Tekken 8 قرار است تفاوتهای زیادی با Tekken 7 داشته باشد. در ادامه به بررسی بزرگترین تغییرات میان نسخه جدید و قدیمیتر میپردازیم.
به انتشار بازی Tekken 8 بسیار نزدیک شدهایم. این بازی در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (۳ بهمن ۱۴۰۲) برای ایکس باکس سری ایکس/اس، پلی استیشن ۵ و پلتفرم PC عرضه خواهد شد. Tekken 8 که تقریبا ۷ سال پس از Tekken 7 به دست گیمرها میرسد، شامل طیف وسیعی از ویژگیها، مبارزها و حالتهای جدید میشود. ۱۵ عدد از بزرگترین تغییرات Tekken 8 نسبت به Tekken 7 را در ادامه با هم بررسی میکنیم.
مدت زمان بخش داستانی
سری Tekken به خاطر داستانهای طولانی خود شناخته میشود، تا حدی که این سری به همین خاطر نام خود را در کتاب جهانی رکوردهای گینس ثبت کرده است. Tekken 7 هم از نظر داستانی عملکرد بدی نداشت. وبسایت HowLongToBeat مدت زمان بخش داستانی این بازی را بین ۳.۵ تا ۱۰ ساعت در نظر گرفته است. Tekken 8 قصد دارد تا محتوای بیشتری را با بخش داستانی خود ارائه دهد. Kohei Ikeda، کارگردان بازی، در مصاحبهای با Famitsu گفته بود که از مقدار محتوای بخش داستانی بازی شوکه شده است.
در حالی که داستان اصلی روی جنگ بین Jin Kazama و Kazuya Mishima تمرکز دارد، Bandai Namco از فصلهای داستانی مجزا برای شخصیتهای دیگر نیز خبر داده است. آنهایی که برای اولین بار فرنچایز Tekken را تجربه میکنند هم نباید نگران باشند، چرا که Tekken 8 شامل خلاصه داستانی برای بازیهای قبلی نیز خواهد شد.
موتورگرافیکی Tekken 8 و Tekken 7
Tekken 7 با موتور Unreal Engine 4 توسعه یافته و برای زمان خود خوب به نظر میرسد؛ اما Tekken 8 با Unreal Engine 5 چند لول از آن بازی بالاتر است. این بازی از هیچکدام از مواد اولیه Tekken 7 استفاده نمیکند. مسئله دیوانهوارتر این است که حالا افکتهایی مثل باران، عرق و خاک هم به صورت متغیر نمایش داده میشوند که به هیچ عنوان پارامترهای سادهای نیستند. افکتهایی مثل باران و عرق در واقع روی بدن شخصیتها حرکت میکنند و حتی زمین میریزند. وقتی این شخصیتها زمین میخورند هم لباسهای آنها کثیف میشود.
تخریب صحنه
تخریب صحنه مبارزه، بخشی از Tekken 7 بود و شما میتوانستید در آن بازی زمین را خرد کرده یا با شکستن موانع به بخش جدیدی از صحنه بروید. Tekken 8 هم قرار است شامل این المان باشد، اما همه چیز در این بازی اغراقشدهتر است. علاوه بر این، شاهد رنگ و لعاب سینماییتری هستیم و شخصیتها نسبت به محیط در حال تخریب واکنش نشان میدهند.
تیم مبارزان
بازی Tekken 7 با ۳۶ مبارز از جمله Akuma از Street Fighter عرضه شد. در مقایسه با آن بازی، Tekken 8 شامل ۳۲ مبارز در زمان عرضه میشود. در این میان نام شخصیتهای جدیدی مثل Azucena، Victor Chevalier و Reina به چشم میخورد. شخصیتهای کلاسیک این سری مثل Jin Kazuma ،Bryan Fury ،Nina Williams ،Steve Fox و Paul Phoenix نیز باز خواهند گشت.
Arcade Quest
در Tekken 7 بخشی به نام Treasure Battle وجود داشت که در آن برای دریافت آیتمهای ظاهری، با حریفهای هوش مصنوعی مبارزه میکردید. اما Arcade Quest در Tekken 8 بیشتر از یک حالت اضافه است. این یک بخش داستانی کامل است که در آن شما باید یک آواتار را شخصیسازی کرده و وارد ماجرایی برای تبدیل شدن به برترین مبارز شوید. شما در کنار خود یک تیم خواهید داشت که راهنماییهایی را برای بهتر شدن به شما میدهند. البته، با پیشروی در این بخش، رقبا هم سرسختتر میشوند.
با تکمیل چالشها، شما به آیتمهای شخصیسازی دست خواهید یافت. علاوه بر شبیهسازی روزهای خوش بازیهای آرکید، این بخش برای آموزش بازیکنان تازهوارد هم عالی است. هنوز معلوم نیست که آیا Tekken 8 شامل یک Arcade Mode سنتی برای قرار گرفتن در مقابل دستهای از حریفان CPU میشود یا خیر. باید منتظر بمانید.
Heat System
سیستم مبارزات Tekken 8 روی بازی تهاجمی تمرکز کرده و Heat System بهترین مدرک برای این ادعا است. پس از استفاده از یک حمله Heat Burst یا Heat Engager، شخصیت شما وارد Heat State میشود. این وضعیت ۱۰ ثانیه طول میکشد و شخصیت شما در این مدت به Heat Burst و Heat Dash دسترسی دارد. میزان نوار Heat هم متفاوت خواهد بود. Heat Burst تنها ۷۰ درصد نوار Heat را به شما میدهد، در حالی که Heat Engager یک Heat Gauge کامل را در اختیار شما قرار خواهد داد.
Heat Smash به جای Rage Drive
در حالی که Rage Arts هنوز حاضر و در مواقعی که نوار سلامت شما زیر ۲۵ درصد باشد قابل استفاده است، دیگر خبری از Rage Drive نیست. جای Rage Drive را مکانیکی به نام Heat Smash گرفته است. Heat Smash از تمام انرژی Heat شما در Heat State برای یک حمله قدرتمند استفاده میکند. این حمله میتواند پتانسیل عوض کردن جریان مبارزه را داشته باشد، اما در عین حال میتواند کل Heat Gauge شما را هم هدر دهد؛ یک موقعیت ریسکی!
بازیابی نوار سلامت در Tekken 8
برای کمک به مبارزات تهاجمیتر، نوار سلامت قابل بازیابی از Tekken Tag Tournament به Tekken 8 آمده است. اما نوار سلامت شما در این بازی تنها با حملات موفق بازیابی میشود، حتی اگر حریف شما حمله را بلاک کند.
Special Style
در حالی که Tekken 7 چینش دکمههای سنتیای داشت، Tekken 8 گزینهای را برای بازیکنان تازهوارد را اضافه میکند. همانند Modern Controls، با Special Style میتوانید کمبوها و فرمانها را به کلیدهای خاصی اختصاص دهید تا اجرای آنها سادهتر شود. برای مثال، به جای اجرای فرمانهای مختلف حول کمبوهای هوایی، تنها کافی است تا مثلث روی پلی استیشن یا Y روی ایکس باکس را فشار دهید.
شما همچنین میتوانید با فشردن دکمه L1 یا LB در طول مبارزه بین Special Style و Traditional Style سوئیچ کنید. در Tekken 7 شاهد سیستم مشابهای در قالب Easy Combos و Assists بودیم. اما تیم توسعه Tekken 8 به Special Style به عنوان روشی برای یادگیری مکانیکهای بازی و حرکات اصلی یک مبارز نگاه میکند.
تغییرات My Replay و Tips در Tekken 8
یک ویژگی دیگر که میتواند به بازیکنان جدید و قدیمی کمک کند، My Replay و Tips است. این دو بخش در فصل دوم بازی Tekken 7 معرفی شدند. با این حال، Tekken 8 به شما اجازه میدهد در طول Replay، حرکات جدید را در یک پنجره ده ثانیهای اجرا کنید. شما صرفا به بازپخش یک صحنه نگاه میکنید و سیستم به شما میگوید که چه حرکاتی را اشتباه انجام میدهید. سپس فرصت دارید تا حرکات درست در آن سکانس را اجرا کنید. کارگردان بازی هم گفته که My Replay یک چرخه کمفشارتر برای کسانی است که به دنبال بهبود مهارتهای خود هستند.
Fight Lounge
یکی دیگر از ویژگیهای جدید در این سری، Fight Lounge است. در این بخش آواتار شما وارد یک محیط آرکید سهبعدی میشود تا با بازیکنان دیگر در Quick Matches و Ranked Play بازی کند. شما میتوانید با بازیکنان دیگر تعامل کرده، پروفایل آنها را ببینید، به فروشگاه شخصیسازی بروید یا صرفا در ساحل آفتاب بگیرید. Match Anywhere هم به شما اجازه میدهد تا کیفیت، طیف مهارت، کراس-پلی و سایر تنظیمات ارتباط خود را تغییر دهید. این بخش طوری طراحی شده تا حس و حال یک آرکید واقعی را منتقل کند.
نتکد و کراسپلی
نتکد Tekken 7 یکی از جنجالیترین جوانب آن در طول سالها بوده است. بازیکنان خواستار نتکد Rollback بودند و Harada بالاخره اعلام کرد که Tekken 7 از همان ابتدا دارای نتکد Rollback بوده است و سپس این ادعا رد شد. نتکد Rollback قرار است در Tekken 8 حضور داشته باشد. اگرچه باید تا انتشار بازی برای آزمایش این نتکد صبر کنیم، اما خبر خوب قطعی این است که کراسپلی هم در Tekken 8 خواهد بود. به این ترتیب بازیکنان PC و کنسولها میتوانند با یکدیگر به رقابت بپردازند.
Super Ghost Battle
به چالش کشیدن هوش مصنوعی معمولی میتواند در ابتدا سرگرمکننده باشد، اما بالاخره خستهکننده میشود. پس چرا به جنگ با هوش مصنوعی شبح بازیکنان حرفهای، رقبای آنلاین یا حتی خودتان نروید؟ Super Ghost Battle در Tekken 8 برای همین کار است. با شرکت بازیکنان در مبارزات، شبح آنها حرکاتشان را کپیبرداری میکند. علاوه بر توانایی مبارزه و محک زدن خود علیه بهترین بازیکنان جهان، این ویژگی برای آشنا شدن با سبک مبارزهتان عالی است. همچنین با توجه به اینکه شبحها دائما در حال یادگیری هستند، هر مبارزه حتی با حریف یکسان متفاوت خواهد بود.
بازگشت Tekken Ball
پس از غیاب طولانیمدت، Tekken Ball بالاخره در Tekken 8 بازمیگردد. این حالت در Fight Lounge در دسترس خواهد بود. در Tekken Ball دو بازیکن با شوت کردن یک توپ ساحلی به سمت یکدیگر باید از جان هم بکاهند. توپهایی با طراحی جدید هم موجود هستند. از یک توپ خاکستری درخشان گرفته تا توپی که شبیه به کره زمین است.
سیستم مورد نیاز PC
افزایش چشمگیر کیفیت بصری Tekken 8 نسبت به Tekken 7، به این معنا است که به سیستم قدرتمندتری هم برای اجرای بازی نیاز خواهید داشت. اما تا چه حد قویتر؟ برای شروع باید گفت که در مقایسه با ۶۰ گیگابایت حجم Tekken 7، به ۱۰۰ گیگابایت فضای خالی برای نصب بازی Tekken 8 نیاز خواهید داشت. حداقل سیستم مورد نیاز Tekken 7 متشکل از یک ntel Core i3-4160، شش گیگابایت رم و یک Nvidia GeForce GTX 660 یا GTX 750 Ti است. برای سیستم پیشنهادی هم یک Core i5-4690، هشت گیگابایت رم و یک GeForce GTX 1060 توصیه شده است.
برای مقایسه باید گفت که حداقل سیستم مورد نیاز Tekken 8 از یک Core i5-6600K یا AMD Ryzen 5 1600، هشت گیگابایت رم و یک GTX 1050 Ti یا Radeon R9 380X تشکیل شده است. در حالی که برای سیستم پیشنهادی به یک Core i7-7700K یا Ryzen 5 2600، شانزده گیگابایت رم و یک RTX 2070 یا Radeon RX 5700 XT نیاز خواهید داشت. آنهایی که هنوز به GTX 1060 خود چسبیدهاند میتوانند با خیال راحت Tekken 8 را نصب کنند.
source