یک منبع مشهور در زمینۀ افشای اطلاعات پیرامون سختافزار، برخی قابلیتها و مشخصات کنسول میاننسلی بعدی سونی یعنی PS5 Pro را فاش کرده است.
پیش از هر چیز، این پرونده، اطلاعات قبلی مبنی بر نامرمز Trinity را برای پروژۀ PS5 Pro تایید میکند. عملکرد کارت گرافیک ۴۵ درصد سریعتر از عملکرد خامِ PS5 توصیف شده و در بخش دیگری به سرعت ۲ تا ۴ برابری ری تریسینگ، به لطف بهرهگیری از یک معماری کاملاً جدید، اشاره شده است. اگر این بهبود در مبحث رهگیری پرتو حقیقت داشته باشد، با معماریای پیشرفتهتر از RDNA 3 طرف هستیم، چرا که AMD همیشه بهبود سرعت ری تریسینگ از RDNA 2 به RDNA 3 را ۱.۵ تا ۱.۸ برابر توصیف کرده است.
در این پرونده به یک فناوری «یادگیری ماشین» تحت نام PSSR (Playstation Spectral Super Resolution) و بهبود دهندۀ نرخ فریم با بهرهگیری از AI نیز اشاره شده که هدف اصلی آنها پردازش و افزایش رزولوشن به ۴K و نهایتاً ۸K و افزایش نرخ فریم است. منظور از «نهایتاً» در جملۀ قبلی این است که سونی نگاهی بلند مدت به PSSR دارد و اگرچه در ابتدای کار رزولوشن بازیها را به ۴K ارتقاء میدهد، اما در آینده افزایش به ۸K را نیز میتواند انجام دهد. به عبارتی، PSSR احتمالاً به یکی از فناوریهای کلیدی سونی و پلی استیشن تبدیل خواهد شد که در آینده برای PS6 و سایر محصولات سونی، نسخههای بعدی آن را خواهیم دید (مانند DLSS یا FSR).
در بخشی دیگر، قدرت پردازش ۶۷ ترافلاپسی PS5 Pro تایید شده، اما این میزان ترافلاپس از نوع FP16 است. به عبارتی دیگر، Xbox Series X شامل قدرت پردازشی ۱۲ ترافلاپسی از نوع FP32 میشد که هر ترافلاپس دو برابر FF16 محاسبه میشود. اگر تبدیل را انجام دهیم تا قیاس صورت گیرد، PS5 Pro قدرتی پردازشی معادل ۳۳.۵ و Series X قدرت پردازشی ۱۲ ترافلاپسی دارد. به عبارت دیگر، PS5 Pro از این حیث ۲.۸ برابر قدرت بیشتری نسبت به سری ایکس دارد.
نظر شما در این باره چیست؟
source