ندا حبیبی- کارگاه تخصصی‌ سه تار با عنوان «تکنیک‌های پایه‌ای سه تارنوازی و مبانی بداهه نوازی» با هدایت مسعود شعاری دوشنبه ۲۰ آذر در خانه موسیقی برگزار شد. این کارگاه به صورت حضوری و مجازی پذیرای هنرجویان بود.

به گزارش خانه موسیقی ایران، مسعود شعاری کارگاه را با تعریف اولیه تکنیک بداهه و مبانی اصولی آن آغاز کرد و توضیح داد با وجود اینکه بخش عمده‌ای از این مهارت به تجربه و دانش نوازنده و حس درونی او و میزان تسلطش به روش‌های گوناگون نوازندگی بستگی دارد، اما باز هم این تکنیک تا حدی قابل آموزش است.
او در ادامه گفت: یک نوازنده در سالهای فعالیت باید مدام دانش خود را در معرض ارزیابی و چکش‌کاری قرار دهد تا حس بداهه در وی تقویت شود.

شعاری دو اصل شناخت قواعد و زیبایی‌شناسی را برای بداهه‌نوازی برشمرد و سپس به توضیح مختصات این دو اصل پرداخت.
کارگاه تخصصی سه‌تار سپس به صورت کاملا عملی با مشارکت حاضران ادامه پیدا کرد. هر یک از هنرجویان با اجرای یک گوشه با تکنیک های پرورش ملودی آشنا شده و در لحظه به خلق بداهه به صورت ابتدایی پرداختند.
شعاری در ابتدا به اهمیت بالای نت شاهد و کاربرد آن در خلق بداهه اشاره کرد و تاکید داشت هنرجویان موسیقی ایرانی باید علم تئوری موسیقی را به بهترین شکل فرا بگیرند تا از طریق آن مهارت بداهه نوازی را گسترده کنند.
شعاری سپس با توضیح خاصیت گوشه‌ها و برخی مثال ها در مورد خلق و پرورش ملودی بر بستر درجه‌های مختلف هر دستگاه توضیحاتی ارائه داد.
بخش مفصلی از کارگاه نیز به مبحث تفاوت های اشاره و تکیه و کاربردهای آن گذشت.
هنرآموزان در طول کلاس پاسخ پرسش‌هایی از قبیل آنالیز دستگاه‌ها، بداهه نوازی در گوشه ‌های اصلی، انواع کنده‌کاری، چگونگی پیاده‌سازی تحریر های آوازی با سه‌تار و دیگر مباحث تکنیکی را دریافت کردند.

source

توسط