copy
مدیرعامل شرکت الکترونیک آرتز در گفت‌وگویی اعلام کرد که عرضه انحصاری Call of Duty برای ایکس باکس، یک فرصت عالی برای موفقیت و درخشش سری Battlefield برشمرده می‌شود.
همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، کمپانی مایکروسافت در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی با پرداخت چیزی در حدود ۶۹ میلیارد دلار، شرکت اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرد. در پی این معامله، ردموندی‌ها مالکیت تمام استودیوها و بازی‌های این شرکت از جمله سری محبوب کال آو دیوتی را به دست می‌گیرند. اقدامی که کاربران پلی استیشن را حسابی نگران کرده و در حال حاضر، آینده این فرنچایز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
در همین راستا، مایکروسافت بارها و بارها اعلام کرده که هدف اصلی از خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد، اتخاذ سیاست‌های انحصار گرایی نیست و این کمپانی همچنان به انتشار بازی‌های چند پلتفرمی ادامه می‌دهند. از طرفی، چند وقت پیش بود که فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت، اعلام کرد که بازی های جدید سری Call of Duty حداقل تا چند سال دیگر با محتویات یکسان برای پلی استیشن نیز منتشر خواهد شد.
این در حالی است که سونی معتقد است که تعهد مایکروسافت برای انتشار بازی‌های کال آو دیوتی برای پلی استیشن ناکافی است؛ چرا که آن‌ها قصد دارند بازی‌های جدید این مجموعه را صرفا به مدت سه سال برای پلی استیشن عرضه کنند و بعد از آن، این آثار به انحصاری ایکس باکس تبدیل خواهند شد.
در همین حین، به نظر می‌رسد که اختلاف نظرهای سونی و مایکروسافت و احتمال عرضه انحصاری کال آو دیوتی در مجموع به نفع شرکت الکترونیک آرتز خواهد بود. به بیان دقیق‌تر، ساعاتی قبل آقای اندرو ویلسون، مدیرعامل الکترونیک آرتز، در جریان رویداد گلدمن ساکس خاطرنشان کرد که انتشار انحصاری بازی‌های Call of Duty برای ایکس باکس، خبر خبر خوبی برای فرنچایز بتلفیلد به شمار می‌رود.
اندرو ویلسون در این زمینه می‌گوید:
در دنیایی که ممکن است سوال‌های زیادی در خصوص آینده‌ کال آو دیوتی و پلتفرم‌های هدف این مجموعه وجود داشته باشد، من فکر می‌کنم که مولتی پلتفرم بودن و پشتیبانی از قابلیت کراس‌ پلی کامل در سری بتلفیلد، یک فرصت فوق‌العاده‌ است.
در واقع، اگر سری کال آو دیوتی در آینده برای پلی استیشن عرضه شود، بدون شک جامعه عظیمی از بازیکنان خود را از دست خواهد داد. در این میان، ممکن است که تعدادی از کاربران با ترک پلی استیشن، به سراغ پلتفرم ایکس باکس بروند. با این وجود، برخی دیگر از گیمرها به دنبال یک بازی جایگزین برای کال آو دیوتی خواهند بود. با توجه به رقابت تنگاتنگ Battlefield و Call of Duty، در این صورت، فرصت بی‌نظیری برای الکترونیک آرتز فراهم می‌شود تا جامعه خود را گسترش دهد.
البته، در صورت عرضه انحصاری کال آو دیوتی، سری بتلفیلد به سادگی نمی‌تواند توجه بازیکنان را به خود جلب کند؛ چرا که دو بازی اخیر این فرنچایز هرگز نتوانستند آن‌طور که باید و شاید ظاهر شوند و به دلایل مختلف از جمله مشکلات فنی، با بازخوردهای منفی زیادی روبه‌رو شدند؛ موضوعی که حتی اندرو ویلسون نیز به آن اعتراف کرده است.
مدیرعامل الکترونیک آرتز اعلام کرد که بازی Battlefield 2042 از استانداردهای مجموعه فاصله گرفته و نتوانست انتظار شرکت ناشر و هواداران را برآورده کند. با این وجود، او با اشاره به پتانسیل بالای مجموعه، خاطرنشان کرد که تیم سازنده کارهای زیادی برای بازگشت به دوران اوج فرنچایز انجام خواهد داد. اندرو ویلسون در این خصوص توضیح می‌دهد:
من فکر نمی‌کنم که دو نسخه اخیر بتلفیلد آن‌طور که باید، عرضه شده باشند. کارهای زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را به درستی انجام دهیم. اما سری بتلفیلد در هسته‌ خود، یک مجموعه خارق‌العاده است و در دنیای سرگرمی که شاهدش هستیم، یک آی‌پی بس‌نظیر و انعطاف‌پذیر است.
بازی بتلفیلد ۲۰۴۲ به عنوان جدیدترین اثر از این مجموعه، در پاییز سال گذشته برای کنسول‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 و همچنین پلتفرم رایانه شخصی روانه بازار شد. در حالی که داستان و گیم پلی این عنوان در نگاه اول حسابی هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید، اما این اثر نتوانست به خاطر مشکلات فنی و ایراد اساسی در ساختار گیم پلی و نقشه‌ها، نتوانست تجربه و هیجان‌انگیزی از جنگ‌های مدرن و امروزی را برای بازیکنان رقم بزند. هرچند، استودیو دایس به عنوان تیم سازنده به پشتیبانی خود از بازی ادامه داده و به تدریج با رفع مشکلات، محتوای جدیدی نیز در اختیار گیمرها قرار می‌دهد.
از طرفی، نبود بخش داستانی نیز شرایط را برای موفقیت بتلفیلد ۲۰۴۲ دشوارتر کرد. البته، الکترونیک آرتز به کلی ساخت بازی‌های داستان محور از این مجموعه را کنار نگذاشته و در آینده محتوای داستانی متنوعی از دنیای بتلفیلد تقدیم طرفداران می‌شود؛ با این تفاوت که این محتواها توسط استودیوی تازه تاسیس ریج‌لاین گیمز (Ridgeline Games) ساخته خواهند شد.
در خلال این گفته‌ها، بهتر است بدانید که معامله خرید اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت در حال حاضر نهایی نشده است. همان‌طور که در ابتدای خبر اشاره کردم، این توافق زمانی تکمیل می‌شود که سازمان‌های نظارتی شماری از کشورها آن را تایید کنند. در حالی که نهاد نظارتی عربستان به عنوان اولین سازمان معامله مزبور را تایید کرده، اما سازمان مربوطه در بریتانیا مدتی پیش اعلام کرد که در این پرونده چند نگرانی برجسته و مهم وجود دارد و به دنبال آن، فاز دوم تحقیقات خود را آغاز کرده است.
نگرانی اول در خصوص بازار بازی‌های ویدیویی است که در صورت ادغام این دو کمپانی، تاثیر منفی روی رقابت بازار می‌گذارد. جدا از این مورد، این سازمان نگرانی‌هایی درباره بازارهای نوظهور دیگر همچون سرویس‌های اشتراکی و بازی‌های ابری مطرح کرد که گویا بعد از این معامله، رقابت در این حوزه‌ها به کلی از بین می‌رود. هنوز جزئیات بیشتری از تعامل مایکروسافت با نهادها در دسترس نیست. به همین خاطر، گروهی از تحلیل‌گران بر این باورند که پروسه تکمیل این معامله طولانی‌تر از انتظارها خواهد بود.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با عرضه انحصاری Call of Duty برای ایکس باکس و فرصت طلبی الکترونیک آرتز چیست؟ به نظر شما، آیا اکتیویژن بلیزارد در نهایت به مایکروسافت ملحق و بازی‌های آن‌ها انحصاری ایکس باکس می‌شوند؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.



source

توسط funkhabari