در یک مطالعه همکارانه، خردهفروشی بریتانیایی GAME با گروه روانشناسی دانشگاه یورک (York) همکاری کرده است تا «بهترین پلیلیستهای برگرفته از بازیهای ویدیویی را برای هر حالت روحی» ایجاد کنند.
با انتخاب بهترین عناوین پرفروش از سال ۲۰۰۸ به بعد (بر اساس دادههای GAME) و انتخاب استراتژیک موسیقیهای آنها، GAME و UOY مجموعهای از پلیلیستها را در Spotify ایجاد کردهاند که برای الهام بخشیدن، تشویق کردن یا آرام کردن شنونده طراحی شدهاند. همانطور که تحقیقات نشان میدهد، هر موسیقی در یک سناریوی خاص، تأثیری حیاتی در افزایش تجربیات دارد و نقشی کلیدی را در بازی ایفا میکند.
نیک آران (Nick Arran)، مدیرعامل GAME، با دکتر میمی اونیل (Mimi O’Neill) در دانشگاه یورک همکاری کرده است تا مجموعهای از پلیلیستها را با برند GAME برای همه شرایط ایجاد کنند. این زوج، موسیقیهای متن را مورد مطالعه قرار دادند، آهنگها و ساختارهای مختلف را بر اساس BPM آنها دستهبندی کردند و آنها را بر اساس نحوه تأثیر بر شنونده، در چهار دسته اصلی قرار دادند. این چهار دسته کلیدی عبارتند از:
- الهامبخش
- افزایشدهنده تمرکز
- انرژیبخش
- ورزش و فعالیت
موسیقیهای برخی از محبوبترین عناوین ۱۵ سال گذشته در این پلیلیستها قرار دارند که به صورت اختصاصی در پلتفرم Spotify قابل دسترسی هستند. فرانچایزهایی مانند Call of Duty ،Battlefield ،Mario Kart ،Halo ،The Witcher ،The Elder Scrolls ،Grand Theft Auto و Far Cry همگی بخشهای مختلفی از موسیقیهای متن خود را به پلیلیستهای منتخب اضافه کردهاند. دکتر اونیل در یک بیانیه نوشت:
تأثیر موسیقی متن بازی بر تجربه نهایی محصول، یک پدیده چندجانبه و گسترده بوده و در زمینه تحقیقات بازیهای ویدئویی مورد استفاده قرار میگیرد. محققان و پژوهشگران به رابطه پیچیده بین موسیقی و گیمپلی پرداختهاند و درک کردهاند که موسیقی متن یک عنصر حائز اهمیت است که میتواند به طور قابل توجهای احساسات بازیکن، فروغ و علاقه کلّ درگیر با محیط بازی را شکل دهد.
اگر مایل به بررسی این پلیلیستها هستید، میتوانید پروفایل GAME را در پلتفرم Spotify بررسی کنید.
source