علت سیاه بودن خون پریود در روز اول

برای آشنایی با علت سیاه بودن خون پریود در روز اول و لخته خون سیاه پریود، این مطلب از آلامتو را تا انتها دنبال کنید.

سیاه بودن خون پریود در روز اول

تغییرات در رنگ خون پریود می تواند نگران کننده به نظر برسد، اما کاملا طبیعی است. رنگ خون پریود شما صرفاً به طول و جریان پریود شما بستگی دارد و می تواند از صورتی روشن تا سیاه متغیر باشد. بنابراین اگر تا به حال به پد یا تامپون خود نگاه کرده اید و کمی از رنگ خون پریود خود وحشت کرده اید، به احتمال زیاد تنها نیستید. برای اینکه خیالتان راحت شود، معنی رنگ‌ سیاه خون پریود را بررسی می‌کنیم، و می گوییم علت سیاه بودن خون پریود در روز اول  لخته خون سیاه در پریود نشانه چیست؟

همچنین بخوانید: چرا پریود شدم ولی خونریزی ندارم

علت سیاه بودن خون پریود در روز اول

در طول دوره قاعدگی، رحم شما پوشش قدیمی خود ( آندومتر ) را می ریزد و آن را از دهانه رحم و واژن خارج می کند. هر چه بیشتر طول بکشد تا آندومتر از بدن شما خارج شود، تیره تر می شود. این به این دلیل است که مانند همه خون ها، خون پریود اکسید می شود – به این معنی که هموگلوبین و آهن موجود در خون به اکسیژن واکنش نشان می دهند و رنگ تیره تری به آن می دهند.

خون سیاه یا قهوه ای هم در روز اول و هم در پایان پریودی بسیار رایج است. این یا قاعدگی های قدیمی از سیکل قبلی شما است که به طور کامل دفع نشده است، یا آخرین قسمت از پریود فعلی شما در حال خارج شدن است.

خون پریود سیاه ممکن است بسیار نگران کننده به نظر برسد، اما جای نگرانی نیست. بسیار شبیه خون دوره قهوه ای، خون قدیمی است که برای مدت طولانی از بدن شما دفع می شد.

اگر خون قاعدگی شما سیاه است، گاهی اوقات می تواند ظاهر قوام تفاله قهوه را نیز داشته باشد، که صرفاً واکنش قاعدگی شما به قرار گرفتن در معرض یک محیط اسیدی است. بنابراین اگر خون پریود شما سیاه است، احتمالاً فقط به این معنی است که پریود شما در آن ماه کمی دیر شده است.

همچنین بخوانید: لخته خون شبیه جگر در پریودی

لخته خون سیاه در پریود نشانه چیست؟

لخته خون سیاه در پریود نشانه چیست؟

مشاهده لخته خون سیاه در پریود می تواند نشانه شرایط مختلفی باشد که برای تعیین آن باید بررسی پزشکی صورت بگیرد، از جمله:

PCOS یا تغییرات هورمونی

اگر لخته خون سیاه در پریود را تجربه می کنیدPCOS  می تواند علت آن باشد. در دوران پیش از یائسگی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، تغییر رنگ از ترشحات صورتی روشن به قرمز تا قهوه ای تیره رایج است. این تغییرات هورمونی می تواند در اثر استرس و افسردگی ایجاد شود. بر ساختار رحم تأثیر می گذارد و ضخامت دیواره آن را کاهش می دهد. این فرآیند لایه برداری سلولی را به تاخیر می اندازد که در آن لایه رحم می ریزد و سلول های مرده را از بین می برد. هرچه این فرآیند تکمیل شود، رنگ خون پریود به دلیل اکسیداسیون تیره تر می شود.

لخته خون سیه در پریود نشانه سرطان دهانه رحم

در موارد نادر، لخته خون سیاه در پریود می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند سرطان دهانه رحم باشد. هنگامی که با این بیماری جدی همراه است، خونریزی نامنظم سیاه رنگ ممکن است پس از رابطه جنسی یا در طول دوره قاعدگی رخ دهد. سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه اغلب فاقد علائم قابل توجه است، اما با پیشرفت، علائم اضافی نیز ممکن است رخ دهد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ترشحات سنگین، آبکی و خونی واژن با بوی بد
  • خونریزی نامنظم که می تواند قهوه ای تیره یا سیاه شود
  • خستگی
  • دوره های طولانی تر یا سنگین تر
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی
  • کاهش وزن
  • درد لگن
  • مشکل در ادرار کردن
  • مشکل در دفع مدفوع
  • تورم در پاها

عفونت های مقاربتی (STIs)

خون پریود سیاه با عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک مرتبط است. ترشحات قهوه ای تیره یا سیاه گاهی اوقات با سایر علائم STI همراه است، از جمله:

  • ترشحات واژن با بوی نامطبوع
  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی
  • فشار یا درد لگن
  • خارش واژن
همچنین بخوانید: برای قطع لکه بینی بعد از پریود چه بخوریم

لکه بینی بین پریودها

در صورت عدم درمان، بیماری های مقاربتی می توانند گسترش یافته و باعث بیماری التهابی لگن (PID) شوند که دهانه رحم، رحم و سایر اندام های تناسلی را درگیر می کند. عوارض PID شامل درد مزمن لگن و ناباروری است.

لخته خون سیاه در پریود بیماری التهابی لگن (PID)

ترشح سیاه رنگ می تواند نشانه ای از PID، عفونت در رحم، تخمدان ها یا لوله های فالوپ باشد.  این بیماری اغلب ناشی از عفونت های مقاربتی درمان نشده مانند سوزاک و کلامیدیا است، اما می تواند از عفونت های غیر مقاربتی نیز ایجاد شود. سایر علائم PID که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • درد در قسمت پایین شکم
  • بوی بدی که از واژن می آید
  • تب
  • درد یا خونریزی در حین رابطه جنسی
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن

لخته خون سیاه در پریود نشانه هماتوکولپوس

به آن دوره های احتباسی نیز می گویند که باعث ایجاد لخته خون سیاه در پریود می شود. این به دلیل عدم عبور خون از کانال واژن رخ می دهد. سپس خون در واژن می ماند و جمع می شود و به دلیل اکسید شدن تیره تر می شود. دلایل مختلفی پشت انسداد هماتوکولپوس وجود دارد، از جمله:

  • آمنوره (عدم قاعدگی)
  • آترزی دهانه رحم ( عوارض جراحی )
  • آژنزی دهانه رحم (فقدان دهانه رحم)
  • دوره اکسید شده در شروع یا آخرین

چیزی در داخل گیر کرده است

برخی از تکه‌های اشیاء از اسباب‌بازی‌های جنسی یا تامپون‌ها می‌تواند دلیلی برای ایجاد خون سیاه در پریود شما باشد. تغییر رنگ می تواند به دلیل عفونت ناشی از تحریک پوشش واژن توسط اشیایی مانند کاندوم، داروهای ضد بارداری و تامپون باشد. این همچنین می تواند علائم دیگری مانند خارش، ناراحتی، بوی بد، تورم، کندی ادرار یا درد شکم را ایجاد کند . در موارد نادر ممکن است تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین اگر به چنین چیزی مشکوک هستید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

خونریزی بعد از ایمپلنت

دوره سیاه شدن خون می تواند آزاردهنده باشد، اما می تواند نشانه باردار شدن شما باشد. خونریزی قهوه ای تیره گاهی اوقات می تواند در اوایل بارداری به عنوان بخشی از فرآیند لانه گزینی اتفاق بیفتد. در این فرآیند، تخمک به زمان نیاز دارد تا خود را در رحم قرار دهد. بنابراین، خون پیر مدتی طول می کشد تا از بدن خارج شود و سیاه شود.

خونریزی پس از زایمان

ممکن است خون سیاه رنگ را پس از زایمان به عنوان بخشی از فرآیندی به نام Lochia تجربه کنید. این روند طبیعی از بین بردن خون باقی مانده و لخته است. رنگ پس از اکسیده شدن خون تیره می شود و تقریبا سیاه می شود. با این حال، در حدود چهار روز، هنگامی که پوشش داخلی واژن از جریان سیاه سنگین پاک شود، به حالت عادی باز می گردد. با این حال، خونریزی رنگ روشن تا 6-8 هفته پس از زایمان ادامه دارد و قبل از قطع کامل به زرد بژ تغییر می کند.

لخته خون سیاه در پریود نشانه سقط جنین

خونریزی پس از سقط اغلب همراه با خون همراه با لخته است که به جای یک دوره منظم، ترشحات سیاه غلیظ را آزاد می کند. خونریزی سقط جنین می تواند در رنگ و ضخامت تغییر کند و می تواند در فواصل زمانی پس از سقط جنین ادامه یابد. این ممکن است در پنج ماه اول بارداری اتفاق بیفتد. می تواند نشان دهد که رشد جنین متوقف شده است. بنابراین، در صورت تجربه مشابه، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

خون سیاه پریودی نشانه وضعیت بهداشتی وخیم

در موارد نادر، می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای، از جمله سرطان دهانه رحم یا عفونت های مقاربتی (STI) باشد. در مورد سرطان دهانه رحم، خونریزی نامنظم سیاه رنگ می تواند پس از رابطه جنسی یا در طی دوره قاعدگی ایجاد شود. علائم دیگر، از جمله خستگی، درد هنگام رابطه جنسی، بوی بد، درد لگن، کاهش وزن و مشکل در ادرار کردن، همراه با آن است. با این حال، این علائم در مراحل پیشرفته سرطان دهانه رحم رخ می دهد. در مراحل اولیه، ترشحات می تواند سفید یا شفاف باشد که با گذشت زمان تیره می شود. در مورد عفونت های مقاربتی، خون سیاه، خارش، ترشح و بوی بد می تواند تجربه شود.

همچنین بخوانید: قطع فوری پریود خانگی

سایر علل احتمالی

علاوه بر سرطان دهانه رحم و بیماری های مقاربتی، خون پریود قهوه ای تیره یا سیاه ممکن است نشان دهنده سایر مشکلات زمینه ای سلامتی مانند آندومتریوز، فیبروم رحم، پولیپ آندومتر یا حاملگی خارج از رحم باشد. اگر متوجه تغییرات غیرعادی در رنگ خون پریود خود شدید، مهم است که به دنبال مشاوره پزشکی برای تعیین علت و درمان مناسب باشید.

سخن آخر

خون سیاه در دوره پریود با وجود اینکه در بسیاری از موارد طبیعی است و در واقع ناشی از خروج آهسته باقی مانده خون پریود قبل است، اما همچنین می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند اندومتریوز، فیبروم رحم و غیره باشد. همچنین اگر علائم دیگری مانند درد، بوی بد، خارش و غیره همراه با خون سیاه باشد، می تواند نشان دهنده حاملگی خارج رحمی باشد. بنابراین توصیه می شود برای تشخیص صحیح با پزشک مشورت کنید.

source

توسط funkhabari.ir