سوزوکی سیاز یکی دیگر خودروهایی است که در دور جدید واردات خودرو به ایران می آید. سدانی اقتصادی که اصالت و دوام ژاپنی را دارد.

سوزوکی سیاز قرار است توسط راسا موتور خاورمیانه برای عرضه تدارک دیده شده است، در ادامه نگاهی دقیق به این خودروی اقتصادی خواهیم داشت.

درباره سوزوکی سیاز

سوزوکی یک شرکت چند ملیتی ژاپنی است که سال از ۱۹۰۹ در زمینه تولید موتور سیکلت، خودروهای سواری، موتور های درون سوز و… فعالیت دارد. افزون بر موتور سیکلت های سوزوکی که آوازه ای دارند، سوزوکی در زمینه تولید خودروهای سواری که عمدتا در رده اقتصادی هستند سابقه طولانی دارد.

همان گونه که می دانید پیش از این نیز سوزوکی در بازار ایران حضور داشت، در سال ۱۳۸۵ و در نتیجه توافق بین سوزوکی و ایران خودرو سوزوکی گراند ویتارا در ابتدا به صورت وارداتی و در ادامه در ایران خودرو خراسان مونتاژ و به بازار عرضه شد. گراند ویتارا تا سال ۱۳۹۸ نیز در خط تولید ایران خودرو باقی ماند.

در طی سالیانی که گراند ویتارا در خط تولید ایران خودرو بود به واسطه این که از سطح مناسبی از امکانات ایمنی و قوای فنی برخوردار بود استقبال خوبی از آن صورت گرفت. همچنین در سال ۱۳۹۰ یک سدان از سوزوکی با نام کیزاشی به صورت وارداتی به بازار عرضه شد که با توجه به این که در تعداد محدودی که داشت چندان اقبال زیادی در بین مشتریان ایرانی نداشت. البته در اواسط دهه نود زمزمه هایی مبنی بر واردات سه خودروی سوزوکی سلریو، سوئیفت و سیاز توسط ایران خودرو شنیده می شد، که چنین اتفاقی نداد رخ نداد.

سوزوکی سیاز ؛ مشخصات فنی + معرفی

اکنون در دور جدید واردات راسا موتور خاورمیانه به سراغ سوزوکی سیاز رفته و قصد دارد این سدان کامپکت اقتصادی را به بازار عرضه کند. سیاز یک سدان اقتصادی از سوزوکی است که با نام های مختلفی اعم از سوزوکی آلیویو، تویوتا بلتا و چانگان اوشان کییو در بازار های مختلفی در حال عرضه است.

جالب است بدانید که سیاز در چندین کشور اعم از هند، چین، فیلیپین، اندونزی، تایلند، مصر و بعضی از کشور های آفریقایی و آمریکای لاتین در حال مونتاژ و عرضه است. در سال ۲۰۱۴ سوزوکی از سیاز به عنوان جانشین مدل قبلی SX4 رونمایی کرد و برای اولین بار در بزرگ ترین بازار هدف سوزوکی یعنی هند عرضه شد.

در سال ۲۰۱۸ این سدان کامپکت فیس لیفت شد که تا کنون نیز در حال تولید است همچنین در ۲۰۲۱ میلادی نمونه مونتاژ هند این خودرو ری برند شد تا در بعضی از بازار های آفریقایی هدف تویوتا با نام تویوتا بلتا به فروش برسد.

طراحی بدنه

در سوزوکی سیاز یک طراحی ساده اما قابل قبول را می بینیم که با توجه به سال طراحی و اقتصادی بودن خودرو قابل توجیه است. در نمای جلویی چراغ ها ابعاد نسبتا بزرگ و گرافیک و هندسه قابل قبولی دارند. دی لایت ها نیز به صورت خطی در قسمت پایینی کاسه چراغ ها تعبیه شده اند.

جلو پنجره خودرو ابعاد نسبتا بزرگی دارد و الگوی طراحی مشبک در آن دیده می شود. علاوه بر این در قسمت بالایی و پایینی آن دو نوار کرومی قرار دارد. در قسمت پایینی سپر خودرو یک حفره وجود دارد که چراغ های مه شکن خودرو در این ناحیه قرار دارند و اطراف آن ها نیز نوار های تزیینی کرومی به چشم می خورد.

سوزوکی سیاز ؛ مشخصات فنی + معرفی

در نمای جانبی خودرو آیینه های جانبی خودرو ابعاد و طراحی مناسبی دارند و در قسمت پایینی شیشه های جانبی خودرو زه های آبگیر کرومی هستند.

یک خط شانه نیز از اواخر گلگیر جلوی خودرو شروع می شود که به چراغ عقب خودرو ختم می شود. در قسمت پایینی درب ها نیز یک خط و فرورفتگی جزئی دیده می شود رینگ های خودرو نیز اندازه ای ۱۶ اینچی دارند که با ابعاد و کلیت خودرو همخوانی دارند.

سوزوکی سیاز ؛ مشخصات فنی + معرفی

در نمای عقب سوزوکی سیاز چراغ ها ابعاد بزرگی دارند و در آن ها چراغ های ال ای دی و هالوژن به چشم می خورند، برروی صندوق عقب خودرو حجم پردازی ها و خطوط منحنی متعددی دیده می شود، در قسمت پایینی سپر خودرو دو چراغ شب نما تعبیه شده که درون دو فلاپ کرومی در طرفین سپر خودرو قرار دارند.

مشخصات فنی سوزوکی سیاز

سوزوکی سیاز سفارش گذاری شده راست موتور مجهز به یک موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد گیربکس خودرو نیز از نوع ۴ سرعته اتوماتیک AT است. بنا به اعلام شرکت وارد کننده شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۴ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز ۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. افزون بر موارد یاد شده سیستم تعلیق سوزوکی سیاز در محور جلو مک فرسون و در محور عقب از نوع توییست بیم است.

برند سوزوکی
مدل سیاز
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۲۰۲۳
حجم موتور ۱۴۶۲ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور تنفس طبیعی
قدرت ۱۰۳ اسب بخار
گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب تویست بیم
طول ۴۴۹۰ میلی متر
عرض ۱۷۳۰ میلی متر
ارتفاع ۱۴۷۵ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۵۰ میلی متر
وزن ۱۱۳۰ کیلوگرم
حجم باک ۴۳ لیتر
مصرف سوخت ۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۱۹۵/۵۵R16
شرکت عرضه کننده راسا موتور خاورمیانه
برند نشان مادر سوزوکی
کشور سازنده ژاپن

طراحی کابین و امکانات

در کابین خودرو نیز یک طراحی ساده و سیال را می بینیم رودری های خودرو طراحی مناسبی دارند و روی آن ها تزئینات کرومی نیز به چشم می خورد. فرمان خودرو طراحی ساده ای دارد کلید های تنظیمات سیستم صوتی نیز روی آن تعبیه شده است. داشبورد خودرو یک طراحی به نسبت ساده و با جزئیاتی دارد و روی آن از تزئینات کرومی نیز استفاده شده است.

در قسمت میانی داشبورد خودرو نیز مانیتور سیستم مالتی مدیا و پنل تنظیمات سیستم تهویه خودرو به چشم می خورد و در کنسول میانی خودرو نیز افزون بر لیور دنده و ترمز پارک خودرو، یک زیر آرنجی با یک محفظه برای نگهداری وسایل دیده می شود. صندلی های خودرو روکش آن ها از جنس چرم مصنوعی است، و صندلی های ردیف جلو در چند جهت به صورت دستی تنظیم می شوند.

سوزوکی سیاز ؛ مشخصات فنی + معرفی

در عقب هم همه چیز مثل جلو ساده طراحی شده است. رودری ها از جنس پلاستیک خشک هستند و صندلی ها نیز پارچه ای طراحی شده اند. در عقب دریچه تهویه را داریم و فضای پا و سر سرنشینان عقب هم راضی کننده ارزیابی می شود. در مجموع سوزوکی سیاز یک سدان اقتصادی است و نباید انتظار آپشن و امکانات زیادی از آن داشت اما در بحث کیفیت و دوام قطعا مثل یک ژاپنی اصیل، خوب عمل می کند.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی استارت دکمه ای – سامانه پایش فشار باد تایرها – رینگ آلومینیومی – تریم داخلی چرم مصنوعی – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل – سنسور نور – نمایشگر لمسی – دوربین و سنسور پارک عقب – آینه های تاشو برقی – آینه الکتروکرومیک – تهویه اتوماتیک – دریچه تهویه عقب – کامپیوتر سفری – فناوری LED چراغ ها

مزایا و معایب

مزایا کیفیت مونتاژ قابل قبول – قوای محرکه کم استهلاک
معایب کمبود برخی امکانات ایمنی و رفاهی – خدمات پس از فروش نه چندان گسترده

رقبای سوزوکی سیاز

سوزوکی سیاز در بازار های جهانی در دسته خودروهای اقتصادی است اما متاسفانه سیاز در بازار ایران به بلای سایر وارداتی ها دچار شده و با قیمت نسبتا زیادی به دست متقاضیان می رسد، اما باید با رقبایی همچون نیسان سانی، و هیوندای اکسنت رقابت کند که البته رقابت بسیار سختی برای این خودرو در پیش داریم. البته باید دید در آینده چه خودروهای وارداتی دیگری به این رده اضافه می شوند.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

سوزوکی سیاز چه مشخصاتی دارد؟

سوزوکی سیاز سفارش گذاری شده راست موتور مجهز به یک موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد گیربکس خودرو نیز از نوع ۴ سرعته اتوماتیک است.

سوزوکی سیاز چه امکاناتی دارد؟

در این سدان امکاناتی نظیر ۲کیسه هوا، سیستم های ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری، ترمز های جلو دیسکی خنک شونده و ترمز های عقب کاسه ای، کروز کنترل، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، ایموبلایزر، سیستم ورود خروج بدون کلید، سنسور نور، چراغ های LED جلو، درگاه USB، تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سنسور های پارک عقب، سیستم مالتی مدیا ۷ اینچی، مه شکن های جلو و عقب، سیستم کنترل فشار باد تایر ها، آینه های جانبی تاشونده با گرمکن، بلوتوث، کامپیوتر سفری ۴/۲ اینچی، آینه وسط فتوکرومیک، رهیاب و … مجهز است.

source

توسط