سندروم پیش از قاعدگی یا pms چیست و چگونه می‌توان عوارض این سندروم را کاهش داد و تجربه بهتری از دوران قاعدگی داشت؟

 در این مقاله می‌خواهیم در ارتباط با سندروم پیش از قاعدگی یا pms اندکی صحبت کنیم و مواردی را در ارتباط با این مسئله مطرح کنیم بنابراین اگر احساس می‌کنید که با مسائل مرتبط با سندروم پیش از قاعدگی درگیر هستید حتماً این مقاله را مطالعه کرده و نظرات خود را برای ما بیان کنید.

سندروم pms

سندروم پیش از قاعدگی در حدود یک هفته تا ۱۰ روز قبل از شروع عادت ماهیانه و یا پریود تاثیر خود را بر شما می‌گذارد و در حقیقت به وضعیتی اطلاق می‌شود که سلامت جسمانی و رفتار برخی از زنان در روزهای خاصی از سیکل عادت ماهیانه تغییر کرده و عموماً این روزهای خاص قبل از  اتفاق افتادن   پریود می‌باشد. معمولاً چیزی در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد زنان در ایامی که با چرخه قاعدگی مواجه هستند با pms و یا سندروم پیش از قاعدگی مواجه شده‌اند.  علائم pms با  شروع پریود خود به خود از بین می‌روند و  دلیل این امر نیز تغییرات هورمونی استروژن و پروژسترون  در طول مدت چرخه قاعدگی است که می‌تواند سبب ایجاد تغییرات خلق و خو و یا رفتارهای تحریک پذیر دیگری  بشود. این علائم و مسائل pms ممکن است به این سادگی نباشد و برای مثال بر اثر بروز اضطراب و یا استرس در درون خانواده با کوچک‌ترین حرفی شما مستاصل شده و وضعیت درون خانوادگی شما دچار به هم ریختگی شود.  بنابراین شناخت pms و عوامل مرتبط به سندروم پیش از قاعدگی  می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت زندگی خود را به خصوص در دوران پریودی بهبود دهید. 

مهمترین علائم و نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

 معمولاً بروز سندروم پیش از قاعدگی به صورت  سبک و یا شدید و یا متوسط اتفاق می‌افتد.  این علائم ممکن است زندگی روزانه شما را دچار اختلال کرده و شما را با مشکلات متعددی مواجه کند. از جمله مواردی که می‌توان برای pms برشمرد اضطراب  و یا بی‌قراری   می‌باشد که  با استرس و عصبانیت غیر طبیعی رخ می‌دهد.  همچنین می‌توان به کاهش میل جنسی و یا مشکل در تمرکز کردن اشاره کرد که همگی را می‌توان جزو علائم سندروم پیش از قاعدگی دانست که در صورتی که با علائم فیزیکی همانند سردرد و یا اسهال و یا  سینه های دردناک ترکیب شود  وضعیت غیر قابل تحملی را برای افراد درگیر pms   ایجاد می‌کنند.

 چه عواملی سبب بروز سندروم پیش از قاعدگی و یا پی ام اس می‌شود؟

در حقیقت تاکنون برای علت‌های مختلف ایجاد pms وحدت خاصی وجود ندارد و عامل دقیقی برای اینکه سندروم پیش از قاعدگی ایجاد می‌شود ارائه نشده است. برخی موارد ممکن است  کمک کنند تا سبب بروز  سندروم پیش از قاعدگی شوند.  از  جمله این موارد می‌توان به تغییرات هورمونی مختلف و یا سبک زندگی اشاره کرد.  اگر بخواهیم سبک زندگی را بیشتر توضیح دهیم برای مثال انجام ندادن فعالیت‌های ورزشی منظم و یا کمبود خواب ممکن است سبب  تشدید و یا بروز سندروم پیش از قاعدگی شود. البته باید در اینجا این نکته را ذکر کنیم که اگر قادر به کنترل سندروم پیش از قاعدگی نیستید و روش‌های مختلفی را آزموده‌اید باید برای اصلاح شیوه زندگی خود و یا مواردی که به تشدید سندروم پیش از قاعدگی منجر می‌شوند به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. 

چگونه می‌توانم علائم و عوارض سندروم پیش از قاعدگی و یا pms را کاهش دهم؟

  در حقیقت باید گفت اقدامات متفاوتی که برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی ارائه می‌شود عموماً تسکین محور بوده و بر تسکین علائم اثرگذار هستند.

 اولین نکته‌ای که می‌توان برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی ارائه کرد انجام فعالیت‌های ورزشی برای بهبود سلامت روان در فرد می‌باشد.  برخی از منابع پزشکی استفاده از مکمل‌های ویتامین دی را    به منظور کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی توصیه کرده‌اند.   قطعاً استفاده از فعالیت‌های ورزشی منظم سبب می‌شود که شما با کاهش استرس مواجه شوید و بتوانید خواب خود را در شب بهبود دهید. اگرچه در برخی منابع استفاده از مکمل‌های خانواده گروه ب و اسید فولیک به شما کمک می‌کند تا علائم را با موفقیت بهتری پشت سر بگذارید. در ارتباط با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب باید دقت کنید که به حداقل رساندن مصرف فست فودها و یا چیپس‌ها و استفاده از غذاهایی که از کلسیم و منیزیم و پتاسیم غنی هستند به شما کمک شایانی خواهد کرد که دچار وضعیت بهتری باشید. 

 از چه دارویی برای رفع عوارض و علائم در دوران سندروم پیش از قاعدگی بهره بگیرم؟

استفاده از انواع دارو برای افراد مختلف کاملاً متفاوت بوده و حتماً این مورد باید تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام بگیرد بنابراین توصیه می‌کنیم که از مصرف خودسرانه هر نوع دارو به منظور کاهش عوارض در دوران سندروم پیش از قاعدگی اجتناب کنید.

  اولین داروهایی که می‌توان برای کاهش عوارض  سندروم پیش از قاعدگی و یا pms از آن استفاده کرد  داروهایی همانند ایبوپروفن می‌باشد که سبب می‌شود درد سینه‌ها و یا عضلات شما کمتر شده و  گرفتگی عضلانی شما بهبود پیدا کند.  به این دسته از داروها عموماً داروهای ضد التهاب که معروف به غیر استروئیدی می‌باشند  اطلاق می‌کنند.    از دسته دیگری از داروها که  پزشکان برای دوران  روم پیش از قاعدگی تجویز می‌کنند می‌توان به داروهای ضد افسردگی اشاره کرد  که فلوکستین و سرترالین در این دسته قرار می‌گیرند و عموماً به صورت گسترده در میان افرادی که مبتلا به pms هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.  استفاده از این داروها معمولاً یک هفته قبل از دوران عادت ماهیانه شروع می‌شود اما تجویز نهایی آن حتماً باید با نظر پزشک صورت گیرد. 

چه تفاوتی میان بیماری افسردگی و سندروم پیش از قاعدگی وجود دارد؟

 یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد این است که اگرچه میان بیماری افسردگی و سندروم پیش از قاعدگی ممکن است تشابهات زیادی مشاهده کنید اما عموماً بیمارانی که مبتلا افسردگی هستند تصور می‌کنند که به سندروم پیش از قاعدگی دچار شده‌اند در حالی که این دو با هم متفاوت است.  باید دقت کنید که ممکن است بیماری افسردگی در میانه دوم دوران پریودی قوت بگیرد و به مرور با شروع خونریزی در دوران پریودی تسکین یابد اما به طور کامل از بین نرفته و همچنان در شخص باقی می‌ماند. در حالی که در طرف مقابل سندروم پیش از قاعدگی به همراه علائم آن زمانی که خونریزی دوران پریود شروع می‌شود به طور کامل محو شده و از بین می‌رود بنابراین باید دقت کنید که این دو را با هم اشتباه نگیرید و از هم تفکیک دهید.

چه درمان‌هایی در طب سنتی برای سندروم پیش از قاعدگی و یا pms توصیه می‌شود؟

 در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به چند نوع دمنوش که به شما کمک می‌کند علائم و نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی را تسکین دهید اشاره کنیم  اما باید دقت کنید که از یک متخصص تغذیه خوب و یا یک پزشک مجرب قبل از استفاده از این دمنوش‌ها به خصوص در زمان بارداری و یا شیردهی  مشورت بگیرید.  از برخی از دمنوش‌هایی که معمولاً برای  سندروم پیش از قاعدگی مناسب هستند   می‌توان به دمنوش بهار نارنج و یا بیدمشک و یا گل گاوزبان اشاره کرد. بهار نارنج از آنجا که مقوی اعصاب بوده  از گیاهان بسیار خوب در رفع تشنج‌های عصبی به شمار می‌رود در این ایام بسیار مفید می‌باشد. 

از چه  مکمل مناسبی استفاده کنم تا علائم  سندروم پیش از قاعدگی را  کاهش دهم؟

یکی از مکمل‌هایی که برای کمک به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی یا pms طبق نظر مصرف کنندگان  مناسب به نظر می‌رسد کپسول روغن گل مغربی ۱۳۰۰ میلی‌گرمی شرکت نیک اختر آریا   تحت  برند هلث اید می‌باشد که تحت لیسانس کشور انگلستان  تولید می‌شود. این کپسول در بسته‌بندی ۳۰ عددی  تولید می‌شود و برای افراد بالای ۶ سال مناسب بوده و فاقد گلوتن و طعم دهنده و نگهدارنده‌های مصنوعی می‌باشد که به میزان ۲۰ واحد ویتامین e نیز در ترکیبات خود دارد. طبق ادعای شرکت سازنده از این محصول می‌توانید حداقل روزانه یک عدد را مصرف کنید و برای افزایش مصرف حتماً باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

source

توسط