بر اساس آخرین آمارهای مالی، میزان فروش کنسول‌های ایکس باکس 42 درصد کاهش یافته است. این آمار حاکی از این است که شرکت مایکروسافت از نظر فروش در بخش سخت افزار چندان موفق نبوده است. کاهش 42 درصدی فروش تجهیزات ایکس باکس در طول سه ماه مالی اخیر نشان می‌دهد این شرکت همچنان درحال دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های جدی در بازار سخت افزار است. برخلاف عملکرد ناامید کننده در فروش کنسول، مایکروسافت در بخش محتوا و خدمات افزایش قابل توجه درآمد به میزان 61 درصد را تجربه کرده است. این رشد فوق العاده به لطف تصاحب Activision Blizzard و همچنین سرویس محبوب گیم پس برای ایکس باکس ممکن شده است.

ایکس باکس به‌طور فعال مشغول دنبال کردن سیاست «در هر جایی بازی کنید» است. سیاستی که موجب گسترش دسترسی به بازی‌ها در پلتفرم‌های گوناگون مانند کامپیوترهای شخصی، موبایل‌ها و سرویس استریم ایکس باکس شده است. با وجود اینکه این سیاست به گسترش اکوسیستم ایکس باکس کمک بزرگی کرده است اما از طرف دیگر تاثیر منفی‌ای روی درآمد این کمپانی در بخش فروش کنسول گذاشته است. این تاثیر منفی به‌طور مشخص در مناطقی که نینتندو و پلی‌استیشن جایگاه قوی‌ای دارند مشهود است. مناطقی مانند اروپا که ایکس باکس به داشتن ضعف در بازاریابی و تبلیغات در آن اذعان کرده است.

فروش کنسول ایکس باکسفروش قوی در بخش نرم افزار و عملکرد ضعیف در فروش کنسول

در ادامه باید گفت افزایش قیمت‌های سرویس گیم پس که قرار است در ماه سپتامبر اعمال شود چشم انداز مالی ایکس باکس را آغشته به تردید کرده است. با وجود اینکه گیم پس تاکنون دربرابر چالش‌های مالی منعطف بوده است مشخص نیست مشترکان چه واکنشی به مدل قیمت گذاری جدید نشان خواهند داد. در کنار این موضوع تعطیلی‌های پی‌در‌پی استودیوهای ایکس باکس نیز طرفداران را درباره وضعیت این شرکت درچار شک و شبهه کرده است.

رقابت شدید بخش مهمی از طبیعت صنعت بازی‌های ویدیویی است. با توجه به حضور قدرتمند رقبا یعنی نینتدو و پلی‌استیشن، توانایی ایکس باکس در ارائه تجربه‌های ارزشمند و تازه در تثبیت سهم خود از بازار و تعیین مسیر آینده این کمپانی نقشی پررنگ ایفا می‌کند.

میزان درآمد ایکس باکسباید این نکته را یادآور شد که کاهش فروش در بخش سخت افزار لزوما به معنای کاهش کلی تعامل و استفاده کاربران از ایکس باکس نیست. تمرکز این کمپانی روی گسترش اکوسیستم خود به شیوه‌ای فراتر از روش‌های سنتی از جمله بهره‌گیری از پلتفرم PC و سرویس گیمینگ ابری اگرچه باعث فروش سخت افزار را کاهش داده است اما در مقیاسی بزرگتر منجر به افزایش کلی مشتریان ایکس باکس شده است.

منبع: TheGamer

source

توسط funkhabari.ir