شاتر استاک
فناوری نوظهور به طور مداوم در حال تغییر نحوه بازاریابی محصولات و خدمات کسبوکارها است، به این معنی که شرکتها باید برای رقابتی ماندن سازگاری داشته باشند.
چت بات ها – برنامه های کامپیوتری که از هوش مصنوعی (AI) برای شروع و ادامه مکالمه با مصرف کنندگان استفاده می کنند – برای کمک به مصرف کنندگان آنلاین در انتخاب مناسب ترین محصولات و خدمات برای رفع نیازهای خود، پاسخ به سوالات متداول و ارائه پشتیبانی مشتری پدید آمده اند. پس از فروش
در برخی موارد، رباتهای چت به حدی اصلاح شدهاند که تقریباً برای مصرفکنندگان غیرممکن است که تشخیص دهند آیا با یک نماینده زنده یا یک ربات خدمات مشتری در ارتباط هستند.
بحث های زیادی در مورد اثربخشی و جذابیت چت بات ها وجود داشته است، اما اگر این فناوری به درستی پیاده سازی شود، می تواند به عنوان یک استراتژی بازاریابی نتیجه دهد.
چت بات ها می توانند تجربه خدمات مشتری را بهبود بخشند
برخی چیزها هرگز تغییر نمی کنند، از جمله این واقعیت که مشتریان هنوز هم وقتی آنلاین هستند، آرزوی یک تجربه خدمات مشتری بدون درز و دلپذیر را دارند. اغلب، خدمات خوب به مشتریان پس از فروش میتواند به کاهش درخواستهای بازپرداخت و تبدیل خریدار برای اولین بار به مشتری بلندمدت کمک کند.
ربات چت را وارد کنید، که می تواند مشتری را به صورت آنلاین درگیر کند و بپرسد چه کمکی می تواند انجام دهد. در بیشتر موارد، یک مشتری به سادگی نیاز به پاسخ به یک سوال دارد و چت باتها آنقدر پیچیده شدهاند که میتوانند پاسخهای متنوعی را بر اساس پایگاه داده گستردهای از سوالاتی که مشتریان در مورد یک محصول یا خدمات بپرسند ارائه دهند.
رباتهای چت همچنین میتوانند به کاهش زمان انتظار مشتری و همچنین تعداد نمایندگیهای خدمات مشتری مورد نیاز کسبوکار شما کمک کنند. و آنها نمی خوابند، به این معنی که شما می توانید خدمات 24 ساعته را به مشتریان خود ارائه دهید، حتی زمانی که یک نماینده زنده برای پاسخگویی به سؤالات دریافتی ندارید.
چت بات ها می توانند مشتریان را پس از فروش درگیر کنند
با این حال، رباتهای چت فقط به رسیدگی به درخواستهای خدمات مشتری ورودی محدود نمیشوند. می توانید از آنها برای جذب مشتریان خود در بازاریابی برون گرا نیز استفاده کنید.
اگر مانند بسیاری از کسب و کارها هستید، احتمالاً نیروی انسانی یا زمان کافی برای تعامل فعالانه با مشتری را ندارید.
اما با استفاده از رباتهای چت برای ارسال پیامهای بعدی، میتوانید:
• اطمینان حاصل کنید که خریداران از خرید خود راضی هستند با ارسال پیام های پیگیری معمول
• محصولات و/یا خدمات جدیدی را که در حال تکمیل هستند، اعلام کنید
• تولد مردم را تبریک بگویید و آن را با یک پیشنهاد تخفیف ویژه برای کمک به افزایش فروش همراه کنید
در صورتی که مشتریان شما مشکلی دارند، میتوانید چتباتها را برنامهریزی کنید تا مستقیماً آنها را برای یکی از اعضای تیمتان بفرستند که میتواند به حل آن کمک کند. حتی میتوانید رباتهای چت را برنامهریزی کنید تا از مشتریان خواسته شود تا پیامهایی را که مشکلشان را توضیح میدهد تایپ کنند، که سپس برای یکی از اعضای تیم شما ارسال میشود. فقط به خاطر داشته باشید که اگر این مسیری است که شما انتخاب می کنید، چت بات شما باید به مردم اطلاع دهد که چه زمانی می توانند انتظار پاسخ را داشته باشند.
چت بات ها می توانند بیان قدرتمندی از برند شما باشند
برندسازی هدف اصلی بیشتر کسبوکارها است و اغلب یک فرآیند طولانی است که نیازمند یک پایبندی سخت به توزیع محتوایی است که ارزشهای اصلی شرکت شما را بیان میکند.
چت بات ها می توانند با القای شوخ طبعی و شخصیت در تعاملات شما با مصرف کنندگان به تلاش های برندسازی شما کمک کنند.
CoverGirl اخیراً یک نسخه چت بات مارک دار از Kalani Hilliker، یک رقصنده و مدل 16 ساله که جذابیت زیادی در بین نوجوانان و هزاره ها دارد، ایجاد کرده است. KalaniBot از شخصیت جسور و برنده هیلیکر تقلید می کند و ثابت کرده است که موفقیت بزرگی برای CoverGirl است.
ربات چت به سوالات پاسخ می دهد، با کاربران در مورد ترکیبات آرایش گپ می زند و اطلاعاتی در مورد تخفیف ها و تبلیغات ویژه ارائه می دهد. این موفقیت به حدی بود که این شرکت اخیراً گزارش داد که تقریباً 50٪ از مشتریانی که با چت بات چت می کردند یک کوپن برای یک محصول دریافت کردند و این پاسخ مثبت به ربات از 90٪ فراتر رفت.
CoverGirl دو کار هوشمندانه انجام داد: اینفلوئنسر را جذب کرد که برای مصرف کنندگانش ارزش زیادی داشت و یک چت بات بر اساس آن اینفلوئنسر ایجاد کرد. ربات چت همچنین معیارهایی مانند سطوح تعامل، طول چت، ذکرها و چت هایی که منجر به خرید می شود را به CoverGirl ارائه می دهد.
ایجاد یک چت ربات شخصیت محور می تواند به ساخت برند شرکت شما و ایجاد تبلیغات شفاهی مثبت کمک کند. اما ربات چت شما باید ارزش های اصلی شرکت شما را در خود داشته باشد و نیازهای مشتریان شما را برآورده کند و در عین حال سرگرم کننده و سرگرم کننده باشد.
فرصت های بازاریابی چت بات به رشد خود ادامه خواهند داد
کسبوکارها باید در مورد فرصتهای بازاریابی چتباتها هیجانزده باشند، که انتظار میرود با پیچیدهتر شدن فناوری، در چند سال آینده همچنان محبوبیت خود را افزایش دهند.
بیشتر کارشناسان پیشبینی میکنند که در آیندهای نه چندان دور، چتباتها میتوانند صدها تعاملی را انجام دهند که مکالمه واقعی انسانی را تکرار میکنند و میتوانند با توانایی پاسخدهی هوشمندانهتر به سوالات مشتری کدگذاری شوند.
چت ربات ها نباید جایگزین تعامل معنادار بین شما و مشتریانتان شوند، اما راهی برای تعامل شما با آنها و همچنین ارائه اطلاعات و پیشنهادات در مورد محصولات و خدمات اصلی شما فراهم می کنند.
شورای آژانس فوربس یک انجمن فقط دعوت برای مدیران در روابط عمومی موفق، استراتژی رسانه، آژانس های خلاق و تبلیغاتی است. آیا واجد شرایط هستم؟
اصول بازاریابی عصر دیجیتال