شاید باورش سخت باشد؛ ولی بازی‌ های استراتژیک همیشه به عنوان یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها در گیمر‌ها شناخته می‌شوند. هر چند در سال‌های اخیر این بازی‌ها آنطور که انتظار داریم پرشور ظاهر نشدند؛ اما با این حال هنوزم هم می‌توانیم دست کم چند عنوان جذاب بین بهترین بازی‌ های استراتژیک آفلاین در میان بازی‌های قدیمی و جدید پیدا کنیم.

بازی‌ های استراتژیک که زمانی در صنعت گیم حکومت می‌کردند. آن زمان‌ها تقریبا اکثر بچه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ در گیم نت‌های محله بازی‌های ژنرال و جنگ‌های صلیبی انجام می‌دادند. اما به مرور زمان با عدم مدیریت بازی ساز‌ها و تغییر نیاز بازار، سبک استراتژیک سراشیبی خود را طی کرد؛ درست مثل بلایی که سر موسیقی جاز آوردند.

معرفی بهترین بازی‌ های استراتژیک آفلاین

این حقیقت تلخ که بازی‌ های استراتژیک دیگر گرمی بازار خود را ندارند؛ دلایل زیادی دارد. اما هنوز نمی‌توان به طور قطع گفت که این سبک از بازی‌ها به آخر جاده رسیده‌اند و به زودی فراموش می‌شوند. در طول سال‌های اخیر موج نسبتا مناسبی از بازی‌ های استراتژیک عرضه شد که به نظر عملکرد فوق‌العاده ای داشتند.

بسیاری از پی سی پلیرهای قدیمی اولین بازی استراتژیک خود را با جنگ‌های صلیبی تجربه کردند؛ اصلا مگر می‌شود این خاطرات شیرین را از یاد برد؟ اما از آن دوران زمان زیادی گذشته است و بازی‌های جدید هم در حد خودشان پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. اگر شما هم به بازی‌ های استراتژیک کامپیوتر علاقه دارید، تا پایان مقاله معرفی بهترین بازی‌ های استراتژیک آفلاین با پارسی گیم همراه باشید.

1) Total War: Warhammer 3

بازی total war warhammer در فهرست بهترین بازی های آفلاین استراتژیک

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • سازنده: Creative Assembly

سری بازی‌ های استراتژیک Total War همیشه در میان طرفدارن این سبک جایگاه ویژه داشته‌اند. استودیو سازنده این بازی Creative Assembly با عرضه جدیدترین نسخه این سری؛ یعنی بازی Total War: Warhammer 3 پایانی شیرینی را برای این مجموعه جذاب و خاطره انگیز رقم زد. در این بازی سازندگان با استفاده از یک سری المان و مکانیزم‌های سندباکس به همراه چاشنی تاور دیفنس بازی دیگری تجربه متفاوتی از این سری را برای بازیکنان به تصویر کشیدند.

در کنار این موارد بازی وارهمر ۳ کمپین بسیار خوبی را برای بازیکنان در نظر گرفت. با وجود این بخش بازیکنان اشتیاق بیشتری برای تجربه مداوم این بازی پیدا کردند. همچنین وجود بسته‌های الحاقی متنوع در این بازی هم تأثیر‌گذاری زیادی در جذابیت و محبوبیت این نسخه ایفا کرد. در نهایت وجود شخصیت‌های جذاب قدیمی و جدید و لرد‌های مختلف و قلمرو گسترده باعث شد تا Total War: Warhammer 3 در لیست یکی از جذاب‌ترین تجربیات استراتژیک هر گیمری قرار بگیرد.

2) Crusader Kings III

بازی Crusader Kings III در لیست بازی های آفلاین استراتژیک

  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • سازنده: Paradox

بازگشت جذاب سری Crusader Kings با عرضه بازی استراتژیک Crusader Kings 3 در سال ۲۰۲۰ یک بار دیگر طرفداران این مجموعه را شگفت‌زده کرد. این بازی در مدت کمی به تجربه تمام عیار از دنیای بازی‌ های استراتژیک تبدیل شد که ساعت‌های زیادی گیمر‌ها را سرگرم می‌کند. شاید در ابتدا بازی متوجه ارزشمند بودن این اثر نشوید. ولی با تدریج با پیشرفت شما در این بازی، به مرور مکانیزم‌های شبیه‌سازی و نقش آفرینی جای خودش را در گیم پلی باز می‌کند. در نهایت شما به فردی اشراف‌زاده و مهم در اروپای قرون وسطی تبدیل می‌شوید.

در همین حین وظیفه اصلی شما این است که باید به عنوان یک پادشاه شکست ناپذیر جایگاه خود را در میان انبوهی از چالش‌ها و دشمنان تثبیت کنید. نسخه سوم بازی Crusader Kings علاوه بر گیم پلی جذاب خود در نظر داستانی و کمپین هم پیشرفت زیادی نسبت به دو نسخه قبلی داشت. در این بازی به لطف مکانیزم ارتقا یافته می‌توان انتظارات بالایی داشت. شما می‌توانید عنوان جذاب Crusader Kings 3 را به صورت آفلاین تجربه کنید.

3) Total War: Three Kingdoms

بازی total war three kingdoms در لیست بهترین بازی های استراتژیک آفلاین که باید تجربه کنید

  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • سازنده: Creative Assembly

عنوان جذاب Total War: Three Kingdoms به عنوان آخرین نماینده وفادار این سری بازی همچنان روایت‌های تاریخی فراوانی را برایمان بازگو می‌کند. داستان بازی بخشی از جنگ‌های داخلی کشور چین را نشان می‌دهد که توسط شخصیت‌های مختلف تاریخی در داخل و خارج مرز‌های این سرزمین پهناور روایت می‌شود. در دنیای استراتژیک این بازی همه چیز بر اساس روال قانونی خود طی می‌شود. از دیپلماسی و مذاکره تا تامین آذوقه سربازان و بررسی وضعیت روحی آن‌ها، هر کدام از این موارد تأثیر زیادی در عملکرد شما در بازی Total War: Three Kingdoms خواهند داشت.

بدون شک این بازی به عنوان جهش بزرگی در سری Total War به شمار می‌رود. همچنین در عنوان جذاب Total War: Three Kingdoms بهبود‌های گرافیکی بسیار و مکانیزم‌های جدیدی به این سی اضافه کرده است. در کنار این موارد مثل بازی استراتژیک Total War: Warhammer 3؛ این بازی نیز از خط داستانی جذاب و محتوا‌های الحاقی زیادی بهره می‌برد و بدون شک یکی از بهترین بازی‌ های استراتژیک آفلاین به حساب می‌آید.

4) Old World

بازی Old World از بازی های آفلاین استراتژیک که باید تجربه کنید

  • سال انتشار: ۲۰۲۰
  • سازنده: Mohawk Games

تا به حال بازی‌ های استراتژیک کمی توانسته‌اند با بازی‌های سری Civilization به رقابت بپردازند. اما در این میان بازی جذاب Old World یک استثناء بزرگ به حساب می‌آید. این بازی استراتژیک دوست داشتنی توسط Mohawk Games در سال ۲۰۲۰ ساخته شد. در پروسه ساخت این بازی Soren Johnson از تیم بازی ساز در پروژه قبلی Civilization 4 حضور داشت و به همین دلیل بازی Old World از جهات زیادی شباهت بالایی با سری Civilization دارد.

روند داستان و گیم پلی این بازی به خلاف عناوین هم رده خود تفاوت‌های جالبی دارد. معمولاً در اکثر بازی‌ های استراتژیک بازیکنان به عنوان فرمانروایی قدرتمند باید کنترل قلمرو خود را به دست بگیرند. اما در بازی Old World از این خبر‌ها نیست و شما باید به عنوان یک فرد معمولی بازی را پیش ببرید و همه چیز را از صفر شروع کنید. البته ناگفته نماند که چالش‌های زیادی در مسیرتان قرار دارد. آیا از نظر روحی کشش دارید که مثل زندگی واقعی همه چیز از صفر شروع شود و یا دوست دارید بچه مایه دار دنیای بازی خود باشید؟ تصمیم با شماست!

5) Europa Universalis 4

بازی Europa Universalis IV در فهرست بازی های آفلاین در سبک استراتژیک

  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • سازنده: Paradox

مگر می‌شود به سراغ بهترین بازی‌ های استراتژیک کامپیوتر باشیم و حرفی از بازی جذاب Europa Universalis 4 به میان نیاید؟ شما در این بازی جذاب باید تمدن جدید و کشورتان را در بحبوحه اروپای قرون وسطی پایه‌گذاری کنید و مسئولیت هدایت آن را اوایل قرن نوزدهم را به دوش بکشید. نقش اصلی شما در این شبیه ساز تاریخی به عنوان یکی از سردار‌های ارشد کشور است. به عنوان دارنده این مقام و منصب باید کشورتان را در مسیر درست اقتصادی و دیپلماسی هدایت کنید تا در نهایت به عنوان تمدنی مدرن و توسعه یافته در دنیای جدید شناخته شوید.

در این بازی جذاب رویداد‌های تاریخی هیچ معنایی ندارد و این نکته بسیار عجیب به نظر می‌رسد. صبر کنید شما باید تاریخ را از نو بنویسید و چه بسا بیشترین پیشرفت‌های حال حاضر اروپایی احتمالا از تمدن شما شروع می‌شود. این عنوان موفق تنها علاوه بر المان‌های استراتژیک به عنوان یک رمان تاریخی مصور وقایع دوران اروپای قرون وسطی تا انقلاب صنعتی را به تصویر می‌کشد.

6) Warcraft 3

بازی Warcraft III در لیست بهترین بازی های آفلاین استراتژیک

  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • سازنده: Blizzard Entertainment

بدون شک بازی جذاب وارکرافت ۳ یکی از بهترین و کلاسیک‌ترین بازی‌های استراتژیکی دو دهه اخیر به حساب می‌آید. این بازی جذاب تنها تنها در ایران بکله بین تمامی گیمر‌های سراسر دنیا هم به محبوبیت بالایی رسید. بازی Warcraft 3 معمولاً به عنوان ترکیبی از دو سبک استراتژیک – موبا به حساب می‌آید که پتانسیل‌های بالایی را دارد. این بازی در مقایسه با عناوین هم رده خود یک بازی استراتژیک و جاه طلبانه است که روایت جذابی از دنیای افسانه‌ای را برای گیمر‌ها بازگو می‌کند.

البته این تنها پایان راه این بازی نیست؛ در واقع وارکرافت ۳ در مسیر ماجراجویی‌های طولانی خود از عناصر نقش آفرینی هم تاثیر گرفته است. از طرف دیگر به دلیل دارا بودن تنوع بالای از شخصیت‌های مختلف و مکانیزم‌های مدرن، همگی دست به دست هم داده‌اند تا بازی جذاب Warcraft 3 به یکی از ماندگارترین بازی‌ های استراتژیک تمام دوران‌ها تبدیل شود

7) Northgard

بازی Northgard در فهرست بهترین بازی های استراتژیک آفلاین که باید تجربه کنید

  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • سازنده: Shiro Games

اگر بازی Age of Empires برایتان لذت بخش بوده است چرا به سراغ ورژن وایکینگی این بازی نرویم؟ در این بازی جذاب ما پا در دنیای وایکینگ‌ها می‌گذارید تا داستان‌های جذاب و اتفاقات نورث گارد را تجربه کنید. بازی Northgard یک بازی ترکیبی استراتژیک و شبیه‌سازی ساخته کمپانی شناخته شده Shiro Games است که در سال ۲۰۱۸ برای کامپیوتر و موبایل عرضه شد. شما در دنیای این بازی باید شهر وایکینگی خود را بنا کنید و همزمان برای چالش‌های مختلف آماده شوید.

در واقع موضوعات مختلف در بازی نورث گارد به عنوان چالش‌های دائمی محیط برقرار هستند و بقای در این میان حرف اول را می‌زند. وجود شرایط آب و هوایی ناپایدار، میزان اطلاعات مردم و سلامتی آن‌ها، سطح رفاه و اقتصاد جامعه کوچک شما و در نهایت تامین امنیت این آرمان شهر نوپا از مؤلفه‌های اصلی بازی به شمار ‌می‌روند. در این بازی هر چیزی حتی بسیار کوچک روی سرنوشت و آینده ملت شما تاثیر زیادی می‌گذارد. آیا جرات هدایت و محافظت از یک جامعه تازه تاسیس را دارید وقتی همه چشم‌ها به سمت شما دوخته شده است؟

8) StarCraft 2

بازی Starcraft II از بهترین بازی های آفلاین استراتژیک با داستان قوی

  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • سازنده: Blizzard Entertainment

بازی استراتژیک جذاب StarCraft 2 یکی از عجایب سبک بازی‌ های استراتژیک با قدرتی باور نکردنی به پیش می‌تازد. این بازی جذاب مکانیزم‌های جدیدی را به دنیای بازی‌ های استراتژیک اضافه کرده است و هنوز هم پس از گذشت یک دهه از عرضه خود هواخواهان زیادی دارد. همه چیز در دنیای خیالی این بازی به سرعت نور پیش می‌رود؛ از نبرد‌های میان ستاره تا سیاراتی خطرناکی که کوچکترین اتم‌های بدنتان را می‌شکافند، در دنیای بیکران StarCraft 2 منتظر هر اتفاقی باشید.

هر چند پس از گذشت ده سال ماجراجویی StarCraft 2 در سال ۲۰۲۰ به اتمام رسید. با وجود عدم پشتیبانی سازندگان از سرور‌های آنلاین این بازی، هنوزم هم می‌توانید بخش‌های زیادی از این بازی را به صورت آفلاین تجربه کنید. البته همچنان یک در پشتی برای انلاین بازی کردن وجود دارد که به لطف نرم‌افزار‌های ثانویه محقق می‌شود.

9) Company of Heroes 3

بازی Company of Heroes III در فهرست بهترین بازی های استراتژیک آفلاین

  • سال انتشار: ۲۰۲۳
  • سازنده: Relic Entertainment

سری بازی‌های جذاب Company of Heroes همیشه جزء فوق‌العاده‌ترین تجربه ممکن از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شوند که به جرات می‌توان آن‌ها را در بین بهترین بازی‌ های استراتژیک آفلاین هم قرار دارد. خوشبختانه در سال ۲۰۲۳ بار دیگر شاهد عرضه نسخه جدیدی از این بازی با عنوان Company of Heroes 3 بودیم. در نسخه سوم این سری در مقایسه با دو بازی قبلی از نظر محتوا و گیم پلی جهش بسیار بزرگی انجام داد.

این بازی در همان روز‌های عرضه اولیه خود توانست نظر مثبت بسیاری از منتقدان را بدست بیاورد که نشان از پتانسیل‌های فراوان این بازی است. مهمترین بخش بازی Company of Heroes 3 در بخش کمپین آن است؛ جایی که شما باید با تمام قوا در مقابل دشمنان دوام بیاورید. از طرفی بخش داستانی این عنوان جذاب به نحو خاصی روایت می‌شود و شما می‌توانید نزدیک‌ترین تجربه به مراتب بهتر از حضور در جنگ جهانی را با گوشت و پوستتان احساس کنید.

10) Command & Conquer: Generals

بازی Command and Conquer Generals

  • سال انتشار: ۲۰۰۳
  • سازنده: Electronic Arts

برای جامعه گیمر‌های قدیمی ایرانی اولین و دوست داشتنی‌ترین بازی استراتژیک ممکن در آن زمان‌ها سری جذاب Command & Conquer است. این سری بازی‌های جذاب استراتژیک کامپیوتری توسط کمپانی مطرح Electronic Arts در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی ساخته شد. هر چند در مقایسه با عناوین هم سن خود این مجموعه در بازار‌های جهانی دیده نشد، ولی برای گیمر‌های ایرانی یک دنیا خاطره به همراه دارد. یکی از محبوب‌ترین بازی‌های این سری؛ عنوان Command & Conquer: Generals بود که اکثر ما این بازی را با عنوان ژنرال می‌شناسیم.

این بازی جذاب نوستالژی برخلاف بازی‌های زمان خود در دنیای جنگ‌های اساطیری، دنیا‌های افسانه و حتی میراث جنگ جهانی اول و دوم روایت نمی‌شود. بلکه با یک داستان جدید سروکار داریم که دنیای جنگ‌افزار‌های مدرن را به بهترین شکل ممکن (حداقل در زمان خود) به نمایش می‌گذارد. جدای از کمپین دوست داشتنی این بازی، مراحل و گروه‌های مختلف باعث محبوبیت بالای ژنرال در بین پی سی گیمر‌های ایرانی شدند. اگر به دنبال یک تجربه نوستالژی کلاسیک و خاطره‌انگیز هستید، پس بدون معطلی ژنرال را نصب کنید و لذت ببرید.

11) Age of Empires IV

بازی Age of Empores IV از جدیدترین بازی های استراتژی آفلاین

  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • سازنده: Relic Entertainment

تا همین چند سال پیش بازی‌ های استراتژیکطلایه‌داران بی‌رقیب صنعت بازی‌سازی به حساب می‌آمدند. این بازی‌ها طرفداران بسیار داشتند و خلاقیت در آن‌ها موج میزد. اما به تدریج با تغییر ذائقه گیمر‌ها بازی‌ های استراتژیک نقش کمتری در صنعت بازی‌سازی داشتند و به تدریج دچار روند افول شدند.

اما در این بین فرانچایز جذاب بازی‌های قلعه‌ای Age of Empires یکی از معدود سری بازی‌های استراتژیکی به حساب می‌آمد که با گذر زمان روند عملکرد موفقیت‌آمیز خود را ادامه داد. حالا نوبت به نسخه چهارم این بازی یعنی Age of Empires IV رسیده است تا بین این همه بازی متنوع اصالت خود را به رخ تازه واردان بکشد.

بازی جذاب Age of Empires IV دقیقا همان چیزی است که شما از دنیای بازی‌های کامپیوتری استراتژیک محور انتظار دارید. آزادی بی‌حد و مرز و حضور در تمدن‌های مختلف که در جای خود هستند؛ ولی در کنار آن گرافیک بازی هم تا حدی قابل توجهی پیشرفته‌تر شده است. بدون تعارف اگر به دنبال تجربه بازی‌های کلاسیک قدیمی در پوسته مدرن امروزی هستید، به هیچ عنوان فرصت تجربه Age of Empires IV را از دست ندهید.

12) Humankind

بازی humankind از بهترین بازی های استراتژیک آفلاین که باید تجربه کنید

  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • سازنده: Amplitude Studios

اگر به دنبال یک بازی استراتژیک جدید هستید که در زمان آینده جریان دارد؛ بازی جذاب Humankind یکی از بهترین گزینه‌های موجود به حساب می‌آید. درر داستان این بازی شما باید بیش از ۶۰ تمدن مختلف از دوره‌های زمانی متفاوت را با یکدیگر ترکیب کنید تا نسل جدیدی از بشریت روی زمین به وجود بیاید. همچنین در این اکتشاف هیجان‌انگیز در آینده و فضا باید تامین منابع را هم فراموش نکنید.

بازی جذاب Humankind جزو معدود بازی‌هایی است که به واسطه گرافیک بالا و جلوه‌های صوتی مناسب خود مخاطبانش را تا مدت‌ها سرگرم خواهد کرد. این بازی استراتژیک به صورت دو تا چند نفره قابل اجراست و قطعا تجربه متفاوتی از بهترین بازی‌ های استراتژیک آفلاین به شمار می‌آید.

13) Sid Meier’s Civilization VI

بازی Civilization VI در میان بهترین بازی های استراتژیک نوبتی آفلاین

  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • سازنده: ۲K Games

اگر شما هم جزء طرفداران دو آتیشه بازی‌ های استراتژیک و نقشه هستید، قطعاً با فرانچایز محبوب Civilization آشنای دارید. این سری بازی‌های جذاب استراتژیکی علاوه بر رایانه‌های شخصی برای پلتفرم‌های مختلف از جمله موبایل هم منتشر شده است. استودیو 2K Games که تجربه بالایی در ساخت بازی‌های استراتژیکی دارد، جدیدترین نسخه این بازی با نام Sid Meier’s Civilization VI را در سال ۲۰۱۶ برای کامپیوتر منتشر کرد.

این عنوان جذاب تقریبا هر چیزی که از یک بازی استراتژی مدرن نیاز دارید در اختیارتان می‌گذارد. شما می‌توانید قلمرو پادشاهی خود را گسترش دهید و همزمان با تهدید‌های خارجی مقابله کنید. همه چیز در جای خود قرار دارند و تجربه یک تمدن قرون وسطایی به بهترین شکل ممکن نمایش داده می‌شود. هنوز هم با گذشت حدود ۸ سال از عرضه بازی Sid Meier’s Civilization VI هنوز هم می‌توانید به عنوان یکی از بازی‌ های استراتژیک آفلاین روی این بازی حساب باز کنید.

14) Stronghold Crusader

بازی قلعه در لیست بهترین بازی های استراتژیک آفلاین

  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • سازنده: FireFly Studios

در انتها نوبت به یکی از بهترین عناوین استراتژیک کلاسیک کامپیوتری می‌رسد که تقریباً بیشتر پی سی گیمر‌های ایرانی با آن خاطره دارند. بدون شک اکثر ما‌ها برای حداقل یک بار هم که شده یکی از بازی‌های قلعه را تجربه کرده‌ایم. محبوب‌ترین بازی این سری عنوان Stronghold Crusader یا همان جنگ‌های صلیبی است که با دوبله فارسی عجیب ولی جذاب خود سیل عظیمی از گیمر‌های ایرانی را با خود همراه کرد.

بازی خاطره‌انگیز جنگ‌های صلیبی یک عنوان استراتژیک جذاب به حساب می‌آید که هنوز هم بعد از دو دهه از زمان انتشار همچان طرفداران دو آتیشه بسیاری دارد. شما می‌توانید این بازی را به صورت آفلاین به صورت انفرادی و یا تیمی با دوستانتان انجام دهید. البته اگر به دنبال تجربه آنلاین این بازی هستید، می‌توانید از برنامه‌های ثانویه به این منظور استفاده کنید.

جمع‌ بندی

تقریبا اکثر بازی‌ های استراتژیک کامپیوتری تنوع فوق‌العاده بالایی دارند. این عناوین به قدری با کیفیت ساخته شده‌اند که هنگام تجربه بازی زمان از دستتان می‌رود. در سال‌های اخیر بازی‌ های استراتژیک پیشرفت‌های زیادی در مکانیزم گیم پلی و طراحی گرافیکی داشته‌اند. اما با این وجود هنوز هم اکثر گیمر‌ها عقیده دارند که درصد زیادی از بهترین بازی‌ های استراتژیک آفلاین را باید در بین عناوین کلاسیک جستجو کنید.

در این مقاله تعدادی از شناخته شده‌ترین بازی‌ های استراتژیک جذاب در دو دهه اخیر معرفی شد که در کنار گیم پلی نوآورانه امکان تجربه به صورت آفلاین را دارند. پس بدون معطلی بازی مورد علاقه‌تان را از بین این لیست بلند بالا انتخاب کنید.

حالا که به آخر این مقاله رسیدیم؛ نظرتان درباره بهترین بازی‌ های استراتژیک آفلاین چیست؟ به نظرتان کدام بازی‌ های استراتژیکمی‌توانستند در این لیست حاضر شوند؟ کدام یکی از بازی‌های معرفی شده در این مقاله مورد پسندتان واقع شد؟

source

توسط funkhabari.ir