اوایل فروردینماه امسال بود که براساس استعلام گمرکی که توسط خبرنگار پایگاه خبری چرخان انجام شد، مشخص گردید که گروه خودروسازی سایپا اقدام به واردات نمونههای 4 نوع موتور از برند DAE چین نموده است.
4 موتور مذکور، جدا از موتورهای اختصاصی سایپا یعنی M15-GSI و ME16 بود. این موتورها که M16K، N20، D20 T-GDI و N25 نام دارد گویا قرار است تا در سالهای آتی، بر روی محصولات جدید سایپا نصب شود.
اما به تازگی، در مجامعی که اقدام به انتشار برنامههای گروه خودروسازی سایپا میشود، مدیران این گروه اقدام به معرفی پیشرانههای جدید نیز کرده اند. براساس تصاویری که بدستمان رسیده، میتوان به مطلبی که در فروردینماه امسال منتشر کردیم، مهر تاییدی زد.
نسل اول
براساس تصویر فوق، سایپا پیشرانههای جدید خود را در دو نسل معرفی کرده است. نسل اول، شامل پیشرانه های 1.6 لیتری تنفس طبیعی (ME16)، 2.0 لیتری تنفس طبیعی (ME20) و 2.5 لیتری تنفس طبیعی (ME25) بوده که این خودروها همگی 16 سوپاپ میباشند.
سایپا برنامه دارد تا موتور ME16 را در خودروهای شاهین پلاس و کادیلا (P90) پارس خودرو نصب کند. این موتور، توانایی تولید 111 اسب بخار، قدرت و 145 نیوتن متر، گشتاور را دارد.
پیشرانه ME20 یا همان N20 سابق، 2.0 لیتری تنفس طبیعی بوده که قرار است تا در خودرو آریا (هاچبک کراس شاهین) نصب شود. این پیشرانه توانایی تولید 110 کیلووات معادل 147.5 اسب بخار، قدرت و 205 نیوتن متر، گشتاور را دارد.
در رابطه با پیشرانه ME25 یا N25، هنوز مشخص نیست که این موتور در چه خودروهایی نصب خواهد شد. البته برخی شایعاتی مبنی بر نصب این موتور در وانت و پیکاپهای شرکت زامیاد مطرح است. این پیشرانه یورو 6 و 16 سوپاپ، با حجم حدودی 2500 سی سی، توانایی تولید 113 کیلووات معادل 151.5 اسب بخار، قدرت را دارد.
همانطور که پیشتر گفته شد، سایپا علاوه بر موتور ME16 خود، اقدام به واردات نمونه ای از پیشرانه M16K شرکت DAE نموده بود. نام این پیشرانه در اسلاید معرفی پیشرانههای جدید سایپا دیده نمیشود. چندی پیش، مدیرعامل سایپا مدعی تولید آریا هیبرید با پیشرانه بنزینی 1.6 لیتری تنفس طبیعی شده بود. احتمال آن بسیار است که آریا هیبرید با همان پیشرانه M16K شرکت DAE وارد بازار شود. موتور M16K توانایی تولید 90 کیووات معادل 121 اسب بخار، قدرت را دارد که به نظر قویتر از موتور ME16 است.
نسل دوم
به نسل دوم پیشرانههای جدید سایپا و مگا موتور میرسیم. براساس اسلاید سایپا، در این نسل، سه موتور جدید دیگر با نامهای ME15 (1.5 لیتری تنفس طبیعی)، ME18 (1.8 لیتری تنفس طبیعی) و ME20-TD (2.0 لیتری T-GDI) دیده میشود که یکی از آنها را قبلا معرفی کرده بودیم. اما اطلاعاتی از دو موتور دیگر در دسترس نبود. گویا همه این موتورها حتی 1.5 لیتری تنفس طبیعی هم 16 سوپاپ بوده و متفاوت از M15 GSI جدید 8 سوپاپه است.
باتوجه به قراردادی که در ماههای گذشته بین گروه سایپا و DAE چین منعقد شد، احتمالا دو پیشرانه ME15 و ME18 هم از همان DAE تامین خواهد شد. هنوز مشخص نیست که این دو پیشرانه در چه خودروهایی نصب خواهد شد.
به سومین و البته بهترین پیشرانه جدید سایپا میرسیم. این پیشرانه، 2.0 لیتری T-GDI بوده و توانایی تولید 166 کیلووات معادل 222.6 اسب بخار، قدرت را دارد. این پیشرانه در هرخودرو داخلی نصب شود، آن خودرو، قویترین خودرو ایرانی عنوان خواهد گرفت.
source