تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تابه‌‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا در پاییز حس متفاوتی را تجربه می‌کنید؟ شاید تماشای آخرین روزهای تابستان در ابتدا سخت به نظر برسد، اما مگر می‌شود شیفته رنگ‌های دل‌نشین طبیعت در پاییز نشد و از هوای خنک این فصل لذت نبرد؟ تنها کافی است که در یک روز پاییزی در پارک کنار خانه‌تان قدم بزنید و نسیمی خنک با پوست‌تان برخورد کند و از لابه‌لای برگ‌های رنگی عبور کنید؛ مطمئن باشید این آرامش را در هیچ فصل دیگری تجربه نخواهید کرد. اما چرا پاییز چنین حسی را به ما منتقل می‌کند؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد روانشناسی فصل پاییز و علت جذابیت این فصل آشنا شوید.

چرا پاییز تا این حد جذاب است؟

احتمالا اگر خودتان هم عاشق فصل پاییز نباشید، افراد زیادی را می‌شناسید که در این فصل حس و حال بهتری را تجربه می‌کنند و عاشق این فصل جذاب هستند. از نظر روانشناختی ویژگی‌های متمایزی در این فصل وجود دارد که ما را شیفته خود می‌کند که در ادامه به برخی از این ویژگی‌های روانشناسی فصل پاییز اشاره شده است.

اینفوگرافی چرا بسیاری از افراد عاشق پاییز هستند.
پاییز فصلی برای شروع دوباره و بازگشت به روال روزمره زندگی است. رنگ‌های پاییزی روی حس و حال ما تاثیر می‌گذارند و خنک شدن هوا در این فصل موجب افزایش هوشیاری ما می‌شود.

۱- پاییز فصلی برای شروع دوباره است

پاییز فصلی برای شروع دوباره و پشت سر گذاشتن خاطرات گذشته است. همه ما از زمان کودکی با نزدیک شدن به پاییز تنها به آماده شدن برای مدرسه فکر می‌کردیم. از همان سال‌ها دیدن دوباره همکلاسی‌ها، تلاش برای ساختن آینده‌ای بهتر و خرید لوازم مدرسه و شروع سال تحصیلی جدید، مجموعه افکاری بودند که با شروع این فصل در آن‌ها غرق می‌شدیم. همین موضوع موجب شده تا هنوز هم با نزدیک شدن به پاییز احساسی متفاوت از یک شروع جدید را تجربه کنیم و هیجان‌زده شویم.

در حقیقت ما شرطی شده‌ایم تا با شروع پاییز هیجان‌زده شویم. دیدن دوباره همکلاسی‌ها در مدرسه و نشان دادن لوازم تحریر جدید و تعریف کردن خاطرات تابستان برای دوستان‌مان از همان دوران کودکی هیجانی در ما ایجاد می‌کرد که هنوز هم تاثیرات آن را در بزرگسالی احساس می‌کنیم.

روانشناسان معتقد هستند که بسیاری از بزرگسالان بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم با نزدیک شدن به پاییز یک هیجان خاص را تجربه می‌کنند و خود را برای تجربه‌های جدید آماده می‌کنند.

۲- رنگ‌های پاییزی انرژی زیادی دارند

در فصل پاییز تنها کافی است که کمی به اطراف خود نگاه کنید. درخت‌ها به طرز شگفت‌انگیزی به رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد تغییر رنگ می‌دهند و جلوه‌ای اسرارآمیز به طبیعت می‌بخشند. قدم زدن در فصل پاییز و تماشای این رنگ‌ها آنقدر جذاب است که نمی‌توانید نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشید. به علاوه از نظر روانشناختی رنگ قرمز و نارنجی احساس خوشحالی و اشتیاق را در ما زنده می‌کنند، انرژی زیادی دارنند و موجب احساس خوش‌بینی، تعادل و ماجراجویی در ما می‌شوند. مشاهده این رنگ‌ها در طبیعت موجب کاهش استرس می‌شود و با تحریک مغز، احساسات مثبتی در ما ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید:رژیم غذایی یک ماهه با ۱۰ کیلو کاهش وزن!

تصویر فرد که در حال قدم زدن در میان درختان پاییزی است.
رنگ‌های پاییزی موجب افزایش انرژی، تعادل و هیجان در ما می‌شوند.

۳- پاییز فصل بازگشت به روال روزمره است

در طول تابستان بیشتر افراد در فکر سفر، شنا و سرگرمی‌های مختلف هستند. زمانی که پاییز شروع می‌شود، روال زندگی دوباره به حالت قبل بازمی‌گردد و همه مردم بیشتر روی کار و زندگی روزمره خود تمرکز می‌کنند. همین موضوع موجب می‌شود تا احساس آرامش و امنیت بیشتری را تجربه کنید و از هیجانات روزمره دورتر شوید.

۴- پاییز شما را برای مقابله با تاریکی آماده می‌کند

پاییز فصلی شگفت‌انگیز است که دائما به شما یادآوری می‌کند تا خودتان را برای آینده‌ای سخت آماده کنید. از نظر روانشناسی فصل پاییز به ما یاد می‌دهد که چطور با تاریکی زمستان روبرو شویم و خودمان را برای مقابله با احساسات و افکار منفی آماده کنیم. برای این که در پاییز راحت‌تر بتوانید خودتان را برای شروع زمستان و مقابله با افکار منفی آماده کنید، بهتر است بیشتر به طبیعت بروید و از هوای تازه و خنک پاییزی لذت ببرید. تنفس در هوای خنک پاییزی و بالا بردن سطح اکسیژن یک راه ساده برای افزایش سطح سروتونین مغز است و به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری را تجربه کنید.

۵- انگیزه ما در پاییز بیشتر می‌شود

در پاییز معمولا انگیزه ما برای شروعی تازه و ساخت آینده‌ای بهتر، بیشتر می‌شود. در این فصل اکثر مردم بیشتر به آینده و پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای رسیدن به آرزوهایشان فکر می‌کنند و برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند. بهتر است قبل از شروع زمستان اهداف و خواسته‌هایتان را مشخص کنید و با انجام تمرینات هدف‌گذاری به خودتان کمک کنید که در طول زمستان نیز در مسیر درستی حرکت کنید.

۶- دمای سرد موجب افزایش هوشیاری و انرژی می‌شود

شاید برایتان جالب باشد اما هوای خنک پاییزی موجب می‌شود تا هوشیاری شما افزایش پیدا کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر افراد با شروع پاییز و پشت سر گذاشتن تابستان انرژی و هوشیاری بیشتری دارند. زمانی که هوا گرم است، مغز گلوکز بیشتری برای خنک کردن بدن ما مصرف می‌کند. اما در پاییز انرژی بدن بیشتر است و همین موضوع موجب می‌شود تا خیلی از ما احساس بهتری را تجربه کنیم.

بیشتر بدانید:چرا هرچه تلاش می‌کنید وزن کم نمی‌کنید؟

تصویر فردی که در فضای پاییزی خوشحال است.
سرد شدن هوا در پاییز موجب افزایش انرژی و هوشیاری شما می‌شود.

۷- پاییز به ما قدرت می‌دهد

با قدم زدن در اطراف درختانی که هر لحظه در حال تغییر هستند، یاد می‌گیریم که ما هم محکم روی زمین بایستیم و بدون این که نگران افتادن برگ‌هایمان باشیم، برای جوانه‌هایی که به زودی روی شاخه‌هایمان رشد خواهند کرد خوشحال باشیم. از نظر روانشناسی، فصل پاییز به ما یاد می‌دهد که از شکست و تغییر نترسیم، تغییرات اجتناب‌ناپذیر زندگی را بپذیریم و همواره به سمت تعالی قدم برداریم. این فصل به ما یاد می‌دهد تا به جای مقابله کردن با زندگی گاهی آرام بنشینیم و از آن درس بگیریم؛ سپس دوباره با قدرت بیشتری به مسیر ادامه دهیم.

سخن نهایی

پاییز فصل فکر کردن، رها کردن و برنامه‌ریزی برای آینده‌ای بهتر است. در این فصل سعی کنید بیشتر از گذشته در طبیعت قدم بزنید، مدیتیشن کنید و در هوای تازه و خنک پاییزی بیشتر نفس بکشید. از نظر روانشناسی فصل پاییز زمان خوبی برای کار کردن روی نقاط ضعف و درس گرفتن از طبیعت است. اگر احساس می‌کنید با نزدیک شدن به پاییز احساسات شما تغییر می‌کند و حالاتی از غم و افسردگی را تجربه می‌کنید، می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری با دکتر روانشناس مورد نظر خود از طریق درمانکده ارتباط برقرار کنید.

منابع: verywellmind، romper، zoella

Loading


source

توسط