استفاده‌ روغن‌ها در سیستم فرمان و تعلیق برخی از خودرو‌ها، علاوه بر روانسازی، برای انتقال قدرت نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال در سیستم هیدرولیک فرمان، پمپ هیدرولیک با افزایش فشار روغن، باعث کاهش نیروی لازم برای گرداندن غربیلک فرمان می‌شود.

در این سیستم‌ها احتیاج به روغنی با حداقل تراکم‌پذیری است. روغن‌های هیدرولیک عموما روغن‌های معدنی یا سیلیکونی می‌باشند که از جهات بسیاری به روغن‌ گیربکس اتوماتیک مشابهند.

راهنمای انتخاب روغن هیدرولیک

از شاخص‌های قابل توجه هنگام انتخاب روغن هیدرولیک، گرانروی و دمای قابل استفاده (به عنوان مثال LHM از شرکت توتال، در دمای منفی 63 درجه کاملا جامد می‌شود.) آن است که پیشنهاد می‌شود همیشه به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه شود.

در عین حال حروفی هچون LHM-PSA و DEXRON-GM استانداردهایی است که خودروسازان اروپایی و آمریکایی برای استفاده در خودروهای‌شان مشخص کرده‌اند و تولید کنندگان هنگام تولید موظف به رعایت موازین خاصی برای استفاده اخذ این استاندارد می‌باشند.

افزودنی‌های مورد استفاده برای روغن هیدرولیک، به افزایش جذب رطوبت، تنظیم بازه‌ی PH، مقاوم‌تر شدن در برابر اکسایش و افزایش مقاومت فیلم روغن کمک می‌کنند.

تعویض روغن هیدرولیک

 قابل ذکر است که هرگونه تغییر رنگ و تغییر در شفافیت و افزایش یا کاهش میزان گرانروی، نیازمند تعویض روغن گیربکس می‌باشید و در صورت مشاهده‌ حباب زیر درپوش روغن هیدرولیک پیشنهاد می‌شود برای معاینه سیستم هیدرولیک به تعمیرگاه مراجعه کنید.

علاوه برتغییر شرایط روغن می‌توان از روی صدای پمپ هیدرولیک به سلامت آن پی برد. به گوش رسیدن صدای زوزه گاها به معنای کاهش سطح روغن و وجود ایراد در پمپ یا سیستم لوله‌کشی است.

هشدار: احتمال آتش‌سوزی براثر نشتی روغن هیدرولیک و قرار گرفتن آن در دمای بالا و در جریان هوا وجود دارد. بناربراین درصورت استشمام بوی سوختگی روغن و بلند شدن دود از ناحیه‌ی پمپ و مخزن هیدرولیک در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید.


source

توسط