دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ دو چرخ دوچرخه‌ای به نام کسب‌وکار هستند. این دو چرخ شباهت بسیار زیادی دارند و هر دو با یکدیگر حرکت می‌کنند تا شما را به نوک قله برسانند. دیجیتال مارکتینگ و برندینگ هر دو باعث افزایش فروش و بیشتر شدن سود شما خواهند شد و هر دو از فضای دیجیتال و اینترنت به عنوان ابزار استفاده می‌کنند. با وجود این، تفاوت‌های بسیار مهمی هم دارند که اطلاع از این تفاوت‌ها برای شما و کسب‌وکارتان ضروری است. به همین دلیل در ادامه این مطلب به سؤال فرق دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ در چیست؟ پاسخ خواهیم داد تا از این طریق بتوانید درک بهتری از این اصطلاحات به دست آورید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

منظور از دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی از طریق فضای دیجیتال و اینترنت است. در واقع هر تبلیغاتی که از طریق این فضا انجام شود، نوعی دیجیتال مارکتینگ است. اغلب کسب‌وکارها تا یک دهه پیش و پیش از رواج یافتن استفاده از گوشی‌های هوشمند و اینترنت، تبلیغات خود را به صورت سنتی انجام می‌دادند. کسب‌وکارهای بزرگ بازاریابی را از طریق بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی انجام می‌دادند و کسب‌وکارهای کوچک و محلی هم با پخش انواع تراکت تبلیغاتی مشتری جذب می‌کردند.

اگرچه این روش‌های تبلیغاتی همچنان در جامعه رواج دارند، اما دیگر به لطف اینترنت هر کسب‌وکاری با هر ابعاد و فعالیتی می‌تواند به راحتی از طریق فضای دیجیتال بازاریابی انجام دهد و این کار دیجیتال مارکتینگ نام دارد.‌

دیجیتال برندینگ چیست؟

حال که با دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، بهتر است مروری مختصر هم بر برندینگ داشته باشیم. به طور کلی برندینگ شامل ساخت، توسعه و ایجاد تمایز برند نسبت به سایر کسب‌وکارها است. دیجیتال برندینگ از طریق فضای دیجیتال و اینترنت به برند شما صدا، شخصیت و هویت می‌دهد. استراتژی‌های برندسازی دیجیتال باعث می‌شوند که مشتریان و مصرف‌کنندگان برند را بشناسند و به خاطر بسپارند.

۵ تفاوت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ

اگرچه هم دیجیتال برندینگ و هم دیجیتال مارکتینگ هر دو در رشد و توسعه کسب‌وکارها تأثیر دارند، اما هر یک از آن‌ها به شکل متفاوتی برای کسب‌وکار منفعت دارند. به طور کلی تفاوت‌ها در چنین مواردی مشاهده می‌شوند:

استراتژی‌ها

همان‌طور که گفتیم، دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات است و دیجیتال برندینگ در راستای ساخت هویت برند دنبال می‌شود. از آنجایی که کاربرد و اهداف متفاوت هستند، بالطبع استراتژی‌های مورد استفاده هم تفاوت دارند.

به طور معمول برندسازی شامل استراتژی‌هایی همچون برخورداری از یک سایت ریسپانسیو و سئوشده، ساخت ارتباط مؤثر با مشتریان، توسعه و ایجاد شعار، حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی و ارزش‌گذاری برای برند است. در حالی که استراتژی‌های مارکتینگ اغلب مواردی مانند مدیریت شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، همکاری با اینفلوئنسرها، تبلیغات کلیکی، سئو و سایر موارد مشابه هستند. بر این اساس حتی می‌توان گفت دیجیتال مارکتینگ می‌تواند یکی از استراتژی‌های دیجیتال برندینگ باشد چراکه در افزایش آگاهی از برند تأثیر دارد.

کاربردها

اگر می‌خواهید محصول خاصی را پروموت کرده و برای آن مشتری جذب کنید، دیجیتال مارکتینگ با تبلیغات تخصصی و حرفه‌ای کاربرد خواهد داشت. اگر می‌خواهید نام برند خود را در ذهن مصرف‌کنندگان برای همیشه ثبت کرده و نسبت به رقبا متمایز جلوه کنید، دیجیتال برندینگ کاربرد خواهد داشت.

به طور کلی مارکتینگ بیشتر برای ارائه اطلاعات در خصوص خدمات و محصولات شما کاربرد دارد تا از این طریق فروش آن را افزایش دهد. در حالی که برندینگ برای ساخت ارتباط سازنده و مؤثر با مشتریان کاربرد دارد تا از این طریق همیشه به سمت شما بازگردند.

اهداف هر یک

در دیجیتال مارکتینگ خدمات یا محصولات خود را به مشتریان معرفی می‌کنید و در دیجیتال برندینگ خود برند را. با برندسازی دیجیتال هدف گسترش آوازه و شهرت برند است تا از این طریق برای همیشه در ذهن مشتریان ثبت شوید. در واقع با برندسازی جای پای خود را در حوزه فعالیت کسب‌وکار محکم می‌کنید. در حالی که با بازاریابی دیجیتال هدف جلب توجه مشتریان و ترغیب آن‌ها به خرید محصولات است.

تأثیرات بر کسب‌وکار

به طور کلی تأثیرات دیجیتال مارکتینگ کوتاه مدت و تأثیرات دیجیتال برندینگ بلند مدت هستند. برای مثال با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید یک کمپین یا تبلیغات راه‌اندازی کنید و محصولات فعلی خود را به میزان بیشتر و با سرعت بالاتری بفروشید. در حالی که با ساخت یک هویت قوی برای برند خود از طریق دیجیتال برندینگ اعتماد مشتریان را جلب کرده و آن‌ها را برای خرید محصولات آینده خود هم آماده می‌کنید.

مزایای هر کدام

در مجموع هر دو برای کسب‌وکار شما سودمند هستند. با دیجیتال مارکتینگ در مدت زمان کوتاه‌تری به فروش و اهداف خود می‌رسید. با دیجیتال برندینگ هم در طولانی مدت مشتریان وفادار و همیشگی به دست خواهید آورد. برای مثال برند اپل را در نظر بگیرید که یک نمونه منحصر به فرد از برندسازی قدرتمند و موفق است. این برند برای همیشه در ذهن تمامی مشتریان و کاربران ثبت شده و امروزه حتی پیش از عرضه محصولات جدید، مشتریان منتظر آن‌ها هستند. در حالی که مارکتینگ همان تبلیغات و بازاریابی است که هر روزه در انواع پست‌های شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و غیره مشاهده می‌کنید و حتی ممکن است خود شما هم با دیدن آن‌ها برای خرید ترغیب شوید.

دیجیتال برندینگ و مارکتینگ؛ کدام یک بهتر است؟

حال با در نظر گرفتن موارد مذکور ممکن است ندانید که کسب‌وکارتان به کدام یک نیاز دارد. در مجموع اگر می‌خواهید صاحب یک برند موفق و پرسود باشید، هم به دیجیتال برندینگ و هم به دیجیتال مارکتینگ نیاز خواهید داشت. در واقع برای آنکه در ابتدای کار مشتریان و مخاطبان فراوانی جذب کنید، به دیجیتال مارکتینگ نیاز خواهید داشت. سپس برای آنکه این مشتریان را از دست ندهید، به دیجیتال برندینگ نیاز خواهید داشت.

در نهایت توجه داشته باشید که تمامی این مزایا تنها در صورتی شامل حال شما خواهند شد که هر یک از استراتژی‌ها را به درستی انجام دهید. به عبارتی هم برندینگ و هم مارکتینگ هر دو شامل انواعی از تکنیک‌ها و استراتژی تخصصی هستند که نحوه انجام هر یک از این‌ها در میزان بازدهی تأثیر خواهد گذاشت. در نتیجه اگر می‌خواهید از تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری خود به سود برسید، باید هر دو را به شرکت‌های معتبر این زمینه بسپارید.

 

source

توسط funkhabari.ir