سگا (SEGA) و باندای نامکو ( Bandai Namco) سابقه همکاری با سونی در زمینه انحصاری‌های PlayStation را دارند.

سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری اخیر سونی در بازی‌های سرویس‌محور (Games as a Service) به سوژه داغ این روزها تبدیل شده است. دلیلش چیست؟ صحبت‌ها حاکی از آن است که سونی می‌خواهد تعهد خود را به این ژانر که به گفته برخی در حال مرگ است، کاهش دهد.

به گفته‌ی Head on the Block، کاربر ResetEra، سونی چندین استودیوی فرست پارتی خود را «مجبور» کرده است که روی یک بازی آنلاین کار کنند. اما سونی در حال تغییر مسیر است و گفته می‌شود «از طرف‌های سوم شخص برای رسیدن به برخی از IP‌ها استفاده می‌کند». این کاربر ناشناس، سگا و باندای نامکو را به‌عنوان دو شرکتی نام می‌برد که به سونی کمک می‌کنند، به‌ویژه سگا که روی یک IP کار می‌کند که همه را به وجد خواهد آورد. با این حال، آن‌ها به دقت اشاره می‌کنند که حداقل ۴ سال طول می‌کشد تا برخی از این تغییرات دیده شوند.

این دو کمپانی سابقه همکاری با سونی را دارند، بنابراین این بخش از این افشاگری منطقی به نظر می‌رسد. اما تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود یا از آن طرف تایید نشود بهتر است به این خبر شک داشته باشید.

در اوایل سال جاری، سونی بازی چند نفره The Last of Us به تاخیر انداخت؛ البته حالا شایعه‌هایی وجود دارد که این پروژه به طور کامل لغو شده است. در پی این اتفاق، بسیاری در مورد پایداری رویکرد سونی، به ویژه پس از عدم موفقیت استودیوی محبوبی مانند Naughty Dog، ابراز تردید کردند.

رویه سوق دادن استودیوهای سنتی متمرکز بر ساخت تجربه‌های تک‌نفره به سمت توسعه بازی‌های سرویس‌محور با انتقادات زیادی مواجه شده. چنین انتقالی غیرقابل درک است و اغلب منجر به شکست شرکت‌ها و از خود بیگانگی یا اخراج کارکنان آن‌ها می شود. ماهیت این آثار مستلزم تعهدی فراتر از تعهد به بازی‌های تک‌نفره یا چندنفره سنتی است. این سرویس‌ها، تا سال‌ها نیازمند پشتیبانی گسترده و مداوم هستند.

یک بازی تک نفره یا یک بازی با یک حالت چند نفره ساده را می‌توان راه اندازی کرد و سپس آن را به یک تیم نسبتاً کوچک‌تر نسبت به زمانی که هنوز در حال توسعه بود، سپرد. در مقابل، یک بازی لایو سرویس نیازمند پرورش مداوم، هم از نظر محتوا و هم از نظر مدیریت جامعه بازیکنان است. در میان این هیاهو، مهم است به یاد داشته باشیم که استودیوهای سونی اغلب از این شرکت به دلیل اعطای آزادی خلاقیت به آن‌ها تمجید می‌کنند. این نشان می‌دهد که حرکت به سمت این گونه از بازی‌ها ممکن است به طور کامل یک تصمیم از بالا به پایین نباشد، بلکه تصمیمی باشد که از سوی توسعه دهنده‌ای که مشتاق ورود به بازار بازی‌های لایو سرویس است، گرفته شود. شاید سونی به آن‌ها استقلال زیادی داده است یا آن‌ها لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان خود برداشته باشند یا شاید ترکیبی از هر دو باشد که در نهایت منجر به لغزش در این انتقال شده است.

در حالی که ممکن است شایعات اخیر را به عنوان عقب‌نشینی سونی از بازی‌های سرویس‌محور پس از استعفای قریب‌الوقوع جیم رایان، مدیرعامل PlayStation، تفسیر کرد، برخی معتقدند که این شرکت صرفاً در حال بازنگری استراتژی خود می‌باشد. شایان ذکر است که سونی به ویژه با خرید بانجی (Bungie)، سرمایه‌گذاری سنگینی در این زمینه انجام داده است. تخصص آن‌ها در بازی‌های لایو سرویس بسیار ارزشمند بوده و تعهدات مالی قابل توجه سونی نشان می‌دهد که بعید است تنها به دلیل شکست یک بازی، کشتی را ترک کنند.

اگر اینطور باشد، آنچه اتفاق می‌افتد رویکردی ظریف‌تر است. سونی می‌تواند روی اختصاص استودیوهای خاصی مانند بانجی برای رهبری لایو سرویس‌های باکیفیت تمرکز کند، در حالی که به استودیوهای دیگر که به طور سنتی در تجربیات تک‌نفره ریشه دارند، اجازه می‌دهد در حوزه خود ادامه دهند یا بسته به ترجیح خود، به سمت آثار لایو سرویس حرکت کنند. تغییر ناگهانی استودیوهای تک‌نفره به این مدل از بازی‌ها می‌تواند یک محاسبه غلط از طرف سونی باشد، محاسبه‌ای که اکنون در حال اصلاح آن هستند.

با این حال، به ویژه با پروژه‌های بزرگی که در حال توسعه هستند، به نظر می‌رسد تغییر اساسی طراحی بازی در نیمه راه، به ویژه انتقال بین لایو سرویس و تک‌نفره، منجر به نتیجه مطلوبی نمی‌شود. بنابراین، ممکن است بیشتر از ترک کامل، مسئله‌ی ساده‌سازی و بهینه‌سازی گردش کار، در میان باشد باشد.

این رویکرد پس از آنکه سونی در اوایل سال جاری میلیاردها دلار در این ژانر سرمایه‌گذاری کرد، منطقی به نظر می‌رسد، که نشان می‌دهد این شرکت همچنان به وعده خود مبنی بر انتشار نزدیک به دوازده بازی آنلاینِ سرویس‌محور تا سال ۲۰۲۶ اعتقاد دارد.

علاوه بر این، سونی نمی‌تواند تنها بر دستاوردهای خود طی ۲۰ سال گذشته تکیه کند. تصاحب اکتیویژن بلیزارد کینگ توسط مایکروسافت، آنها را به عنوان یک نیروی غالب در عرصه بازی‌های لایو سرویس با غول‌هایی مانند Call of Duty، World of Warcraft و Candy Crush قرار می‌دهد. موفقیت مالی بازی‌هایی مانند Warzone Mobile، سودآوری بالای این نوع از بازی‌ها را برجسته می‌کند. در این زمینه، تصور اینکه سونی به طور کامل جاه‌طلبی‌های خود در این عرصه را کنار بگذارد، دشوار است.

در حالی که شایعات حاکی از آن هستند که سونی در حال ارزیابی مجدد استراتژی است، اما به نظر نمی‌رسد که یک تغییر کامل رخ دهد. به احتمال زیاد، این شرکت در حال پالایش رویکرد خود، بهره‌گیری از نقاط قوت استودیوهای خریداری شده و اطمینان از عدم به خطر افتادن ماهیت فرانچایزهای محبوب یا استودیوهای پشت آن‌ها در انتقال به بازی‌های لایو سرویس باشد.

source

توسط funkhabari.ir