در حالی که اغلب آنتاگونیستها شکست دادن پروتاگونیست بازی را به اندازه کافی راضیکننده میبینند، برخی دیگر راهاندازی یک جنگ روانی برای در هم شکستن آنها را ترجیح میدهند.
اغلب شخصیتهای منفی، به دست آوردن قدرت را هدف نهایی خود میدانند. این قدرت همواره درباره نیرویی وحشیانه برای از بین بردن و شکست دادن دشمنان نیست؛ بلکه میتواند به معنی ذکاوت شخصیت شرور برای فریب قهرمان داستان باشد؛ تا حدی که صرفاً از به هم زدن ذهن و روان او لذت ببرد. اگرچه بازیهای ذهنی اینچنینی همیشه با موفقیت همراه نیستند، اما در مواردی میتوانند برای به زانو درآوردن شجاعترین قهرمانها هم کافی باشند. در ادامه به معرفی ۱۱ آنتاگونیست خواهیم پرداخت که به زیرکانهترین شکل ممکن، بازیکنان را محو حیلههای هوشمندانه خود میکنند.
هشدار: ادامه این مقاله شامل اسپویل شدید داستان برخی از بازیها خواهد بود!
۱۱. Ocelot – Metal Gear Solid Series
پشت سر گذاشتن تمام کارهایی که Ocelot در طول سری Metal Gear Solid انجام میدهد، ممکن است کمی طول بکشد. با این حال، از اولین نسخه فرنچایز بدیهی است که هفتتیرکش معروف داستان، با کار کردن برای Solidus در فکر به سرانجام رساندن یک دسیسه طولانیتر است تا مشخصات متال گیر را بدزدد. در Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty به نظر میرسید او توسط بازوی Liquid Snake تسخیر گشته که البته بعداً مشخص شد این اتفاق با هدف فریب پاتریوتها (که ظاهراً جهان را اداره میکردند) انجام شده است. در نسخه چهارم سری، Ocelot کنترل پنج PMC بزرگ جهان را به دست آورد، سیستم SOP پاتریوتها را در اختیار گرفت و در نهایت به چند قدمی نابودی هوش مصنوعی آنها نزدیک شد؛ همینجا بود که اقدامات Solid Snake و Otacon مانع از انجام این عمل شدند.
۱۰. Scarecrow – Batman: Arkham Asylum
به عنوان تعریف دقیقی از بازیهای ذهنی، جاناتان کرین (Jonathan Crane) با نام مستعار Scarecrow، از «سموم دلهرهآور» برای ایجاد توهمات پیچیده در مبارزه با شوالیه تاریکی در بازی Arkham Asylum بهره برد. او حتی از یک مترسک غولپیکر استفاده میکند تا مانع از غلبه بتمن به توهماتش گردد. شرایط زمانی دیوانهکنندهتر میشود که اتفاقات اولیه بازی، با جایگزینی بتمن در نقش جوکر تکرار میگردد (که البته توهمی دیگر است). در نهایت، بتمن از شر این توهم آزاد شد؛ اما کرین دوباره و در نسخه Arkham Knight حضور پیدا کرد تا نقشه جدیدی را برای شکست بتمن به اجرا درآورد.
۹. Albert Wesker – Resident Evil HD Remaster
همانند Ocelot، حرفه وسکر در فریبکاری و سوءاستفاده طولانی است و خلاصه کردن آن در چند جمله، نمیتواند حق مطلب را ادا کند. در حالی که او به عنوان یک شخصیت شرور اصلی در عناوین بعدی سری حاضر شد، دستکاریهای روانشناختی او در اولین نسخه Resident Evil به طور واضح قابل مشاهده هستند. او ظاهراً S.T.A.R.S را راهنمایی کرده و به آنها کمک میکند، اما بعداً مشخص میشود که با شرکت آمبرلا (Umbrella Corporation) همکار است و با جلوگیری از فرار تیم Bravo، باعث میشود تیم آلفا شامل کریس، جیل و بری، درگیر قضیه شوند. وسکر همچنین با تهدید خانواده بری، او را برای کمک در از بین بردن شواهد متعاقد کرده و همچنین Tyrant را برای شکار تیم آلفا آزاد میکند. به طرز مضحکی، علیرغم تلاشهای بسیار برای آمبرلا، در انتها مشخص میشود که وسکر به این سازمان خیانت کرده تا برای شرکت رقیب آنها کار کند.
۸. Vaas – Far Cry 3
احتمالاً باید نسبت به آنچه در Far Cry 3 بر سر جیسون برودی (Jason Brody) آمد، احساس بدی داشته باشید. حتی پس از زنده ماندن از رویارویی با واس (Vaas)، او از لحاظ عاطفی از مرگ برادرش Grant، آسیب دیده بود. در حالی که جیسون در هر مرحله از بازی واس را تعقیب کرده و همچنین سعی دارد دوستانش را نجات دهد، ظاهراً آنتاگونیست داستان هر بار یک قدم جلوتر است؛ به گونهای که جیسون را رها میکند تا در ساختمانی در حال سوختن بمیرد؛ او را غرق کرده و حتی مستقیماً به او شلیک میکند. وقتی به نظر میرسد که جیسون بالاخره دست بالا را دارد و برای کشتن واس به مخفیگاه او نفوذ میکند، واس نقشههای خود را برای همه برملا میسازد. این دو با هم به مبارزه میپردازند و در حالی که به نظر میرسد واس شکست خورده و در شرف مرگ است، در نهایت زنده میماند و در بستۀالحاقی Far Cry 6 با نام “Insanity” به داستان بازمیگردد.
۷. The Illusive Man – Mass Effect 2 and 3
گرچه Illusive Man تا قبل از نسخه دوم Mass Effect به طور کامل معرفی نشده بود، اما در طول سری و در پشت صحنه همواره در تلاش بود تا به آنچه میخواهد برسد. او سربروس (Cerberus) را تأسیس کرد تا بشریت را بر نژادهای بیگانه در اولویت قرار دهد. از شستوشوی مغزی گرفته تا آزمایشهای انسانی، باجگیری، فساد، نسلکشی و …؛ Illusive Man در همه این موارد و حتی بیشتر، دست داشته است. حتی نقشه او برای احیای شپرد در Mass Effect 2 و مبارزه با کالکتورها (Collectors) انگیزهای پنهانی دارد که از قرار معلوم، به دست آوردن تکنولوژی آنها است. در سومین نسخه سری هم، Illusive Man نسبت به کنترل ریپرها (Reapers) تمایل عجیبی پیدا میکند و با راهکار متفاوتی وارد میدان میشود. اینکه او میتواند همزمان طرحهای پیچیده زیادی را اجرا کرده و با شپرد در جبهههای متعدد مبارزه کند، گواهی بر انگیزه و اراده او برای پیروزی در این نبرد تمامعیار است.
۶. SHODAN – System Shock
به عنوان هوش مصنوعی ایستگاه سیتادل، SHODAN پس از آن که هکر (Hacker) برای گرفتن عفو از ادوارد دیگو (Edward Diego)، معاون TriOptimum، اقدام به هک کردن کرد، شروع به سرکشی نمود و از کنترل خارج شد. او نه تنها به طور قابلتوجهای قدرت درک عواطف را به دست آورد، بلکه کنترل ایستگاه را نیز در اختیار گرفت و همه سرنشینان آن را به قتل رساند؛ خب البته تقریباً همه؛ چرا که برخی به سایبورگ تبدیل شده و برخی دیگر دچار جهش شدند تا به هدف او در نبرد با هکر خدمت کنند. در تمام این مدت، او مدام هکر را مسخره و او را به گونه خشونتآمیزی تهدید میکند. او به عنوان بزرگترین تهدید پیش روی زمین قبل از پایان بازی اول در نظر گرفته میشود؛ تا زمانی که در دنباله محصول، با هدف انتقام بازمیگردد.
۵. Third Child – Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
شخصیت Third Child ابتدا در Metal Gear Solid 5 رونمایی پرسروصدایی را از خود به نمایش میگذارد؛ به گونهای که مرد آتشین (Man on Fire) را کنترل کرده و نهنگ آبی غولپیکر شعلهوری را احضار میکند. او در ادامه، کنترل Metal Gear Sahelanthropus را به دست گرفته و پیش از آنکه Venom Snake بتواند با آن مقابله کند، آشوب راه میاندازد. همچنین برای ممانعت از انجام هر کار موذیانهای توسط بازیکن (مانند از بین بردن هلیکوپتری که Skull Face در ماموریت ۳۰ از آن بیرون میآید)، از این شخصیت استفاده میشود. در حالی که به صراحت تایید نشده آیا Third Child یک سایکو مانتیس (Psycho Mantis) است یا خیر، نکات زیادی در طول سری وجود دارد که خلاف چنین ادعایی را ثابت میکنند. حداقل Third Child بیشتر به آتش و دستکاری فکری متکی است؛ به جای آن که مثلاً Meryl را بر علیه شما تحریک کند.
۴. GLaDOS – Portal
شخصیت GLaDOS یکی از فراموشنشدنیترین آنتاگونیستها در بازیهای ویدیویی است و به دلیل در نظر گرفتن انسانها (و همانطور که بعداً متوجه شدیم، رباتها) تنها به عنوان سوژههای آزمایشگاهی، بسیار وحشتناک جلوه میکند. زنده ماندن یا مردن؛ در نظر او اینها اهمیت کمتری نسبت به اهداف آزمایشش دارند. در اولین Portal، او با آزمایشهای نسبتاً ایمنی شروع میکند تا قبل از افزایش خطرات، مکانیکهای مختلف بازی را به شما معرفی نماید. در نهایت متوجه میشوید که او احتمالاً با انتشار گازی سمی، تمام محققان Aperture Labs را از بین برده است.
البته که نظرات او در تمام مدت بازی زننده و توهینآمیز باقی میمانند؛ به طوری که زندگی Chell، قهرمان داستان، والدین و مهارتهای عمومی او را به سخره میگیرد. توهینهایی مانند «آشغال بدبویی که بیفایده ایستاده است» و «یک منزوی دوستنداشتنی که کسی در مرگش سوگواری نمیکند» به خودی خود گزنده به نظر میرسند. همچنین نحوه گفتار GLaDOS (و صدای باورنکردنی Ellen McLain به عنوان صداگذار این شخصیت) تضمین میکند که کلمات فوقالذکر به طرز منحصربهفردی ادا شوند.
۳. Scratch – Alan Wake 2
کاراکتر اسکرچ (Scratch) موجودی پیچیده است که ابتدا به عنوان یک نسخه همسانسازیشده از آلن ویک خلق شد و قرار بود قبل از تسخیر شدن او توسط حضور تاریک (Dark Presence)، در دنیای واقعی جایگزین او گردد. در سرتاسر Alan Wake’s American Nightmare، اسکرچ با آلن به رویارویی میپردازد و ظاهراً شکست میخورد؛ اما بار دیگر در Alan Wake 2 ظاهر میشود و تلاش ویک برای فرار را به داستانی ترسناک تبدیل میکند. از آنجا به بعد، او باعث ایجاد انواع دردسرها میشود و حتی موفق میگردد ساگا اندرسون (Saga Anderson) را به Dark Place بکشاند تا ذهنیت او را هم مورد هدف قرار دهد.
۲. Lisa – P.T
فلسفه وجود لیزا (Lisa) در P.T (که یک دمو برای بازی کنسل شده Silent Hills بود)، رقتانگیز است. او پیش از این انتظارش را میکشید اما یک روز، شوهرش با این ادعا که یک هیولا در درونش وجود دارد، لیزا را با چاقو زد. در نتیجه، روح لیزا راهروهای بازی را تسخیر میکند و گاهی در دید مخاطب ظاهر و سپس ناپدید میشود. اگر بازیکنان توسط او تسخیر شوند، صدای قدمهای او در حین راه رفتن و همچنین نفسهای تند او را خواهند شنید. در این لحظه بهتر است به پشت سرتان نگاه نکنید؛ چرا که انجام این کار مساوی با کشته شدنتان خواهد بود. با صرف نظر از اینکه شما توسط لیزا تسخیر شدهاید یا خیر، او از پنجرههای بیرون، بالکن طبقه بالا و حمام خانه در حال تماشایتان خواهد بود.
۱. Scott Shelby – Heavy Rain
اسکات شلبی (Scott Shelby) شخصی بیادعا به نظر میرسد؛ یک کارآگاه خصوصی که برای یافتن Origami Killer تلاش میکند. با این حال در نهایت مشخص میشود که او خودِ قاتل اصلی بوده و افرادی مانند Lauren (شریک زندگیاش)، ایتن مارس (Ethan Mars) و خانوادههایی که در نتیجه این قتل متضرر گشتهاند، توسط او فریب داده شدهاند. این مسئله تا حدی خارج از عرف است؛ به خصوص که شما در لحظات مختلف به عنوان او بازی میکنید. انگیزه بنیادی شلبی این است که ایتن را مورد آزمایش قرار داده و در نهایت، کسی را بیابد که بتواند پسرشان را نجات دهد؛ کاری که پدرش زمانی که برادرش جان در کودکی غرق شد، در آن ناموفق بود.
از توجه و همراهی شما دوستان همیشگی صمیمانه سپاسگزارم.
source