شفقنارسانه- ژوبین صفاری، سردبیر روزنامه ابتکار می گوید: در طی سال های گذشته شکاف گفتمانی بین دولت و مردم به وجود آمده است که دلایل متعددی دارد. نقش تیم اطلاع رسانی دولت این است که بتواند بخشی از این شکاف را پر کند و گفتمان واحدی شکل دهد.

صفاری، در بیان مهمترین چالش های حوزه اطلاع رسانی و رسانه که در پیش روی دولت پزشکیان وجود دارد، به شفقنا رسانه می گوید: به عقیده من مسئله اصلی در اطلاع رسانی، عدم درک در جامعه هدف است. به عبارتی تیم اطلاع رسانی باید صدای واحدی داشته باشد و در کنار آن تیم تخصصی ارتباطی باشد، روانشناسی اجتماعی، جامعه شناسی و… را بفهمد و بتواند ارتباط را به شیوه علمی و درست پیش ببرد. این اتفاق در دولت های قبل رخ نداده است. اهمیت این مسئله در جایی بیشتر می شود که ما بفهمیم در طی این سال ها شکاف گفتمانی بین دولت و مردم به وجود آمده است که دلایل متعددی دارد. بنابراین نقش تیم اطلاع رسانی این است که بتواند بخشی از این شکاف را پر کند و گفتمان واحدی شکل دهد.

سردبیر ابتکار تاکید می کند: واقعیت این است که گفتمان اطلاع رسانی در دولت های ما به سبک دهه ۶۰-۷۰ است این درحالیست که جامعه پوست اندازی و تغییر کرده است، ادبیات و نگاه نسل جدید متفاوت شده است. این ارتباط باید در قالب یک نگاه تخصصی و به روز شده برای همه ارکان دولت شکل بگیرد.

او مسئله مهم بعدی را سریع و به موقع بودن واکنش ها می داند و می گوید: در گذشته گاهی می دیدیم مسئله ای پیش می آمد و بعد از دو روز تیم اطلاع رسانی دولت واکنش می داد.

سردبیر ابتکار یادآور می شود: در دوره اصلاحات تجربه این را داشتیم که گاهی روزنامه دولت، خود دولت را هم نقد می کرد. به عقیده من این اتفاق بخصوص اگر با نگاه حرفه ای و حمایتی باشد، خوب است. اگرچه رسانه هایی مثل ایران، ایرنا و …. می توانند بازوی اطلاع رسانی دولت باشند ولی باید مرجع مهمی برای انعکاس افکار متنوع هم باشند.

با این اوصاف فکر می کنید تیم اطلاع رسانی دولت باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند چالش های مربوط به حوزه خودش را حل کند؟ او پاسخ می دهد: یکسری اصول کلی وجود دارند که تیم اطلاع رسانی دولت باید آن ها را رعایت کنند. اصل اول؛ شفافیت و صداقت است. به عبارتی وقتی مشکلی وجود دارد باید به صورت شفاف با آن برخورد شود و تیم اطلاع رسانی باید یک قدم جلوتر از جامعه حرکت کند. با توجه به دو سویه بودن مقوله ارتباط، اصل مهم بعدی که تیم اطلاع رسانی دولت باید داشته باشند، دارا بودن مهارت های ارتباطی قوی است تا در عین گوینده خوب بودن، شنونده خوبی هم باشند.

صفاری ادامه می دهد: علاوه بر آن باید توانایی تحقیق و تحلیل بالایی داشته باشند و بتوانند نیازها و مشکلات جامعه را تحلیل کنند. به عبارتی با توجه به اینکه حال جامعه خوب نیست تیم اطلاع رسانی رئیس جمهور باید با تحلیل حرفه ای استفاده مناسب و درستی از کلمات داشته باشند. علاوه بر آن باید انعطاف پذیری و انطباق بالایی داشته باشند تا بتوانند بحران های موجود در جامعه را به درستی تحلیل کنند و پاسخ درستی برایشان داشته باشند. صداقت و شفافیت مورد تاکید رئیس جمهور باید به تیم اطلاع رسانی ایشان هم منتقل شود.

او می گوید: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که دارای تنوع فرهنگی و اجتماعی بسیار زیادی هستیم که لازمه آن فهم درست از شرایط و استفاده از ادبیاتی است که بخش های مختلف جامعه را نرنجاند.

 

source

توسط funkhabari.ir