درمان شپش سر کودکان در خانه

کاملترین روش درمان شپش سر کودکان در خانه را در ادامه این مطلب از آلامتو بخوانید.

درمان شپش سر کودکان در خانه

شپش سر کودکان یکی از نگرانی های بسیاری از مادرانی است که فرزندان آن در محیط های شلوغ مانند مدرسه یا مهد کودک حضور دارد. این حشره کوچک به سادگی منتقل می شود و می تواند خیلی زود تمام اعضای خانواده را آلوده کند. در این مطلب از آلامتو درمان شپش سر کودکان در خانه و قویترین داروی ضد شپش خانگی برای کودکان را ارائه می کنیم.

همچنین بخوانید: علت عقب افتادن پریود و بزرگ شدن شکم

شپش سر چیست؟

شپش سر تقریباً به اندازه یک دانه کنجد است. آنها در موی انسان و روی پوست سر زندگی می کنند و از مقدار کمی خون از پوست سر تغذیه می کنند. شپش ها می‌توانند خیلی سریع تولید مثل کنند، به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام حیاتی است.

چرخه زندگی آنها در سه مرحله است. شپش‌های بالغ تخم‌های خود را، روی تارهای مو، نزدیک به پوست سر می‌گذارند. هشت تا نه روز طول می‌کشد تا تخم ها که شبیه لکه‌های سفید تا زرد قهوه‌ای هستند، به لارو تبدیل شوند. 9 تا 12 روز طول می کشد تا پوره ها به شپش بالغ تبدیل شوند. یک شپش ماده می تواند تا 10 تخم در روز بگذارد.

درمان شپش سر کودکان در خانه

قبل از شروع هر گونه درمان شپش سر با پزشک اطفال کودک خود مشورت کنید. به طور کلی شپش سر را می توان در خانه درمان کرد. درمان‌های خانگی مانند سس مایونز، روغن زیتون، مارگارین، کره یا مواد مشابه، جایگزینی برای استفاده از داروها هستند و به منظور خفه کردن شپش‌ها و حذف آن‌ها آسان‌تر هستند. با این حال، هیچ شواهد علمی روشنی برای تعیین اینکه آیا خفگی یک درمان موثر است یا خیر وجود ندارد.

به طور کلی انجام این کارها در خانه آسان است و برای کودکان بی خطر هستند. بسیاری شامل استفاده از موادی هستند که به طور طبیعی شپش و شپش را از بین می برند. درباره درمان های خانگی برای شپش  که از محصولات طبیعی برای حداقل عوارض جانبی استفاده می کنند، بیشتر بیاموزید.

درمان شپش سر کودکان با سرکه

برای این کار موها را با ترکیبی از سرکه و آب گرم بشویید. سرکه خواصی دارد که وقتی روی تمام سر استعمال شود، می تواند شپش ها را از بین ببرد. برای این کار یک فنجان سرکه سیب و یک فنجان آب گرم را ترکیب کنید.

پس از استعمال آن روی پوست سر، موها را به مدت 30 دقیقه با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و بعد از آن با شامپومعمولی بشویید.

همچنین بخوانید: درمان خانگی سوزش قسمت بیرونی واژن

درمان شپش سر با روغن زیتون

درمان شپش سر با روغن زیتون

روغن زیتون را روی پوست سر فرزندتان بمالید تا زمانی که اشباع به نظر برسد. روغن زیتون جایی برای نفس کشیدن برای شپش ها و تخم هایشان باقی نمی گذارد و آنها را تا حد مرگ خفه می کند. بعد از 15 تا 20 دقیقه شپش های مرده را شانه کنید و شامپو بزنید تا روغن اضافی آن گرفته شود و بشویید. این روند را چند بار تکرار کنید تا زمانی که دیگر هیچ شپش یا برآمدگی قرمزی روی مو و پوست سر فرزندتان مشاهده نشود. حتما بعد از هر جلسه لباس های او را با دقت بشویید.

درمان خانگی شپش سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از بهترین درمان های خانگی برای شپش سر و تخم مرغ در کودکان است. به سادگی روغن درخت چای را در یک بطری اسپری بریزید و آن را با آب مخلوط کنید. آن را روی پوست سر فرزندتان اسپری کنید و برای مدتی سر او را با حوله بپوشانید. حوله را بردارید و کاملا بشویید. برای بهترین نتیجه هفته ای دو بار تکرار کنید. می‌توانید مقداری روغن درخت چای را در شامپوی کودک‌تان اضافه کنید یا آن را به روغن زیتون اضافه کنید تا به‌طور طبیعی آش‌ها را از بین ببرید.

درمان شپش سر با سیر

شپش ها از سیر متنفرند، بنابراین این چیزی است که می توانید با آن آنها را بکشید! به سادگی 8 تا 10 حبه سیر را با آسیاب کردن آنها به صورت خمیری به آب لیموترش اضافه کنید. آنها را با هم مخلوط کنید و مخلوط را روی پوست سر فرزندتان بمالید. اجازه دهید 30 دقیقه روی پوست بماند و پس از آن می توانید پوست سر او را با آب گرم بشویید.

درمان شپش در سر خانه با وازلین

وازلین از حرکت شپش ها جلوگیری می کند و به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می کند. یک لایه ضخیم از ژل نفتی را روی پوست سر کودک خود بمالید و آن را با حوله یا کلاه دوش قبل از رفتن به رختخواب در جای خود نگه دارید. وقتی صبح از خواب بیدار می شود، از روغن بچه و شانه گزیده برای شانه زدن نیش ها و از بین بردن شپش های مرده استفاده کنید.

همچنین بخوانید: درمان خانگی عفونت رحم و کمر درد

درمان خانگی شپش سر سشوار

درمان خانگی شپش سر سشوار

یک راه سریع و مطمئن برای بیرون آوردن شپش از پوست سر کودکتان استفاده از سشوار است. حتما این کار را در خارج از خانه انجام دهید زیرا از انتقال شپش به اشیا و افراد داخل خانه جلوگیری می کند. از امتحان کردن این روش در کودکان نوپا اجتناب کنید زیرا هوای گرم ایده خوبی برای پوست سر آنها نیست.

درمان خانگی شپش سر با آب پیاز

مقداری آب پیاز در خانه درست کنید و بگذارید حدود 3 تا 4 ساعت روی سر کودکتان بماند. شپش‌ها و شپش‌های مرده را با یک شانه نیش‌دار پاک کنید و موها را با شامپو کاملا آبکشی کنید. برای بهترین نتیجه هر 3-4 روز این کار را تکرار کنید.

درمان شپش سر با جوش شیرین در خانه

شپش ها را با متوقف کردن سیستم تنفسی آنها با مخلوطی از جوش شیرین 1 قسمتی و نرم کننده موی 3 قسمتی از بین ببرید. مخلوط را روی موهای فرزندتان بمالید و پس از تقسیم کردن آن‌ها، آن‌ها را شانه کنید. از یک دستمال نرم برای پاک کردن شانه استفاده کنید و شپش، شپش نوزاد و شپش بالغ را بردارید. پس از اتمام کار با شامپوی ضد شپش بشویید و مطمئن شوید که این کار را چند بار در روزهای آینده برای از بین بردن کامل شپش تکرار کنید.

آب لیمو

ماهیت اسیدی آب لیمو می تواند به طور موثری شپش و شپش سر را از بین ببرد. آب لیموی تازه را بگیرید و مستقیماً روی پوست سر کودکتان بمالید. بگذارید حدود 30 دقیقه بماند و سپس آن را کاملا با آب بشویید. آب لیمو نه تنها شپش ها را از بین می برد، بلکه به از بین بردن نی ها از ساقه مو کمک می کند.

لباس ها را با آب داغ بشویید

شپش ممکم است از طریق برس، شانه، کلاه، روبالشی یا ملحفه به سایر افراد خانواده منتقل شود. به همین علت شستن مکرر این اشیاء اهمیت زیادی دارد تا از آلودگی جدید یا انتقال انگل به سایر افراد شود.

تمام اشیایی که با پوست سر آسیب دیده در تماس بوده اند (مانند ملحفه، پتو، لباس، اسباب بازی های نرم، کش و کراوات مو، کلاه، کلاه، فرش، روبالشی و روکش مبل) باید در آب گرم و با دمای بالا شسته شوند. بیش از 140 درجه فارنهایت یا 60 درجه سانتیگراد برای از بین بردن شپش.

همچنین بخوانید: درمان عفونت واژن در خانه با نمک

قویترین داروی ضد شپش

قویترین داروی ضد شپش خانگی برای کودکان

برخی از داروهای بدون نسخه نیز در داروخانه ها موجود است که به عنوان داروی ضد شپش خانگی برای کودکان شناخته می شود، از جمله:

پرمترین قویترین داروی ضد شپش

پرمترین یک حشره کش است که از مواد شیمیایی مصنوعی که “مانند عصاره های طبیعی گل داوودی عمل می کند” به دست می آید. پرمترین بر سیستم عصبی حشرات تأثیر می گذارد و یک عنصر رایج در محصولاتی مانند اسپری محافظ حشرات برای لباس و وسایل است. لوسیون پرمترین 1% برای درمان شپش سر در کودکان 2 ماهه و بالاتر تایید شده است.

پیرترین داروی ضد شپش برای کودکان

یکی دیگر از محصولات بدون نسخه توصیه شده برای شپش سر پیرترین است. این محصول با پیرترین فرموله شده است که مشابه پرمترین است، اما به جای مصنوعی بودن، به طور طبیعی از گل داوودی مشتق شده است. پیرترین شپش‌های زنده را از بین می‌برد و زمانی که طبق دستور استفاده شود، ایمن و مؤثر است. به گفته پزشکان پس از شستشوی محصول، فعالیت شپش‌کشی باقی‌مانده‌ای وجود ندارد، بنابراین نیاز به درمان دوم نیز دارد.

از آنجایی که پیرترین یک عصاره طبیعی از گل داوودی است، افرادی که به گل داوودی و ابروسیا حساسیت دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند و فقط برای سنین 2 سال و بالاتر تایید شده است.

مالاتیون برای شپش سر کودکان

مالاتیون شپش های زنده و برخی از تخم های شپش را از بین می برد. این دارو «بسیار مؤثر» است، اما این هشدار جدی است که باید آن را از غشاهای مخاطی  مانند دهان و چشم در حین استفاده دور نگه دارید، هشداری که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تکرار شده است. همچنین خاطرنشان می کند که مالاتیون قابل اشتعال است و برای دور نگه داشتن دارو و موهای خیس از منابع حرارتی مانند سشوار، بیگودی برقی، سیگار یا شعله های آتش باز است.

مالاتیون فقط باید در کودکان بالای 2 سال استفاده شود. به گفته پزشکان اگر یک هفته بعد هنوز شپش زنده قابل مشاهده است، می توانید این درمان را دوباره اعمال کنید.

همچنین بخوانید: قصه کودکانه برای خواب

علائم شپش سر

برخلاف تصور رایج، شپش نمی تواند بپرد، بپرد یا پرواز کند، اما آنها حشرات خزنده هستند. احساس غلغلک دادن چیزی در موها از آنجا ناشی می شود. احساس خارش ناشی از نیش شپش نیست، بلکه ناشی از یک واکنش آلرژیک است که به بزاق شپش ایجاد می شود.

احساس خارش ناشی از آلودگی اولیه ممکن است چندین هفته طول بکشد، بنابراین ممکن است تا زمانی که کل خانواده را مبتلا نکند، از مشکل شپش آگاه نباشید. بهترین راه برای محافظت از بقیه اعضای خانواده، درمان سریع است.

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو بهترین روش درمان شپش سر کودکان در خانه و قویترین داروی ضد شپش خانگی برای کودکان را ارائه کردیم که امیدواریم مورد پسند شما همراهان قرار گرفته باشد.

source

توسط funkhabari.ir