شفقنارسانه- مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در بیان ویژگی های تیم اطلاع رسانی دولت برای حل چالش های حوزه اطلاع رسانی و رسانه می گوید: تیم رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دولت چهاردهم باید ضمن اعتقاد به گفتمان رییس‌جمهور در عمل به تولید محتوا در همین راستا پرداخته و با مردم صادق و شفاف بوده و از منافع آن‌ها دفاع کنند.

امیرعباس تقی پور، مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در بیان مهمترین چالش های حوزه اطلاع رسانی و رسانه که در پیش روی دولت آینده وجود دارد، به شفقنا رسانه می گوید: پاسخگویی به نیازهای انباشت‌شده‌ی اهالی رسانه در رفع فیلترینگ و تشتت آرای حکمرانان فضای مجازی، به رسمیت نشناختن عملی استقلال و آزادی رسانه‌ها برای توسعه‌ی اقدامات حرفه‌ای آن‌ها و رفع نیازهای مخاطبانشان در حوزه‌های مختلف خبری با این امید که مرجعیتِ تا حد زیادی از بین رفته‌ی رسانه‌های داخلی، برگردد، از جمله چالش‌های پیش روی دولت چهاردهم است.

او ادامه می دهد: علاوه بر آن توجه به خواست‌های حرفه‌ای، حقوقی و صنفی اهالی رسانه و حوزه‌ی روابط‌عمومی امروزه بیش از هر زمان دیگری از اهمیت برخوردار است. دولت چهاردهم در این زمینه نیز با چالش‌هایی دست و پنجه نرم خواهد کرد چرا که روندهای تاریخی حکایت از عدم توجه کافی و رضایت‌بخش نهادهای حاکمیتی (برخلاف برخی از دولت‌ها) به فعالیت‌های انجمن‌ها و نهادهای صنفی دارد. از سوی دیگر شاهد سیاست‌گذاری واحد و هماهنگ میان قوای مجریه، مقننه و قضاییه به گونه‌ای که در مجموع حرف و عمل حاکمیت در مواجه با رسانه‌ها یکسان به نظر برسد، نبوده‌ایم. تداوم این مسیر هم می‌تواند برای دولت یک چالش مهم فرض شود.

تقی پور با بیان اینکه اهالی رسانه در بخش خصوصی خواهان پایان دادن دولت به نابرابری‌های حمایتی از رسانه‌های دولتی در برابر آن‌ها هستند، می گوید: در حالی که بسیاری از رسانه‌های دولتی یا بهتر بگوییم حاکمیتی از ساختار عریض و طویل برخوردار بوده و از ردیف‌های بودجه‌ی عمومی استفاده می‌کنند و البته اثربخشی آن‌ها به نسبت بودجه‌ی دریافتی جای اما و اگر دارد، رسانه‌های خصوصی با مسائل عدیده‌ای در جذب، حفظ و نگهداشت نیروی انسانی ماهر و متخصص و پاسخگویی به نیازهای همکارانشان از حیث امور رفاهی، بیمه و بازنشستگی و… برخوردارند. اگر دولت چهاردهم بخواهد به این نابرابری‌ها پایان دهد بدون تردید با ذینفعان رسانه‌های بودجه‌بگیر وارد چالش‌ خواهد شد.

مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در بیان روش های رفع این چالش ها می گوید: رفع تمام چالش‌های ذکر شده به شناخت دقیق آن‌ها، تجزیه و تحلیل کارشناسان، یافتن راه‌حل‌ها و تعیین اولویت‌ها است که به کار کارشناسی دقیق و احتمالا زمان بر نیاز دارد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت همه‌ی مسایل به یکباره و سریع حل شود. بهترین کار و روش اعتماد کردن به اهل رسانه و انجمن‌ها و نهادهای صنفی و حرفه‌ای است. دولت باید در مقام سیاست‌گذار، تسهیل‌گر و ناظر به اعضای صنوف مربوط به رسانه و انجمن‌های تخصصی اعتماد کرده و توصیه‌ها و تصمیمات آن‌ها را به رسمیت بشناسد. اعضای صنوف به پشتوانه‌ی دانش، تجربه و حرفه‌ای بودن خود قادر به کاهش مسایل و یا ارایه راه حل برای غلبه بر چالش‌های موجود خواهند بود.

فکر می کنید تیم اطلاع رسانی دولت باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند این چالش ها را حل کنند؟ تقی پور پاسخ می دهد: به نظرم اعضای تیم رسانه‌ای و اطلاع رسانی رییس‌جمهور علاوه بر برخورداری از تخصص، مهارت، تجربه و دانش به روز رسانه باید هماهنگ عمل کرده و قدرت تبیین وعده‌های رییس‌جمهور را داشته باشند. بنده با این حرف که رییس‌جمهور وعده‌ای نداده است مخالفم. آقای رییس‌جمهور وعده‌های بسیار مهمی داده‌اند. حق و عدالت، دروغ نگفتن، صادق بودن با مردم، دفاع از حقوق اساسی مردم با ادیان، مذاهب، زبان‌ها و قومیت‌ها و جنسیت‌های مختلف و … این‌ها وعده‌های کمی نیست و مسئولیت تبیین آن‌ها علاوه بر استادان و دانشجویان و نخبگان کشور بر عهده‌ی تیم رسانه‌ای رییس‌جمهور هم هست. بنابراین تیم رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دولت چهاردهم باید ضمن اعتقاد به گفتمان رییس‌جمهور در عمل به تولید محتوا در همین راستا پرداخته و با مردم صادق و شفاف بوده و از منافع آن‌ها دفاع کنند.

source

توسط funkhabari.ir