تیم سازنده Gravity Rush زمانی یکی از قدیمیترین و مشهورترین استودیوهای پلی استیشن بود. Japan Studio همواره به خلاقیت و توسعه IP های جدید برای کنسولهای پلی استیشن معروف بود. با همه اینها، متاسفانه این استودیو در سال 2021 توسط سونی، برای همیشه بسته شد.
کیچیرو تویاما (Keiichiro Toyama)، خالق Gravity Rush، بعد از سه سال در این مورد واکنش نشان داده و دلیل اصلی سقوط استودیو را بیان کرده است. او اشاره کرد که علیرغم استعداد و سابقه درخشان استودیو در توسعه عناوین خلاقانه، سونی از این تیم بازیهای کلان بودجه و بزرگ میخواست.
پلی استیشن و در کل سونی، اخیرا به خاطر امن بودن بیش از حد در تولید بازیها مورد انتقاد قرار گرفتهاند. طرفداران معتقدند این کمپانی دیگر به سراغ توسعه IP های جدید و خلاقانه نمیرود و با بازیهای قبلی خود هم بیش از حد محتاط است. این موضوع میتواند تا حد زیادی به هزینههای عظیم تولید یک بازی بزرگ و خطرات تجاری آن باشد.
اصرار برای ساخت بازیهای بزرگ، دلیل بسته شدن ژاپن استودیو
تویاما در مصاحبهای که اخیرا با VGC داشته، در مورد موضوع کیفیت بازیهای کلان بودجه یا AAA صحبت کرده است. او توضیح میدهد که برای ساخت یک بازی عالی، لزوما نیازی به بودجه زیاد نیست. با این حال، ظاهرا مسئولان پلی استیشن به چنین پروژههایی علاقه ندارند.
این توسعه دهنده در نهایت و بعد از جدایی از پلی استیشن، استودیوی مستقل خود را تاسیس کرد. تویاما معتقد است که این تصمیمی برای «بهتر شدن» بوده و حالا میتواند بازیهایی را که دوست دارد، بسازد.
در نهایت، به نظر میرسد که ژاپن استودیو به دلیل تفاوت در دیدگاهها بسته شده است. اصرار پلی استیشن بر ساخت بازیهای عظیم و کلان بودجه، اخیرا برای ساموراییها به یک مشکل تبدیل شده است. نتیجه این موضوع را میتوان در صف بازیهای انحصاری امسال این برند دید که عمدتا بی ثبات هستند و کیفیت عناوین همیشگی سونی را ندارند.
بودجههای عظیمی که روی پروژههای مختلف صرف میشوند هم، اخیرا به مشکل بزرگی برای صنعت بازی تبدیل شدهاند. به خاطر همین اصرار بر هزینه کردن زیاد و ساخت بازیهای بزرگ از طرف ناشرهای مختلف است که بعد از شکست هر بازی بزرگی، شاهد بیکار شدن عده زیادی از توسعهدهندگان آن اثر هستیم. برای همین است که رویکرد تویاما و سایر بازیسازان مستقل، یک نفس تازه برای این صنعت بی رحم به نظر میرسد.
خالق Gravity Rush در حال حاضر، روی یک بازی ترسناک کاملا جدید با نام Slitterhead کار میکند. یکی دیگر از بازیهایی که او سالها پیش روی آن کار کرده بود هم، یعنی مجموعه مشهور Silent Hill، قرار است تا با بازسازی کونامی در اواخر امسال منتشر شود.
منبع: Tech4Gamers
source