شفقنارسانه- آرمان امروز نوشت: «امروز رادیو و تلویزیون (شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی) خبرگزاری‌ها، سایت ها، رسانه های اجتماعی و رسانه های مکتوب، مجموعه قدرتمندی را شکل می دهند. اگر یک دولت مثل دولت پزشکیان بتواند در قالب برنامه جامع ارتباطات اجتماعی بهره برداری بهینه ای از این ظرفیت بکند، و آن را در مسیر صحیح اطلاع رسانی، اطلاع‌یابی و سایر نقش های رسانه ای و ارتباطی قرار دهد و با رویکرد همکار و هم پیمان به رسانه ها نگاه کند و با آن ها وارد تعامل شود، می تواند در زمینه و بسترسازی فعالیت های اجرایی، گام های مهمی را بردارد.»

به گزارش شفقنا، هوشمند سفیدی، در سرمقاله آرمان امروز اینگونه آورده است:

یکی از ضعف های چشمگیر دولت ها جمهوری اسلامی در ایران، ضعف اطلاع رسانی بوده است؛ به گونه ای که حتی مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی، از دولت نهم تا سیزدهم، از این ضعف انتقاد کرده اند.
این ضعف در حالی بروز می کند که برخی عصر حاضر را “عصر رسانه”، “عصر روابط عمومی” و “عصر فضای مجازی” نامگذاری کرده اند که درواقع، گویای اهمیت ارتباطات اجتماعی در پیشبرد اهداف سیاست داخلی و دیپلماسی دولت بوده، و نیز مبین تأثیرگذاری این عناصر در شکست یا توفیق یک دولت است.
در یک نگاه ساده، امروز رادیو و تلویزیون (شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی) خبرگزاری‌ها، سایت ها، رسانه های اجتماعی و رسانه های مکتوب، مجموعه قدرتمندی را شکل می دهند و قدرت رسانه را – که در شکل دهی افکار عمومی متجلی می یابد – قوه چهارم مطرح می کنند. ناگفته پیداست که اگر یک دولت مثل دولت پزشکیان بتواند در قالب برنامه جامع ارتباطات اجتماعی بهره برداری بهینه ای از این ظرفیت بکند، و آن را در مسیر صحیح اطلاع رسانی، اطلاع‌یابی و سایر نقش های رسانه ای و ارتباطی قرار دهد و با رویکرد همکار و هم پیمان به رسانه ها نگاه کند و با آن ها وارد تعامل شود، می تواند در زمینه و بسترسازی فعالیت های اجرایی، گام های مهمی را بردارد. البته استفاده شایسته و خردمندانه از ظرفیت رسانه های دولتی نیز در این مسیر حائز اهمیت است.
به یقین، یکی از بازیگران مهم عرصه ارتباطات اجتماعی، دفاتر و واحدهای روابط عمومی هستند که هم باید در استفاده بهینه از ظرفیت های رسانه ای، نقش آفرینی مناسبی را داشته باشند و هم در انعکاس درخواست های مردم و تأمین محتواهای رسانه ای، توانمند و موثر عمل کنند.
براین اساس، سیاستگذاری ارتباطی و رسانه ای هر دولتی، یکی از وظایف اساسی دولت ها را تشکیل و نباید از آن غافل شد.
این مسئولیت در دولت پزشکیان که طی روزهای آتی از آن رونمایی خواهد شد، وظیفه ای بس خطیر بحساب می اید و باید دید آیا برای اولین بار در دولت های جمهوری اسلانی ایران، عزم راسخ، برنامه عمل لازم و بازیگران توانمند برای ایفای این مسئولیت به کار گرفته می شوند یا نه.
در دوره دولت های گذشته، دولت جناب آقای خاتمی، “دولت پاسخگو” نامیده شد و تلاش شد تا وضعیت مناسبتری برای تکریم و پاسخگویی به افکار عمومی شکل می گیرد، امروزه با توجه به رشد شتابان عرصه ارتباطات اجتماعی و ظهور رسانه های جدید به ویژه رسانه های اجتماعی، دولت چهاردهم، مسئولیت بزرگی را در این زمینه به دوش دارد. به طور کلی، یکی از ویژگی های نظام های سیاسی مردم سالار، توانایی پاسخگویی آن ها در قبال عملکرد خود در برابر مردم و رسانه هاست و باید زبان رسا، چشم بینا و گوش شنوایی در برابر مردم داشته باشد.
برای تحقق این خواسته ها، سرمایه گذاری رسانه ای، یک امر ضروری بحساب می آید و باید پذیرفت هرگونه هزینه ارتباطی، رسانه ای و روابط عمومی، قطعاً یک سرمایه گذاری ماندگار به حساب می آید.
خوشبختانه این توجه در سند چشم انداز که جناب آقای دکتر پزشکیان آن را سرلوحه عمل خود قرار داده اند، لحاظ شده و در آن، “رسانه ، بستر ساز توسعه همه جانبه کشور و همراه کننده راه رشد و بسط اخلاق، معنویات و ارزش های دینی در جامعه” توصیف شده است.
ذکر این نکته نیز ضرورت دارد دولت پاسخگو باید بستر آگاهی مردم از امور را فراهم سازد، چنین بستری خود شفافیت ساز بوده و می تواند در ایجاد عدالت رسانه ای موثر باشد. دولت باید زمینه برچیدن بی عدالتی رسانه ای و ارتباطی را که محصول نابرابری و شکاف در آگاهی است، برچیند و نهایتاً بتواند همه این نقش ها را در قالب نظام ارتباطی یکپارچه خود منظور کند.
دولت آقای پزشکیان اگر این اقدامات را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد، دولتی پاسخگو، شفاف، اطلاع رسان، اطلاع یاب و پیشرو در زمینه سرمایه گذاری ارتباطی خواهد بود و از توانایی های کافی در این زمینه برای مقابله با تندرویان داخلی و بدخواهان خارجی بهره مند خواهد شد و گام مهمی را برای بازگشت مرجعیت رسانه ای به داخل برخواهد داشت.

source

توسط funkhabari.ir