طی این مقاله قصد داریم نگاهی به عناوین غیر رسمی فرنچایز Resident Evil بیاندازیم که به دست طرفداران این فرنچایز ساخته شده‌اند و به بررسی اجمالی آن‌ها پردازیم.

دنیای Resident Evil پتانسیل بسیار زیادی برای داستان‌گویی‌ها و روایات مختلف دارد از همین رو بسیاری از طرفداران با استفاده از این پتانسیل موجود دست به خلق تجربه‌های تازه در دل آثار قدیمی زده‌اند و یکی از علایق و اشتیاق شدید شخصی من آن است که به سراغ تجربه‌ی این آثار بروم که از قضا برخی از آن‌ها در دل خود ایده‌های بسیار جاه‌طلبانه و جالبی را حفظ کرده‌اند.

لازم به ذکر است این آثار هم به عنوان ماد و هم به عنوان آثار مستقل عرضه می‌شوند و اکثرا بر پایه‌ی نسخه‌های کلاسیک فرنچایز توسعه یافته‌اند بنابراین می‌توان گفت مخاطب این مقاله بیشتر طرفداران هاردکور وحشت بقا و RE هستند. هرچند این لزوما بدان معنا نیست که عموم طرفداران نمی‌توانند از این آثار بهره ببرند. اگر مدتی است هوس یک تجربه‌ی کلاسیک RE کرده‌اید امروز قرار است با بازی‌های بسیار جذابی آشنا شوید که تجربه‌ها و سناریوهای متفاوتی را در این قالب به تصویر می‌کشند.

Resident Evil Survivor Redux

عنوان Resident Evil Survivor جزو عناوینی در این مجموعه است که به نظر من در زمینه‌ی فضاسازی بسیار عالی عمل می‌کرد و شاید اگر کپ‌کام قصد آزمون و خطا را با آن را نداشت این اثر نیز می‌توانست همچون دیگر عناوین کلاسیک فرنچایز یک تجربه‌ی جذاب و عمیق وحشت بقا باشد. حال اگر شما هم همچون من همیشه با خودتان تصور می‌کردید که این نسخه در قالب یک اثر وحشت بقای کلاسیک چطور عمل می‌کند باید بگویم به لطف Aydan Watkins یکی از نام‌های شناخته شده در جامعه‌ی طرفداران RE و سازندگان ماد این مجموعه این امکان فراهم شده است!

Resident Evil Survivor Redux پروژه‌ای است که شخصا سال‌هاست آن را دنبال می‌کنم و مشتاقانه منتظر تکمیل شدن آن هستم و طی این مدت دموهای مختلفی از آن در دسترس طرفداران قرار گرفته است که امکان تجربه‌ی بخش‌هایی از آن را فراهم می‌کند. Redux دقیقا یک تجربه‌ی کلاسیک و آشنا از RE Survivor را ارائه می‌دهد به طوری که شما باز هم شاهد دوربین ثابت و کنترل تانک هستید که به کلی طریقه‌ی تجربه‌ی این اثر را دگرگون می‌کند و بیشتر از یک ماد به یک بازی کاملا متفاوت شبیه است.

در حال حاضر همچنان این ماد در حال توسعه است و در موتور RE2 کلاسیک اجرا می‌شود؛ Aydan اظهار داشته است که قصد دارد علاوه بر داستان اصلی، سناریوهای تازه‌ای را نیز به این بازی اضافه کند که به پلیر اجازه می‌دهد علاوه بر Ark در نقش Vincent، Lily و Lott نیز بازی کند که به شدت هیجان انگیز است. در حال حاضر چندین دموی مختلف از این ماد در دسترس است که نه تنها به شما اجازه‌ی اجرای آن روی شبیه سازها را می‌دهد بلکه حتی می‌توانید آن را روی کنسول PS1 خود نیز تجربه کنید!

شخصا از آن جایی که به شدت از تجربه‌ی بازی‌های رترو مخصوصا نسخه‌های کلاسیک RE روی کنسول مقصدشان لذت می‌برم این دموها را روی کنسول پلی‌استیشنم و یک تلویزیون CRT تجربه کردم و می‌توانم بگویم احساس می‌کنید در حال زندگی گذشته‌ای در یک خط زمانی متفاوت هستید بنابراین اگر شما هم مثل من رویکرد به اصطلاح Purist نسبت به آثار RE دارید پیشنهاد می‌کنم حتما به پای تجربه‌ی این اثر روی کنسول PS1 بنشینید اما در غیر این صورت به راحتی می‌توانید با استفاده از شبیه‌ساز آن را روی PC تجربه کرده و از یک تجربه‌ی کاملا متفاوت از RE Survivor لذت ببرید.

Resident Evil: During The Storm

این پروژه به سادگی یکی از جاه‌طلبانه‌ترین و خلاقانه‌ترین مادهای RE محسوب می‌شود که شخصا به شدت از آن لذت بردم. During The Storm در واقع یک پیش درآمد کامل برای قسمت دوم و سوم محسوب می‌شود و شما را در نقش Kevin قرار می‌دهد که در گذشته شاهد حضورش در نسخه‌های Outbreak بودیم! یکی از جذاب‌ترین خصوصیات این دمو تمرکز بر ساعات ابتدایی شیوع ویروس و ابعادی است که هیچ یک از دو نسخه‌ی دوم و سوم به آن‌ها نپرداختند و مهم‌ترین آن به تصویر کشیدن Raccoon City و مردمانش پیش از تبدیل شدنشان به مردگان متحرک است.

این اثر به شکلی عالی روند خود را شروع می‌کند به طوری که پیش از آن که شما را مستقیم داخل جهنم بیاندازد، اول اجازه می‌دهد کمی نفس بکشید از همین رو در ابتدای دمو، شما در خانه Kevin می‌توانید به انجام برخی کارهای روزمره همچون تعویض لباس و یا حمام کردن بپردازید!

پس از آن برای خرید غذا پا به خیابان‌های Raccoon City می‌گذارید که برای اولین بار به شکلی عادی، مملو از زندگی و هیاهو به تصویر کشیده می‌شوند. شما می‌توانید شهروندان را در حال پرداختن به کارهای روزمره و معاشرت با یک‌دیگر مشاهده کنید و همچنین به دیالوگ‌های آن‌ها گوش دهید و گاها طی این کار می‌شنوید که مردم به شدت تحت تاثیر شایعاتی قرار گرفته‌اند که برخواسته از قتل‌های Arklay است.

همچنین در این بین شما می‌توانید با Kendo نیز صحبت کنید که به شما می‌گوید مردم حسابی ترسیده‌اند و در حال خرید اسلحه هستند! پرداختن به چنین جزئیاتی در یک کلام «فوق‌العاده» است و بعد دیگری از Raccoon را به شما نشان می‌دهد که هرگز در هیچ یک از نسخه‌های مجموعه به آن پرداخته نشد و صرفا در گذشته برخی از فیلم‌ها به صورت بسیار مختصر آن را به نمایش گذاشتند. همچنین این دمو از آن جایی که بر پایه‌ی نسخه‌ی Sourcenext عنوان RE2 بنا شده است تعداد زیادی از تغییرات را نیز به ساختار کلاسیک فرنچایز معرفی می‌کند به عنوان مثال شما حالا می‌توانید جسد زامبی‌ها را جست‌وجو کرده و آیتم‌های مختلف از آن‌ها بدست آورید!

شاید بزرگ‌ترین مکانیزمی که در این عنوان معرفی می‌شود انتخاب‌های مختلف است! بله درست متوجه شدید شما در این اثر با انتخاب‌هایی روبه‌رو می‌شوید که می‌تواند شما را در شرایط متفاوتی قرار دهد. حال فکر کنم بتوانید بهتر تاکید من بر خلاقانه بودن این ماد را درک کنید. محتوایی که این بازی ارائه می‌دهد کاملا تازه است و از آن جایی که در لحظات ابتدایی سقوط شهر هستید به خوبی می‌توانید مشاهده کنید که چطور همه چیز ناگهان به یک جهنم تبدیل می‌شود.

طی دموی قابل بازی During The Storm شما به محیط‌های آشنایی همچون RPD ورود خواهید کرد که مملو از پلیس‌های سراسیمه و شهروندانی است که به امید یافتن یک جای امن به این مکان پناه آوردند غافل از آن که قرار است در چند ساعت آتی چه اتفاقاتی رخ دهد.

به جرات می‌توانم بگویم این بازی یکی از موردانتظارترین محتوای RE برای من محسوب می‌شد اما متاسفانه چند ماه پیش Resevilnemesis30 که در واقع کارگردان این اثر محسوب می‌شود اعلام کرد به دلایل مشکلات شخصی ناچار است فعلا توسعه‌ی این پروژه را کنسل کند و با وجود آن که اظهار داشت که ممکن است در آینده دوباره توسعه‌ی آن از سر گرفته شود اما متاسفانه در حال حاضر هیچ پیشرفتی در روند ساخت آن صورت نمی‌گیرد که بسیار ناراحت کننده است.

لازم به ذکر است که ساخت چنین مادها و آثاری به شدت دشوار و زمان بر است و حتی همین دموی چند دقیقه‌ای از During The Storm به تنهایی بیش از هزار خط کدنویسی داشته و ساخت آن مدت‌ها زمان برده است به همین دلیل است که شخصا احترام بسیار زیادی برای مادسازان مخصوصا این دسته از مادسازهای RE قائل هستم چرا که با تمام وجود سعی دارند از عشقی که به این مجموعه دارند در راستای گسترش آن استفاده کنند. در هر صورت حتی اگر RE: DTS هرگز رنگ نسخه‌ی تکمیل شده‌ی خود را نبیند من با تمام وجود به شما پیشنهاد می‌کنم که اگر طرفدار نسخه‌های کلاسیک مجموعه هستید به هیچ عنوان این تجربه را از دست ندهید.

Resident Evil Containment

تا به اینجای مقاله بیشتر درباره‌ی بازی‌ها و مادهایی صحبت کردیم که در حال حاضر صرفا در قالب دمو در دسترس هستند اما عنوانی که الان قصد صحبت از آن را دارم به طور کامل توسعه یافته و به طور رایگان عرضه شده و آماده‌ی تجربه است. Resident Evil Containment یکی دیگر از پروژه‌های دوست خوبمان Aydan Watkins است که جریانات آن شما را به عمارت اسپنسر و آزمایشگاه Arklay بازمی‌گرداند اما این بار شما در نقش دو سرباز نام آشنای آمبرلا یعنی Hunk و Ghost قرار می‌دهد که پس از ارسال یک پیام اضطراری از این آزمایشگاه برای بررسی و مدیریت شیوع ویروس به آنجا اعزام می‌شوند.

Resident Evil Containment نیز همچون During The Storm دارای تعداد بسیار زیادی از محتوای تازه است بنابراین به هیچ عنوان تصور نکنید که قرار است صرفا در همان محیط‌های سابق RE1 پرسه بزنید!

ما شاهد محیط‌های کاملا تازه هستیم که برخی از آن‌ها برگرفته از کانسپت آرت‌های استفاده نشده‌ی این نسخه بوده و برخی دیگر نیز محیط‌های کاملا تازه‌ای هستند که به طور اختصاصی برای این اثر طراحی شدند. علاوه بر این یکی از خصوصیات بسیار برجسته‌ی این عنوان برخورداری از صداگذاری کامل برای کاراکترهایش است که برای یک ماد بسیار هیجان انگیز و تحسین برانگیز است.

ساندترک‌های تازه، سناریوهای متفاوت و پازل‌های کاملا جدید نیز برخی دیگر از خصوصیات این اثر هستند که می‌توانند برای هر طرفدار قدیمی RE حکم آب در بیابان را داشته باشند! داستان بازی نیز در کمال تعجب بسیار درگیر کننده است و این مسئله به لطف صداگذاری‌های انجام شده روند پیش‌روی آن را بسیار گیراتر می‌کند.

شما طی تجربه‌ی این عنوان در نقش هر دو کاراکتر Ghost و Hunk قرار خواهید گرفت و داستان را از نگاه هر دوی آن‌ها با پیچش‌ها و هدف‌های شخصی دنبال خواهید کرد. Containment همانطور که اظهار داشتم بر پایه‌ی قسمت اول فرنچایز ساخته شده است و در همین راستا نیز برخی مکانیزم‌های گیم‌پلی محور تازه بر پایه‌ی ظرفیت‌های این نسخه نیز معرفی می‌کند که بسیار هیجان انگیز است.

همچنین همین مسئله که بر خلاف کپ‌کام، طرفداران فرنچایز اهمیت زیادی به Hunk به عنوان یک کاراکتر می‌دهند و از او در راستای روایت این داستان‌ها بهره می‌گیرند برای من کافی است که این اثر را تجربه کنم. چنین آثاری از آن جایی که تداخل مستقیم با Canon فرنچایز ندارند به خوبی می‌توانند در گوشه‌ای خط داستانی آن جای بگیرند.

Aydan مادسازی بسیار کار کشته و طرفداری حساس است که توجه بسیاری به جزئیات در عناوین و مادهایی که می‌سازد دارد و از همین رو در این تجربه شما شاهد ظرافت و دقت بسیاری در راستای پیاده‌سازی و بالانسینگ معیارهای ساختاری ریشه‌ای وحشت بقا مخصوصا در زمینه‌ی مدیریت منابع هستیم که به راستی قابل تحسین است.

همچنین از آن جایی که این مادها از طرف طرفداران برای طرفداران هستند شما می‌توانید وسواس بسیاری را در پرداختن به داستان و حتی به تصویر کشیدن برخی سناریوها و کاراکترهایی را مشاهده کنید که به راستی می‌توانند طرفداران را به وجد بیاورند. فکر می‌کنم صحبت کافی باشد؛ تمام اپیزودهای Resident Evil Containment به طور کامل و به صورت رایگان در دسترس هستند پس اگر حتی درصد کمی از توصیفات من از این بازی شما را به هیجان‌زده کرد همین حالا به دانلود و تجربه‌ی آن اقدام کنید!

Resident Evil Mortal Night

کمی بالاتر راجع به Resevilnemesis30 و ماد During The Storm او صحبت کردیم که به نظر نمی‌رسد تا آینده‌ای نزدیک به مراحل نهایی توسعه برسد. حال می‌خواهیم در ارتباط با یکی دیگر از مادهای این سازنده صحبت کنیم که به طور کامل مراحل توسعه را طی کرده و در حال حاضر به طور کاملا رایگان در دسترس طرفداران قرار دارد، این عنوان Resident Evil Mortal Night نام دارد.

Resident Evil Mortal Night را شاید بتوان یکی از گسترده‌ترین مادهای حال حاضر مجموعه از بعد محتوایی دانست چرا که مدت زمان زیادی می‌تواند شما را درگیر خودش نگه دارد اما پیش از هر چیزی بهتر است به این بپردازیم که اصلا Mortal Night و جریانات آن حول محور چه چیزی می‌گردد. تا به اینجای کار راجع به یک ماد مستقیم برای Survivor صحبت کردیم و دیگر مادها نیز آثار کاملا تازه با پیچش‌ها و داستان‌های کاملا تازه بودند که با وجود غیر رسمی بودن تا حد زیادی سعی می‌کردند در قالب Canon فرنچایز جای بگیرند اما Mortal Night چنین نیست.

داستان این بازی به کلی خط داستانی اصلی مجموعه را نادیده گرفته و در واقع یک سناریوی What If را درست همچون عنوان Operation Raccoon City ارائه می‌دهد که البته به هیچ عنوان امر منفی یا بدی نیست و اتفاقا راه را برای روایت‌های جالب و متمایز باز می‌کند.

شما باری دیگر در نقش Hunk بازی می‌کنید که پس از بازیابی ویروس G و تحویل آن به Umbrella متوجه می‌شود که ویروسی که بازیابی کرده است خالص نبوده و آلوده شده است از همین رو دوباره به Raccoon City اعزام می‌شود تا این بار Sherry Birkin را پیدا کرده و از شهر خارج کند تا Umbrella بتواند ویروس را از بدن او استخراج کند.

به طور کلی داستان این ماد بسیار سر راست و مشخص است اما سازندگان سعی کرده‌اند پیچش‌های جالبی در آن ایجاد کنند که نه تنها بعضا به کلی خود را از خط داستانی اصلی مجموعه جدا می‌کنند بلکه ایده‌های جالبی هستند که روایتشان مخصوصا برای طرفداران قدیمی می‌تواند بسیار جالب باشد. به عنوان مثال اگر بخواهم بدون اسپویل زیاد یک مورد از آن را نام ببرم می‌توانم به حضور Alyssa Ashcroft و همکاری او با Hunk در این بازی اشاره کنم که شاید یکی از جالب‌ترین انتخاب‌ها برای همسو کردن دو کاراکتری است که هرگز در خط داستانی اصلی مجموعه یکدیگر را ملاقات نکردند.

و اما در دپارتمان گیم‌پلی نیز شاهد معرفی برخی مکانیزم‌های تازه در این ماد هستیم که البته از آن جایی که سازنده‌ی با During The Storm یکسان است شاهد اشتراکات زیادی بین این دو اثر هستیم، به عنوان مثال در این عنوان نیز شما قادر به جست‌وجوی بدن زامبی‌ها هستید اما از آن جایی که با یک بازی کامل طرف هستیم تاثیر این خصوصیت بسیار بیشتر احساس می‌شود.

به عنوان مثال گاهی اوقات شما می‌توانید برخی آیتم‌ها و یا اطلاعات کلیدی را از بدن زامبی‌ها استخراج کنید که روی مبحث Backtracking و جست‌وجوی محیط تاثیر به سزایی دارد.

در این عنوان همچنین مبحث انتخاب‌ها نیز مطرح است هرچند که لزوما همچون During The Storm جلوه نمی‌کنند و کمی سطحی‌تر هستند اما همچنان روی روند بازی تاثیرگذارند. یکی از خصوصیات برجسته‌ی این ماد ارزش تجربه‌ی مکرر و بالای آن است چرا که سازندگان از سیستم رندومایزر نیز در آن بهره گرفته‌اند که به لطف آن هر بار به کلی مکان آیتم‌های کلیدی، دشمنان و… تغییر می‌کنند و در همین راستا این انعطاف‌پذیری را ایجاد کرده‌اند که پلیر قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد و بتواند به هر ترتیبی که دوست دارد در بازی پیش برود و وقایع را پشت سر بگذارد که به نظر من برجسته‌ترین خصوصیت این اثر است.

به طور کلی اگر به دنبال تجربه‌ی سناریویی هاردکورتر در قالب آثار کلاسیک این مجموعه هستید Mortal Night به خوبی می‌تواند این امر را برای شما برآورده کند.

جمع‌بندی

دنیای بازی‌های ساخت دست طرفداران و به اصطلاح Fan Made فرنچایز RE بسیار گسترده بوده و مواردی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم تمامی این موارد را پوشش نمی‌دهند بنابراین در صورت استقبال شما کاربران عزیز در آینده ممکن است در قسمتی دیگر به برخی دیگر از این آثار بپردازیم. همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردم این گوشه از جامعه‌ی RE و مادسازان آن بیشتر طرفداران هاردکوری هستند که سعی در خلق آثار هاردکور وحشت بقا دارند و از آن جایی که شخصا عاشق آثار کلاسیک این مجموعه هستم چنین تجربه‌هایی برایم به شدت جذاب و خاص جلوه می‌کنند.

لازم به ذکر است تمامی مادها و بازی‌های یاد شده در این مقاله به غیر از RE Survivor از طریق سایت ModDB و پنل سازندگان آن‌ها به صورت مستقیم قابل دسترسی و دانلود هستند. برای دسترسی به RE Survivor نیز یا می‌توانید از طریق صفحه‌ی رسمی مادهای Aydan Watkins اقدام کنید و یا به راحتی با یک جست‌وجوی ساده در گوگل به رام آن دسترسی پیدا کنید.

source

توسط funkhabari