در آخرین رویداد Summer Game Fest بازیهای جذابی به نمایش درآمدند، اما تعداد کمی به اندازه بازی Astro Bot توانستند توجهها را به خود جلب کنند. ناشران بزرگ، دیگر بودجه خود را خرج عناوین پلتفرمر سهبعدی نمیکنند؛ بنابراین، بازگشت یکی از پلتفرمرهای نمادین سونی در پاییز سال جاری، اتفاقی هیجانانگیز است.
چرا عناوین نمادین پلتفرمر صنعت بازی کنار گذاشته شدند؟
نینتندو همچنان به انتشار سری ماریو ادامه میدهد (هر چند، آخرین عنوان سهبعدی فرنچایز، هفت سال پیش منتشر شد)، سگا به سونیک پایبند مانده و سونی، هر چند سال یک بار، بازی جدیدی از Ratchet & Clank را عرضه میکند. با این حال، عناوین پلتفرمر بسیاری از شرکتها، که تبدیل به نمادی در صنعت بازی شده بودند، سالهاست که فراموش شدهاند. برای مثال، استودیوی Sucker Punch که بازی Ghost of Tsushima را در سال ۲۰۲۰ عرضه کرد، با انتشار سهگانه Sly Cooper روی کنسول پلی استیشن ۲ بسیار محبوب شد. حتی استودیویی مثل Naughty Dog که این روزها به خاطر عناوین واقعگرایانه خود شناخته میشود، با خلق دو فرنچایز Crash Bandicoot و Jack & Daxter به شهرت رسید.
با این حال، بهنظر میرسد Team Asobi راه خود را به دنیای موازی باز کرده، جایی که ناشر بودجه خود را به ساخت نسخه جدید بازیهای محبوب دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ اختصاص میدهد. آیا دنیا به این شکل بهتر خواهد بود؟ لزوماً نه، اما باید گفت استودیوهایی که زمانی تنها یک نوع بازی (پلتفرمرهای سهبعدی) میساختند، حالا غرق در ساخت عناوین اکشن و سومشخص شدهاند؛ عناوینی که شبیه فیلمهای سینمایی هستند.
این صنعت حالا تشنه تنوع است. نمیگوییم استودیوی Sucker Punch، از ساخت سری Ghost of Tsushima دست بکشد یا Naughty Dog توسعه The Last of Us را متوقف کند. با این حال، باید اشاره کرد استودیوی Insomniac، که با ساخت Spyro the Dragon برای پلی استیشن ۱ به محبوبیت رسید، مسیر بهتری را در پیش گرفته است. این استودیو بازیهای پر زرق و برق زیادی میسازد و از سال ۲۰۱۸ تاکنون، تنها سه بازی بزرگ Spider-Man عرضه کرده است. البته که این تیم، بسیاری از ژانرها را نادیده میگیرد ولی از سوی دیگر، طی یک دهه گذشته ۱۸ بازی منتشر کرد.
Insomniac ریسک کردن را انتخاب میکند
اگر بخواهیم فعالیت استودیوی Insomniac را بهتر تشریح کنیم، اینگونه است که سمت جعبهای میرود، هر چه که در آن است را به این طرف و آن طرف پرتاب میکند تا در نهایت بتواند به ایدهای جدید دست یابد. انواع مختلفی از بازیها، در کارنامه این استودیو به چشم میخورند؛ پلتفرمر سهبعدی (Ratchet & Clank: Rift Apart)، یک بازی انحصاری ایکس باکس (Sunset Overdrive)، یک AAA سیستمسلر برای سونی (سری Spider-Man)، یک بازی کژوال (Slow Down, Bull)، سه بازی موبایل، یک ریمستر، یک مترویدوانیا (GameStop ناشر آن بود) و چندین بازی واقعیتمجازی و AR.
احتمالا اکثر بازیکنان، تنها سریهای Spider-Man و Ratchet & Clank و Sunset Overdrive را میشناسند. بازی Slow Down، Bull از زمان انتشار، تنها ۹ نقد در پلتفرم استیم دریافت کرده است اما این بدین معنی نیست که به اصالت استودیو خدشهای وارد شده باشد. گسترش زمینه فعالیت به خودی خود ضرری ندارد، به شرطی که چند صد میلیون دلار هزینه نداشته باشد. «آزمون و خطا»، لازمه حیات این صنعت است.
به همین دلیل، از Naughty Dog ،Sucker Punch ،Rare و دیگر استودیوها میخواهیم تا نگذارند عناوین پلتفرمر سهبعدی خاک بخورند و برای مثال، نسخههای جدیدی از Jak & Daxter و Sly Cooper نیز بسازند. جذب مخاطبان نسل جدید، برای توسعهدهندگانی که با Mario ،Sonic یا Conker’s Bad Fur Day عاشق دنیای بازیها شدند، بدون شک لذتبخش خواهد بود.
source