شینگل

نمای نوتردام در مقابل آسمان آبی. اعتبار عکس: گتی
گتی
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از آتش‌سوزی کلیسای جامع قرن دوازدهم، وعده داد که نوتردام پنج سال دیگر بازسازی خواهد شد. آتش نشانان از دوشنبه شب تا صبح سه شنبه برای خاموش کردن شعله های آتش و مهار هر چه بیشتر خسارت تلاش کردند. به گفته فرانک ریستر، وزیر فرهنگ فرانسه، که آسیب هایی را که نوتردام متحمل شده است، بیان کرد: “ساختار اصلی نجات یافته است، اما هنوز بی ثباتی زیادی وجود دارد. وضعیت هنوز ناپایدار است. همانطور که دیدیم، شب گذشته، دو یک سوم سقف در دود بالا رفت، گلدسته به داخل ساختمان فرو ریخت و سوراخی در طاق ایجاد کرد.
در حین آتش سوزی، زونا سقفی ساخته شده از 210 تن سرب، ذوب شده و سرب داغ 300 درجه سانتیگراد به داخل کلیسای جامع ریخته شد و بر خسارات وارده افزود. اولین عکس‌های داخلی، حفره‌ای بزرگ را نشان می‌دهند که در آن گلدسته کلیسای چوبی فرو ریخته و از میان سقف‌های سنگی فرو ریخته است.
سنگ طبیعی، همانطور که در ساخت نوتردام استفاده شد، می تواند در برابر آتش مقاومت کند، اما دمای بالا می تواند به سطح سنگ آسیب برساند. از آنجایی که گرما به آرامی به سنگ منتقل می شود، با گرم شدن سطح، فضای داخلی نسبتاً خنک باقی می ماند. در پاسخ، سنگ به طور غیریکنواخت منبسط می شود و باعث می شود که قطعات بریده شوند، پوسته پوسته شوند و پوسته شوند. ستون های سنگی و دیوارهای سنگی نیز می توانند به دلیل ایجاد کشش در داخل سنگ فرو بریزند. این احتمال وجود دارد که قسمت هایی از دیوارهای سنگی و سازه های سنگی تکیه گاه نوتردام نیاز به تعویض داشته باشند، حتی اگر هنوز پابرجا باشند. نما و طاق های تکیه گاه بیرونی تحت تأثیر آتش سوزی قرار نگرفتند و این به لطف تلاش فراوان آتش نشانان فرانسوی بود که توانستند شعله های آتش را مهار کرده و در کمتر از 9 ساعت آتش را خاموش کنند.
با این حال، آبی که برای مبارزه با شعله های آتش استفاده می شود، یکپارچگی کلیسای جامع را نیز تهدید جدی می کند. سازه‌های چوبی که سقف‌ها را نگه می‌دارند و تیرهای بزرگ‌تر که هنوز پابرجا هستند کاملاً غرق آب هستند، اما دیوارها برای تحمل وزن زیاد ساخته نشده‌اند.
سقف نوتردام توسط تیرهای چوبی که در طول قرن 1200 در کلیسای جامع نصب شد، در قرن سیزدهم تا حدی جایگزین شد و در قرن نوزدهم بازسازی شد، پشتیبانی می‌شد. چارچوب پیچیده تیرهای چوبی توسط معماران به عنوان “قدیمی‌ترین جنگل فرانسه” یاد می‌شد، زیرا 800 سال پیش ساخته شد و هر یک از 1300 تیر از یک درخت بلوط 300 ساله ساخته شد. بر خلاف دیوارهای سنگی و برج‌های ناقوس جلوی ساختمان که در اثر آتش در امان مانده بودند، تیرهای خشک و چوبی شعله‌های آتش را شعله‌ور می‌کردند و تقریباً کل چارچوب به همراه گلدسته کلیسا که از ۷۵۰ تن چوب بلوط ساخته شده بود، ویران شد. با سرب در حال حاضر مشخص نیست که آیا چارچوب گمشده با یک سازه چوبی یکسان جایگزین خواهد شد یا می توان از مواد مدرن مانند فولاد استفاده کرد.
دیوارهای سنگی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به بهترین وجه با چارچوبی ساخته شده از مواد سبک مانند چوب خشک کار می‌کنند. درختان قدیمی، مورد نیاز برای تیرهای چوبی، امروزه کمیاب هستند، زیرا بیشتر جنگل های قدیمی در اروپا قطع شده و با کشت های تک درختان صنوبر سریع الرشد جایگزین شده اند. با این حال، پس از انقلاب فرانسه، نوتردام آسیب دید و برای چند سال به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفت. پس از انقلاب فرانسه، تقریباً شصت سال طول کشید تا کلیسای جامع بازسازی شود. در آن زمان تیرهای چوبی پشت بام تعویض شدند و در آینده نگری خردمندانه، درختان بلوط جدیدی در نزدیکی ورسای، خارج از شهر پاریس کاشته شدند. درختان 200 ساله ای که اکنون وجود دارند، می توانند برای بازسازی سقف مورد استفاده قرار گیرند.
پس از بررسی یکپارچگی ساختاری کل ساختمان، کارشناسان میزان دقیق آسیب را ارزیابی خواهند کرد. بسته به آسیب ناشی از آتش و آب، بازسازی نوتردام ممکن است به ده سال یا بیشتر نیاز داشته باشد. تعویض سازه های سنگی به تنهایی می تواند دو تا سه سال زمان نیاز داشته باشد. برای سقف، معماران باید با طرح‌های اولیه مشورت کنند، برخی از آنها به سال 1225 بازمی‌گردد. این نقشه‌ها با نقشه‌های لیزری سه‌بعدی فضاهای داخلی ترکیب می‌شوند تا چارچوب داخلی پشتیبان سقف را بازسازی کنند. صنعتگران یا ماشین آلات تخصصی از مدل های کامپیوتری برای ایجاد کپی دقیق از تیرهای چوبی سوخته و مونتاژ چارچوب جدید استفاده می کنند. مقامات فرانسوی اعلام کردند که مناره مرکزی فرو ریخته به طور کامل با یک ساختمان جدید جایگزین خواهد شد.
دیوید برسان من یک زمین شناس آزاد هستم که بیشتر در کوه های آلپ شرقی کار می کند. من در سال 2007 با پروژه ای فارغ التحصیل شدم که در آن مطالعه می کردم چگونه منجمد دائمی، یعنی خاک یخ زده، به تغییرات قابل مشاهده تر اخیر محیط آلپ واکنش نشان می دهد. بنابراین، با مطالعه نقشه‌ها، عکس‌ها و گزارش‌های قدیمی، به تاریخ زمین‌شناسی علاقه‌مند شدم و اینکه چگونه زمین‌شناسان اولیه متوجه نحوه کار زمین شدند و در اوقات فراغت خود درباره آن وبلاگ می‌نویسند. من که در یکی از مناطق کلاسیک تحقیقات زمین‌شناسی اولیه زندگی می‌کنم، سفرهای میدانی را با نقشه‌های تاریخی، شکل‌ها و تحقیقات انجام شده در آنجا ترکیب می‌کنم. اما زمین‌شناسی چیزی فراتر از یک علم تاریخی یا محلی است، زیرا نیروهای زمین‌شناسی تاریخ را در سراسر جهان شکل داده و هنوز هم بر آن تأثیر می‌گذارند.»

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

source

توسط