معمولاً هنگامی که میخواهید خواندن یک کمیک را آغاز کنید، به سراغ شمارهی ۱ آن اثر میروید و شماره به شماره خواندنش را پیش میبرید. ولی گاهی در مواردی نادر نخستین شمارهای که از یک کمیک میبینید شمارهی ۱ نیست، بلکه آن سری با شمارهی صفر شروع میشود. باید بدانید که این شمارهی صفر کمیکها به دلایل گوناگونی همچون موارد زیر استفاده میشوند.
یک داستان پیشدرآمد یا فلشبک
یکی از رایجترین دلایل برای استفاده از شمارهی صفر کمیکها روایت یک داستان به شکل یک فلشبک یا یک ماجرای پیشدرآمد است. این دست شمارهی صفرها معمولاً در میانهی انتشار یک کمیک منتشر میشوند و با این عدد نشان میدهند که داستانی اوریجین هستند یا به گونهای طراحی شدهاند تا خوانندگان ناآشنا با کمیک بتوانند وارد آن شوند.
نمونه: شمارهی صفر سری ۲۰۱۱ کمیک Action Comics پس از شمارهی ۱۲ این سری و در سال ۲۰۱۲ منتشر شد و نشان داد که کلارک کنت چگونه ماجرای خود را در متروپلیس آغاز میکند.
یک کمیک ویژه
در برخی موارد، کمیک شمارهی صفر یک کمیک ویژه در یک سری به شمار میآید. این ویژه بودن میتواند هم از دیدگاه داستانی (با همان ویژگیهای «یک داستان پیشدرآمد یا فلشبک») و هم از منظر انتشار کمیک باشد.
نمونه: از همهی کمیکهای خط نیو ۵۲ انتشارات دیسی در نخستین سالگرد این ریلانچ یک شمارهی صفر منتشر شد.
نخستین شمارهی یک سری
با این که کمیکها معمولاً با شمارهی ۱ داستان خود را آغاز میکنند و در همان شمارهی ۱ همهی دادههای مورد نیاز خوانندگان تازه را نیز فراهم میکنند اما تعدادی از کمیکها ترجیح میدهند روایت خود را با شمارهی صفر شروع کنند. تمرکز اصلی این دست شمارهی صفرها آشنا کردن مخاطبان ناآشنا با کمیک است تا به تصویر کشیدن یک روایت.
نمونه: محتوای شمارهی صفر سری ۲۰۲۴ کمیک Moon Knight: Fist of Khonshu خوانندگان تازه را با رویدادها و کاراکترهای درگیر آشنا کرد.
یک شمارهی تبلیغاتی
گاهی ناشران کمیک بوکی تصمیم میگیرند یک سری یا تعدادی از سری کمیکهای خود را با یک شمارهی تبلیغاتی به مخاطبان بشناسانند. این کمیکها شامل صفحات داستانی و پیشنمایشی از این سریها هستند. بعضی وقتها هم تیمهای پدیدآورنده دربارهی آثار خود و پشتپردهی خلق اثر سخن میگویند. معمولاً این دست شمارههای تبلیغاتی مربوط به ناشران کوچکتر هستند، کوتاهترند و به رایگان منتشر میشوند.
نمونه: از سری WWE Superstars سال ۲۰۱۳ یک شمارهی صفر کوتاه منتشر شد که به رایگان در دسترس مخاطبان قرار گرفت تا به تبلیغات این کمیک کمک کند.
چاپ دوباره
به دلایل گوناگون ناشران کمیک بوکی احساس میکنند که نیاز است یک سری از محتویات دوباره چاپ و منتشر شوند. در این موارد از شمارهی صفر کمیکها استفاده میشود تا باعث گیج شدن مخاطبان نشود و حتی کمکی برای خوانندگان تازه هم باشد.
نمونه: سه بخش از داستان The Black Beetle در کمیک Dark Horse Presents منتشر شد تا این که انتشارات دارک هورس تصمیم گرفت این سه بخش را با عنوان شمارهی صفر کمیک The Black Beetle در اختیار مخاطبان قرار دهد و سپس شمارهی ۱ را به انتشار برساند.
یا در نمونهی دیگر، زمانی که ایمپرینت گوریلا کامیکز تنها توانست ۲ شماره از کمیک Empire را منتشر کند، انتشارات دیسی حقوق این سری را به دست آورد و دو شمارهی منتشر شده را به عنوان شمارهی صفر به چاپ رساند تا شمارههای تازه از یک آغاز شوند.
محتوای از دست رفته
کمی دور از انتظار است که کمیکی را پدید آورید و سپس به دلیلی آن درونمایه را از دست داده، دوباره به خلقش دست بزنید. ولی این اتفاق در دنیای کمیکها افتاده است.
نمونه: در سال ۱۹۶۸، محتویاتی که برای شماره ی ۱ کمیک Zap تهیه شده بود پیش از چاپ کمیک به سرقت رفت. درونمایهی تازهای برای شمارهی ۱ پدید آمد تا این که محتوای از دست رفته از روی آثار به جا مانده دوباره به دست آمد تا به عنوان شمارهی صفر چاپ شود.
source