چه مسواکی باید تهیه کنیم و طبق نظر متخصصین استفاده از چه نوع مسواکی مناسب به نظر می‌رسد؟

 در این مقاله می‌خواهیم در ارتباط با انتخاب یک مسواک مناسب برای شما نکات مناسبی را ذکر کنیم و باید دقت کنید که انتخاب یک مسواک مناسب به همان اندازه حائز اهمیت است که مسواک زدن اصولی برای دندان‌های شما ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین اگر در خرید یک مسواک با مسئله انتخاب مواجه هستید  حتماً حتماً با ما در ادامه این حتماً با ما در ادامه این مقا حتماً با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. 

از یک دیدگاه می‌توان مسواک‌ها را از لحاظ سختی و یا نرمی به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. برای مثال مسواک مدیوم و یا متوسط برای افرادی مناسب است که می‌خواهند درجه درشتی برس مسواک خود را از نوع مدیوم انتخاب کنند.  به طریق مشابه مسواک سافت و یا نرم برای افرادی مناسب است که فشار آنها بر دندان‌های خود در زمان مسواک زدن در حداکثر  به سر می‌برد و یا حتی برای این موارد عموماً مسواک خیلی نرم یا اکسترا سافت مورد توصیه قرار می‌گیرد. در حقیقت با این نکته می‌خواهیم بگوییم این تصور که مسواک زدن با شدت بالا و فشار زیاد سبب می‌شود که شما دندان‌های سالم‌تر و تمیزتری داشته باشید یک تصور بسیار نادرست است و حتی ممکن است سبب آسیب رساندن به مینای دندان و لثه‌ها شود و عواقبی برای شما داشته باشد که بسیار بدتر از مسواک نزدن است. 

همانطور که در مقاله مرتبط با پوسیدگی دندان اشاره شد باید دقت کنید که دندان‌ها در داشتن یک لبخند زیبا و روابط اجتماعی بسیار تاثیرگذار و مهم هستند  بنابراین  نگهداری از آنها  بسیار ضروری به نظر می‌رسد.  یک مسواک خوب باید بتواند فضاهای مختلفی از دندان‌ها را پوشش دهد و امکان حرکت دادن آن مسواک در داخل دهان در نواحی مختلف میان دندانی امکان‌پذیر باشد. از طرف دیگر حساسیت دندان و لثه‌ها از فردی به فرد دیگر کاملاً متفاوت بوده و برخی مواقع که برس مسواک سخت و یا هارد می‌باشد  ممکن است است آسیب‌های دیگری برای لثه شما به همراه داشته باشد که در این حالت استفاده از مسواک‌ها با برس‌های متوسط و یا نرم می‌تواند راهگشای شما باشد.

در عملکرد و کاربرد مسواک باید بگوییم که مسواک‌ها توانایی مناسبی در برداشتن و حذف پلاک‌ها از دندان‌های شما بر عهده دارند و در حقیقت  حجمی از پلاک که توسط مسواک برداشته می‌شود  بستگی به نوع مسواک  و میزان حجم برس‌های مسواک و زاویه این برس‌ها نسبت به دسته و حتی فاکتورهای بیشتری نیز دارد  که شما با توجه به تجربه خود باید از یک مسواک مناسب استفاده کنید.   از طرف دیگر مسواک‌ها به صورت  روی دندانی و  بین دندانی مورد  عرضه به مصرف کننده قرار می‌گیرد که در برخی موارد و برخی مصارف پزشکی متفاوت مسواک‌های بین دندانی عملکرد بهتری نسبت به مسواک‌های روی دندانی دارد.  بنابراین برای یک جمع‌بندی مختصر در این قسمت از مقاله می‌توانیم بگوییم که بهتر است برس‌های مسواک شما از جنس نایلونی بوده و همچنین اندازه سر مسواک شما  به  اندازه‌ای باشد که به راحتی در دهان شما جای بگیرد و همچنین نحوه ساخت دسته مسواک برای وجود ارگونومی قرارگیری در دست  در انتخاب یک مسواک بسیار حائز اهمیت است.

 چگونه تصمیم بگیرم که از مسواک برقی استفاده کنم و یا مسواک معمولی؟

به جرات می‌توان گفت که امروزه مدل‌های بسیار زیادی از مسواک‌های برقی در دسترس است که برای افراد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  از جمله مواردی که برای مسواک‌های برقی متصور است برای افرادی است که نمی‌توانند از مسواک‌های معمولی استفاده کنند همانند اینکه افراد در دست خود دچار مشکل و یا کمبود انگشت باشند  و یا حتی بیمارانی که تحت درمان  فعالیت‌هایی همانند ارتودونسی قرار گرفتند. نمی‌توان تمایز خاصی میان استفاده از مسواک‌های برقی و یا مسواک‌های معمولی در نظر گرفت اما در یک جمله می‌توان گفت اصولی مسواک زدن از برقی و یا ساده بودن آن بسیار حائز اهمیت‌تر است. 

اگر به مقالات پزشکی و نتایج تجربیات چاپ شده این حوزه مراجعه کنیم برخی نتایج نشان می‌دهد که مسواک برقی نسبت به استفاده از مسواک معمولی سبب می‌شود که پلاک‌ها در طولانی مدت به نسبت کمتر بر روی دندان باقی بماند.  اگر بخواهیم به آمار حدودی اشاره کنیم تقریباً  با استفاده از مسواک برقی ۲۰ درصد کاهش پلاک نسبت به استفاده از مسواک معمولی  مشاهده گردیده است و به خصوص افرادی که با عوارضی همچون التهاب لثه مواجه هستند این وضعیت  بهتر مشاهده می‌شود. در حقیقت باید بگوییم اگر  مشکلی وجود دارد که سبب می‌شود شما به تبع آن به سراغ مسواک برقی بروید انتخاب شما انتخاب بهتری به نظر می‌رسد  مثلاً برای افرادی که دارای آرتروز هستند این مهم مفید فایده تر خواهد بود. باید دقت کنید که ویژگی‌های مسواک برقی همانند نظارت‌ها از طریق اپلیکیشن‌هایی که به گوشی‌های هوشمند متصل است و یا تایمرهایی که به شما این اطمینان را می‌دهد که به میزان کافی و زمان مسواک زدن خود دقت دارید سبب می‌شود که امکاناتی در اختیار شما قرار بگیرد که با مسواک عادی امکان استفاده از این خواص برای شما فراهم نباشد.

باید دقت کنید که همانند مسواک عادی استفاده از مسواک برقی نیز ممکن است برای شما خطرات و عوارضی را از جمله التهابات لثه و دندان و یا حتی بروز تضعیف مینای دندان به دلیل جابجایی پرفشار مسواک برقی بر روی دندان‌ها داشته باشد که بهتر است انتخاب نهایی بر اساس نظر دندانپزشک متخصص  و تجربه خودتان انجام شود.  در دسترس بودن و ارزان بودن و  استفاده موثر برای کودکان و نوجوانان ممکن است شما را به سمت استفاده از مسواک‌های معمولی سوق دهد.  بنابراین باید دقت کنید که اصولی مسواک زدن بهتر  از درگیر شدن  در میان انتخاب مسواک برقی و یا ساده خواهد بود.

یکی از نکاتی که عموم مصرف کنندگان از مسواک به آن توجه نمی‌کنند قرارگیری مسواک پس از استفاده در یک مکان مناسب و توجه به بهداشت مسواکی است که مورد استفاده قرار می‌دهید  و بیان دیگر ممکن است مسواک شما به یک محیط عالی برای   پرورش قارچ‌ها و باکتری‌ها باشد    بنابراین دقت به نگهداری مسواک به شدت توصیه می‌شود. تجارب مختلف پزشکی نشان می‌دهد  که مسواک خود  را هر دو تا سه ماه عوض کنید و حتی اگر بیماری ویروسی مبتلا هستید این بازه را کوتاه‌تر کنید و هر چند روز یکبار استفاده از مسواک خود را تجدید کنید. همچنین باید دقت کنید که اگر درگیر بیماری‌های همانند بیماری‌های خود ایمنی نیز می‌باشید تعویض مکرر مسواک به حفظ سلامتی شما کمک بیشتری خواهد کرد.

باید بدانیم که مسواک یک وسیله مصرفی بوده و طبق گزارشات متعدد یک مسواک می‌تواند بیش از ۵۰ میلیون باکتری و قارچ مختلف را در خود نگهداری کند و با توجه به میزان باکتری‌های مفید و مضری که در دهان شما وجود دارد این تعداد عجیب به نظر نخواهد رسید و یک امر طبیعی خواهد بود. 

 باید گفت که امروزه مدل‌های مختلفی از مسواک‌ها در دسترس است که این مدل‌ها می‌تواند برای زمانی که شما از ارتودنسی استفاده کرده‌اید و یا  مسواک‌هایی برای سطح زبان شما و یا مسواک‌های مخصوص کودکان باشد. باید بدانید که مسواک زدن سطح زبان هم که به دلیل چین و چروک‌ها و تو رفتگی‌های متعددی که بر روی سطح زبان موجود است و خود محلی برای باقی ماندن غذاها و میکروب‌ها در دهان می‌باشد بسیار موثر بوده  و عموماً می‌توان بعد از مصرف غذا و همراه با مسواک زدن سطح زبان خود را نیز تمیز کنید که از بوی بد دهان نیز رها شوید. 

در هنگام مسواک زدن باید از تکنیک مناسب به همراه یک خمیر دندان مناسب و نهایتاً یک مسواک مناسب بهره بگیرید تا بتوانید بهداشت دهان و دندان خود را در بهترین روش نگه دارید و به اندازه کافی نیز مسواک بزنید.  در هنگام مسواک زدن از پاک کردن سطح زبان خود نیز غافل نشوید و بدانید که مسواک دستی و یا برقی  ممکن است تاثیر اندکی بر بهداشت دهان و دندان داشته باشد و اصولی و به اندازه مسواک زدن بهداشت دهان و دندان شما را بهتر حفظ کند.

 

برای مشاهده لیست مسواک های داروخانه آنلاین دواسنتر اینجا کلیک کنید

source

توسط