خرداد 1400: استقبال مشتریان از خودروهای برقی، افزایش تمرکز شرکتهای خودروسازی برای ساخت اینگونه محصولات و البته مقررات سختگیرانهای که اخیراً از سوی دولتهای برخی کشورها وضع شده، آینده پیشرانههای درونسوز را در هالهای از ابهام قرار داده است. اکنون به نظر میرسد استاندارد آلایندگی یورو 7 باعث شود جسم کمرمق پیشرانههای درونسوز تنها تا سال 2026 دوام بیاورد.
استاندارد یورو 7 از سال 2025 اجباری خواهد شد، ولی کمیته اروپایی کاهش آلایندگی وسایل نقلیه، ارسال طرحهای پیشنهادی خود را آغاز کرده است.
اتحادیه شرکتهای خودروسازی اروپا (ACEA) اعتقاد دارد قوانین جدید آلایندگی به همراه شرایط متفاوت آزمایشها، علاوهبر پیشرانههای درونسوز، احتمال دارد دامنگیر بسیاری از خودروهای هیبرید هم بشود.
مقررات تازه درباره کاتالیستهای پیشرانه به همراه اجبار به نصب سامانه کنترل جدید آلایندگی، بخش مهمی از برنامه پیشنهادی برای استاندارد جدید آلایندگی را تشکیل میدهد. اما براساس گزارش اتوکار، ACEA اعلام کرده نصب سامانه جدید کنترل آلایندگی که موردنظر کمیته کاهش آلایندگی است، در خودروهای کوچک غیرقابل انجام بوده و با توجه به ساختار خودروهای فعلی، امری مشکل و هزینهبر است.
اجبار به نصب کاتالیزورهای جدید به هدف کاهش انتشار گازهای NOx , NO2 و NH3 بوده، امری که خوشایند اتحادیه شرکتهای خودروسازی اروپا نیست و بنابر اعلام این نهاد، آزادی عمل برای کاهش مصرف سوخت و انتشار CO2 را محدود نموده و بر دوام و کارکرد پیشرانه نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.
source