باتری های آیفون 🔋 پس از طی سال ها دچار افت کیفیت و سلامت می شوند.

به همین خاطر بسیار مهم است، با اقداماتی این فرسودگی را به تاخیر بیندازید. در این مطلب از انزل وب به بررسی بهترین ترفند های جلوگیری از افت سلامت باتری آیفون و دلایل پایین آمدن می پردازیم.

نحوه برگرداندن سلامت باتری آیفون

Check the iPhone Battery Health and Usage 

به طور خلاصه برای افزایش سلامت باتری آیفون به نقل از سایت اپل میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • سیستم عامل آیفون خود را همیشه آپدیت نگه دارید.
  • تنظیمات گوشی را در راستای حفظ سلامت باتری تنظیم کنید: تنظیمات روشنایی (Auto-Brightness)، قطع برخی اعلان ها و تنظیمات مدت زمان قفل صفحه
  • فعال سازی Low Power Mode در بخش Battery تنظیمات آیفون
  • رصد نمودار مصرف باتری و تغییر تنظیمات در بخش Battery تنظیمات آیفون Background Activity (برنامه هایی که در پس زمینه گوشی و زمانی که برنامه دیگری در حال اجرا و فعالیت هستند) با Settings > General > Background App Refresh > WiFi > Turn Off
  • در قسمت Settings > Notifications اعلان های برنامه ها را به دلخواه غیرفعال کنید.
  • در صورتی که احساس می کنید هنگام شارژ، گوشی شما داغ می شود شارژر را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • از شارژر اورجینال استفاده کنید.
  • گوشی آیفون را زمانی که به ۳۰ درصد برسد به شارژ بزنید و پیش از اینکه ۱۰۰ درصد برسد (۸۰ یا ۹۰ درصد) از شارژ جدا کنید.
  • استفاده نکردن گوشی در هنگام شارژ
  • گوشی را در معرض دمای خیلی بالا و پایین قرار ندهید و همچنین در صورت داغ شدن گوشی قاب آن را جدا کنید تا خنک شود.
  • گوشی قدیمی خود را پیش از اینکه کنار بگذارید، تا ۵۰ درصد شارژ کنید.
  • گوشی خود را به صورت منظم ریستارت کنید.
  • تعداد دفعات شارژ باتری آیفون را کمتر کنید.
  • برنامه های متصل به سرویس موقعیت مکانی (Location) را بررسی کنید.
  • گوشی را طولانی مدت به شارژ نزنید.

در ادامه این مطلب به بررسی دقیق تر هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

۱- دلایل افت سلامت باتری آیفون و زود خالی شدن شارژ آن

۱-۱ افت سلامت باتری به خاطر خرابی باتری

سلامت باتری در گذر زمان افت پیدا می کند. برای دیدن درصد سلامت باتری به قسمت Settings بروید و سپس گزینه Battery را انتخاب کنید.

بررسی سلامت آیفون

در این قسمت بخش Battery Health را انتخاب کنید.

سلامت باتری آیفون

سپس درصد سلامت باتری را در قسمت Maximum Capacity مشاهده کنید. اگر این میزان کم شده بود به این معنی است که، باتری شما در حال خراب شدن است و در صورتی که این درصد بسیار پایین است باید باتری را تعویض کنید.

سلامت باتری آیفون

۱-۲ استفاده زیاد از برنامه های گوشی می تواند در افت سلامت باتری تاثیر بگذارد

تلفن های همراه برنامه های مختلفی دارند که مصرف انرژی بالای برخی از آن ها می تواند در دراز مدت اثر مخربی بر روی سلامت باتری آن بگذارد. برای بررسی مدت زمان استفاده و میزان مصرف انرژی هر یک از برنامه های گوشی آیفون، به قسمت Battery در تنظیمات این گوشی بروید. سپس صفحه را اسکرول کرده و قسمت Battery Usage By App را بررسی کنید.

بررسی سلامت باتری آیفون

۱-۳ افت سلامت باتری و شارژ نشدن به علت مشکل در شارژر و پورت شارژ

خرابی و یا وجود کثیفی و گرد خاک بیش از حد در پورت شارژر و یا کابل شارژر گوشی آیفون می تواند بر افت عملکرد آن و در نهایت شارژ نشدن باتری تاثیرگذار باشد. در صورت خرابی شارژر حتما آن را تعمیر و در صورت نیاز تعویض کنید.

۱-۴  آپدیت نبودن سیستم عامل

گاهی به علت آپدیت نبودن و در برخی موارد پس از آپدیت سیستم عامل آیفون ممکن است که شارژ باتری با سرعت بیشتری خالی شود. در صورت بروز مشکل برای شارژ باتری پس از آپدیت سیستم عامل، بهترین اقدام این است که به گوشی خود زمان بدهید تا به مرور این مشکل برطرف شود.

۱-۵ تنظیمات آیفون

برخی از تنظیمات در خالی شدن زودتر باتری تاثیر می گذارند. از این تنظیمات می توان به تنظیمات روشنایی صفحه بلوتوث، موقعیت مکانی و روشن بودن وای فای اشاره کرد.

۲- راه های افزایش سلامت باتری آیفون

۲-۱ تعداد دفعات شارژ باتری آیفون را کمتر کنید

بر اساس اطلاعاتی که شرکت اپل در اختیار گذاشته است، کیفیت باتری گوشی های آیفون پس از ۵۰۰ بار شارژ به ۸۰ درصد افت خواهد کرد. به طور کلی زمانی که شما از گوشی آیفون خود کمتر استفاده کنید، چرخه باتری آن (یک دور پر و خالی شدن شارژ باتری) دیرتر طی شود و در نتیجه عمر باتری شما هم دیرتر تمام می شود. همچنین نگه داشتن باتری گوشی در حالت شارژ کامل و یا تمام شدن کامل باتری می تواند به سلامت باتری آیفون شما آسیب بزند. بنابراین همیشه شارژ گوشی خود را بین ۴۰ درصد تا ۸۰ درصد نگه دارید.

۲-۲ تغییر تنظیمات گوشی برای جلوگیری از افت سلامت باتری آیفون

برای اینکه گوشی شما شارژ کمتری مصرف کند می توانید برنامه های در حال اجرا در پس زمینه گوشی را طوری تنظیم کنید تا میزان مصرف باتری کمتر شود. برای این کار در بخش Settings گوشی آیفون به قسمت General بروید.

سلامت باتری آیفون

سپس به قسمت Background App Refresh بروید.

بررسی سلامت باتری آیفون

در این قسمت می توانید فعالیت هر یک از برنامه ها در پس زمینه گوشی را با لمس نشانگر مقابل آن غیر فعال کنید.

سلامت باتری آیفون

همچنین می توانید فعالیت کلیه برنامه ها را به صورت یکجا در بخش Background App Refresh بر روی Off تنظیم کنید و آن ها را غیرفعال کنید.

بررسی سلامت باتری آیفون

یکی دیگر از تنظیمات موثر در بالا بردن سلامت باتری آیفون تنظیم روشنایی صفحه بر روی Auto-Brightness می باشد. در این حالت روشنایی صفحه آیفون شما بسته به شرایط محیط اطراف تنظیم خواهد شد. برای این کار در تنظیمات گوشی آیفون به قسمت Accessibility بروید.

آنالیز سلامت آیفون

سپس Display & Text Size را انتخاب کنید.

سلامت باتری آیفون

گزینه Auto-Brightness را فعال کنید.

بررسی سلامت باتری آیفون

یکی دیگر از تنظیمات برای ذخیره باتری قطع اعلان های برنامه ها می باشد. برای این کار اعلان ها را در بخش Notifications تنظیمات آیفون غیرفعال کنید.

تنظیم سلامت باتری آیفون

با انتخاب هر برنامه در لیست و سپس غیر فعالسازی گزینه Allow Notifications دیگر اعلان های آن برنامه را دریافت نمی کنید.

بررسی سلامت باتری آیفون

همچنین برای حفظ سلامت باتری می توانید تنظیمات Auto-Lock برای تعیین مدت زمان قفل را انجام دهید. مدت زمان پیشنهادی ما برای مدت زمان قفل شدن صفحه گوشی ۳۰ ثانیه می باشد.

۲-۳ اجازه ندهید باتری گوشی به طور کامل تمام شود

باتری های آیفون در طی سال ها دچار افت کیفیت و سلامت می شوند. به همین خاطر بسیار مهم است که اقداماتی انجام دهید که این فرسودگی را به تاخیر بیندازید و درصد سلامت باتری را افزایش دهید. یکی از مضرترین اتفاقات برای باتری های گوشی آیفون این است که شارژ باتری به طور کامل تمام شود. اتمام شارژ و خاموشی به مدت طولانی ممکن است منجر به خرابی باتری و روشن نشدن گوشی آیفون شود. همچنین بهتر است که گوشی خود را تا میزان ۱۰۰ درصد و کامل شارژ نکنید.

خوشبختانه باتری گوشی های آیفون معمولا درصدی شارژ برای جلوگیری از خوابیدن باتری پس از خاموشی ذخیره می کند. اما به طور کلی برای جلوگیری از بروز مشکل برای باتری گوشی خود، در صورتی که به برق و شارژر دسترسی ندارید می توانید با استفاده از قابلیت Low Power mode در قسمت Battery تنظیمات گوشی آیفون، زمانی که شارژ گوشی شما به ۲۰ درصد و یا کمتر از آن رسیده است به افزایش طول مدت زمان خاموشی گوشی کمک کنید.

۲-۴ برای حفظ سلامت باتری آیفون گوشی را در تمام طول شب در شارژ نگه ندارید

بسیاری از افراد به خاطر اینکه در هنگام خواب به گوشی خود احتیاجی ندارند، آن را به برق می زنند. اما این کار می تواند منجر به پایین آمدن سلامت باتری آیفون شما شود. شارژ بیش از حد و طولانی به باتری فشاری بیش از اندازه وارد می کند.

در آیفون قابلیت Optimized Battery Charging وجود دارد که به رفع این مشکل می پردازد و شارژ را مدیریت می کند. برای فعال سازی آن در بخش Battery تنظیمات گوشی به قسمت Battery Health  بروید. سپس گزینه Optimized Battery Charging را فعال کنید.

بررسی سلامت باتری آیفون

اگر شما گوشی آیفون خود را هر روز در ساعتی مشخص از شارژ جدا کنید گوشی شما با استفاده از هوش مصنوعی به صورت خودکار الگوی شارژ را تشخیص می دهد. به عنوان مثال اگر الگوی خواب و استفاده از شارژر شما از ساعت ۱۰ تا ۶ صبح باشد. اگر از ساعت ۱۰ گوشی خود را به شارژ بزنید، باتری گوشی شما تا ساعت ۴ یا ۵ تا ۸۰ درصد شارژ می شود. در انتها تا ساعت ۶ باقی ۲۰ درصد شارژ خواهد شد. این قابلیت با مدیریت میزان شارژ باتری گوشی به افزایش سلامت آن کمک می کند.

۲-۵ برای سلامت باتری آیفون در هنگام شارژ از گوشی استفاده نکنید

از استفاده از موبایل در هنگام شارژ گوشی علی الخصوص در انجام بازی سنگین خودداری کنید. اجرای برنامه های سنگین به هنگام شارژ گوشی باعث داغ شدن باتری می شود که در دراز مدت باعث خرابی باتری موبایل خواهد شد. بهترین کار برای جلوگیری از این اتفاق این است که گوشی خود را قبل از استفاده از برنامه شارژ کنید.

۲-۶ از شارژر اورجینال شرکت اپل استفاده کنید

بسیاری از شرکت ها شارژر های بی کیفیتی برای گوشی های اپل ارائه می دهند که نه تنها گوشی را به خوبی شارژ نمی کنند، بلکه باعث آسیب به باتری گوشی آیفون هم می شوند. شارژر های اورجینال و مورد تایید، گوشی را در برابر نوسانات برق و همچنین انتقال جریان مطابق با ظرفیت باتری گوشی ایمن نگه می دارند.

۲-۷ گوشی آیفون را در معرض گرما و یا سرمای شدید قرار ندهید

دمای نامتعارف، آب و گرد و خاک از دشمنان سلامت گوشی می باشند. اجتناب از قرار دادن گوشی در معرض گرما و سرمای شدید باعث افزایش طول عمر و سلامت باتری می شود. دمای بسیار بالا و بسیار پایین می تواند باعث اختلال در عملکرد گوشی تلفن همراه شود.

۲-۸ یک قاب محافظ برای گوشی آیفون خود تهیه کنید

برای همه ما اتفاق افتاده است که گوشی از دستمان بیفتد. قاب سرامیکی گوشی از اجزای داخلی آن در برابر ضربه محافظت می کند. اما استفاده از قاب محافظ باعث محافظت بیشتر از گوشی آیفون شما می شود.

علاوه بر این گوشی خود را از محیط کثیف و پر گرد و خاک هم دور نگه دارید. استفاده از گوشی در محیط پر از گرد و خاک، ریسک ورود گرد و خاک به داخل گوشی و آسیب به قطعات آن را افزایش می دهد. استفاده از یک قاب محافظ باعث می شود که گرد و خاک و کثیفی و آب دیرتر به داخل گوشی شما نفوذ کند.

البته مراقب باشید که قاب محافظ باعث بالا رفتن دمای گوشی نشود. در صورت بروز این مشکل قاب را از گوشی جدا کنید. همچنین برای جلوگیری از آسیب به باتری در زمان شارژ گوشی قاب گوشی را جدا کنید تا دمای آن بالا نرود.

۲-۹ سیستم عامل گوشی را آپدیت نگه دارید

یکی دیگر از راه های حفظ سلامت باتری، آپدیت نگه داشتن آن می باشد. در طول زمان برای سیستم عامل شما از سوی شرکت اپل به روز رسانی هایی در جهت بهبود سرعت و عملکرد آن فرستاده می شود. این آپدیت ها می توانند در جهت جلوگیری از کاهش درصد سلامت باتری تاثیر گذار باشند. به عنوان مثال با آپدیت برای بخش Screen Time افراد می توانند زمان استفاده از گوشی را رصد کرده و فعالیت های خود را بر اساس آن تنظیم کنند. در صورتی که استفاده شما از گوشی زیاد باشد، می توانید مدت زمان آن را کمتر کنید. برای به روز رسانی سیستم عامل گوشی آیفون به تنظیمات گوشی رفته و سپس به قسمت General بروید. گزینه Software Update  را انتخاب و وجود آپدیت برای گوشی را مشاهده کنید.

سنجش سلامت باتری آیفون

در صورت وجود آپدیت جدید برای سیستم عامل شما با انتخاب گزینه Download and Install آن را دانلود و نصب کنید.

تنظیم سلامت باتری آیفون

۲-۱۰ گوشی قدیمی خود را پیش از کنار گذاشتن تا ۵۰ درصد شارژ کنید

به طور کلی پس از خرید آیفون جدید از آیفون قدیمی خود می توانید به عنوان یک دستگاه برای نگهداری و بکاپ از اطلاعاتتان استفاده کنید. اما اگر می خواهید از گوشی خود استفاده نکنید و در جایی بدون  استفاده نگه دارید، پیشنهاد می کنیم که برای جلوگیری از خرابی باتری تا ۵۰ درصد شارژ برای آن نگه دارید. سپس آن را خاموش کنید. حتما هر شش ماه یک بار گوشی را روشن کنید و دوباره شارژ کنید.

۲-۱۱ از Fast charge تنها در صورت نیاز استفاده کنید

با Fast charge باتری در مدت زمان بسیار کمتری شارژ خواهد شد. این قابلیت برای کوتاه مدت کمک کننده است اما در دراز مدت ممکن است به باتری آسیب برساند. برای این کار و شارژ سریع می توانید از شارژر Fast charge استفاده کنید.

۲-۱۲ گوشی خود را به صورت منظم ریستارت کنید

برای اینکه گوشی آیفون شما در بهترین حالت خود قرار بگیرد و سرعت آن بالاتر برود حتما آن را هر چند وقت یک بار ریستارت کنید. خاموش و روشن کردن گوشی مشکلات کوچک را ممکن است برطرف سازد و در دراز مدت بر بهبود سرعت و عملکرد گوشی اثرگذار باشد.

۲-۱۳ سرویس های متصل به موقعیت مکانی (Location) را بررسی کنید

سرویس های موقعیت مکانی در تنظیمات وای فای بلوتوث تاثیرگذار هستند اما متاسفانه باعث مصرف زیاد باتری آیفون می شوند. برای غیرفعال سازی این قابلیت به قسمت Privacy در تنظیمات آیفون بروید.

سلامت باتری آیفون

سپس این تنظیمات را می توانید از قسمت بالای صفحه Location Services به طور کلی غیر فعال کنید.

بررسی سلامت باتری آیفون

سرویس مکان یابی هر برنامه را هم به Never (هرگز) یا Ask Next Time or When I Share (هر بار از شما اجازه گرفته شود) و While Using the App (تنها در هنگام استفاده از برنامه) تغییر دهید.

سنجش سلامت باتری آیفون

البته به این موضوع توجه داشته باشید برخی از برنامه ها در صورتی که موقعیت مکانی آن ها به طور کامل غیرفعال باشد به درستی کار نمی کنند. بهترین تنظیم برای آن ها گزینه While Using the App می باشد. در این صورت تنها زمانی که داخل برنامه هستید از این سرویس استفاده می شود.

سوالات متداول

سلامت باتری آیفون کجاست؟

دسترسی به درصد سلامتی باتری آیفون در تنظیمات این گوشی قایل مشاهده است. برای این کار باید به تنظیمات یا همان Settings بروید سپس صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه Battery نمایش داده شود. روی Battery ضربه بزنید. در این بخش با انتخاب گزینه Battery Health می توانید درصد سلامت باتری را مشاهده کنید.

سلامت باتری آیفون چگونه کم می شود؟

کارکرد زیاد گوشی و یا کهنه شدن آن، قرار دادن گوشی در دمای خیلی بالا و یا خیلی پایین، استفاده از گوشی هنگام شارژ و نصب برنامه های متعدد می تواند باعث فشار بر روی باتری و افت سلامت آن شود.

چگونه سلامت باتری آیفون را بفهمیم؟

علاوه بر امکان بررسی درصد سلامت باتری آیفون از طریق تنظیمات گوشی، کاربران آیفون با شماره گیری کد تست سلامت باتری آیفون به شماره *#12345#3001* می توانند از سلامت باتری آیفون خود آگاه شوند.

جمع بندی

هیچ راه صد در صدی برای حل مشکل باتری آیفون وجود ندارد و تمامی راهکارهای این مطلب تنها به پیشگیری از افت سلامت باتری آیفون و افزایش طول عمر آن کمک خواهند کرد. همواره به این موضوع توجه داشته باشید که باتری گوشی آیفون مثل باقی وسایل عمر مشخصی دارد و بروز مشکل در آن در صورتی که مدت زیادی است که مورد استفاده قرار میگیرد طبیعی است. همچنین پیشنهاد می کنیم که در صورت خرابی و مشکل در باتری گوشی آیفون خود، گوشی را به نزد تعمیرکار ماهر و معتبر بسپارید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

شما از چه راهکارهایی برای پیشگیری از افت سلامت باتری آیفون خود استفاده کرده اید؟ تا چه میزان در افزایش طول مدت نگهداری شارژ باتری موثر بوده اند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

source

توسط funkhabari.ir