آیا وقت آپگرید رسیده است؟
کمپانی انویدیا (Nvidia) اعلام کرد که در تاریخ ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر ماه ۱۴۰۱) کارت‌های گرافیک RTX سری ۴۰ و معماری Ada را عرضه خواهد کرد. همچنین اشاره شد که آغاز این عرضه با کارت‌های گرافیک Geforce RTX 4080 و RTX 4090 شروع می‌شود. معماری جدید انویدیا یعنی Ada دو سال پس از معماری پیشین با نام Nvidia Ampere معرفی شد.
تا کمی پیش‌تر ما اطلاعات مناسبی درباره‌ی انتظاراتمان از این محصولات داشتیم. حالا انویدیا با قرار دادن جزئیات بیش‌تر از این محصولات این شایعات را به واقعیت تبدیل کرد. با این وجود هنوز شایعات بسیار زیادی درباره کارت‌های گرافیک سری RTX 40 و معماری Ada وجود دارد. با این وجود حالا ما نظرات بسیار روشن‌تری درباره معماری Ada Lovelace داریم.
ما می‌دانیم که RTX 4090 چه زمانی عرضه می‌شود و اگر کمپانی انویدیا از برنامه‌ای مشابه سال گذشته پیروی کند، می‌توان انتظار داشت که بقیه سری‌های RTX 40 در سال آینده عزضه خواهند شد.
مدل‌های ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 4080 به احتمال زیاد در ماه نوامبر یا شاید حتی اواخر اکتبر، RTX 4070 در اوایل سال ۲۰۲۳ و RTX 4060 و RTX 4050 اواخر سال آینده وارد بازار خواهند شد. اول از همه باید به این نکته اشاره کرد که سه کارت گرافیک اول نسبتا دقیق معرفی شدند و تعداد کمی علامت سوال باقی مانده است.
این سوالات شامل اعداد ROP و کلاک VRAM می‌شوند. اما نباید انتظار تغییر بسیار زیاد را در آن‌ها داشت. اما سه کارت گرافیک دیگر پر هستند از حدس و گمان‌هایی که درستی آن‌ها دیر یا زود مشخص خواهند شد. ما می‌دانیم که انویدیا سرعت کلاک ۲.۵ تا ۲.۶ گیگاهرتز را روی RTX 4090 و RTX 3090 دارد.
به همین دلیل انتظار داریم که کلاک‌های مشابه‌ای را در سایر کارت‌های سری ۴۰ داشته باشیم. انویدیا دقیقا مشخص نکرده که کدام پردازنده‌های گرافیکی در کارت‌های مختلف استفاده می‌شوند و همچنین سخنی درباره اندازه دقیق قالب یا تعداد ترانزیستورها نگفت. البته بجز کارت گرافیک ۴۰۹۰ با تعداد ۷۶ میلیارد تراتزیستور.
انویدیا به احتمال بسیار زیاد در همه پردازنده‌های گرافیکی Ada و قطعا در کارت‌های گرافیک جدید خود از فرایند ۴ نانومتری استفاده خواهد کرد. با توجه به شایعات و اطلاعات موجود می‌توان به این نتیجه رسید که پردازنده گرافیکی Ada یک هیولا به حساب می‌آید.
اطلاعات نشان می‌دهند که اولویت انویدیا بازی کردن با گرافیک 4K است. اگر در حال حاضر از بهترین پردازنده‌های اینتل یا ای‌ام‌دی همچون Core i9 1200K یا Ryzen 7 5800X3D بر روی کامپیوتر خود استفاده می‌کنید به خوبی می‌دانید که این پردازنده‌ها روی گرافیک 1440p نیز محدود می‌شوند. به همین دلیل برای بازی با گرافیک 4K، دوباره به آپگرید نیاز خواهید داشت.
قابل توجه‌ترین تغییر در پردازنده‌های گرافیکی Ada، تعداد اس‌ام‌ها (Streaming Multiprocessor) نسبت به نسل فعلی آن یعنی آمپر خواهد بود. حتی اگر هیچ چیز دیگری در این نسل به طور قابل توجهی در معماری تغییر پیدا نکند، ما انتظار داریم که تفاوت زیادی در عملکرد آن ایجاد کند.
هسته‌های سایه‌زن GPU دارای ویژگی جدیدی به نام SER هستند که به ادعای انویدیا عملکرد کلی را تا ۲۵ درصد بهبود می‌بخشد و می‌تواند عملیات ره‌گیری پرتو (ری تریسینگ) را تا ۲۰۰ درصد بهبود ببخشد. در همین حال، هسته‌های ری تریسینگ (Ray Tracing) در سخت‌افزار تقاطع پرتو/مثلث (ray/triangle) دو برابر شده‌اند. به علاوه آنها چند ترفند جدید دیگر هم در نظر گرفته‌اند.
موتور Opacity Micromap (OMM) ردیابی پرتوهای بسیار سریع‌تری را برای سطوح شفاف مانند شاخ و برگ، ذرات و نرده‌ها فعال می‌کند. موتور Displaced Micro-Mesh (DMM) از سوی دیگر، تولید ساختار سلسله مراتب حجم محدود (BVH) را بهینه می کند و انویدیا ادعا می‌کند که می‌تواند BVH را تا ۱۰ برابر سریعتر ایجاد کند در حالی که از ۲۰ برابر (۵ درصد) حافظه کمتر برای ذخیره سازی BVH استفاده می‌کند. این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر موفق شدند تا پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace را قادر به ارائه یک جهش نسلی عظیم در عملکرد کنند.
همان طور که می‌دانید آخرین RTX 3090Ti تنها از حافظه ۲۱ گیگابیت بر ثانیه برخوردار است. انویدیا در حال حاضر تنها شرکتی است که GDDR6X را برای هر چیزی در نظر می‌گیرد. البته این موضوع بلافاصله باعث ایجاد یک سوال می‌شود که چه چیزی از GDDR6X ۲۴ گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد تنها پاسخ معقول Nvidia Ada است. پردازنده‌های گرافیکی سطح پایین‌تر به احتمال زیاد به GDDR6 استاندارد می‌چسبند تا GDDR6X، که حداکثر سرعت آن 18 گیگابیت در ثانیه است.
این موضوع نشان‌دهنده کمی مشکل است، زیرا کارت‌های گرافیک معمولاً به محاسبات و پهنای باند نیاز دارند تا از مقیاس متناسبی برخوردار باشند. این عمل موجب می‌شود تا میزان عملکرد وعده داده شده را درک کنند. به عنوان مثال در RTX 3090Ti، مقدار ۱۲ درصد محاسبات بیشتری نسبت به کارت 3090 وجود دارد و حافظه با کلاک بالاتر ۸ درصد پهنای باند بیشتری را فراهم می‌کند.
بر اساس جزئیات محاسباتی نشان داده شده در بالا، یک قطع ارتباط بزرگ وجود دارد. RTX 4090 تقریباً دو برابر RTX 3090Ti محاسبات دارد. اما ممکن است بیش از ۱۴ درصد پهنای باند بیشتری ارائه ندهد. با فرض کنترل مصرف انرژی GDDR6X، فضای بیشتری برای افزایش پهنای باند در کارت‌های گرافیک سطح پایین تر وجود دارد.
RTX 3050 تا RTX 3070، همگی از حافظه استاندارد GDDR6 با سرعت ۱۴ تا ۱۵ گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌کنند. اگر انویدیا همچنان به پهنای باند بیشتری نیاز دارد، می‌تواند از GDDR6X برای پردازنده‌های گرافیکی پایین‌رده‌تر نیز استفاده کند. از آنجایی که ما مشخصات اصلی RTX 4090 را می‌دانیم، فقط می‌توانیم نتیجه بگیریم که انویدیا نیازی به افزایش گسترده در پهنای باند حافظه خالص نخواهد داشت. زیرا در عوض معماری را بازسازی می کند مشابه کاری که AMD با RDNA 2 در مقایسه با نسخه اصلی انجام داد.
یک راه عالی برای کاهش نیاز به پهنای باند حافظه خام بیشتر، چیزی است که برای دهه‌ها شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. حافظه کش (Cache) بیشتری را روی یک تراشه بزنید و تعداد بازدیدهای کش بیشتری دریافت می‌کنید. و هر ضربه کش به این معنی است که کارت گرافیک نیازی به بیرون آوردن اطلاعات از حافظه GDDR6/GDDR6X ندارد.
Infinity Cache AMD به تراشه‌های RDNA 2 اجازه می‌دهد تا اساساً کارهای بیشتری را با پهنای باند خام کمتر انجام دهند. همچنین اطلاعات پنهان Nvidia Ada L2 به بیرون درز کرده است که نشان می‌دهد انویدیا رویکردی مشابه را در پیش خواهد گرفت. AMD از حافظه نهان L3 عظیم تا ۱۲۸ مگابایت در پردازنده گرافیکی Navi 21، با ۹۶ مگابایت در Navi 22 و ۳۲ مگابایت در Navi 23، و فقط ۱۶ مگابایت در Navi 24 استفاده می‌کند.
در کمال تعجب، حتی کش کوچکتر ۱۶ مگابایتی برای حافظه شگفت انگیز است. ما فکر نمی‌کردیم که Radeon RX 6500 XT به طور کلی یک کارت عالی باشد. اما اساساً با کارت‌هایی که تقریباً دو برابر پهنای باند حافظه دارند، سازگاری دارد. به نظر می‌رسد که معماری Ada یک حافظه نهان ۸ مگابایتی L2 را با هر کنترلر حافظه 32 بیتی جفت می کند.
این بدان معناست که کارت‌های دارای رابط حافظه ۱۲۸ بیتی ۳۲ مگابایت حافظه کش L2 را دریافت خواهند کرد و رابط ۳۸۴ بیتی RTX 4090 در بالای پشته دارای ۹۶ مگابایت حافظه کش L2 خواهد بود. (توجه داشته باشید که انویدیا هنوز اندازه کش دقیقی را اعلام نکرده است، اما می دانیم که حافظه کش L2 در 4090 بسیار زیاد است.)
یکی از خبرهای بزرگ در مورد RTX 4090 و 4080 این است که DLSS 3 در راه است و فقط با کارت‌های گرافیک سری RTX 40 کار می‌کند. در حالی که DLSS 1 و DLSS 2 بر روی کارت‌های سری 20 و 30 RTX کار می‌کنند. و همچنین بر روی پردازنده‌های گرافیکی Ada نیز کار خواهند کرد. DLSS 3 اساساً برخی چیزها را در الگوریتم تغییر می‌دهد و ظاهراً به به‌روزرسانی‌های جدید معماری نیاز دارد.
ورودی‌های الگوریتم DLSS 3 عمدتاً مانند قبل هستند. اما اکنون یک شتاب‌دهنده جریان نوری جدید (OFA) وجود دارد. به نظر می‌رسد این شتاب‌دهنده فریم‌های قبلی را می‌گیرد و بردارهای حرکتی اضافی ایجاد می‌کند که سپس می‌تواند به نسل چند فریم نوری وارد شود. همه اینها شبیه به پیچ و تاب فضای ناهمزمان (ASW) از روزهای VR به نظر می‌رسد.
با این تفاوت که اکنون با ارتقاء مقیاس برای تولید دو فریم از یک فریم منبع واحد استفاده می‌شود. و البته با هوش مصنوعی بهبود یافته است و بنابراین مطلقاً ASW نیست. اما در سطح‌های بالاتر مطمئناً شباهت هایی وجود دارد.
ما باید ببینیم که این ویژگی در عمل چگونه به نظر می‌رسد. اما این ویژگی باعث افزایش عملکرد وسوسه انگیز خواهد شد. شاید به دلیل کارهای محاسباتی اضافی که انجام می‌شود زیاد نباشد. اما انویدیا اسلایدهایی را با سرعت ۶۳ فریم در ثانیه با DLSS 2 و ۱۰۱ فریم در ثانیه با DLSS 3 نشان داد که ۷۳ درصد در عملکرد بهبود یافته است. DLSS 3 برای اجرا به کارت‌های سری RTX 40 نیاز دارد، حداقل برای فعال بودن تولید فریم. قطعا تنظیمات اضافه‌ای برای کاربران وجود خواهد داشت تا از آن‌ها نیز استفاده کنند.
بجز این مورد، به نظر می‌رسد که الگوریتم هسته DLSS 2 همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طوری که توسعه دهندگان به طور موثر می‌توانند از کارت‌های سری RTX 40 و همچنین کارت‌های RTX سری پیشین پشتیبانی کنند. انویدیا همچنین برای راه‌اندازی کردن Streamline API خود زمان گذاشت. این ویژگی به توسعه دهندگان بازی اجازه می‌دهد تا به راحتی از DLSS 2، DLSS 3، Intel XeSS و شاید حتی AMD FSR 2.0 برای اندازه‌گیری دقیق پشتیبانی کنند.
انویدیا اعلام کرد که کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090 و GeForce RTX 4080 دارای دو واحد سخت‌افزاری از نسل هشتم Nvidia Encoder (NVENC) خواهند بود. آن‌ها همچنین از رمزگذاری AV1 پشتیبانی خواهند کرد. مشابه Intel Arc با این تفاوت که به جای یکی، دو مورد وجود دارد. به گفته انویدیا کدگذاری AV1 کارایی را تا ۴۰ درصد بهبود می‌بخشد.
این بدان معناست که هر پخش زنده‌ای که از کدک (Codec) پشتیبانی می‌کند، به نظر می‌رسد که ۴۰ درصد نرخ بیت بالاتری نسبت به جریان فعلی H.264 دارد. البته همان طور که می‌دانید سرویس استریم خود باید از AV1 پشتیبانی کند. توجه داشته باشید که دو رمزگذار می‌توانند کار را بین خود تقسیم کنند. بنابراین عملکرد رمزگذاری برای هر بار کاری که در حال انجام است دو برابر می شود. حتی اگر کارت گرافیک فقط یک جریان واحد را رمزگذاری کند.
ویرایشگرهای ویدیو می‌توانند از افزایش عملکرد بهره ببرند و انویدیا با DaVinci Resolve و Voukoder و Jianying کار می‌کند تا پشتیبانی را فعال کند. انتظار می‌رود در ماه اکتبر این ویژگی ارائه شود. GeForce Experience و ShadowPlay نیز از سخت‌افزار جدید استفاده می‌کنند و به گیمرها این امکان را می‌دهد تا از گیم‌ پلی خود تا 8K و 60 فریم بر ثانیه به صورت HDR عکس بگیرند.
گزارش‌های اولیه نشان دهنده 600 وات و TBP (توان کل برد) بالاتر برای Ada، حداقل در مدل‌های Founders Edition عمدتاً بی‌اساس به نظر می‌رسد. RTX 4090 همان ۴۵۰ وات TBP را با RTX 3090Ti خروجی دارد. در حالی که ۱۶ گیگابایت RTX 4080 آن را به ۳۲۰ وات کاهش می‌دهد و ۱۶ گیگابایت RTX 4080 دارای ۲۸۵ وات TBP است. با این حال، آن‌ها برای مدل‌های مرجع Founders Edition هستند.
فقط به عنوان نمونه به ۱۲ گیگابایت RTX 4080 نگاه کنید. انویدیا گفته است که از نظر عملکرد نزدیک به نسل قبلی RTX 3090Ti خواهد بود. در حالی که ۳۷ درصد انرژی کمتری مصرف می کند. در برخی موارد، مانند DLSS 3 و بارهای کاری سنگین ری تریسینگ، حتی می‌تواند تا دو برابر قدرت بیشتر در عملکرد داشته باشد و در عین حال از انرژی کمتری استفاده کند. با این حال، باید ببینیم که کارت‌های گرافیک جدید در بازی‌های مختلف چگونه کار خواهند کرد.
انویدیا در هنگام معرفی RTX 3080 و 3090 ادعاهای زیادی در مورد طراحی کارت Founders Edition جدید خود داشت. در حالی که کارت‌ها معمولاً خوب کار می‌کنند، آنچه ما در دو سال گذشته کشف کرده‌ایم این است که کارت‌های گرافیک تولید شده توسط شرکت‌های شخص ثالث همچون ایسوس (Asus) و ام‌اس‌ای (MSI) خنک کننده‌های بهتری دارند.
GeForce RTX 3080Ti Founders Edition نمونه‌ای آشکار از این بود که چگونه دما و سرعت فن نمی‌توانند با پردازنده‌های گرافیکی داغ‌تر سازگار شوند. به نظر می‌رسد که مقصر اصلی حافظه GDDR6X باشد. و انویدیا حداقل از نظر تعداد کل تراشه‌ها، GDDR6X بیشتری نسبت به Ampere در Ada قرار نخواهد داد. RTX 4090 دارای دوازده تراشه ۲ گیگابایتی است درست مانند 3090TI در حالی که 4080 ۱۶ گیگابایتی آن را به هشت تراشه کاهش داده است. و همچنین کارت ۱۲ گیگابایتی تنها باید شش تراشه را خنک کند.
اگر از پدهای حرارتی بهتری استفاده کنید، به نظر می‌رسد که طرح موجود Founders Edition همچنان کافی خواهد بود. اما لزوماً برتر از طرح‌های دیگر نیست. به نظر می‌رسد حتی RTX 4080 با ۱۶ گیگابایت در این مرحله وارد عمل سه‌گانه می‌شود که یک تغییر سرعت جالب است.
این مدل ۳۲۰ وات TBP خواهد بود. اما پس از آن FE 3080 و 3080TI FE همیشه بیشتر از آن مدل به شکل بهتر و روان‌تری کار می‌کردند. ۲۸۵ وات TBP در 4080 ۱۲ گیگابایت ممکن است از برخی از شرکت‌های AIB استفاده کند. اما Nvidia ظاهراً نسخه Founders 4080 با ۱۲ گیگابایت را تولید نخواهد کرد. این کارت گرافیک خاص فقط از کارت‌های شخص ثالث بیرون خواهد آمد.
چند دهه است که انویدیا بازیکن برنده در فضای کارت گرافیک بوده است. تقریباً ۸۰ درصد از کل بازار کارت گرافیک و ۹۰ درصد یا حتی بیشتر از بازار حرفه‌ای را کنترل می‌‌کند. این موضوع تا حد زیادی به آن اجازه می‌دهد تا ایجاد و پذیرش فناوری‌های جدید مانند ری تریسینگ (Ray Tracing) و DLSS را دیکته کند.
با این حال، با افزایش مداوم در اهمیت هوش مصنوعی و محاسبات برای تحقیقات علمی و سایر حجم‌های کاری محاسباتی، و اتکای آن‌ها به پردازنده‌های مشابه کارت گرافیک، بسیاری از شرکت‌های دیگر به دنبال نفوذ به این صنعت هستند. که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به اینتل اشاره کرد. اینتل از اواخر دهه ۹۰ تلاش مناسبی برای یک کارت گرافیک اختصاصی انجام نداده است، مگر اینکه بخواهید Larrabee فراموش شده را حساب کنید.
این بار Intel Arc Alchemist به نظر می‌رسد یک رویای واقعی باشد یا حداقل تلاشی برای آن. همچنین به نظر می‌رسد که اینتل بیشتر بر قابلیت‌های رسانه‌ای تمرکز کرده است. با توجه به آنچه می‌دانیم، مدل‌های برتر در بهترین حالت فقط در محدوده ۱۸ TFLOPS قرار خواهند گرفت. به نظر می‌رسد که این کارت گرافیک در این صورت فقط با RTX 4060 رقابت خواهد کرد.
اما Arc Alchemist صرفاً اولین مورد از یک سری معماری های GPU است که اینتل برنامه‌ ریزی کرده است. Battlemage به راحتی می‌تواند توانایی‌های Alchemist را دو برابر کند. اگر اینتل بتواند زودتر به آن دست یابد، می‌تواند سهم بازار انویدیا را به‌ویژه در فضای لپ‌ تاپ‌های گیمینگ از بین ببرد.
البته Arc ممکن است در نهایت به یک شکست تبدیل شود. زیرا عرضه بیش از حد کارت‌های سری 30 Nvidia RTX ممکن است آنها را چنان ارزان کند که اینتل نتواند با آن رقابت کند. کمپانی AMD نیز ثابت نخواهد ماند و چندین بار گفته است که با برنامه‌ ریزی خود در مسیر راه‌‌اندازی معماری RDNA 3 تا پایان سال در ۳ نوامبر است.
AMD به گره N5 TSMC برای چیپلت‌های کارت گرافیک منتقل می‌شود، اما از گره N6 برای چیپلت‌های حافظه نیز استفاده خواهد کرد. همچنین شرکت AMD تاکنون از قرار دادن هر نوع سخت‌ افزار یادگیری عمیق در پردازنده‌های گرافیکی مصرف‌کننده خود اجتناب کرده است (بجز سری MI200). که به آن اجازه می‌دهد بدون نگرانی در مورد ارتقاء مقیاس، بر روی ارائه عملکرد تمرکز کند. اگرچه FSR 2.0 آن را نیز پوشش می‌دهد و روی همه آن‌ها کار می‌کند.
همچنین شکی نیست که انویدیا در حال حاضر در کارت‌های گرافیک عملکرد ره‌گیری پرتوی بسیار بهتری نسبت به کارت‌های سری RX 6000 AMD ارائه می‌کند. اما AMD در مورد سخت‌ افزار ردیابی پرتو یا نیاز به افکت‌های RT در بازی‌ها چندان پر سر و صدا نبوده است. اینتل به نوبه خود به نظر می رسد که ممکن است عملکرد ری تریسینگ مناسبی ارائه دهد. اما فقط تا سطح RTX 3070. اما تا زمانی که اکثر بازی‌ها سریع‌تر اجرا می‌شوند و بدون جلوه‌های ری تریسینگ خوب به نظر می‌رسند. این موضوع بدون شک یک نبرد سخت است که مردم را متقاعد می‌کند تا کارت‌های گرافیک خود را ارتقا دهند.
اکنون که رونمایی بزرگ به پایان رسید، می‌دانیم که RTX 4090 در ۱۲ اکتبر وارد بازار می‌شود. همچنین در این رونمایی به این موضوع پی بردیم که مدل‎‌های ۱۶ و ۱۲ گیگابایتی RTX 4080 در ماه نوامبر وارد بازار خواهند شد. با این حال فراتر از آن، تعداد زیادی کارت گرافیک Ada وجود خواهد داشت.
انویدیا RTX 3080 و RTX 3090 را در سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد و RTX 3070 یک ماه بعد وارد بازار شد. سپس RTX 3060Ti تنها یک ماه پس از آن وارد بازار شد. RTX 3060 تا اواخر فوریه ۲۰۲۱ عرضه نشد، سپس انویدیا این سری را با RTX 3080Ti و RTX 3070Ti در ژوئن ۲۰۲۱ وارد بازار کرد. RTX 3050 مقرون به صرفه تا ژانویه 2022 عرضه نشد. و در نهایت RTX 3090Ti به تازگی در پایان مارس 2022 راه اندازی شد.
ما انتظار داریم که کارت‌های Ada نیز راه‌اندازی ناگهانی داشته باشند، اما بر اساس وضعیت عرضه بیش از حد انویدیا در بخش‌های سری RTX 30، احتمالاً کمی بیشتر طول خواهد کشید. هر دو مدل RTX 4080 تا نوامبر به نمایش در می‌آیند. اما ما هیچ مدل دیگری از Ada را تا سال 2023 پیش بینی نمی‌کنیم. البته این موضوع ممکن است تغییر کند، اما این بهترین حدس ما در حال حاضر است.
برای تصاحب سری 16 GTX هنوز به پیشنهادهای ارزان‌تر نیاز داریم. آیا می‌توانیم یک سری جدید GTX یا یک کارت RTX واقعی با قیمت کمتر از 200 دلار تهیه کنیم؟ این مورد امکان پذیر است اما فعلا روی آن حساب نکنید. زیرا به نظر می‌رسد انویدیا راضی است که به AMD و اینتل اجازه دهد در محدوده زیر 200 دلار با آن مبارزه کنند. در بهترین حالت، RTX 3050 ممکن است در ماه‌های آینده به 200 دلار کاهش یابد.
اما اگر انویدیا به طور کامل بازار کارت‌های گرافیک زیر 200 دلار را رها کند، تعجب نخواهیم کرد. تقریباً یک سال پس از عرضه اولیه نیز به ناچار یک به‌روزرسانی در عرضه‌های Ada وجود خواهد داشت. اینکه آیا این مدل‌ها در نهایت مدل‌های «Ti» یا «Super» یا چیزهای دیگری هستند معلوم نیست و هر فرد حدس‌هایی دارد.
پاسخ کوتاه و واقعی این است که انویدیا تا جایی که بتواند بابت آن‌ها پول خواهد گرفت. انویدیا Nvidia Ampere را با یک مجموعه از مدل‌های مالی راه‌اندازی کرد و ثابت شد که این مدل‌ها برای دوران همه‌گیری کووید کاملاً اشتباه بودند. قیمت‌های دنیای واقعی افزایش یافت و فروشندگان بازار سیاه سودجویی کردند.
و این قبل از آن بود که استخراج‌ کنندگان ارزهای دیجیتال شروع به پرداخت دو تا سه برابر قیمت‌های پیشنهادی رسمی کنند. خبر خوب این است که قیمت GPU در حال کاهش است و استخراج اتریوم به پایان رسیده است. این به نوبه خود کاملاً سودآوری کارت گرافیک را برای ماینینگ از بین برده است. به طوری که اکثر کارت‌ها در حال حاضر بیشتر از آنچه می‌توانند تلاش کنند هزینه اجرا دارند.
همه این موارد اخبار خوبی هستند اما هنوز قیمت‌های معقولی را تضمین نمی‌کند. مشکل این است که با وجود اثبات سهام شبکه اتریوم، تقریباً ۲۰ میلیون پردازنده گرافیکی که در دو سال گذشته در حال استخراج بودند، اکنون به دنبال کار هستند. بسیاری از آن‌ها احتمالاً دوباره به فروش می‌رسند که قیمت‌های پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده را از بین می‌برد.
در حالی که خرید کارت گرافیک دست دوم خطراتی دارد، می‌توانید اقدامات احتیاطی را انجام دهید و ممکن است به زودی از دست دادن معاملات خوب دشوار شود. ما در حال حاضر اثرات آن را احساس کرده‌ایم و انویدیا در تماس‌های درآمدی خود با سرمایه‌گذاران اعلام کرده است که انتظار دارد در سه ماهه آینده با عرضه بیش از حد کارت گرافیک برای مصرف‌کننده مواجه شود. و البته این یک تفکر محافظه‌ کارانه است.
ممکن است بیشتر طول بکشد که به این معنی است که انویدیا و شرکای آن تلاش خواهند کرد تا کارت‌های سری RTX 30 را تا آوریل 2023 تخلیه کنند. نتیجه این داستان این است که وقتی تعداد زیادی کارت موجود برای فروش دارید چه کار می‌کنید؟ طبیعتا شما هزینه کارت‌های جدید را بیشتر خواهید کرد.
در حال حاضر با قیمت‌های اعلام شده در مدل‌های RTX 4090 و 4080 شاهد یک موضوع هستیم. کارت گرافیک RTX 4090 قیمت ۱۵۹۹ دلاری دارد. بنابراین 100 دلار بیشتر از قیمت اولیه برای کارت گرافیک RTX 3090 و بسیار دور از دسترس اکثر گیمرها خواهد بود.
RTX 4080 در مدل ۱۶ گیگابایتی خود با قیمت ۱۱۹۹ دلار خیلی وضعیت بهتری ندارد و مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 4080 قیمتی معادل ۸۹۹ دلار دارد که ۲۰۰ دلار بیشتر از مدل ۱۰ گیگابایتی RTX 3080 MSRP راه اندازی می شود. و ما فقط در حال حاضر شاهد فروش کارت‌های 3080 در فروشگاه‌های خرده فروش هستیم.
قیمت پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید با Ada و سری RTX 40 حداقل در کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد. با این حال، انویدیا باید با AMD نیز رقابت کند و پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon RX 7000 و RDNA 3 احتمالا در ماه نوامبر عرضه خواهند شد. انویدیا ممکن است سعی کند پردازنده‌های گرافیکی اضافی مانند RTX 4070 و پایین‌تر را تا سال آینده به تعویق بیاندازد.
اما AMD نیز ممکن است سهمی از بازار را به دست بیاورد اگر بتواند عرضه مناسبی از کارت‌های RDNA 3 را فراهم کند. دلیلی وجود ندارد که انویدیا بلافاصله تمام تولیدات گرافیکی خود را از Ampere به Ada تغییر دهد. احتمالاً برای مدتی طولانی شاهد تولید پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 30 خواهیم بود.
به خصوص که هیچ پردازنده یا پردازنده گرافیکی دیگری برای تولید 8N سامسونگ Foundry رقابت نمی‌کند. انویدیا با معرفی کارت‌های پیشرفته Ada، با استفاده از تمام ظرفیت موجود از TSMC و در صورت لزوم، می‌تواند قیمت‌های کارت‌های RTX 30 موجود را کاهش دهد تا کارت‌های Ada پیشرفته را معرفی کند.
اگر قصد بازی کردن به صورت 4K را دارید باید منتظر ارائه کارت‌های نسل جدید بمانید. البته دلایلی برای بازی کردن به صورت Full HD و 2K نیز وجود دارد. از جمله این دلایل باید به قیمت بسیار زیاد نسل جدید این کارت‌های گرافیک اشاره کرد. همچنین باید تغییرات گسترده‌ای را در سیستم خود ایجاد کنید.
می‌دانید که بازی با گرافیک 1440p حتی در صورت داشتن بهترین پردازنده بازار محدود خواهد شد. بنابراین دوباره نیاز به آپگرید سیستم خود خواهید داشت. البته دلایل بسیار زیادی هم برای خرید نسل جدید این کارت‌ها وجود دارد که در صورت امکان خرید آن‌ها پیشنهاد می‌شود.
سری ۳۰۰۰ بگیرم یا وایسم ۴۰۰۰ بیاد؟
آخه الان اومده پایین سری ۳۰۰۰ شاید ۴۰۰۰ نیارزه نظر خودتون چیست؟
ردپای اساطیر در داستان سه‌گانه دارک سولز
عروسی خونین در میان جنگ سیاسی

source

توسط funkhabari