتگانهای قبلی این سلاح هم دو نوع ریلود-تایم دارد که در جدول زیر ریلود کامل اسلحه آورده شده است. Auto Shotgun با هر بار شلیک یک گلوله در میکند که بعد از 8 بار باید خشاب را تعویض کنید.
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 126.0 | 84.0 | 1.5 | 8 | 6.27s |
Uncommon | 133.2 | 88.8 | 1.5 | 8 | 5.99s |
Rare | 140.4 | 93.6 | 1.5 | 8 | 5.70s |
Epic | 147.6 | 98.4 | 1.5 | 8 | 5.41s |
Legendary | 154.8 | 103.2 | 1.5 | 8 | 5.13s |
مهمترین سلاح مشابه به Auto Shotgun سلاحی است که در عنوان بعدی میخواهیم معرفی کنیم.
Two-Shot Shotgun
سلاحی جدید و مشتقشده از Auto Shotgun است که بیشتر قابلیتهای آن را دارد و در این جا تنها به تفاوتها اشاره میکنیم. نیمهاتوماتیک بودن، اسپرد پایینتر، Damage پایینتر، 1.75x CHD و کاهش اسپرد با ترفند Crouching از تفاوتهای Two-Shot Shotgun نسبت به Auto Shotgun هستند. تفاوت اصلی در تعداد شلیک است؛ Two-Shot Shotgun با یکبار کلیک دو شلیک انجام میدهد و بعد از آن وقفه وجود دارد. یعنی با 4 بار شلیک باید ریلود انجام شود اما Auto Shotgun گلولهها را یکییکی روانه هدف میکند، بدون وقفه است و بعد از 8 بار باید ریلود انجام شود.
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 126.0 | 84.0 | 1.5 | 8 | 6.27s |
Uncommon | 133.2 | 88.8 | 1.5 | 8 | 5.99s |
Rare | 140.4 | 93.6 | 1.5 | 8 | 5.70s |
Epic | 147.6 | 98.4 | 1.5 | 8 | 5.41s |
Legendary | 154.8 | 103.2 | 1.5 | 8 | 5.13s |
با ذکر مجدد این که Auto Shotgun و Two-Shot Shotgun دو اسلحه بسیار شبیه هستند اما بد نیست گوشهچشمی به دیگر شاتگانهای مشابه داشته باشید:
- Heavy Shotgun
- Drum Shotgun
سایر سلاحهای دسته Shotguns
جدول زیر اطلاعاتی مختصر و مفید از دیگر سلاح های فورتنایت – دسته شاتگان را ارائه میدهد که البته در حال حاضر قابل استفاده نیستند اما در آپدیتهای بعدی دوباره در دسترس خواهند بود.
نام | Rarity | DPS | Damage | Reload Time | مشخصات |
Tactical Shotgun | Common تا Legendary | 115.5 تا 141 | 77 تا 94 | 6.27s (Max)
5.13s (Min) |
نیمهاتوماتیک – Magazine Size 8 – مناسب برای فاصله نزدیک و اهداف متعدد – 1.44x CHD – Hit Scan – Spread 10 |
Double Barrel Shotgun | Epic و legendary | 224.2 و 233.7 | 118 و 123 | 2.8s (Max)
2.7s (Min) |
Magazine Size 2 – مناسب برای فاصله خیلی نزدیک – 1.5x CHD – Hit Scan – Spread 10 |
Combat Shotgun | Uncommon تا Legendary
|
96.9 تا 112.2 | 57 تا 66 | 5.5s (Max)
4.7s (Min) |
نیمهاتوماتیک – Magazine Size 8 – مناسب برای فاصله زیاد – 1.5x CHD – Hit Scan – Spread 10 |
Charge Shotgun | Common تا Legendary
|
68.9 تا 84.2 – 103.3 تا 126.23 | 81 تا 99 – 121.5 تا 148 | 4.7s (Max)
3.9s (Min) |
شامل دو نسخه Low-Level و Hight-Level – قابلیت شارژ برای تحمیل آسیب بیشتر – 1.75x CHD – Hit Scan – Spread 10 |
Dragon’s Breath Shotgun | Epic و legendary | 158 و 165 | 158 و 165 | 4.3s (Max)
4.1s (Min) |
با ظرفیت 4 گلوله اما تنها یکبار قابلیت شلیک دارد (می توان آن را یکبار مصرف سلاحها خطاب کرد!) – Hit Scan – Spread 10 |
Makeshift Shotgun | Common تا Rare
|
110 تا 122.5 | 88 تا 98 | 3.5s (Max)
2.5s (Min) |
Magazine Size 3 – 1.25x CHD – Hit Scan – Spread 10 |
Ranger Shotgun | Common تا Legendary | 329.4 تا 402.3 | 109.8 تا 134.1 | 1.65s (Max)
1.35s (Min) |
Magazine Size 1 – مناسب برای فاصله متوسط تا زیاد – در عمل تنها یک شلیک ممکن است و مقادیر DPS تنها مقادیر پیشبینی شده هستند – 1.25x CHD – Hit Scan – Spread 9 |
SMGs
سلاحهای SMG در لغت به معنای مسلسلهای سبک و قابل حمل هستند که معمولا Fire-Rate بالایی دارند و برای سرکوب سریع دشمن بسیار مناسب هستند. تنها عضو ثابت SMGها در فورتنایت اسلحهای به نام Stringer SMG است اما در اواسط فصل سوم از چپتر سوم بازی سلاح جدید به نام Charge SMG هم معرفی شد که ما نیز قصد داریم به توضیح این دو سلاح بپردازیم.
- Stringer SMG
- Charge SMG
در انتهای این بخش هم سایر Submachine Gunها را معرفی خواهیم کرد.
Stringer SMG
اگر اطلاعات کافی درباره نحوه کارکرد یک اسامجی نداشته باشید به اشتباه خواهید افتاد چرا که این سلاح ظاهر گولزنندهای دارد و به سادگی با دیگر انواع سلاحها اشتباه گرفته میشود اما اگر با اسامی و نوع سلاحها آشنا باشید جای نگرانی نیست. اکنون شما میدانید که یک اسامجی چیست و چگونه کار میکند پس با خواندن نام این سلاح فورا این عبارات در ذهنتان تداعی میشوند: نرخ شلیک بالا، مناسب برای مبارزات سریع، مناسب برای فاصله کم و متوسط، مهمات نوع Light Bullet و احتمالا اتوماتیک. Stringer SMG هم علاوه بر داشتن تمام این ویژگیها به دلیل ریلود-تایم کم و اسپرد پایین بسیار پرکاربردتر از سایر اسامجیها است. البته این سلاح میزان خسارت کمی وارد میکند اما Fire-Rate بالا باعث جبران این ضعف میشود که در نتیجه DPS تا مقادیر بسیار قابل قبولی افزایش پیدا میکند. 1.5x CHD و Hit Scan هم از دیگر قابلیتها هستند اما ویژگی بسیار جذاب Stringer این است که میتواند سازهها را در هر فاصلهای به خوبی تخریب کند و میزان دمج آن با افزایش فاصله متغیر نیست.
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 180 | 15 | 12 | 30 | 2.75s |
Uncommon | 192 | 16 | 12 | 30 | 2.625s |
Rare | 204 | 17 | 12 | 30 | 2.50s |
Epic | 216 | 18 | 12 | 30 | 2.375s |
Legendary | 228 | 19 | 12 | 30 | 2.25s |
و اما سلاحهای مشابه Stringer SMG کدامند؟ فهرست زیر پاسخ را خواهد داد:
- Combat SMG
- Charge SMG
- Gunnar’s Stringer SMG
- Burst SMG
- Rapid Fire SMG
- Compact SMG
در حال حاضر تعداد اسامجیها در بازی کم است اما همان طور که دیدید خانواده بزرگی از آنها در بایگانی بازی هستند. در فهرست فوق اسم Charge SMG هم به چشم میخورد که میخواهیم در بخش بعدی آن را معرفی کنیم. ناگفته نماند که این دو سلاح تفاوت فاحشی با هم ندارند و تنها اختلاف بارز آنها قابلیت شارژ Charge SMG است.
Charge SMG
هیچ چیز با توضیحات Stringer SMG فرق نکرده است؛ در اینجا اضافات و کاستیهای مدل شارژی اسامجی را نسبت به Stringer بیان میکنیم. زمانی که در حال نگارش این مقاله هستیم چیزی از زمان معرفی Charge SMG نمیگذرد بنابراین اسلحهای کاملا نو است که هنوز راه زیادی برای امتحان و تجربه آن باقی است. تفاوتها عبارت هستند از سرعت کم در تخریب سازهها به دلیل ساز و کار شارژی و زمانبر بودن شارژ شدن اسلحه. در اسلحه Stringer به محض فشردن ماشه، شلیک انجام میشود و با یک کلیک یک گلوله در میرود اما در نوع شارژی با یک واحد فشردن 3 عدد گلوله شارژ میشوند و این به معنای آن است که با تپ کردن 3 گلوله شلیک خواهد شد. البته به محض تپ شلیک انجام نمیشود و باید ماشه را رها کنید تا گلولهها آزاد شوند.
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 252.3 | 15 | 16.82 | 30 | 1.76 |
Uncommon | 269.12 | 16 | 16.82 | 30 | 1.68 |
Rare | 285.94 | 17 | 16.82 | 30 | 1.60 |
Epic | 302.76 | 18 | 16.82 | 30 | 1.52 |
Legendary | 319.58 | 19 | 16.82 | 30 | 1.44 |
سایر سلاحهای دسته SMG
جدول زیر اطلاعاتی مختصر و مفید از دیگر سلاح های فورتنایت – دسته اسامجی را ارائه میدهد که البته در حال حاضر قابل استفاده نیستند اما در آپدیتهای بعدی دوباره در دسترس خواهند بود.
نام | Rarity | DPS | Damage | Reload Time | مشخصات |
Combat SMG | Common تا Legendary
|
204 تا 252 | 17 تا 21 | 2.64s (Max)
2.16s (Min) |
اسپرد پایین – Recoil بالا – Hit Scan – 1.75x CHD |
Suppressed Submachine Gun | Common تا Rare
|
156 تا 171.6 | 20 تا 22 | 2.2s (Max)
2.0s (Min) |
مشترک با کتگوری پیستولها – دقیق – مناسب برای فاصله متوسط – کارساز در مبارزات پر تحرک – در قطبنما شناسایی نمیشود – Hit Scan – First Shot Accuracy – 1.75x CHD |
Compact SMG | Epic و Legendary | 200 و 210 | 20 و 21 | 3.1s (Max)
3.0s (Min) |
مناسب فاصله کوتاه – دقت بالا – 1.75x CHD – Hit Scan |
Tactical Submachine Gun | Uncommon تا Legendary
|
162 تا 189 | 18 تا 21 | 2.2s (Max)
1.9s (Min) |
دقیق – مناسب برای فاصله کوتاه تا متوسط – اسپرد پایین – Hit Scan – 1.75x CHD |
Burst SMG | Common تا Rare
|
180 تا 195 | 24 تا 26 | 2.5s (Max)
2.2s (Min) |
دقیق – مناسب برای فاصله کوتاه – اسپرد متغیر – Hit Scan – 1.75x CHD |
Machine Pistol | Common تا Legendary
|
202.5 تا 256 | 15 تا 19 | 2.64s (Max)
2.16s (Min) |
مشترک با کتگوری پیستولها – دقیق – مناسب برای فاصله کوتاه – کارساز در مبارزات پر تحرک – Hit Scan –1. 5x CHD |
Makeshift Submachine Gun | Common تا Rare
|
170 تا 190 | 17 تا 19 | 2.3s (Max)
2.1s (Min) |
مناسب برای فاصله کوتاه – Hit Scan – 2x CHD |
Primal SMG | Uncommon تا Legendary
|
190 تا 220 | 19 تا 22 | 2.2s (Max)
1.9s (Min) |
مناسب برای فاصله کوتاه – Hit Scan – 2x CHD |
Pistols
با این که در طول تاریخ فورتنایت این کتگوری تنوع زیادی به خود دیده است اما اکنون تنها شاهد دو نوع پیستول در دسترس هستیم. قبلا معنی Pistol را توضیح دادیم و گفتیم که سلاحهای کوچک، سبک با مهمات سبک هستند که با یک دست هم حمل میشوند (البته در بازی برای افزایش کنترل و دقت با دو دست گرفته میشود). در حال حاضر دو پیستول زیر در Fortnite حضور دارند:
- Sidearm Pistol
- Revolver
ابتدا میخواهیم هفتتیر بکشیم چون احساس میکنم این سلاح خاطرهانگیز در فورتنایت مظلوم واقع شده است.
Revolver
مطمئنا یکی از دانستنیهای دوران کودکی همه ما این بود که «آیا میدانستی هفتتیر شش تیر دارد؟!» خوب بیمقدمه میتوانیم بگوییم که ظرفیت خشاب این سلاح در فورتنایت 6 است اما بر خلاف این که در دسته پیستولها قرار گرفته است هفتتیر از مهمات نوع مدیوم استفاده میکند پس ساده است که حدس بزنیم با میزان آسیب بالایی مواجه خواهیم بود. CHD برای یک ریولور باید زیاد باشد تا بازیکن متقاعد شود و از آن استفاده کند. برای اقناع بازیکن فورتنایت CHD دو برابر را در نظر گرفته است ولی با نرخ شلیک پایین بعید است بتوانید با شش تیر حریف را سرنگون کنید مگر این که یک هفتتیرکش ماهر باشید. هفتتیر به دلیل آهسته بودن در شلیک، در فاصله نزدیک سلاحی آزاردهنده است و بهترین حالت استفاده از آن مسافتهای متوسط و زیاد است که البته در مورد دوم به دلیل نبود اسکوپ باز هم اذیت خواهید شد. همچنین در حالت بدون تمرکز با اسپرد شدیدی مواجه میشویم اما خوشبختانه قابلیت First Shot Accuracy فعال است تا اوضاع بیش از این سخت نشود. در کل باید خیلی بامعرفت باشید که با وجود گزینههای خیلی بهتر، هنوز به سلاحهای پیشکسوت اعلام وفاداری کنید چرا که فورتنایت واقعا در این زمینه کمکاری کرده است و هفتتیرش چنگی به دل نمیزند اما از حق نگذریم Damage بالای اسلحه تا حدی آدم را وسوسه میکند. نگاهی به جزئیات بیندازیم تا همه چیز دستمان بیاید.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 81.0 | 54 | 1.5 | هفت؟ خیر شش! | 2.2s |
Uncommon | 85.5 | 57 | 1.5 | 6 | 2.1s |
Rare | 90.0 | 60 | 1.5 | 6 | 2.0s |
Epic | 94.5 | 63 | 1.5 | 6 | 1.9s |
Legendary | 99.0 | 66 | 1.5 | 6 | 1.8s |
Sidearm Pistol
پیستول سلاحی نیمهخودکار برای مبارزه نزدیک و دور است اما حالت فاصله کم و متوسط توسط بازیکنها به عنوان بهترین حالت مبارزه با این سلاح شناخته میشود. نوع مهمات Light Bullets است و ضربه به ناحیه حساس سر آسیبی دو برابری را ثبت میکند. Hit Scan و First Shot Accuracy فعال هستند و در کل میتوان گفت سلاح سبک و خوشدست اما نه چندان حرفهای Sidearm Pistol در مقایسه با Revolver قابلیتهای معقولتری دارد که اگر دوست دارید به جای مبارزات سنگین کمی ماجراجویی و تفریح کنید بهترین گزینه به حساب میآید.
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 168.75 | 25 | 6.75 | 15 | 1.54s |
Uncommon | 182.25 | 27 | 6.75 | 15 | 1.47s |
Rare | 189.0 | 28 | 6.75 | 15 | 1.40s |
Epic | 195.75 | 29 | 6.75 | 15 | 1.33s |
Legendary | 209.25 | 31 | 6.75 | 15 | 1.26s |
در ادامه پیستولهایی را معرفی میکنیم که با اغماض در زمره سلاحهای مهم و کاربردی فورتنایت قرار میگیرند.
سایر سلاحهای دسته Pistols
جدول زیر اطلاعاتی مختصر و مفید از دیگر سلاح های فورتنایت – دسته پیستول را ارائه میدهد که البته در حال حاضر قابل استفاده نیستند اما در آپدیتهای بعدی دوباره در دسترس خواهند بود.
نام | Rarity | DPS | Damage | Reload Time | مشخصات |
Dual Pistols | Common تا Legendary
|
138.6 تا 170.28 | 35 تا 43 | 3.3s (Max)
2.7s (Min) |
1.65x CHD – First Shot Accuracy – Hit Scan – Medium Bullets – نیمهاتوماتیک – اسپرد متغیر |
Scoped Revolver | Epic و legendary | 67.2 و 70.4 | 42 و 44 | 2.1s (Max)
2.0s (Min) |
2x CHD – Hit Scan – Medium Bullets – اسکوپدار – مناسب برای فاصله متوسط و زیاد |
Combat Pistol
(بدون اغماض) |
Common تا Legendary
|
155.25 تا 195.75 | 23 تا 29 | 1.54s (Max)
1.26s (Min) |
2x CHD – Hit Scan – Light Bullets – First Shot Accuracy – نیمهاتوماتیک |
Marksman Rifle و Snipers
تفاوت Marksman Rifle با Sniper در مسافتی است که میتوانند در آن تاثیرگذار باشند. از این رو سلاحهای Marksman Rifle برای مسافتهای 300 متری و اسنایپرها برای 600 متر کاربری دارند. نکته دیگر اشتراک بعضی از ویژگیهای Marksman Rifle با دستههای دیگر است؛ همان طور که از نام آن میتوان دریافت این سلاح ویژگیهای رایفل و تکتیرانداز را با هم ادغام کرده است و برای هدفگیری سوژهها در فاصله نه چندان دور بسیار مفید واقع میشود اما اسنایپرها یک دسته مجزا هستند و عموما از مهمات Heavy Bullets که قدرت تخریب فوقالعاده بالایی دارند استفاده میکنند. در ادامه به معرفی تنها Marksman Rifle موجود در فورتنایت پرداخته سپس اسنایپرها را موشکافی میکنیم.
- DMR (Marksman Rifle)
- Heavy Sniper Rifle
Marksman Rifle
اولین Marksman بازی فورتنایت با نام DMR در فصل سوم- چپتر سوم معرفی شد و در دسترس قرار گرفت. این سلاح علاوه بر اولین بودن، سلاحی کاملا جدید به حساب میآید. مهمات نوع مدیوم، فایر-ریت قابل قبول، ریلود-تایم نسبتا سریع، ظرفیت خشاب بالا و نیمهاتوماتیک بودن از ویژگیهای برجسته DMR است که آن را به یک رایفل ضعیف و اسنایپر قوی تبدیل میکند. در واقع اگر نتوانیم قابلیتهای سلاح به درستی بشناسیم ممکن است آن را برای همیشه طرد کنیم این در حالی است که دیامآر فورتنایت واقعا پتانسیل بالایی دارد و از همان ابتدا مورد استقبال قدیمیهای بازی قرار گرفت. در مقابل 1.5x CHD (که برای چنین سلاحی مناسب نیست)، دقت نه چندان بالا، Recoil بالا در شلیک متوالی و دمج نسبتا کم جزو ویژگیهایی است که یا باید کنترل شوند یا آرزو میکنیم در آپدیتهای بعدی بازی بهبود پیدا کنند. به هر حال اگر خواستید خیلی سریع با یک دشمن در فاصله دور یا متوسط مبارزه کنید و به اصطلاح کار را یکسره کنید این سلاح واقعا مفید است به شرطی که بعضی قلقها را بلد باشید. (در قسمت راهنمای استفاده سلاح های فورتنایت به صورت تکی هر کدام را آموزش خواهیم داد.)
در جدول زیر اطلاعات این سلاح در سطوح مختلف درج شده است.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Common | 112.5 | 45 | 2.5 | 10 | 2.75s |
Uncommon | 120.0 | 48 | 2.5 | 10 | 2.62s |
Rare | 125.0 | 50 | 2.5 | 10 | 2.50s |
Epic | 132.5 | 53 | 2.5 | 10 | 2.375s |
Legendary | 137.5 | 55 | 2.5 | 10 | 2.25s |
سلاح مشابهی برای Marksman Rifle وجود ندارد.
Heavy Sniper Rifle
خیلی کند، خیلی مخرب؛ Heavy Sniper Rifle از دو بخش تشکیل میشود که بخش اول سرعت و دقت را نشان میدهد و بخش دوم قدرت و کارایی. این اسنایپر قدرت تخریب بالایی دارد و به طور میانگین 126 دمج وارد میکند اما اگر این طور فرض کنیم که اسنایپر برای ضربات دقیق ساخته شده است و احتمال اصابت گلوله به ناحیه سر زیاد است میتوانیم تا 189 آسیب را قطعی بدانیم. در واقع قدرت بالای تخریب این سلاح باعث میشود تا در بسیاری از مبارزات به جای هدررفت هزاران گلوله تنها با یک گلوله از نوع Heavy Bullets کار خیلی ساده شود و ورق به نفع شما برگردد. شایان ذکر است که Heavy Sniper Rifle برای شلیک در هنگام حرکت نیز کاربردی است اما تا حد امکان باید هر دو طرف (شلیککننده و حریف) در حالت سکون باشند. این طور بهترین نتیجه حاصل میشود.
بخش بعدی مربوط به دقت، سرعت و ملزومات فنی است. با این که مطمئنیم چنین سلاحی میتواند هر سازهای را به یکباره فرو بریزد و هر دشمنی را سرنگون کند اما اگر تیر خطا برود چه میشود؟ قطعا هیچ فرصتی برای جبران نیست چرا که تنها یک گلوله برای شلیک دارید و زمان ریلود اسلحه زیاد است. دقت سلاح در حد قابل قبولی است اما اگر در فاصله زیادی درگیر شوید گلوله تحت تاثیر جاذبه مسیری غیرمستقیم و قوسی را طی خواهد کرد. پس تا حد امکان Heavy Sniper Rifle را در مواقعی استفاده کنید که مطمئن هستید مفید واقع میشود. سرعت پرتاب گلوله هم خیرهکننده است و به طرز کوبندهای به دشمن اصابت میکند. از دیگر ویژگیهای این اسنایپر میتوان به CHD آن اشاره کرد که قابل قبول است؛ 1.5 برابر شدن آسیب به سادگی دشمن را از بین میبرد. فرض کنید اسنایپر طلایی با دمج 132 را استفاده میکنید، مسلم است که با شلیک به سر حریف 198 آسیب به او وارد میشود و این یعنی 2 خط باقی است تا پیروزی!
بدیهی است که چنین سلاحی اسکوپدار باشد و در مقابل در هنگام شلیک بدون تمرکز (Hip-Fire) بسیار ضعیف عمل کند. Heavy Sniper Rifle به طرز خارقالعادهای به سازهها آسیب میزند و بهترین ضربه مخرب را به ماشینها وارد میکند که در مواقع خاصی بسیار کارگشا است. به دلیل زوم بالای سلاح، استفاده از آن در فاصله متوسط مناسب نیست و صرفا باید در فاصله دور از آن استفاده کرد. البته اگر فاصله بیشتر شود میزان آسیب کاهش نمییابد بلکه تنها شاهد انحراف از مسیر مستقیم خواهیم بود که این یعنی قدرت ثابت مانده اما دقت کاهش مییابد. البته برای اصلاح این قوس ترفندهایی داریم که در قسمت دوم مقاله نوشتهایم.
در ادامه جزئیات فنی اسلحه را در اختیار میگذاریم اما به یک نکته دقت کنید که آمار و ارقام بر اساس پیشبینیها هستند و نه بر اساس واقعیت. یعنی DPS در واقعیت 40 نیست بلکه اگر فرض کنیم یک شلیک 120 آسیب ثبت میکند اما این آسیب در هر ثانیه رخ نمیدهد، با تناسبی ساده به این نتیجه میرسیم که یک Heavy Sniper Rifle با احتساب زمان ریلود / بدون احتساب زمان ریلود 30 / 40 DPS را به ثبت میرساند.
Rarity | DPS | Damage | Fire Rate | Magazine Size | Reload Time |
Rare | 40 | 120 | 0.33 | 1 | 4.0s |
Epic | 42 | 126 | 0.33 | 1 | 3.8s |
Legendary | 44 | 132 | 0.33 | 1 | 3.6s |
سلاحهای مشابه Heavy Sniper Rifle به قرار زیر هستند:
- Suppressed Sniper Rifle
- Hunter Bolt-Action Sniper
سایر سلاحهای دسته Snipers
جدول زیر اطلاعاتی مختصر و مفید از دیگر سلاح های فورتنایت – دسته اسنایپر را ارائه میدهد که البته در حال حاضر قابل استفاده نیستند اما در آپدیتهای بعدی دوباره در دسترس خواهند بود.
نام | Rarity | DPS | Damage | Reload Time | مشخصات |
Hunter Bolt-Action Sniper | Common تا Legendary | 51.58 تا 63.36 | 86 تا 99 | 3.5s (Max)
3.0s (Min) |
2.0x CHD – Heavy Bullets – 3 Magazine Size – فایر ریت قابل قبول |
Bolt-Action Sniper Rifle | Common تا Legendary | 31.4 تا 38.3 | 95 تا 116 | 3.3s (Max)
2.5s (Min) |
2.5x CHD – Heavy Bullets – 1 Magazine Size – فایر ریت پایین – گلوله تحت تاثیر جاذبه قرار میگیرد – دو مدل High-Level و Low-Level |
Suppressed Sniper Rifle | Rare تا Legendary | 30.03 تا 33 | 91 تا 100 | 2.0s (Max)
1.8s (Min) |
2.5x CHD – Heavy Bullets – 1 Magazine Size – فایر ریت پایین – گلوله تحت تاثیر جاذبه قرار میگیرد |
Automatic Sniper Rifle | Rare تا Legendary | 148 تا 164 | 37 تا 41 | 3.8s (Max)
3.4s (Min) |
2.0x CHD – Medium Bullets – 16 Magazine Size – فایر ریت بالا – اتوماتیک – مشترک با کتگوری رایفلها |
Storm Scout Sniper Rifle | Epic و Legendary | 77.4 و 81 | 86 و 90 | 2.8s (Max)
2.7s (Min) |
2.0x CHD – Heavy Bullets – 6 Magazine Size – فایر ریت بالا – قابلیت این را دارد که محدوده بعدی طوفان را شناسایی کند |
Rail Gun | Rare تا Legendary | 85 تا 94 | 85 تا 94 | 3.0s (Max)
2.7s (Min) |
2.0x CHD – Heavy Bullets – 1 Magazine Size – فایر ریت بالا و برابر 1 – قبل از شلیک باید شارژ شود |
معرفی دیگر سلاح های فورتنایت
فورتنایت از طراحی سیر نمیشود. سلاح های فورتنایت تنوع زیادی دارند که در بخشهای قبلی مهمترین آنها را معرفی کردیم اما در این بخش میخواهیم سلاحهایی را نشان دهیم که کارکرد متفاوتی از گانها دارند و معمولا در بازی ثابت نیستند. مثلا راکت-لانچرها جزو مجموعه سلاح های فورتنایت هستند اما در نسخههای مختلف بازی حضوری ثابت ندارند و دستخوش تغییر میشوند. در اینجا توضیح مختصری از موارد مهم بازی خواهیم داشت.
Harpoon Gun: با این اسلحه میتوانید اشیا را به سمت خود بکشید. مثلا تفنگی را نشانه بگیرید و با پرتاب نیزه آن را به سمت خود بیاورید یا به طور مشابه دشمن را به خود نزدیک کنید. Harpoon Gun نوعی ابزار ماهیگیری نیز به حساب میآید.
Firework Flare Gun: منوری است که اگر در آسمان بترکد محل دقیق انمیها را گزارش میکند اما اگر به سطوح برخورد کند باعث آتشسوزی خواهد شد.
Ripsaw Launcher: ارهبرقی که تیغههایش را شلیک میکند و باعث خراب شدن سازهها یا قطع درختان میشود. برای آسیب به دشمن هم کارا است.
Grenade: همان نارنجک خودمان است که برای مبارزات نزدیک یا فاصله متوسط به خوبی وظیفه خود را انجام میدهد.
Junk Rift: سلاحی جادویی که سفر در زمان را ممکن میکند. با پرتاب جانکریفت کانالی به سوی زمان دایناسورها باز میشود و اشیای سنگین بر سر دشمنان فرود میآیند. قدرت تخریب این سلاح بالا است.
Firefly Jar: میتوانید از زیر درختان کرمهای شبتاب را جمعآوری کنید و درون شیشه قرار دهید. به موقعش آنها را پرت کنید تا آتش همه جا را فرا بگیرد.
Impulse Grenade و Shockwave: بمبهایی که موج تولید کرده و اشیا و بازیکنان را فورا به اطراف پرتاب میکنند. Impulse نسخه ضعیفتری است.
Boogie Bomb: بامزهترین سلاح فورتنایت به عقیده من همین سلاح است؛ تفاوتی با نارنجک ندارد اما به جای انفجار، کاری میکند تا دشمن برقصد و نتواند دفاع کند.
جمع بندی و قسمت دوم مقاله
قسمت نخست سری مقاله آموزش و راهنمای کار با سلاح های فورتنایت رو به اتمام است. در این بخش معرفی جامع و کاملی از سلاحهای اصلی بازی داشتیم اما در قسمت دوم خواهیم گفت که هر سلاح را چطور استفاده کنید. اگر فکر میکنید سلاح مهم و پرکاربردی در بازی وجود داشته یا دارد که در فهرست مقاله حضور نداشت آن را در بخش نظرات کامنت کنید تا بررسی و سپس به مقاله اضافه شود. سفر هیجانانگیزی را آغاز کردهایم و اکنون در نیمه راه هستیم، بعد از مدتی شما را در قسمت دوم مقاله ملاقات میکنیم. همراه پارسیگیم در این سفر باشید.
نوشته راهنمای کامل استفاده از سلاح های فورتنایت – قسمت اول اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.