به گزارش صدای بورس،در مهرماه سال جاری روند حرکت بازار سرمایه به صورت نزولی بود و شاخص با افت محسوسی روبه‌رو شد. بازار در حالی وارد مهرماه شد که شاخص در محدوده ۲ میلیون و ۱۱۸ هزار واحد قرار داشت اما در ادامه با ریزشی بیش از ۹۵ هزار واحدی روبه‌رو شد و در روز تهیه این گزارش (چهارشنبه ۲۶ مهرماه)، شاخص با روندی نزولی در محدوده ۲ میلیون و ۲۳ هزار واحدی کار خود را به پایان رساند. بر این اساس، از ابتدای ماه تا روز ۲۶ مهرماه، شاخص با افتی بیش از ۴ درصدی مواجه شد.

شروع ضعیف
بــازار در اولین هفته پاییز شــروع ضعیفی داشــت و پــس از هفته ســخت تســویه اعتبارات در آخر شــهریور، سرمایه گذاران را ناامید ساخت. بازار با توجه به تعطیلی میان هفته در اولین روز کاری بسیار ضعیف بود. ارزش معاملات خرد به زیر ۴ همت رسید و فشار فروش در نمادهای بزرگ از جمله پالایشــی‌ها سبب کاهش شاخص به ۰.۱۳ درصد شــد. در این روز کم رمق نیز همچنان شــاهد خروج پول بودیم و ۱۳۰ میلیارد تومان از بازار خارج شد. همچنین در بازارهای جهانی، نفت همچنان بالای ۹۰ دلار بود و حدود ۹۴ دلار معامله می شــد. مس به محدوده ۸۱۰۰ دلار رســیده و تضعیف شده بود. قیمت روی بار دیگر به زیر ۲۵۰۰ دلار کاهش یافت. سرب نیز در محدوده ۲۱۵۰ دلار بود. اونس جهانی طلا به زیر ۱۹۰۰ دلار کاهــش یافت.

همچنان کم حجم
هفته دوم مهرماه نیز مانند هفته‌ پیش خود کم حجم و کم نوسان دنبال شد. در حالی که ابتدای هفته شاخص کل در محدوده ۲.۱ میلیون واحدی هفته را شــروع کرده بود شــاخص در انتهای هفتــه با عدد ۲.۰۷ میلیون واحدی به کار خود پایان داد. وضعیت برای شاخص هم وزن در مقابل افت ۱.۵درصدی هفتگی شــاخص کل بهتر بود و تنها افــت ۰.۵درصدی را شــاهد بود. در هفته گذشته به جز روز شنبه که به علت عرضه اولیه نماد «شگســتر» شاهد ورود پول اشخاص حقیقی بودیم در روزهای بعدی خروج پول خفیف اشــخاص حقیقی بودیم. ضعف نسبی سرانه خریــداران حقیقی در مقابل فروشــندگان حقیقی هم گواه دیگری بر رکود بازار ســرمایه بود.

حواشی تاثیرگذار
رئیس کمیســیون اقتصادی مجلس و وزیر اقتصاد از موافقان عرضه محصولات ســیمانی و فولادی در بورس کالا هستند. پور ابراهیمی اعلام کرده بود مجلس مجوزی بابت خروج ســیمان و فولاد از بورس صادر نمی‌کند و خاندوزی اعلام کرده بود عرضه محصولات سیمانی و فولادی فساد را کمتر می‌کند. در ادامه اخباری مبنی بر توقف فروش طرح یکپارچه خودرو به گوش میرسد که سخنگوی شورای رقابت گفت بدون مصوبه شــورای رقابت این اتفاق نمی‌افتد و جلسه شورای رقابت در این باره تشکیل می‌شود.

شرایط در بازارهای جهانی
در اواسط مهرماه در بازارهــای جهانی به واســطه افزایش نرخ بهره و کاهش نرخ اوراق شاهد فشار فروش در کامودیتی‌ها بودیــم. نفت خام به کمتر از ۹۰ دلار برگشــت در حالی که در دوهفته گذشــته در محدوده ۹۳ دلار قرار داشــت. قیمت مس به کمتــر از ۸۰۰۰ دلار ســقوط کرد و افت ۲.۵ درصدی را تجربه کرد. طلا هــم در محدوده ۱۸۲۰ دلار قــرار گرفت و یکی از ســنگین‌ترین افت‌های هفتگی ماه‌های اخیر را رقم زد. فلــز روی که در اوایل هفتــه تا محدوده ۲۶۸۰ دلاری رشد کرده بود راه رفته را برگشت به محدود۲۵۰۰ دلار افت کرد.

تاثیرات تنش‌ها بر حال بازار
بازار در اواخر مهرماه بیش از هر چیزی تحت تاثیر تحــولات و درگیــری بین فلســطین و رژیم صهیونیستی قرار داشت که منجر به تشــدید رکود در بازار توام با کاهش ارزش معاملات و خروج نقدینگی شد. در حالی که شاخص کل در محدوده عــدد ۲.۰۶۹ میلیون واحــدی به کار خود پایــان داده بود در انتهای هفته سوم مهرماه این عدد به کمتر از ۲.۰۲۰ میلیون واحدی به کار خود پایان داد. ارزش متوسط روزانه معاملات خرد در این هفته به ۳.۲ همت رسید که نســبت به هفته قبل از آن ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش را نشان می‌داد. خروج هفتگی پول افراد حقیقی از بازار هم به حدود ۹۰۰ میلیارد رسید که بیش از دو برابر هفته قبل بود. در آخریــن روز هفته سوم بــازار بی رمق و کم حجمی را شــاهد بودیم و شاخص کل با رشــد حدود ۵۶۰۰ واحدی در ســطح ۲ میلیون و ۱۹ هــزار واحد قرار گرفت. از اتفاقات مهــم این روز می‌توان به مصوبات مجلس در برنامه هفتم از جمله حذف قیمتگذاری دولتی به استثنای کالاهای اساسی و همچنین قیمت گذاری خودروها توسط شورای رقابت که سبب شد این گروه با عرضه همراه شود.

هفته پایانی
در آخرین روزهای مهرماه نیز شرایط بازار به صورت نوسانی بود و بازار گهگاهی اندک رشدی را به خود می‌دید، در این روزها بازار به شدت تحت تاثیر تنش‌های خاورمیانه قرار دارد و همسو با تنش‌ها تغییر وضعیت می‌دهد. همچنین در ادامه ۷ صندوق جدید از سازمان بورس مجوز فعالیت گرفتند. ستاد تنظیم بازار نیز با افزایش ۲۰ درصدی نرخ تایر سواری موافقت کرد. در بازار خودرو نیز پس از شایعه حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، نمادهای خودرویی به شدت مورد توجه قرار گرفتند و طبق معمول این خبر در پایان بازار تکذیب شد. با آغاز به کار بازار جهانی نفت، قیمت نفت برنت به کمتر از ۹۱ دلار کاهش یافت. همچنین در روز ۲۶ مهرماه بازار منفی به کار خود پایان داد.

آخرین وضعیت
با توجه به آمارهای رسمی، در ماهی که گذشــت شــاخص کل ۴،۴۷ درصد افت داشت اما ارزش و حجم معاملات با جهشی چشمگیر به ترتیب رشد ۱۰۱ و ۱۶ درصدی را به ثبت رساندند.

بورس از رقبا جا ماند



در بازارهای موازی، بازار طلا با ۵،۳۵+ بیشترین رشد قیمتی را در مهرماه داشت و در کانال ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار تومان قرار گرفت. بعد از طلا، سکه در جایگاه دوم قرار گرفت و بیشترین رشد قیمتی را با افزایشی ۴،۴۹+ درصدی تجربه کرد به طوری که از ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ابتدای مهرماه به ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روزهای پایانی مهرماه رسید.
بعد از سکه نیز یورو بیشــترین میزان افزایش قیمت را تجربه کرد که در این ماه ۳،۲۷+ درصد افزایش قیمت داشت و از ۵۲ هزار تومان به ۵۴ هزار تومان در روزهای پایانی ماه رسید. بازار دلار با اندک تفاوتی با بازار یورو در بین بازارهای موازی در رتبه آخر قرار دارد که با ۳،۱۲+ درصد رشد بعد از یورو بیشترین میزان بازدهی را به خود اختصاص داده است و از قیمت ۴۹ هزار تومان به قیمت ۵۰ هزار تومان در پایان ماه رسیده است. بنابراین در مهرماه تمامی بازارهای موازی بر خلاف بازار بودند و روندی صعودی را به خود دیده‌اند.

بورس از رقبا جا ماند



در معاملات مهرماه سال جاری نماد «حفارس» با بیش از ۵۰ درصد رشد قیمتی بیشترین میزان بازدهی را در تابلوی معاملات بورس تهران به خود اختصاص داده است. بعد از این نماد در این تابلو نماد معاملاتی «ثشرق» بود که با بیش از ۴۸ درصد رتبه بعدی را از آن خود کرد و سپس نماد «ثفارس» با ۳۴ درصد و نمادهای «کساپا» و «لابسا» به ترتیب با بیش از ۳۰ و ۳۰ درصد افزایش قیمت بیشــترین میزان بازدهی را از آن خود کردند.
در مقابل، نمادهای معاملاتی «ثامان» با ۴۸ درصد، «کماسه» با ۲۷ درصد، سقاین و رافزا با ۲۸ و ۲۶ درصد و در نهایت «بکاب» با ۲۳ درصد بیشترین افت قیمتی را در تابلوی معاملات بورس تهران تجربه کردند.

بورس از رقبا جا ماند



در تابلـوی معاملاتـی فرابـورس نیـز نمادهای «پیشگام» بـا ۴۰ درصـد، «ثپردیس» با ۲۴ درصـد، «تماوند» بـا ۲۲ درصد، «زنگان» و «سدبیر» به ترتیب بـا ۱۹ و ۱۴ درصـد نمادهایـی بودند کـه در مهرمـاه بیشـترین سـودآوری را بـرای سـهامداران خـود بـه ارمغـان آوردنـد امـا از طـرف دیگـر، نمادهـای «شتوکا» با ریزشـی بیـش از ۲۸ درصدی و به دنبال آن، «بمولد» با ۲۱ درصد، «غدانه» بـا ۲۱ درصـد، «بالاس» با ۲۱ و سپس «زماهان» با ۲۱ درصد افت، بیشـترین میـزان کاهش قیمـت را به نـام خـود به ثبـت رسـاندند.

بورس از رقبا جا ماند



در بازار پایه، نمـاد معاملاتـی «شصفها» بـا بازدهـی بیـش از ۲۴ درصدی بیشـترین میـزان افزایـش قیمت را در مهرماه ۱۴۰۲ به سـهامداران خود هدیـه داد و پرچمـدار بازدهـی در این ماه شـد. بعد از آن، نمادهای «وحافظ»، «باران» و «وهنر» و در آخر «پلوله» هر کـدام به ترتیـب بـا ۲۳ درصد، ۱۶ درصـد، ۱۶ درصد و ۱۳ درصد بیشـترین رشـد قیمتی را داشـتند. اما در مقابل، بخت با نمادهایی همچون «نیرو»، «خعمرا»، «چنوپا»، «خبنیان» و «کوزر» همراه نبـود و تمامی ایـن نمادهـا با افت قیمت در محدوده ۵۲ تا ۲۱ درصدی، هفتمین ماه سال را به پایان بردند.

بورس از رقبا جا ماند



  • مهرانا محمدی – خبرنگار
  • شماره ۵۱۴ هفته نامه اطلاعات بورس

source

توسط