مهر 1402: «متروباس» یا همان اتوبوسهای سه کابین با ظرفیت جابهجایی ۳۰۰ مسافر، در حال حاضر بهروزترین مدل اتوبوس در دنیا محسوب میشود. ورود «متروباس» به ناوگان حملونقل عمومی موضوعی است که این روزها در راستای اقدامات ویژه شهرداری بهمنظور توسعه سیستم حملونقل و کاهش بار ترافیک از سوی شهردار تهران مطرحشده و البته اعضای شورای شهر هم واکنشهای متعددی نسبت به آن داشته اند. متروباس در سال ۹۲ وارد شد و در سالهای ۹۲ تا ۹۶ بدون مشکل در معابر تهران فعالیت کرد؛ بیان بهانههایی همچون عدم انطباق سیستم این اتوبوسها با آبوهوای تهران موجب شد که بعد از سال ۹۶ این اتوبوسها به پارکینگ منتقل شود و حالا بعد از حدود ۶ سال، مجدد بهکارگیری شدند و این نشان میدهد که متروباس ها مشکلی نداشته بلکه کجسلیقگی بود و سالها شهروندان از این امکان محروم شده بودند. این اتوبوسهای هیبریدی تقریباً سه برابر سایر اتوبوسها عمر مفید دارند و مصرف انرژیشان نیز ۴۰ درصد کمتر از سایر انواع اتوبوسهاست. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری این نوع اتوبوسها بسیار ناچیز است. این اتوبوسها بدنه صددرصد آلومینیومی دارند و مطابق آخرین استانداردهای روز جهانی هستند؛ همچنین از دستگاههای مناسب تهویه و صندلیها و امکانات رفاهی کامل برخوردارند. ازآنجاییکه در تمام دنیا به سمت استفاده از وسایل نقلیه پاک و خودروهای هیبریدی پیش میروند، متروباس میتواند نقش بسزایی در حفظ محیطزیست و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی داشته باشد.
زمزمه ورود «متروباس» در ابتدای مهرماه در جلسه ستاد استقبال از مهر که در مرکز کنترل ترافیک تهران برگزار شد، مطرح شده بود و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این نشست از ورود نخستین «متروباس» به ناوگان حملونقل پایتخت خبر داد.
طبق گفته یکی از مسئولان، تاکنون ۲ دستگاه از این اتوبوسها بهصورت آزمایشی در خط ۲ اتوبوسهای تندرو حدفاصل پایانه خاوران به پایانه آزادی فعال شده تا نقاط ضعف آنها برطرف شود. وعده داده شده که تا پایان مهرماه متروباس به ظرفیت حمل ونقلی شهر تهران افزوده خواهد شد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز اشاره کرد مقدمات این کار انجام شده و طبق قولی که مدیران شرکت واحد اتوبوسرانی دادند این اتوبوس ها تا پایان مهرماه بکارگیری می شود. باید در نقاطی این اتوبوس ها بکارگیری شود که خیلی پیچ و خم نداشته باشد و مسیر نیز مستقیم باشد که مسیر تهرانپارس- آزادی در اولویت است.
شهردار تهران نیز به ورود اتوبوسهای سه کابین (متروباس) اشاره کرد و گفت چهار دستگاه از این اتوبوسها درگذشته فعال بودند، اما به دلایلی در دوره پنجم مورد استفاده قرار نگرفتند و ما در این دوره از مدیریت شهری ۲دستگاه از این اتوبوسها را بازسازی و وارد چرخه حملونقل کردیم و بهزودی با توجه به تفاهمنامهای که منعقد شده ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز وارد چرخه حملونقل خواهد شد.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در مورد تزریق متروباسها به ناوگان حملونقل عمومی تهران گفت این اتوبوسها به دلیل تکنولوژی بالایی که دارند، جزو بهترینهای دنیا هستند و به دلیل اینکه با انرژی الکتریکی کار میکند، آلودگی بسیار کمی دارد و این در حالی است که ظرفیت متروباس ها حدود ۳۰۰ مسافر است و این اتوبوسها میتواند در یک روز کاری بیش از سه هزار مسافر را جابجا کند و مدل حملونقلی بین مترو و اتوبوسهای معمولی است. «متروباس» علاوه بر ظاهر زیبا و ظرفیت، امکاناتی همچون تهویه مناسب، آلودگی کم و ایمنی بالا دارد و همچنین دارای کفپایین هستند که معلولان و جانبازان میتوانند از آن بهراحتی استفاده کنند و درعینحال به دلیل قدرت و نوع طراحی و همچنین نصب حسگرهای مختلف و دوربین، در حرکت تفاوتی با اتوبوس تک کابین ندارد و این اتوبوسهای ۲۵ متری بدون مشکل میتواند در شهر تردد کند.
source