۳ بازدید

آخرین به‌روزرسانی:
۱۱ آذر ۱۴۰۲

زمان مطالعه:
۱ دقیقه

در این چشم‌انداز ژرف از آسمان شب، هسته راه شیری بر فراز رصدخانه «لاسیلا» (La Silla) درحال طلوع است. مرکز کهکشان راه شیری که در نزدیکی صورت فلکی «کمان» (Sagittarius) دیده می‌شود، در سمت چپ کنار تلسکوپ فناوری جدید رصدخانه جنوبی اروپا که در استفاده از اپتیک فعال برای کنترل دقیق شکل آینه‌های تلسکوپ بزرگ پیشگام است، قرار دارد. در سمت راست، تلسکوپ ۳/۶متری ESO دیده می‌شود. این تلسکوپ با استفاده از طیف‌نگارهای HARPS و NIRPS سیاره‌های فراخورشیدی را کشف می‌کند.

طلوع راه شیری بر فراز رصدخانه لاسیلا

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید«+».

برآمدگی مرکزی کهکشان که مملو از ابرهای مبهم گردوغبار میان‌ستاره‌ای، ستاره‌های درخشان، خوشه‌ها و سحابی‌ها است، بین این دو تلسکوپ به‌چشم می‌خورد. گسیلش مایل به قرمز هیدروژن در سحابی ستاره‌زای مرداب تقریباً وسط دو تلسکوپ قابل مشاهده است. در سمت چپ سحابی مرداب، «سحابی سه‌تکه» (Trifid Nebula)، نور آبی یک سحابی بازتابی غبارآلود را با گسیلش مایل به قرمز ترکیب کرده است. این تصویر ترکیبی، مجموعه‌ای از نوردهی‌های جداگانه برای زمین و آسمان است که در آوریل ۲۰۲۳ ساخته شده و همگی با کادربندی و تجهیزات دوربین یکسان به‌طور متوالی گرفته شده‌اند.

«سیده فضیله حمیدی» فارغ‌‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک است. از جمله مباحث مورد علاقه او نجوم و کیهان‌‌شناسی است و در این زمینه به تولید محتوا می‌‌پردازد.

source

توسط