اسناد فاش شده نشان می‌دهند که سونی (Sony) نگران «ارزش استراتژیک باورنکردنی‌ای» است که خرید اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) برای مایکروسافت (Microsoft) ایجاد می‌کند.

خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت باید قبل از نهایی شدن رسمی در ماه اکتبر (مهر ماه)، یک دوره تایید طولانی مدت (تقریباً دو ساله) را طی می‌کرد و در طول این فرآیند، سونی کاملاً روشن ساخت که نمی‌خواهد این معامله انجام شود. بنابراین جای تعجب ندارد وقتی می‌فهمیم اسناد داخلی سونی که به تازگی لو رفته‌اند (از طریق Reddit) میزان نگرانی این شرکت در مورد خرید مذکور را فاش می‌کنند.

این اسناد از هک باج‌افزاری اخیر در مقیاسی بزرگ به دست آمده‌اند که استودیوی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) را مورد حمله قرار داده و شامل اسلایدهایی از یک ارائه داخلی می‌شوند. در اسناد مورد بحث سونی ابراز نگرانی می‌کند که با خرید اکتیویژن بلیزارد، مایکروسافت می‌تواند پلی استیشن را پشت سر بگذارد، به لطف ارزش استراتژیک و باورنکردنیِ شرکت خریداری شده در حوزه‌ «بازی‌های سرویس محور، عناوین تلفن همراه و ویترین محصولات رایانه شخصی».

در اسلایدهای مذکور، سونی به طرز عجیبی به Game Pass و Call of Duty توجه ویژه‌ای دارد و به تهدید انحصاری شدن این فرنچایز برای ایکس باکس در سال ۲۰۲۷ اشاره می‌کند. این احتمال وجود دارد که اسلایدها قدیمی باشند و به قراردادی اشاره کنند که مایکروسافت در ابتدا برای ادامه انتشار بازی‌های Call of Duty در پلی استیشن تا سال ۲۰۲۷ پیشنهاد داده بود، گرچه این قرارداد توسط سونی رد شد و سونی و مایکروسافت در نهایت قراردادی ۱۰ ساله امضا کردند.

با این وجود، در اسلایدهای فاش شده، سونی نسبت به کوچ طرفداران Call of Duty از پلی استیشن به ایکس باکس و همچنین ایجاد ویژگی‌های انحصاری مانند «زمان‌بندی نابرابر و تفاوت‌های درون بازی که می‌توانند به عنوان یک سلاح توسط مایکروسافت مورد استفاده قرار بگیرند» ابراز نگرانی می‌کند. در جایی از اسناد نیز به سرویس استریم بازی گیم پس (Game Pass) اشاره می‌شود و سونی می‌گوید که این سرویس در ترکیب با محتوای انحصاری، می‌تواند «تهدیدی بزرگ» برای پلی استیشن پلاس (PlayStation Plus) باشد.

مایکروسافت مطمئناً شروع به انتشار بازی‌های اکتیویژن بلیزارد از روز اول در گیم پس خواهد کرد، همچنین تلاش مداوم این شرکت برای ایجاد یک فروشگاه ایکس باکس در پلتفرم دستگاه‌های تلفن همراه – که ظاهراً رقیب فروشگاه‌های موبایل اپل (Apple) و گوگل (Google) خواهد بود – نیز مطرح است. سونی در رابطه با این موضوعات بیان می‌کند که ستون‌های شرکت در این زمینه‌ها «قدیمی و عقب از رقابت هستند» و این شرکت در عوض قصد دارد به تمرکز بر روی مدل نرم‌افزار برتر خود به عنوان «رویکرد مرکزی» ادامه دهد.

نشت اخیر اطلاعات اینسامنیاک گیمز چندین جزئیات محرمانه دیگر را فاش نموده، از جمله عناوین معرفی نشده‌ای که برای چندین سال آینده برنامه‌ریزی شده‌اند. این عناوین شامل چندین بازی X-Men (از جمله Marvel’s Wolverine)، بازی‌های جدید Spider-Man (از جمله اسپین‌-آف Venom)، یک بازی Ratchet and Clank و یک IP جدید است.


نظر شما در این باره چیست؟

source

توسط funkhabari