بازی Final Fantasy 7 Rebirth نیمهی اول اسفند ماه (اواخر فوریه) به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۵ سونی منتشر شد. علیرغم اینکه از دید منتقدان بازی موفقی بود، با این حال، بحثهای زیادی پیرامون میزان فروش آن از زمان عرضه وجود داشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا دیدگاه تحلیلگران را نسبت به این موضوع بررسی کنیم.
شرکت Square Enix در رابطه با آمار فروش این بازی سکوت اختیار کرده است، در حالی که پیرامون دیگر عناوین این سری چنین رویکردی را از خود نشان نداده بود. به عنوان مثال، Square Enix آمار فروش بازی Final Fantasy 16 را بیش از ۳ میلیون نسخه در هفته اول انتشار اعلام کرد. با نگاهی به گذشته، هنگامی که بازی Final Fantasy 7 Ramake روی کنسول پلی استیشن ۴ و به صورت انحصاری، در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد، فروش آن بیش از ۳.۵ میلیون نسخه در سه روز ابتدایی عرضه اعلام شد. بازی Final Fantasy 15 نیز در روز ابتدایی عرضه به فروش ۵ میلیون نسخهای دست پیدا کرد که میتوان دلیل آن را به عرضه این بازی روی دو کنسول پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان، مرتبط دانست. در نهایت، میتوان گفت بازی FInal Fantasy 15 سریعترین فروش کل تاریخ سری را تجربه کرده است.
همچنین، مدتی پیش دنیل احمد (Daniel Ahmad)، تحلیلگر Niko Partners، اعلام کرده بود این بازی در بازهای مشابه، نصف قسمت اول (FF 7 Remake) فروش رفته است. همین موضوع باعث شد تا نگرانیها پیرامون میزان فروش این بازی، جدیتر از قبل شوند. احمد همچنین بیان کرده بود که فروش بازی Final Fantasy 7 Rebirth حتی قبل از اینکه به سرویس اشتراکی سونی اضافه شود، ضعیفتر از چیزی است که انتظار داشته.
کریستوفر درینگ (Christopher Dring) از وبسایت Gamesindustry.biz، اشاره کرد که Rebirth حدود ۳۴ درصد فروش کمتری نسبت به قسمت اول این سهگانه تجربه کرده، ولی در عین حال، ۶ درصد بیشتر از Final Fantasy 16 در روز عرضه فروخته است.
در ژاپن، با اینکه میزان فروش نسخه دیجیتالی در هالهای از ابهام قرار دارد، اما آمار و ارقام فروش نسخه فیزیکی به طور واضح مشخص است. تنها بر اساس آمار فروش نسخه فیزیکی، Rebirth با فروش ۲۶۲,۶۵۶ نسخهای، دومین عرضه بزرگ بازیهای پلی استیشن ۵ در ژاپن را تجربه کرد و Final Fantasy 16 با فروش ۳۳۶,۰۲۷ نسخهای در رتبه اول قرار گرفته بود. نسخه فیزیکی بازیهای Final Fantasy 7 Remake و Final Fantasy 15 در روزه عرضه و در ژاپن به فروش ۷۰۲,۸۵۳ و ۷۱۶,۶۴۹ نسخهای دست پیدا کرده بودند.
کریستوفر درینگ معتقد است که بازی Final Fantasy 7 Remake روی پلتفرم بزرگتری منتشر شده بود و البته شرایط قرنطینه کرونا در آن زمان، به نوعی به فروش کلی این بازی کمک کرد. Rebirth اما در مقابل، روی پلتفرمی عرضه شده که سهم کمتری از بازار را در اختیار دارد و شرایط خاصی پیرامون بازیهای ۷۰ دلاری حاکم است. اینها همگی باعث شدند که فروش بازی در مقایسه با نسخه اول بسیار کمتر باشد. او همچنین معتقد است که بازی اول خیلی واضح نام Ramake را به یدک میکشید و در نهایت تصمیم Square Enix مبنی بر سه گانه کردن ریمیک بازی Final Fantasy 7 ممکن است به فروش و بازاریابی آن، لطمه زده باشد.
لوئیز وولدریج (Louise Wooldridge)، مدیر تحقیقات Ampere Analysis، آمار قابل توجهای از تعداد بازیکنان را بازگو کرده است که البته شامل بازیکنان دموی بازی مذکور هم میشود. بر اساس آمار Ampere Analysis، این عنوان در رتبه هفتم بازیهای فعال پلی استیشن ۵ در ماه مارچ قرار داشته. در حالی که بازی Helldivers 2 و دیگر عناوین به مراتب جایگاه بهتری را کسب کرده بودند.
بر اساس منابع معتبر صنعت بازیهای ویدیویی، اینکه دومین نسخه از یک سه گانه ضعیفترین عملکرد را از خود نشان دهد، امری طبیعی است. معمولا در چنین شرایطی، شرکت سازنده وقت و بودجه بیشتری به نسخه پایانی اختصاص خواهد داد. Suqare Enix نیز اشاره نکرده که ساخت قسمت سوم و پایانی مجموعه تحت تاثیر فروش قسمت دوم آن قرار خواهد گرفت یا خیر ولی شکی نیست که هماکنون در حال تجزیه و تحلیل همین موارد باشد.
شاید عرضه این بازی روی PC (مشابه با اتفاقی که برای نسخه اول این سه گانه افتاد)، به فروش کلی آن کمک کند. همچنین عرضه کنسول پلی استیشن ۵ پرو، میتواند به عاملی برای فروش بهتر این بازی مبدل شود. سوال نهایی این است که میزان فروش مناسب از دیدگاه Square Enix چقدر خواهد بود؟
source