حجتالاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس:
حجتالاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح آزادسازی واردات خودروهای خارجی کارکرده و تاثیر آن در کاهش قیمت خودرو در بازار داخلی به خبرنگار «رسالت» بیان کرد: مجلس یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود تلاش فراوانی به منظور آزادسازی واردات خودرو داشت و سرانجام این تلاش مستمر به نتیجه رسید و اینک آیین نامه واردات خودروهای خارجی کارکرده از سوی دولت ابلاغ شد. اگرچه ابلاغ آیین نامه با تاخیر همراه بوده اما مثمرثمر است و دارای ابعاد مختلف و قابل بررسی است. در فرآیند آزادسازی واردات خودروهای خارجی کارکرده، نخستین موضوع و اثر حائزاهمیت، کاهش و تعدیل قیمتها در بازار داخلی است.
متاسفانه به دلیل انحصار شکلگرفته در بازار تولیدی داخل کشور، قیمت خودروهای داخلی نامطلوب است به گونهای که خودروساز رضایت ندارد و برای مصرف کننده نیز شرایط خوبی وجود ندارد. انحصارشکل گرفته در بازار داخل موجب شده تا مصرف کننده و تولیدکننده، ناراضی باشند و فضا برایشان مطلوب نباشد. به موجب آزادسازی واردات خودرو میتوان اطمینان داشت که فضای موجود برای تولیدکننده و مصرف کننده رضایتبخش شود هرچند که این امر منوط به رعایت و اجرای دقیق قانون است.وی افزود: متاسفانه خودروهای داخلی در حوزه ارتقای کیفیت به شدت دچار عقب ماندگی هستند و نیاز بازار و مصرف کننده را فراهم نکردهاند. به موجب آزادسازی واردات خودرو، رقابت مطلوب ایجاد خواهد شد؛ رقابتی که منشأ یک حرکت جدی میان خودروسازان خواهد شد و در نتیجه کیفیت خودروهای تولید داخل را ارتقاء خواهد بخشید.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدیهی است که نمیتوان کالاها را به مردم تحمیل کرد و چنین روندی نادرست است. متاسفانه در حوزه خودرو به سبب انحصار و پیشتر نبود واردات، خودرو تحت عنوان کالایی خاص به مردم تحمیل میشد و این فضا ناخوشایند بود. بیشک مردم باید آزادی انتخاب داشته باشند و نمیتوان در مسیر آزادی انتخاب خلل ایجاد کرد. حجتالاسلام سلیمی همچنین خاطرنشان کرد: امروز به خودروسازان داخلی یارانه انرژی داده میشود و به طورحتم دولت به تولیدداخل کمک خواهد کرد. همچنین همواره کمکهای تسهیلاتی وجود داشته و دارد. اینکه تولید خودرو در داخل کشور گران تمام میشود و خودروساز درحال زیان است، بخشی مرتبط با کاهش بهرهوری و بخشی مرتبط با نیروهای مازاد است که میبایست مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد. او متذکر شد: بازار خودرو نیازمند تنوع است و فضای وارداتی نیز میبایست به همین گونه باشد. نباید خودروی خاص برای اقشار خاص وارد کرد چراکه شکلگیری چنین فضایی تنها به نفع اقشار ثروتمند جامعه خواهد بود و اقشار متوسط و پایین جامعه نفعی نخواهند برد.
در حوزه واردات خودرو فضا باید به سمتی حرکت کند که تنوع بسیار باشد و تمامی گروههای جامعه از این فرصت قانونی ایجاد شده، بهره بگیرند. وی در پایان این گفتوگو یادآور شد: واردات خودرو یک الزام قانونی، اجتماعی و فنی در حوزه صنعت است. بنابراین نباید به این روند نگاه سیاسی داشت. متاسفانه برخی نسبت به این موضوع نگاه سیاسی دارند و اگر پیشتر موافق با این روند بودند، حال اظهار مخالفت میدارند و واردات را امری نامطلوب میدانند.
source