فیلم‌های تینیجری بسیار جذاب و خوبی تاکنون ساخته شدند و حالا بر اساس امتیاز آن‌ها در Letterboxd رتبه‌بندی شده‌اند.

محیط و کاراکترهای تینیجری این امکان را در اختیار سازندگان قرار می‌دهند تا طیف گسترده‌ای از موضوعات بالغانه و صمیمی را مورد کاوش قرار بدهند و در عین حال نیز داستان را به نحوی به نمایش در بیاورند که باب میل مخاطبان جوان باشد. فیلم‌های تینیجری فراتر از یک داستان استاندارد از به بلوغ رسیدن هستند و این توانایی را دارند تا به آثاری نمادین و برجسته برای نسل خود تبدیل شوند و هر کس نیز فیلم‌های موردعلاقه خاص خودش را دارد.

فیلم‌های تینیجری همچنان برخی از همه‌جانبه‌ترین و مؤثرترین فیلم‌ها هستند، نه فقط برای نوجوانان بلکه برای مخاطبانی که در هر سنی قرار دارند. فیلم‌های تینیجری مدرن مانند فیلم Red White & Royal Blue، فیلم Bottoms و فیلم You Are So Not Invited to My Bat Mitzvah همچنان ثابت می‌کنند که این ژانر در بین همه نسل‌ها محبوبیت دارد.

با این حال باید گفت که مهم نیست فیلم‌های تینیجری در چه دوره زمانی عرضه شدند، بهترین و جذاب‌ترین آن‌ها نیز همیشه مخاطبان خودشان را پیدا می‌کنند. وب‌سایت Letterboxd از جمله بهترین مکان‌های برای گفتگو درباره فیلم به شمار می‌رود و در عصر رسانه‌های اجتماعی دیجیتال از شهرت و محبوبیت بسیار خوبی در بین مخاطبان جوان برخوردار است. با اینکه رتبه‌بندی و نظرات این وب‌سایت معیاری عالی نیستند اما بینش و درک بهتری از فیلم‌های تینیجری را به مخاطبان ارائه می‌کنند.

۱۲. فیلم Lady Bird – محصول سال ۲۰۱۷

فیلم لیدی برد ساخته گرتا گرویگ
فیلم Lady Bird

امتیاز: ۳.۹ از ۵

فیلم «لیدی برد» داستان کریستین مک‌فرسون ملقب به لیدی برد با بازی سرشه رونان را دنبال می‌کند، یک نوجوان کالیفرنیایی که در آستانه فارغ‌التحصیلی قرار دارد و قصد دارد تا از شهر کوچکش بگریزد. در سال آخر حضورش در دبیرستان کاتولیکش، او با مشکلات و موانع متعددی بر سر راه خودشناسی‌اش مواجه شده است. از غم از دست دادن دوستانش تا جدالش با مادرش، لیدی برد مسائل مختلفی را تجربه می‌کند و جایگاه واقعی‌اش در جهان را پیدا می‌کند و این در حالی است که به‌زودی به کالجی در نیویورک می‌رود.

فیلم «لیدی برد» اثری برجسته درباره به بلوغ رسیدن از کمپانی A24 به شمار می‌رود که توانسته به‌خوبی کشمکش‌ها و مسائل مربوط به نوجوان در دوره بلوغ را به تصویر بکشد، مسئله‌ای که به‌ندرت در سینمای مدرن و دهه ۲۰۰۰ به آن پرداخته شده بود. فیلم «لیدی برد» با الهام از تجربیات شخصی نویسنده و کارگردان آن یعنی گرتا گرویگ ساخته شده و همین نیز سبب شده تا پرتره صمیمی و صادقانه‌ای از زندگی نوجوانان باشد. این اثر با دقت و درک خوبی ساخته شده و در بین بسیاری از مخاطبان چه نوجوان و چه بزرگسال طنین‌انداز می‌شود و در نتیجه این نیز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار بود.

۱۱. فیلم Superbad – محصول سال ۲۰۰۷

فیلم Superbad
فیلم Superbad

امتیاز: ۳.۹ از ۵

فیلم «خیلی بد» داستان دو دوست صمیمی به نام ایوان و سث با بازی مایکل سرا و جونا هیل را دنبال می‌کند که تلاش دارند تا در یک جشن شرکت کنند و دوره بلوغ خود را پشت سر بگذرانند. با این حال، نقشه آن‌ها از هم می‌ریزد اما آن‌ها تلاش می‌کنند تا هر طور که شده خودشان را به این جشن برسانند و نقشه‌شان را عملی کنند.

تأثیری که فیلم «خیلی بد» نه‌تنها روی فیلم‌های تینیجری بلکه روی فیلم‌های کمدی داشت، بسیار زیاد بوده است. این فیلم به سطح بسیار برجسته‌ای از شهرت و جایگاه فرهنگی رسید و برخی از صحنه‌های این اثر سینمایی نیز به‌عنوان نمادین‌ترین سکانس‌های کمدی تاریخ سینمای مدرن شناخته می‌شوند. با اینکه می‌توان گفت تأثیر و میراث این اثر سینمایی بیش از اندازه روی ژانر فیلم‌های تینیجری ماندگار شده اما بسیاری از علاقه‌مندان به سینما همچنان آن را اثری درخشان در این ژانر می‌دانند.

۱۰. فیلم The Perks of Being a Wallflower – محصول سال ۲۰۱۲

فیلم مزایای گوشه‌گیر بودن (The Perks of Being a Wallflower)
فیلم The Perks of Being a Wallflower

امتیاز: ۳.۹ از۵

فیلم «مزایای گوشه گیر بودن» داستان دانش‌آموزی منزوی و خجالتی به نام چارلی با بازی لوگان لرمن را روایت می‌کند که به‌تازگی اولین سال دبیرستانش را شروع کرده و با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کند. با اینکه او همیشه به در حاشیه قرار داشتن عادت داشته است اما به‌زودی با سم و پاتریک با بازی اما واتسون و ازرا میلر دوست می‌شود. آن‌ها به چارلی کمک می‌کنند تا در دبیرستان از پوسته خودش خارج شود و همین نیز باعث می‌شود تا چارلی گام‌های بعدی برای مقابله با افسردگی و آسیب‌های عمیق خودش را بردارد.

فیلم «مزایای گوشه گیر بودن» فراتر از یک فیلم تینیجری مدرن به شمار می‌رود و به درون برخی از موضوعات عمیق‌تر و تاریک‌تر وارد می‌شود که به‌ندرت در این ژانر مورد بررسی قرار می‌گیرند و این در حالی است که پیام‌های مهمی را نیز منتقل می‌کند. این اثر سینمایی سطح بسیار بالایی از بلوغ نسبت به موضوعات و مضامینی برخوردار است که کمتر در فیلم‌های تینیجری این دوران دیده می‌شوند.

۹. فیلم Rushmore – محصول سال ۱۹۹۸

فیلم Rushmore
فیلم Rushmore

امتیاز: ۳.۹ از ۵

فیلم «راشمور» یکی از اولین تجربه‌های کارگردانی فیلمساز برجسته وس اندرسون به شمار می‌رود و داستان نوجوانی جاه‌طلب به نام مکس با بازی جیسون شوارتزمن را دنبال می‌کند که وقتی عاشق معلم کلاس اول جدیدی می‌شود، زندگی‌اش کاملاً تغییر می‌کند. مکس به‌زودی از پدر دو تن از هم کلاسی‌هایش یعنی هرمان بلوم با بازی بیل موری کمک می‌گیرد تا بتواند علاقه کراش تازه خودش را جلب کند. با این حال، برنامه‌های او اشتباه پیش می‌روند و خود هرمان بلوم با این معلم وارد رابطه می‌شود. همین نیز سبب می‌شود تا مکس و هرمان در کشمکشی دائمی برای جلب توجه این معلم قرار داشته باشند.

فیلم «راشمور» تمام ترندهای کلاسیک و الگوهای فیلم‌های تینیجیری و عاشقانه را با یکدیگر ترکیب می‌کند و آن‌ها را با سبک و سیاق آشنای کارگردانی وس اندرسون به نمایش در می‌آورد. نتیجه آن نیز اثری خنده‌دار است که انواع شخصیت‌های عجیب‌وغریب و معیوب را درون خودش دارد. این اثر سینمایی یکی از اولین مواردی بوده که وس اندرسون برخی از بزرگترین نقاط قوت کارگردانی خودش را نشان داده است و توانایی او در کارگردانی بازیگران جوان در این اثر واقعاً برجسته بوده است.

۸. فیلم Ferris Bueller’s Day Off – محصول سال ۱۹۸۶

فیلم Ferris Bueller's Day Off
فیلم Ferris Buellers Day Off

امتیاز: ۳.۹ از ۵

فیلم «مرخصی فریس بولر» داستان شخصیت فریس بولر با بازی متیو برودریک را دنبال می‌کند. او به همراه بهترین دوستش کامرون با بازی آلن راک و دوست وی به نام اسلون با بازی میا سارا تصمیم می‌گیرند تا یک روز به مدرسه نروند و به جای آن، ماجراجویی‌هایی در شیکاگو داشته باشند.

فیلم «مرخصی فریس بولر» پر از جذابیت و شوخ طبعی است که بدون شک هر مخاطبی را درگیر خودش می‌کند. متیو برودریک نقش‌آفرینی فوق‌العاده و درخشانی در نقش فریس بولر داشته و توانسته نقش دانش‌آموز محبوب و بی‌نقصی را بازی کند که همیشه دو قدم از دیگران جلوتر است.

۷. فیلم Real Women Have Curves – محصول سال ۲۰۰۲

فیلم Real Women Have Curves
فیلم Real Women Have Curves

امتیاز: ۳.۹ از ۵

 این اثر سینمایی داستان آنا با بازی آمریکا فررا را دنبال می‌کند، دانش‌آموزی که به‌تازگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده و رؤیای ادامه تحصیل در دانشگاه کلمبیا را دارد. با این حال، پدر و مادر سنتی‌اش برنامه‌های دیگری برای او دارند و از او می‌خواهند تا در تابستان کار کند و به تأمین مخارج خانواده کمک کند نه اینکه آماده رفتن به دانشگاه شود.

با اینکه بسیاری از فیلم‌های تینیجری از کنار بسیاری از مسائل مهم به‌راحتی عبور می‌کنند اما این اثر سینمایی فیلمی نادر است که روی مسائل مهم و جذاب متمرکز شده است. شخصیت آنا در طول فیلم با کشمکش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود، از فقری که خانواده‌اش گریبان‌گیرش هستند تا برداشتی که از خودش دارد؛ همگی این مسائل با پختگی بسیار خوبی در این اثر سینمایی مورد بررسی قرار گرفتند.

۶. فیلم Dazed and Confused – محصول سال ۱۹۹۳

فیلم Dazed and Confused
فیلم Dazed and Confused

امتیاز: ۳.۹ از ۵

فیلم «مات و مبهوت» داستان شخصیت‌های مختلفی را در آخرین روز مدرسه آن‌ها در سال ۱۹۷۶ میلادی دنبال می‌کند. گروه قدیمی‌های مدرسه تشریفات را برای دانش‌آموزان سال اولی آتی آماده کرده‌اند و هر دانش‌آموزی نیز برای یک مهمانی عظیم شبانه آماده می‌شود. همه کاراکترها در این مهمانی در کنار هم قرار می‌گیرند و شبی را خلق می‌کنند که تا سال‌ها در ذهنشان ماندگار خواهد بود.

تمرکز زیاد کارگردان ریچارد لینکلیتر روی دیالوگ‌ها و رفتارهای شخصیتی کمک می‌کند تا فیلم «مات و مبهوت» برداشتی منحصربه‌فرد و متمایز از ژانر تینیجری کلاسیک باشد. این اثری است که مخاطبان خودش را به دهه ۱۹۷۰ می‌برد و خاطراتی از آن دوران را زنده می‌کند. تعداد فیلم‌های اندکی بودند که توانستند جوهره‌ای عجیب و زیبا همانند این فیلم داشته باشند و همین نیز سبب شده تا این اثر سینمایی میراثی ماندگار از خودش به جای بگذارد.

۵. فیلم ۱۰ Things I Hate About You – محصول سال ۱۹۹۹

فیلم 10 Things I Hate About You
فیلم ۱۰ Things I Hate About You

امتیاز: ۳.۹ از ۱۰

فیلم «۱۰ چیز درباره تو که ازشان متنفرم» اقتباسی از نمایشنامه‌ای کلاسیک از شکسپیر است و داستان دانش‌آموز دبیرستانی جدیدی به نام کامرون با بازی جوزف گوردون لویت را دنبال می‌کند که عاشق دختری به نام بیانکا با بازی لاریسا اولینیک می‌شود. با این حال، وقتی او متوجه می‌شود که بیانکا اجازه قرار گذاشتن ندارد، آن هم تا قبل از اینکه خواهر بزرگترش به نام کیت با بازی جولیا استیلس نیز به بیرون برود. به همین خاطر نیز کامرون برنامه‌ای می‌چیند و پسر بدی به نام پاتریک با بازی هیث لجر را به خدمت می‌گیرد تا با کیت قرار بگذارد تا از این طریق او بتواند به بیانکا برسد.

این اثر سینمایی قادر بود تا خط داستانی کلاسیک شکسپیری را بردارد و آن را به محیطی مدرن بیاورد. جذبه و پویایی بسیار جالب کیت و پاتریک از جمله بهترین جذبه‎‌هایی است که فیلم‌های کمدی و عاشقانه می‌توانند ارائه کنند. این موضوع نیز به لطف نقش‌آفرینی‌های درخشان هیث لجر و جولیا استیلس بوده است، دو بازیگری که به‌خوبی توانستند قدرت فوق‌العاده عشق غیرمنتظره در سن جوانی را به تصویر بکشند.

۴. فیلم But I’m a Cheerleader – محصول سال ۱۹۹۹

فیلم But I'm a Cheerleader
فیلم But Im a Cheerleader

امتیاز: ۴ از ۵

فیلم «اما من یک تشویق‌کننده‌ام» داستان یک دختر تشویق‌کننده آمریکایی به نام مگان را روایت می‌کند که همه آن چیزی را دارد که یک ملکه دبیرستان می‌خواهد. با این حال، او از این وضعیت لذت نمی‌برد و با دوستان تشویق‌کننده خودش فعال‌تر است. والدین او بسیار محافظه‌کار هستند و تصمیم می‌گیرند تا او را به مدرسه تغییر مسیر جنسی بفرستند تا یاد بگیرد به جنس مخالف گرایش نداشته باشد.

فیلم «اما من تشویق‌کننده‌ام» یک فیلم کمدی قرن بیستم نادر به شمار می‌رود که با گذر زمان همچنان جالب‌توجه باقی مانده است و در بین کمدی‌های پوچ خودش، درس‌های مهمی از زندگی را بازگو می‌کند. این اثر قادر بوده تا داستان خودش را با درون مایه بسیار بی‌نقصی بازگو کند و در نتیجه آن نیز به اندازه خودش اثری خنده‌دار و دل‌انگیز است.

۳. فیلم Almost Famous – محصول سال ۲۰۰۰

فیلم Almost Famous
فیلم Almost Famous

امتیاز: ۴ از ۵

 فیلم «تقریباً مشهور» در سال ۱۹۷۳ میلادی جریان دارد و داستان عشق بی‌نظیر ویلیام میلر ۱۵ ساله به موسیقی و آرزوی او برای تبدیل شدن به یک روزنامه‌نگار راک را بازگو می‌کند. او برای اینکه خودش را به مجله رولینگ استون ثابت کند، وظیفه مصاحبه با گروه نوجوان Stillwater و همراهی با تور آن‌ها به او واگذار می‌شود. با این حال، زندگی وحشیانه یک گروه راک جوان فراتر از آن چیزی است که ویلیام انتظارش را دارد و در حالی که او بیشتر عاشق موسیقی می‌شود، با انبوهی از بزرگسالی، روابط و همچنین هرج و مرج مواجه می‌شود.

فیلم «تقریباً مشهور» پر از لحظات خنده‌دار و احساسی است که به‌آسانی آن را به یکی از تماشایی‌ترین فیلم‌های تینیجری اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی تبدیل می‌کند. به‌خصوص اینکه پیش فرض منحصربه‌فرد سفر جاده‌ای، تغییرات متعدد در محیط و همچنین نبود یک محیط واقعی مدرسه، باعث شده تا این اثر سینمایی نسبت به دیگر فیلم‌های تینیجری متفاوت باشد. این فیلم همچنین در دهه‌های بعدی به طرز فوق‌العاده‌ای ماندگار بوده و به‌عنوان بهترین فیلم کارگردان کامرون کرو شناخته می‌شود.

۲. فیلم The Graduate – محصول سال ۱۹۶۷

فیلم The Graduate
فیلم The Graduate

امتیاز: ۴.۱ از ۵

فیلم «فارغ‌التحصیل» یکی از اولین و نمادین‌ترین فیلم‌های تینیجری عاشقانه به شمار می‌رود و داستان دانشجویی به نام بن با بازی داستین هافمن را روایت می‌کند که به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و نگرانی‌های بسیار زیادی درباره آینده‌اش دارد. با این حال، وقتی او خودش را درگیر یک مثلث عشقی گیج‌کننده با یک زن مسن با بازی آن بنکرافت و دخترش الین با بازی کاترین راس می‌کند، زندگی‌اش بسیار پیچیده می‌شود.

از زمان اکران فیلم «فارغ‌التحصیل» بیش از پنجاه سال می‌گذرد و همچنان اثری قوی با میراثی ماندگار به شمار می‌رود که بیشتر آن به‌خاطر پیام ماندگارش درباره بزرگ شدن و بی هدف بودن هنگام ورود به زندگی بزرگسالی است. این اثر سینمایی هم فیلمی کمدی و خنده‌دار است و هم درون مایه بسیار افسرده‌کننده‌ای دارد و هر دو جنبه فیلم نیز به شکل دقیق مکمل یکدیگر هستند. این اثر فیلمی است که هنوز تا به امروز تأثیر زیادی روی مخاطبان دارد و تأثیر آن روی فیلم‌های مدرنی همچون فیلم Shiva Baby مشهود است.

۱. فیلم Back to the Future – محصول سال ۱۹۸۵

آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟ از Back to the Future تا The Silent Sea
فیلم Back to the Future

امتیاز: ۴.۲ از ۵

فیلم «بازگشت به آینده» اثری درخشان و برجسته در بین فیلم‌های تینیجری است و این در حالی است که در ژانر علمی تخیلی نیز آوازه بسیار بزرگی دارد و از آن به‌عنوان اثری متحول‌کننده یاد می‌کنند. این فیلم داستان مارتی مک‌فلای جوان را دنبال می‌کند که به طور اتفاقی به سال ۱۹۵۵ میلادی سفر می‎‌کند و ناخواسته اولین ملاقات والدینش را مختل می‌کند. حالا که زندگی خودش در خطر قرار دارد، او باید کاری کند که والدینش به هم برسند و عاشق یکدیگر شوند و در عین حال، به سال ۱۹۸۵ بازگردد.

با اینکه جنبه‌های علمی تخیلی فیلم «بازگشت به آینده» بسیار جالب‌توجه هستند، جنبه برجسته و ماندگار این اثر سینمایی نیز ریشه آن در فیلم‌های تینیجری است. مارتی شخصیتی فوق‌العاده است که می‌توان از تماشای آن لذت برد و با وجود اینکه مدت زمان زیادی از اکران این اثر گذشته اما همچنان نزد مخاطبان از جذابیت انکارناپذیری برخوردار است. فیلم «بازگشت به آینده» همچنان میراث ماندگاری در بین مخاطبان دارد و بدون شک یکی از نمادین‌ترین فیلم‌های تینیجری است.


در این مطلب به معرفی و رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های تینیجری تاریخ سینما بر اساس امتیاز آن‌ها در وب‌سایت Letterboxd پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: collider

source

توسط funkhabari