موتورسیکلت­‌های امروزی با وجود تفاوت‌هایی که در طراحی و مشخصات فنی دارند، در یک مورد مشترک هستند و آن چیزی نیست جز اصل و ریشه آنها یعنی همان موتورسیکلت چوبی به نام Reitwagen که در سال 1885 توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ طراحی و ساخته شد.

اما در عصر فعلی، انواع گوناگونی از پیشرانه‌­های دو سیلندر موازی، V-شکل توئین، چهار سیلندر، باکسر و به تازگی برقی، در موتورسیکلت‌ها نصب می­‌شود. در این مطلب قصد داریم بزرگترین پیشرانه­‌های موجود در موتورسیکلت‌های جدید را معرفی کنیم.

همین ابتدا باید یادآوری کنیم که ابعاد پیشرانه موتورسیکلت‌ها، به صورت مستقیم با نوع کاربری آن‌ها ارتباط دارد. مثلا در مدل‌های شهری، به ندرت با حجم موتور 600  سی سی مواجه هستیم در حالی که در بین مدل‌های مسابقه‌­ای، نمی­‌توان پیشرانه با حجم کمتر از 1000 سی‌سی را مشاهده کرد.

ابعاد بزرگتر پیشرانه، با قدرت و وزن بیشتر همراه شده که مهار آن، به تجربه و مهارت بیشتری نیاز دارد.

source

توسط