copy
بر اساس بیانیه شرکت سونی، تعداد کاربران سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس به بیش از ۲۹ میلیون نفر رسیده است.
همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، شرکت مایکروسافت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با جلب اعتماد نهادهای نظارتی، معامله تاریخی اکتیویژن بلیزارد را تکمیل کرده و صاحب مجموعه کال آو دیوتی و دیگر بازی‌های پرطرفدار این کمپانی شود. در طرف مقابل، شرکت سونی حسابی از عواقب این خرید نگران بوده و معتفد است که در صورت تایید این معامله، نه تنها رقابت با ایکس باکس به شدت دشوار می‌شود، بلکه فضای رقابتی در صنعت بازی‌های ویدیویی نیز آسیب خواهد خورد.
بر این اساس، در حال حاضر سازمان‌های نظارتی بسیاری از کشورها نظیر ایالات متحده آمریکا و انگلستان به دقت ابعاد این معامله را بررسی می‌کنند. در همین راستا، هر از چند گاهی اسناد مهمی از سوی دو شرکت مایکروسافت و سونی ارائه می‌شود که در تازه‌ترین آن‌ها، چندی پیش ژاپنی اعلام کردند که تعداد کاربران سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس از مرز ۲۹ میلیون نفر عبور کرده است.
این در حالی است که شرکت مایکروسافت در آخرین گزارش خود که در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر شد، تعداد مشترکین گیم پس را برابر با ۲۵ میلیون نفر اعلام کرده بود. در حالی که ادعای سونی از سوی ردموندی‌ها تایید نشده، اما با توجه به ارائه اسناد و مدارک توسط ژاپنی‌ها، به نظر صحیح می‌رسد. بدین ترتیب، می‌توان گفت که در کمتر از یک سال بالغ بر چهار میلیون نفر به جمع کاربران گیم پس اضافه شدند.
در ادامه این بیانیه‌ها، سونی به صراحت اعلام کرد که سرویس جدید پلی استیشن پلاس در حال حاضر از ایکس باکس گیم پس عقب‌تر است و برای آغاز رقابت با آن، مسیر طولانی و پرفراز و نشیبی را در پیش دارد. ژاپنی‌ها می‌گویند که مایکروسافت هم اکنون نیز بازار سرویس‌های اشتراکی را در اختیار دارد و چه بسا در صورت تکمیل معامله اکتیویژن بلیزارد و عرضه بازی‌های این کمپانی در آن، زیان‌های جبران‌ناپذیری را به دیگر سرویس‌ها از جمله پلی استیشن پلاس تحمیل می‌کند.
مایکروسافت تا به این لحظه واکنشی از خود در قبال ادعاهای سونی نشان نداده، اما معتقد است که سرویس ایکس باکس گیم پس هیچ تداخلی در سیستم فروش بازی‌ها ایجاد نکرده و هرگز قصد ندارد که اجاره بازی‌ها را جایگزین خرید دائمی آن‌ها بکند. از طرفی، این کمپانی بر این باور است که شماری از بازی‌های انحصاری و فرست پارتی پلی استیشن از نظر کیفیت نسبت به عناوین انحصاری در سطح بالاتری قرار دارند.
در واقع، مایکروسافت اعلام کرد که سونی فارغ از اینکه سازنده کنسول‌های قدرتمند و پرفروشی است، یک ناشر بزرگی نیز به شمار می‌رود. طبق گفته ردموندی‌ها، درآمد سونی از فروش بازی‌های فرست پارتی تقریبا دو برابر ایکس باکس بوده و آن‌ها فرنچایزهای ارزشمندی نظیر گاد آو وار و لست آو آس در اختیار دارند. بدین ترتیب، مایکروسافت مدعی است که تکمیل معامله اکتیویژن بلیزارد تاثیری در روند فعالیت‌های سونی نمی‌گذارد. 
در بخشی از گزارش مایکروسافت نوشته شده که در سال گذشته میلادی، بالغ از ۲۸۰ بازی فرست پارتی و ترد پارتی برای کنسول‌های پلی استیشن عرضه شدند؛ مقداری که پنچ برابر ایکس باکس است. از طرفی، ردموندی‌ها اعتراف کردند که بازی‌های انحصاری‌های هر دو شرکت نینتندو و سونی نه تنها در اروپا، بلکه در سراسر جهان در لیست پرفروش‌ترین بازی‌ها حضور دارند.
دقت داشته باشید گسترش چشمگیر تعداد کاربران ایکس باکس گیم پس و عدم امکان رقابت پلی استیشن پلاس با آن تنها دغدغه سونی از معامله اکتیویژن بلیزارد نیست، بلکه این شرکت از عرضه انحصاری بازی‌های کال آو دیوتی برای ایکس باکس نیز نگران است. در حالی که مایکروسافت وعده داده که تا ده سال آینده تمام بازی‌های Call of Duty را به طور همزمان و با شرایط برابر با نسخه ایکس باکس برای پلتفرم‌های پلی استیشن منتشر می‌کند؛ هرچند که سونی این پیشنهاد را ناکافی می‌داند.
به طور کلی، در حالی که معامله اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت از سوی سازمان‌های نظارتی عربستان و برزیل تایید شده، اما در حال حاضر سایر نهادهای نظارت بر بازار و رقابت در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا و بریتانیا این خرید بزرگ و تاریخی را بررسی می‌کنند.
در این میان، نهاد نظارتی انگلستان مدتی پیش با اشاره به چند نگرانی عمده در این پرونده، فاز دوم تحقیقات گسترده خود را آغاز کرد. رگولاتور بریتانیا مدعی است که تکمیل این معامله در آینده یک سری بازارهای جدید در حوزه گیمینگ نظیر بازی‌های ابری و سرویس‌های اشتراکی تاثیرگذار خواهد بود. در همین حین، چند روز پیش بود که شرکت مایکروسافت، سونی را به گمراه کردن رگولاتور متهم کرد؛ ادعایی که به سرعت از سوی جیم رایان، رئیس کل پلی استیشن رد شد.
در پایان این خبر، دیدگاه شما در رابطه با تعداد کاربران سرویس ایکس باکس گیم پس چیست؟ به نظر شما، آیا پلی استیشن پلاس واقعا توان رقابت با گیم پس را ندارد یا سونی برای پیشبرد اهداف خود به دنبال بهانه‌گیری است؟ فراموش نکنید که نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه سرگرمی به اشتراک بگذارید.



source

توسط funkhabari