بازی Marvel’s Spider-Man 2 بالاخره منتشر شد و توانست به یکی از برترین و درخشان‌ترین عناوین انحصاری پلی استیشن ۵ تبدیل شود. اینسامنیاک با ساخت این بازی، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عناصری که بازی‌های پیشین این مجموعه را به آثار موفقی تبدیل کرده بودند، گرفت و ماجراجویی جدیدی بر این شالوده بنا کرد که نتیجه آن یک تجربه ابرقهرمانی فوق‌العاده است. در همین راستا این بازی ویژگی‌های بعضا هیجان‌انگیزی را ارائه می‌دهد که احتمالا دیگر بازی‌های جهان باز بخواهند از آن درس بگیرند. یکی از همین ویژگی‌ها، سیستم فست تراولِ (Fast Travel) جدید بازی مارولز اسپایدرمن ۲ است که حیرت‌انگیز است.

سیستم فست تراول در این روزها به بخش اصلی هر ویدیوگیمِ جهان باز تبدیل شده و بنابراین منطقی است که مارولز اسپایدرمن ۲ هم از این مشخصه بهره بگیرد. با این حال به‌جای پیروی کردن از عناوین دیگر، اینسامنیاک با روش منحصربه‌فرد خود سیستم فست تراول را در این اثر گنجانده است. همین مسئله هم باعث خلق سیستمی نوآورانه در بازی شده که هر بازیکن با توجه به تعریف‌هایی که (احتمالا) از آن شنیده، می‌خواهد با آن سر و کار داشته باشد و تجربه‌اش کند. با این حال اگر گیمرها واقعا بخواهند در این بازی، تجربه‌ای در مقام یک ابرقهرمان کسب کرده و حس مرد عنکبوتی بودن را به معنای واقعی کلمه تجربه کنند، بهتر است زیاد از این قابلیت استفاده نکنند.

Marvel’s Spider-Man 2

جابه‌جایی بسیار سریع بین نقاط مختلف نقشه با سیستم فست تراول که بی‌اغراق در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد واقعا شگفت‌انگیز است. ابتکار اینسامنیاک در به‌کارگیری از قابلیت‌های تازه‌ای که کنسول نسل نهمی سونی در اختیار آن‌ها قرار داده، باعث شده تا آن‌ها این سیستم را ارتقا دهند و واقعا آن را یک پله بالاتر ببرند. بازیکنان اکنون می‌توانند به‌جای جابه‌جا شدن در نقاط مشخصی از نقشه کلی بازی، خیلی راحت به هر مکانی که می‌خواهند به آنجا منتقل شوند دسترسی داشته باشند. برای انجام این کار هم تنها کافی است تا محل موردنظر خود را مشخص و با نگه داشتن دکمه مثلث خیلی سریع در آن‌جا ظاهر شوید.

قابلیت فست تراول جدید بازی مارولز اسپایدرمن ۲ به قدری فرز، بهینه و یکپارچه است که ممکن است برخی از بازیکنان بخواهند دائما از آن استفاده کنند. البته که برای باز کردن این قابلیت در هر منطقه از بازی ابتدا باید یک‌سری مراحل و فعالیت‌هایی که بازی از شما درخواست می‌کند را تکمیل کنید. با این حال، با وجود اینکه این ویژگی عالی به‌نظر می‌رسد اما فست تراول واقعا جایی در Marvel’s Spider-Man 2 ندارد. صرفا منظورم این نیست که اکنون با اضافه شدن این قابلیت دیگر بازیکنان برای رفتن به نقاط مختلف نقشه در شهر تاب نمی‌خورند و تارزنان به سوی مقصد راهی نمی‌شوند؛ نه! می‌خواهم بگویم خود بازی بدون داشتن این قابلیت بی‌شک تجربه پایدارتر و قوی‌تری ارائه می‌دهد.

مهم‌ترین چیز در رابطه با بازی اسپایدرمن، حس قدم نهادن در جایگاه مرد عنکبوتی است که اینسامنیاک گیمز به طرز خارق‌العاده‌ای از پس آن برآمده است. با این حال استفاده از سیستم فست تراول می‌تواند تا حدی آن را مخدوش کند. طرفداران این بازی می‌خواهند تا در خیابان‌های نیویورک بچرخند و از هر حرکتی که پیتر و مایلز در اختیار دارند استفاده کنند. تار زدن و آویزان شدن از آسمان‌خراش‌ها، انجام حرکات نمایشی، پرواز با وب وینگز (Web Wings) یا همان بال‌های کوچک تارمانند در آسمان شهر و بالا رفتن از ساختمان‌ها در بازی بسیار سرگرم‌کننده هستند. به‌طوری که تمامی این موارد تجربه خاصی را برای گیمر به ارمغان می‌آورند و بدون آن‌ها، مارولز اسپایدرمن ۲ آن‌قدرها حس یک بازی برجسته و ویژه‌ را تداعی نمی‌کند. بدین ترتیب صرف‌نظر کردن از مواردی که ذکر شد، صرفا به‌خاطر اینکه سریع‌تر به یک نقطه برسید زیاد منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

Marvel’s Spider-Man 2

از طرفی اسپایدرمن ۲ همچنین انگیزه اکتشاف را در بازیکن تقویت می‌کند و از آنجایی که گیمر در طول تجربه‌اش بارها در خیابان‌های شهر تاب می‌خورد، هر دفعه با موارد جدید، جنایت‌های در حال وقوع و نکات، فعالیت‌ها و ایستراگ‌های جالبی روبه‌رو می‌شود که فست تراول کردن باعث می‌شود تا تمامی این تجربه‌ها از بین برود و در نتیجه بازیکنان نمی‌توانند همه چیزهایی که بازی ارائه می‌دهد را تجربه کنند. همین مسئله هم تا حد زیادی می‌تواند از سرگرم‌کنندگی اثر بکاهد. به علاوه، نادیده گرفتن همه این محتواها به این معنی است که گیمر تنها فقط از یک مرحله داستانی به بعدی می‌پرد و این می‌تواند کمی به پروسه پیشروی در بازی آسیب برساند.

وقتی گیمرها بازی‌ای مثل مارولز اسپایدرمن ۲ را می‌خرند، احتمالا می‌خواهند تا بودن در قامت شخصیت اصلی را حس کنند. در حالی که سیستم فست تراولِ بسیار سریع بازی یک ویژگی بسیار مثبت و فوق‌العاده است که بازی‌های جهان بازِ این نسل باید از آن چیزهای زیادی بیاموزند، استفاده آن حداقل تا قبل از پایان رساندن بخش داستانی اثر ممکن است کمی تجربه اسپایدرمن ۲ را تحت تاثیر قرار دهد. بدین ترتیب کسانی که به دنبال یک تجربه تمام و کمال و واقعی از اسپایدی هستند، بهتر است از استفاده آن اجتناب کنند.

بیشتر بخوانید:

source

توسط