به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام امروز شاهد سرخپوشی اغلب نمادها بود و در نهایت با افت شاخص‌ها و خروج پول حقیقی بسته شد. به این ترتیب امروز 73 درصد نمادهای بازار منفی شدند. این روند در نتیجه بروز سه عامل افت قیمت نفت، انتشار گزارش‌های 6 ماهه و ماندگاری شورای رقابت در کسوت قیمت‌گذار برای گروه خودرویی، رخ داد.

پایان بورس امروز 1 آبان 1402



چرا بورس ریزشی شد؟

خبرها از بازار جهانی نفت حاکی‌ست قیمت طلای سیاه روندی کاهشی را تجربه می‌کند و به نظر می‌رسد از هیجان جنگ خاورمیانه در این بازار کاسته شده است. بهای معاملات نفت برنت با ۷۹ سنت کاهش، به ۹۱ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسیده در حالی که ابتدای معاملات بیش از یک دلار کاهش داشته است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۹۱ سنت کاهش، به ۸۷ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه رسید.

کالاخبر گزارش کرده است که هر دو شاخص بازار جهانی نفت، هفته گذشته بیش از یک درصد افزایش یافته بودند که دومین رشد هفتگی متوالی آنها بود و تحت تاثیر نگرانی نسبت به مختل‌شدن عرضه نفت از خاورمیانه به دنبال جنگ در غزه روی داده بود.

از سوی دیگر انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها در سامانه کدال از شب گذشته آغاز شده و دست آنها را رو کرده است. بر اساس این گزارش‌ها برخی از شرکت‌های بزرگ آن طور که انتظار می‌رفت ظاهر نشده و سرمایه‌گذاران را راضی نکرده‌اند.

در این میان همچنین امروز اعلام شد که سایه سنگین شورای رقابت همچنان بر سر صنعت خودرو باقی خواهد بود. گوی جلسه عصر شنبه شورای رقابت با موضوع بررسی اصلاح دستورالعمل قیمت خودروهای داخلی، به تمدید حضور این شورا در بازار خودرو ختم شده است. این در حالی است که کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت اخیرا پیشنهاد داده بود شورای رقابت صرفا در جایگاه سیاست‌گذاری و نظارت ایفای نقش کند و انجام امور اجرایی به نهادهای ذی‌‌ربط واگذار شود که البته امروز مشخص شد، زور مافیای خودرو بیش از اینهاست!

به این ترتیب بازار سهام ایران امروز تحت تاثیر قوی این خبرها، منفی شد و در حالی که می‌رفت دومین ماه پاییز را با بهبود روند سرمایه‌گذاری آغاز کند، از صعود بازماند.

عملکرد شاخص‌ها

شاخص کل بورس امروز 10 هزار و 320 واحد پایین رفت و با کاهش 0.51 درصدی، در ارتفاع دو میلیون و 21 هزار و 891 واحدی متوقف شد. در همین حال شاخص هم‌وزن، افت چهار هزار و 247 واحدی را تجربه کرد و معادل 0.62 درصد پایین رفت تا در سطح 685 هزار و 899 واحد بنشیند.

در روزی که بورس تهران مسیر کاهشی را دنبال می‌کرد، شاخص کل فرابورس هم منفی شد و با نزول 164 واحدی در سطح 24 هزار و 866 واحد قرار گرفت.

نمادهای موثر

امروز نماد وبملت یک تنه در برابر نمادهای منفی ایستاد و شاخص کل را هزار و 117 واحد بالا برد. با این حال، نمادهای شبندر، شپنا، کگل، خودرو، فخوز و فملی زور بیشتری داشتند و شاخص کل را منفی کردند. در همین حال، ثشاهد، وبملت، شبندر، ثامان، ثبهساز، فباهنر و خگستر، پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.

در فرابورس هم نمادهای هرمز، شگویا، زاگرس، آریا، خاور، شاوان و وهور بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. در همین حال، نیان، تاپکیش، ثپردیس، سدبیر، خاور، بمولد و زملارد پرتراکنش‎ترین نمادهای فرابورسی بودند.

حجم و ارزش معاملات

امرورز بورس تهران شاهد معاملاتی به ارزش چهار هزار و 528 میلیارد تومان بود. فرابورس هم امروز معاملاتی به ارزش 223 هزار و 715 میلیارد تومان را تجربه کرد که بخش عمده آن سهم معاملات اوراق مالی اسلامی و عملیات بازار باز بود.

با این حال، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی امروز با اندکی رشد نسبت به روز گذشته مواجه بود و به سه هزار و 775 میلیارد تومان رسید و حجم معاملات این گروه هم پنج میلیارد و 900 میلیون برگه سهم بود.

امروز همچنین آهنگ خروج پول حقیقی از بازار سهام دوباره تند شد و در حالی که روز گذشته خروج 87 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار رقم خورده بود، امروز این شاخص، رقم 374 میلیارد تومان را ثبت کرد. امروز همچنین صندوق‌های درآمد ثابت بازار ورود 53 میلیارد تومانی پول حقیقی را ثبت کردند که از افزایش احساس ریسک در میان اهالی بازار نشان داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

source

توسط