شفقنا رسانه_ معاون سابق امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: یکی از کارکردهای تیم اطلاع‌رسانی دولت چهاردهم می تواند این مساله باشد که نادیده ها را ببیند، سوالات، ابهامات و شایعات مردم را جمع آوری کند و در زمان مناسب به همه آنها با روش تبیین و اقناع پاسخ دهد.

محمد خُدایی درباره ویژگی های تیم اطلاع رسانی دولت به شفقنا رسانه می گوید: دولت باید بپذیرد افکار عمومی و جامعه مخاطبان، رکن اصلی آن هستند اگر همین مردم تبدیل به شریک دولت شوند، دولت در کارش موفق می شود ولی اگر شریک محسوب نشوند و به عنوان مخاطبی باشند که نسبت شان با دولت رفت و برگشت نباشد، قطعا چالش های زیادی پیش روی دولت خواهد بود.

او ادامه می دهد:  حرف مردم باید شنیده شود و به تقاضای مردم پاسخ داده شود. مردم باید در جریان امورات قرار گیرند، حتی اگر موفقیت و ناکامی و مانعی در دولت است، شراکت مردم در نظر گرفته شود. حکمران نمی تواند ذهن مردم را نادیده بگیرد. دغدغه اول باید افکار عمومی باشد.

این فعال رسانه ای بیان می کند: نسبت تولید اطلاعات باید اصلاح شود سعی کنیم در دولت منابع و مراجع موثق اطلاعات داشته باشیم . باید در داخل خود دولت رقابت و تناقضی در اطلاع رسانی وجود نداشته باشد. هر چند حرف هایی که داخل اتاق ها به صورت محرمانه زده می شود، نیازی نیست تا به جمع‌بندی نرسیده ایم را به مردم بگوییم، اینجا نیازمند مدیریت و سیاستگذاری درست هستیم.

او در ادامه ویژگی های تیم اطلاع‌رسانی دولت می گوید: نکته بعدی اعلام حداقلی و اقدام حداکثری دولت باشد. دولت ها خیلی اوقات اعلام حداکثری دارند و اقدام حداقلی دارند و این باعث عدم اعتماد می شود. نباید مواجهه با مردم برخورد پروپاگاندایی باشد، راضی نگه داشتن مردم نباید در گفتمان باشد، بلکه باید در عمل باشد رضایتمندی در اقناع است نه در اعلام.

خدادی تاکید می کند: برای همین تیم اطلاع رسانی دولت باید متولی داشته باشد و سازو کار برای خودش تعریف کند و کارکرد تبلیغی را به  کارکرد تبیینی تغییر دهد. نکته بعدی اینکه رسانه های دولتی در دفاع از دولت موفق نخواهند شد. کارکرد دولت برای بحران دولت، روابط عمومی ها هستند. روابط عمومی به جای اینکه پل ارتباطی میان رسانه ها باشند خودشان به جای رسانه ها نشستند و کارکرد تبلیغی دارند و مدام در حال انتشار گزارش های ماهانه هستند. این هم یکی دیگر از چالش های تیم اطلاع‌رسانی دولت‌هاست که نیازمند اصلاح است.

او در پایان می گوید: نکته بعدی اینکه تیم اطلاع رسانی دولت باید نادیده ها را ببیند سوالات را پاسخ دهد و ابهامات را برطرف کند و نسبت به شبهات توجه کند و شبهه زدایی کند. یک زمانی مسئولیت جریان رسانه ای، جمع آوری شبهات و ابهامات و سوالات و شایعات مردم بود‌. پس از دیگر کارکرد جریان رسانه ای مردم همین است که سوالات و ابهامات مردم را جمع آوری کنند.کارکرد رسانه دولت باید تببین و اقناع باشد نه تبلیغ.باید بیشتر اطلاعات تولید شود.

source

توسط funkhabari.ir