Keren Landman، خبرنگار ارشد MD است که اخبار مربوط به بهداشت عمومی، بیماری‌های عفونی نوظهور، نیروی کار بهداشت و تعادل سلامت در Vox را پوشش می‌دهد. کرن به عنوان یک پزشک، محقق و اپیدمیولوژیست آموزش دیده است و به عنوان کارآگاه بیماری در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده هم خدمت کرده است. آنچه قرار است در این بخش بررسی کنیم، نتیجه تحقیقات او در مورد وضعیت سلامت مردان و پسران در جامعه است. در واقع این تحقیق نشان می‌دهد افرادی مثل اندرو تیت چه تاثیری در زندگی پسران امروزی دارند.

مردان حال خوبی ندارند

تعداد مردهای کمتری نسبت به زنان از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند و به دانشگاه می‌روند، روز به روز حلقه دوستانشان کوچکتر می‌شود و با نرخ ‌های شگفت‌انگیزی از بازار کار خارج می‌شوند. در مقایسه با زنان، دو تا سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر و تقریبا چهار برابر احتمال مرگ ناشی از خودکشی دارند. این مسئله در قشر کارگر و مردان رنگین پوست بیشتر از حالت عادی هم هست.

کریستوفر پپر، مربی بهداشتی که برنده جایزه شده است، نویسنده خبرنامه Teen Health Today و یکی از نویسندگان کتاب Talk To Your Boys، می‌گوید: ” مشکل از دوران کودکی شروع می‌شود و حل مشکل هم باید همینطور باشد. از نظر او، آینده‌ای که در آن مردان سالم‌تر و شادتر باشند، با گفتگو کردن با پسران آغاز می‌شود.

فناوری انجام این مکالمات را سخت‌تر کرده است. زمانی که تلفن‌های خانواده در آشپزخانه‌ یا اتاق نشیمن بودند و ارتباط معمولی آدم‌ها با هم، معمولا شامل صحبت با یکدیگر می‌شد. بیشتر مکالماتی که بچه‌ها با دوستان و همسالان خود داشتند به گوش والدین و معلمان آن‌‌ها می‌رسید. پپر می‌گوید که این بزرگسالان فرصت‌های بیشتری داشتند که به بچه‌های خود در مورد نحوه صحبت کردن با یکدیگر آموزش دهند و در مورد این مسائل با آن‌ها صحبت می‌کردند. بچه‌ها در طول سال‌های کلیدی که در حال ساختن مهارت‌های اجتماعی هستند، یاد می‌گیرند با تلفن همراه و سوشال مدیا تا حد زیادی دور از دید بزرگسالان ارتباط برقرار کنند.

پپر می‌گوید: ” پسرها بیشتر از عواقب اجتماعی آن رنج می‌برند، چون تمرکز بزرگسالان در جامعه روی این است که مهارت‌های اجتماعی را برای آگاه‌‌سازی دختران بیشتر جدی بگیرند. در واقع در این آموزش‌ها در مورد روش‌های تعامل و ارتباطات و همچنین احتیاط در روابط و تعاملات دختران صحبت می‌شود. بسیاری از افراد معتقدند راهنمایی پسران در این مسائل ضروری نیست. همین نکته کافی است تا پی ببریم که چرا محققان می‌گویند به طور متوسط، دختران در اوایل مهد کودک مهارت‌های اجتماعی بهتری نسبت به پسران از خودشان نشان می‌دهند و این مزیت در طول دوران ابتدایی بیشتر و بیشتر می‌شود.

پپر گفته است:” پسرها اغلب اصول اولیه روابط اجتماعی، مسئولیت‌هایشان و ارتباطات را نمی‌آموزند. مهارت‌های اجتماعی که بزرگسالان ممکن است بدیهی تلقی کنند، مثل تمام مراحلی که در برنامه‌ریزی برای ملاقات با یک دوست وجود دارد، مهارت‌هایی هستند که لزوما به پسرها آموزش داده نمی‌شوند. عواقب این مسئله هم برای پسرها خوب نیست: وقتی بزرگ می‌شوند، اغلب رابطه دوستی نزدیکشان با پسران دیگر را از دست می‌دهند. حتی اگر واقعا این دوستی را بخواهند هم آن را از دست خواهند داد.”

طبق گفته‌های پپر، فقدان یک راهنمایی درست و روشن برای بسیاری از پسران در مورد اینکه چطور باشند و چطور رفتار کنند، فرصت‌های گسترده‌ای را برای زن‌ستیزان مجازی مثل اندرو تیت ایجاد می‌کند. پپر می‌گوید:

” تیت متوجه شده است که پسرها واقعا علاقه‌مند به صحبت در مورد جنسیت، مردانگی و فکر کردن در قالب یک مرد موفق هستند. بسیاری از پسران پاسخ‌ها یا اطلاعات زیادی در مورد این مسائل از خانواده یا مدرسه خود دریافت نمی‌کنند و این باعث می‌شود که خلاء ماجرا به راحتی توسط افراد کاریزماتیک پر شود.”

اندرو تیت کیست

رفتارهای بد بیشتر از قبل در بین دانش‌آموزان فراگیر شده است. مخصوصا در بین پسرها، این رفتارها بسیار بیشتر هم هست. اگر چه دلایل آن نامشخص است، ولی بزرگسالان اغلب افزایش انزوای اجتماعی و زمان زیادی که برای تماشای صفحه صرف می‌کنند را دلیل این مشکلات می‌‌دانند. به تمام این دلایل، محبوبیت چهره‌هایی مثل اندرو تیت و گسترش ویروسی ترندهای مختلف گنگ در TikTok را هم اضافه کنید.

با این حال، در مقیاسی وسیع‌تر، محبوبیت تیت نشان می‌دهد که پسرها چه چیزهایی را از دست می‌دهند. پپر در این رابطه می‌گوید: ” یک فرصت واقعی برای بزرگسالان وجود دارد تا به گفتگوهای مثبت‌تر در مورد مردانگی و اینکه مرد بودن به چه معناست و حتی اینکه چطور دوست دارند مردانگی خود را در دنیا به نمایش بگذارند وجود دارد.”

از پپر پرسیده شد این مکالمات چطور می‌تواند پیش برود و باید چگونه باشند؟ در پاسخ به این سوال، موارد زیر را مطرح کرد که جای تامل دارند.

قبل از اینکه نیاز به مکالمات دشوار داشته باشید، ثابت کنید که یک بزرگسال قابل اعتماد هستید.

  • افسردگی، خودکشی، سوء مصرف مواد، این‌ها می‌توانند چیزهای ترسناکی برای یادگیری یا صحبت در موردشان باشند. گاهی اوقات بزرگسالان خیلی سریع یک مکالمه در مورد یکی از این موضوعات دشوار داشته باشند و در این رابطه بسیار تجویزی و مستبد عمل می‌کنند. مثلا می‌گویند: ” این‌ها همه چیزهایی هستند که شما نباید انجامشان دهید.”
  • شرم و قضاوت واقعا گفتگو را متوقف می‌کند. بنابراین در قبل از اینکه به مسائل دشوار برسید، گفتگوها را به سمت کنجکاوسازی متمایل کنید. وقتی پسری شما را به دنیای خود دعوت می‌کند، حتی در حد خیلی محدود و کمی، این دعوت را بپذیرید. مثلا اگر در مورد آهنگی صحبت می‌کند، میم خنده‌داری برای شما می‌فرستد یا یک بازی ویدئویی جدید را بازی می‌کند و دوست دارد، در مورد آن کمی کنجکاو شوید و سوال بپرسید. واقعا به صحبت‌هایش گوش کنید و آنچه را که می‌گوید، بازتاب دهید. سعی کنید راه مکالمه را باز نگه‌دارید تا وقتی موضوعات چالش برانگیزتری مطرح شوند. یعنی خطوط ارتباطی باید باز باشند و یک شنونده‌ی فعال برای حرف‌هایش باشید.
اندرو تیت دوره

الگوسازی، تشویق کردن و تقویت مراقبت از دیگران و تجربه طیف گسترده‌ای از احساسات را باید از پدرشان بیاموزند و در رفتار او ببینند.

  • والدین، به خصوص پدران باید به رفتارهای خود نگاهی مجدد بیاندازند. از خودتان بپرسید: آیا واقعا وقتی را برای دیدن و معاشرت با دوستانتان در نظر می‌گیرید؟ آیا واقعا پشتیبان خوبی هستید؟ با این کار سعی کنید تا نقش پسرها را در زندگی خود پررنگ کنید. بعد هم ببینید پسرتان در مورد دوستان و افراد مهم زندگی خود با شما صحبت می‌کنند یا نه.
  • یکی از چیزهایی که با بزرگ شدن پسرها اتفاق می‌‌افتد، این است که آن‌ها در مورد یک نسخه بسیار محدود کننده از مردانگی یاد می‌گیرند، لیستی از چیزهایی که شما مجاز به انجام یا گفتن آن‌ها نیستید. به خصوص در مورد احساسات این مسئله بزرگتر هم می‌شود. مثلا باید به پسرها گفته شود که اجازه عصبانی شدن را دارند و اگر چیزی واقعا ناراحتشان کرده است، می‌توانند گریه کنند. مثلا یک تیم ورزشی که در آن حضور دارند در یک بازی واقعا مهم شکست خورده باشد یا شخصی فوت کند، می‌تواند دلیلی برای گریه کردن و ابراز احساساتش باشد. اما بخشی از یک انسان کامل بودن، توانای دسترسی و بیان طیف وسیع‌تری از احساسات است. بنابراین بزرگسالان باید مطمئن شوند که انجام این کار برای پسرهایشان بی‌خطر است. نباید آن‌ها را مورد انتقاد قرار دهید یا بخاطر این رفتارها قضاوت کنید. اگر می‌شنوید که بچه‌های دیگر بخاطر احساساتشان آن‌ها را مسخره می‌کنند، حتما از پسر خود حمایت کرده و بگویید: ” خیلی هم خوب است که با احساسات خودت ارتباط برقرار کنید و بتوانید احساساتتان را بروز دهید.”
  • زمانی که پسران شما نسبت به افراد دیگر توجه، نگرانی و حمایت نشان می‌دهند، آن را همانطوری تشویق کنید که ممکن است بخاطر پیروزی در رشته ورزشی یا گرفتن یک ماهی بزرگ تشویق می‌کنید. شما باید زمانی که به دوستان یا خانواده‌تان اهمیت می‌دهند، تشویق شوند. مثلا وقتی نسبت به خواهر یا برادر کوچکترشان مسئولیت‌پذیر بودند، یا وقتی به دیگر اعضای خانواده برای درست کردن شام کمک کردند، او را تشویق کنید. شاید این کارها در ظاهر زنانه تلقی شوند، اما در اصل مهارت‌های زندگی هستند و به پسران کمک می‌کند تا به مردانی تبدیل شوند که یک پدر، شریک زندگی و یا حتی دوست خوب هستند.

وقتی مکالمات پیچیده می‌شود، به علائمی توجه کنید که آن‌ها نمی‌فهمند.

  • وقتی پسرها دختران یا فمینیسم را به خاطر مشکلات در جهان سرزنش می‌کنند، این یک هشدار جدی است. این اتفاق اغلب زمانی رخ می‌دهد که آن‌ها در مورد مسائلی از سوشال مدیا نکاتی را یاد می‌گیرند و دیدگاه اشتباهی بدست می‌آورند.
  • اگر شنیدید که پسری در این راستا صحبت می‌کند، لحظه خوبی است که او را درگیر تفکر نقاد کنید. اما به جای گفتن ” وای، تو کاملا در اشتباه هستی”، چیزی شبیه این را امتحان کنید:” از شنیدن این حرف متعجب شدم. می‌توانی بیشتر در مورد نظراتت به من بگویی؟” و اگر آن‌ها به یادگیری چیزی از یک ویدئو حرف زد، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که ویدئو را با هم ببینید و در مورد آن صحبت کنید.
  • پسرها اغلب اظهارات مشکوک یا توهین‌آمیز را به عنوان شوخی رد می‌کنند. پگی اورنشتاین در کتاب جدید خود، پسران و جنسیت، به این موضوع اشاره کرده است. به عنوان مثال، آن‌ها چیزی در مورد تجاوز جنسی یا هولوکاست می‌گویند و آن را با این جمله توجیه می‌کنند: ” مگر نمی‌توانی شوخی کنی؟” این حرف سیگنالی است که نشان می‌دهد می‌خواهند در مورد چیزی بیشتر یاد بگیرند یا حداقل آن را به خوبی درک نمی‌کنند.
  • وقتی یک بزرگسال این شوخی‌ها را جدی می‌گیرد، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. به ویژه وقتی مردها این کار را می‌کنند، اثرگذاری آن بیشتر هم می‌شود. می‌توانید بگویید:” شوخی در مورد آزار و اذیت جنسی یا تجاوز یک خط قرمز است، برای من اصلا مناسب نیست و می‌خواهم دلیلش را به شما بگویم.” برای برخی از پسرها، شنیدن این موضوع از یک مرد بالغ که موضوع را جدی تلقی می‌کند و می‌خواهد در مورد آن صحبت کند، احساس متفاوتی نسبت به شنیدن آن از یک زن خواهد داشت. گفتن این چیزها مهارتی است که با تمرین آسان‌تر می‌شود و به نظر من، برای بزرگسالان بهتر شدن در این مهارت بسیار مهم خواهد بود.
  • بهتر است زمانی که بزرگسالان این مکالمات را انجام می‌دهند، ارزش‌های خودشان را روشن کنند. در مورد برابری جنسیتی، خودشان و مسائل مربوط به نژادپرستی، جنسیت‌گرایی یا همجنس‌گرایی را به صورت درست و اصولی مطرح کنند و از بحث در مورد این مسائل هراسی نداشته باشید. البته که توجه داشته باشید مسائل و نکات مربوط به آن‌ها را سخت مطرح نکنید تا بتوانید مسیر مکالمه را با پسرتان باز نگهدارید.
  • توانایی صحبت در مورد این مسائل برای پسرها در طول زندگیشان بسیار مفید خواهد بود. وقتی آن‌ها چیزهایی را که در فضای آنلاین می‌شنوند تکرار می‌کنند، بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا واقعا به آن اعتقاد دارند یا نه.

یادتان باشد که به عنوان والدین، شانس‌های زیادی داریدو بنابراین اگر بار اول اشتباه کنید یا فرآیند آگاه‌سازی خیلی هم خوب پیش نرفت، نگران نباشید. اشکالی ندارد. اگر مکالمه‌ی شما به مسیر اشتباهی کشیده می‌شود، تغییر مسیر دهید و بگویید:” دیروز در مورد این موضوع صحبت کردیم و بعدا به آن فکر کردم و متوجه شدم که یک جورهایی اشتباه صحبت کردم. نمی‌دانم آیا می‌توانیم دوباره درباره آن صحبت کنیم یا نه.” شما می‌توانید از پسر جوان خود بخاطر عصبانیتتان عذرخواهی کنید. می‌توانید از مکالمات سخت و تلاش برای درک آن‌ها استفاده کنید.

فضایی را برای پسران خود ایجاد کنید که بتوانند از نظر اجتماعی و عاطفی رشد کنند.

مدارس بیشتری باید تیم‌هایی برای آموزش پسران داشته باشند.

برای یک پسر بسیار آسان است که یک روز کامل را در مدرسه سپری کرده و با هیچ کس صحبت نکند. در واقع فقط در مورد تکالیف و مسائل درسی، یا یک بازی ورزشی و یا حتی ویدئوگیم صحبت می‌کنند. روانشناسان می‌گویند که تنهایی، یک بحران جهانی است، اما ریشه این بحران در این است که مدارس تلاش زیادی برای پرورش زندگی اجتماعی و عاطفی پسران انجام نداده‌اند. اغلب مدارس فضایی ندارند که پسرهای بتوانند به طور انعکاسی با پسران دیگر صحبت کنند و با بزرگسالان مورد اعتماد درباره آنچه در زندگی آن‌ها می‌گذرد صحبت کنند.

زمانی که آن‌ها این فضاها را ایجاد می‌کنند، گروه‌هایی ایجاد می‌شود که پسران می‌توانند در آن با دیگر پسرها در مورد اینکه وضعیتشان در حال حاضر چطور است و در زندگی آن‌ها چه می‌گذرد صحبت کنند و از مبارزات روزمره‌ای که در جامعه و زندگی عاطفی خود دارند برای یکدیگر بگویند. آن‌ها باید جهان پسرانه‌ای برای معاشرت‌های خود داشته باشند.

مدل‌ها و سازمان‌‌های بسیار خوبی در سراسر جهان وجود دارد که همین سیستم را پیاده‌سازی کرده‌اند. مثلا یک سازمان غیرانتفاعی کانادایی به نام Next Gen Men یک پلن درسی رایگان دارد که علاوه‌بر کلاس‌های رایگان خود، کلاس درسی آنلاینی هم در Discord برگزار می‌کنند در اوکلند هم یک گروه به نام Ever Forward Club و در نیویورک، مرکز A Call to Men وجود دارد که یک برنامه آموزشی رایگان دارد. در کلاس‌های دیگری هم این مهارت‌ها آموزش داده می‌شود. مثلا مربی‌های تیم‌های ورزشی پسران سعی می‌کنند آموزش مردانگی سالم را به بازیکنان خود منتقل کنند.

نقش اندروتیت در زندگی پسران و مردان جوان

اندروتیت یک بیزنس من و البته یک ورزشکار موفق است. او باهوش است و به خاطر همین هوش بالا، به یک اسطوره در دنیای امروز تبدیل شده است. اما مثل دیگر افراد روی زمین، او هم عقاید اشتباه زیادی می‌تواند داشته باشد. مثلا برخی افکار زن‌ستیزانه‌ای که دارد، به دلیل اینکه در فلسفه زندگی خودش با مسائل مالی گره خورده‌اند، برای پسران در عصر حاضر اصلا مناسب نیست. توصیه می‌کنیم دوره‌ی اندروتیت که مربوط به مسائل مالی است را تهیه کنید ولی از بخش تفکرات زن ستیزانه‌‌اش فاصله بگیرید.

سخن پایانی

اگر بخواهیم واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم، مردان زیادی هستند که نمی‌توانند ارتباط نزدیکی با اعضای خانواده و یا حتی دوستان خود برقرار کنند و منشاء بسیاری از رفتارهای نامناسب و یا حتی جرائم همین سرکوب‌های احساساتی است که در طول زندگی آن‌ها رخ می‌دهد. ما در مدرسه صفر تا صد، دوره‌های آموزشی کاربردی بسیار زیادی را برای رشد مالی و ایجاد یک کسب و کار سالم به مخاطبان خود ارائه داده‌ایم. اندروتیت هم دوره‌های آموزشی فوق‌العاده‌ای در همین حوزه‌ها دارد که ما به صورت ترجمه شده و بدون سانسور آن‌ها را در اختیار مخاطبان خود قرار داده‌ایم. یادتان نرود که اگر منابع درستی را خودتان انتخاب نکنید، همیشه مسیرهای اشتباهی برای شما باز می‌شود. توجه داشته باشید که مسئله آموزش مهارت‌های اجتماعی به پسرها قدم بسیار بزرگی است و باید طبق نکات کارشناسی شده‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم پیش بروید.

source

توسط funkhabari